مهاجران در آلمان و میزان مشارکت آن‌ها در انتخابات

بیش از پنج میلیون آلمانی با تبار خارجی در انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر حق رأی دارند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تمایل این گروه به شرکت در انتخابات و رویکردشان به احزاب سیاسی از جمله با تجربیات دوران مهاجرت مرتبط است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دويچه وله؛ بر اساس آمار رسمی که در سال ۲۰۱۱ انتشار یافت، در حال حاضر نزدیک به ۱۶ میلیون شهروند آلمانی با تبار خارجی در آلمان سکونت دارند. بخش بزرگی از این افراد یا زیر سن قانونی برای شرکت در انتخابات هستند یا به دلیل نداشتن تابعیت آلمانی حق شرکت در انتخابات را ندارند.

در این میان شهروندان اتحادیه اروپا مشمول استثنا هستند، این افراد می‌توانند بدون داشتن تابعیت آلمانی آرای خود را در انتخابات منطقه‌ای یا انتخابات پارلمان اروپا به صندوق بیاندازند. البته این افراد نیز حق شرکت در انتخابات پارلمانی آلمان را ندارند. 

طبق همین آمار، نزدیک به یک سوم شهروندان آلمانی با تبار خارجی برای شرکت در انتخابات پارلمانی که ماه سپتامبر برگزار می‌شود، واجد شرایط خواهند بود. در سال ۲۰۱۱ بیش از صد هزار خارجی در آلمان تابعیت این کشور را دریافت کردند.

از سوی اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی در سال ۲۰۱۲ پژوهشی صورت گرفت که نتایج آن نشان می‌دهد که به طور متوسط شهروندان خارجی تبار در آلمان کمتر به شرکت در انتخابات تمایل دارند. با این همه ۳/ ۷۲ این افراد گفته‌اند که در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۹ رأی داده‌اند. میزان مشارکت آلمانی‌ها در این انتخابات ۵/ ۸۱ بوده است. استثنا در این میان افراد شاغل بوده‌اند که در هر دو دسته، میزان شرکت‌شان در انتخابات نزدیک به ۸۰ درصد بوده است.

گفتني است، آمار سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهند که ۱۸ درصد از مهاجران نسل دوم در آلمان طرفدار حزب سبزها هستند. هر کدام از احزاب سوسیال دمکرات و دمکرات مسیحی در این میان نزدیک به ۴۰ درصد آرا این گروه را در اختیار دارند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار