با مشكلات خواب در كودكان و راهکارهای آن آشنا شوید

بسياري از مشكلات خواب در كودكان در عادات نادرست آنها و يا اضطراب ريشه دارند و در ضمن مي توانند علائم معضلات عاطفي باشند.کابوس های شبانه،راه رفتن در خواب،حرف زدن در خواب و ... از جمله این مشکلات هستند که در زیر به آنها مبپردازیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، «اضطراب جدايي» در كودكان كم سن و سال شايع است. از نظر بيشتر كودكان زمان خواب با جدايي مترادف است و برخي از آنها براي اينكه به خواب نروند هر كاري كه بتوانند انجام مي دهند! والدين بايد براي به حداقل رساندن مشكلات، عادات مشخصي را براي كودك خود تعيين كنند.

معمولا اگر به نوزادان شير بدهند و يا آنها را در ننو بگذاريد زودتر به خواب مي روند ولي با بزرگ تر شدن كودكان اوضاع تغيير مي كند و بايد به روش هاي ديگر متوسل شد. در غير اين صورت كودك در تنها خوابيدن دچار مشكل مي شود. كارهايي مثل خواندن داستان و مسواك زدن به كودك مي فهماند كه زمان خواب فرا رسيده است.

ديدن كابوس تقريبا در تمام كودكان متداول است و آنها غالباً كابوس هاي خود را به ياد مي آورند تأثيرات اين كابوس ها بر روي دختران بيشتر از پسران است.در مورد برخي از كودكان اين كابوس ها مدام تكرار مي شوند و بايد آنها را جدي گرفت.ترس هاي شبانه و راه رفتن و حرف زدن در خواب از ديگر مشكلات خواب در كودكان محسوب مي شود.

ترس هاي شبانه با كابوس تفاوت دارند. كودكي كه دچار ترس شبانه مي شود مدام فرياد مي كنند و به نظر مي رسد كه بيدار شده ولي گيج است و نمي تواند با ديگران ارتباط برقرار كند.كودكان معمولا در صبح چيزي از ترس هاي شبانه خود به ياد نمي آورند. ترس هاي شبانه معمولا بين 4تا 12سالگي آغاز مي شود.

كودكاني كه در خواب راه مي روند به نظر مي رسد كه در حين حركت بيدار شده اند ولي در واقع خواب هستند و امكان دارد به خودشان صدمه بزنند.راه رفتن در خواب معمولا بين سنين 6 تا 12 سالگي آغاز مي شود. ترس هاي شبانه و راه رفتن در شب بر پسران بيشتر از دختران تأثير مي گذارد.برخي از كودكان يك بار و گروهي ديگر بارها چنين وضعيتي را تجربه مي كنند.اگر كودك شما شبي چند بار و يا به مدت يك هفته هر شب دچار ترس هاي شبانه مي شود و يا اين وضعيت بر رفتار روزانه او تأثير منفي گذاشته حتماً به فكر چاره بيفتيد. در اين زمينه راه هاي درمان زيادي وجود دارد.

يادتان باشد امكان دارد عواملي مانند بي نظمي رفتار، آزار ديدن و اضطراب نيز در خواب كودكان خلل ايجاد كند.خوشبختانه مشكلات خواب در كودكان به مرور زمان برطرف مي شود ولي بهتر است والدين در اين مورد با افراد متخصص مشورت كنند حرف زدن و راه رفتن در خوابحرف زدن و راه رفتن در خواب نوعي بي نظمي محسوب مي شوند با اين حال كودكاني كه در خواب حرف مي زنند و يا راه مي روند از نظر فيزيكي و رواني مشكلي ندارند.

در كودكان حرف زدن در خواب بيش از راه رفتن در خواب وجود دارد ولي گاهي هر دو مورد با هم ديده مي شود. والدين چنين كودكاني بايد مراقب امنيت آنها باشند. وقتي كودك در خواب راه مي رود قضاوت درستي از محيط پيرامون خود ندارد به علاوه به علت سر و صداي كم اين كودكان، والدين معمولا از وضعيت آنها آگاه نمي شوند و اين مسئله تأمين امنيت را دشوارتر مي كند.

با به كار بستن توصيه هاي زير مي توانيد امنيت كودكان خود را تأمين كنيد:

1- آمادگي لازم را كسب كنيد. اگر كودك شما در خواب راه مي رود و يا حرف مي زند بهتر است كاملا آماده باشيد زيرا هر اتفاقي ممكن است بيفتد.

2- تمام مسائل ايمني را در اتاق فرزند خود در نظر بگيريد. اگر كودك شما در خواب راه مي رود بهتر است بر روي تختي كه ارتفاع زيادي از زمين دارد بخوابد.قبل از خواب همه وسايل را جمع كرده و در گوشه اي بگذاريد، از جمله اسباب بازي ها، كفش ها، وسايل مدرسه و تمام وسايلي كه ممكن است به كودك تان آسيب بزند.از قفل بودن پنجره ها مطمئن شويد و براي سرپيچ ها پوشش مناسب قرار دهيد.

3- در اتاق كودك تان را قفل كنيد تا او نتواند از آنجا خارج شود.

4- از آنجا كه ممكن است فرزند شما در خواب در اطراف خانه به پرسه زدن بپردازد بهتر است يك سيستم هشداردهنده براي درها و پنجره ها تعبيه كنيد و در صورت امكان يكي از اين سيستم ها را نيز براي تخت خواب او در نظر بگيريد. بدين ترتيب شما مي توانيد از راه رفتن فرزندتان در خواب آگاه شويد.

با نزديك شدن كودكان به دوران نوجواني معضل راه رفتن در خواب كاهش يافته و يا متوقف مي شود. بنابراين تا زماني كه تدابير لازم را اتخاذ كنيد نيازي به نگراني نيست.حرف زدن در خواب متداول تر از راه رفتن در خواب است. برخي از كودكان در خواب كلمات واضحي بر زبان مي آورند ولي گروهي از آنها فقط سروصدا مي كنند.

اگر كودك تان در خواب حرف مي زند شايد بهتر باشد كه وي را به حال خود بگذاريد زيرا اين وضعيت به زودي به پايان مي رسد. هرچند اگر كودك با صداي بلند حرف مي زند و يا ناراحت و هراسان به نظر مي رسد به شما توصيه مي كنيم بدون بيداركردن، او را آرام كنيد. (البته در صورتي كه فرزندتان دچار كابوس شده بايد او را بيدار كنيد).

راه رفتن و حرف زدن در خواب در ميان كودكان امري نادر نيست. بسياري از كودكان يك و يا هر دوي اين موارد را نشان مي دهند. نگران نباشيد.اگر بدانيد چگونه با اين معضل كنار بياييد و امنيت فرزندتان را تأمين كنيد مي توانيد اين دوران را به سلامت پشت سر بگذاريد. موفق باشيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار