مشروح/ رئيس جمهور در مراسم رژه نيروهاي مسلح:

ملت ايران در برابر تجاوز دشمن مسامحه نخواهند كرد/ نيروهاي مسلح ايران حافظ ثبات منطقه

رئيس جمهور در مراسم رژه نيروهاي مسلح گفت: نيروهاي مسلح اين سرزمين اهل جنگ، تجاوز و حمله به سرزمين ديگران نيستند، اما در برابر تجاوز دشمن مسامحه نكرده و از ملت، كشور، انقلاب و نظامشان با جان و دل دفاع خواهند كرد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني صبح امروز در مراسم رژه نيروهاي مسلح كه در جوار بارگاه مطهر حضرت امام خميني(ره) برگزار شد، به سخنراني پرداخت.

رئيس جمهور در ابتداي صحبتهاي خود با اشاره به فرارسيدن هفته دفاع مقدس، اظهارداشت: خوشحالم كه در سي وسومين سالگرد دفاع مقدس در كنار رزمندگان عزيزي كه افتخار آفرين آن دوران بودند همچنان استواري، عظمت و ايستادگي را با همه وجود احساس مي‌كنم.

وي افزود: قبل از همه چيز بايد درود و سلام خود را تقديم امام بزرگوارمان كنيم كه او با فرمان، ايمان و ايستادگي‌اش درس دفاع در برابر متجاوز را به همه ما آموخت.

رئيس جمهور تصريح كرد: به همه شهيدان، جانبازن و آزادگانمان درود و سلاممان را تقديم مي‌كنيم زيرا هرچه كه داريم از استقلال تماميت ارضي عزت و سربلندي و فداكاري آنها است و احتراممان را تقديم مي‌كنيم به خانواده شهدا و ايثارگران كه ايمان، استقامت و صبرشان براي همه ما درس آموز بوده و خواهد بود.

رئيس شوراي انقلاب فرهنگي ادامه داد: احترام و سلاممان به ارتش قهرمان كه با تجاوز 31 شهريور 59 در كمتر از 24 ساعت يعني صبح فردا آن روز با اعزام 140 فروند هواپيماي جنگنده و مأموريت آنها در خاك متجاوز لرزه بر اندام صداميان افكند. 

رئيس دولت تدبير و اميد تصريح كرد: آنها اولين درس را به متجاوزان آموختند كه اينجا ايران است، سرزمين شيران. درود بر نيروي زميني ارتش و هوانيروز كه در روزهاي اوليه در برابر نيروهاي متجاوز و زرهي ايستادگي كرده و سدي براي دفاع از كشور و جلوگيري از تجاوز دشمنان بودند.

رئيس جمهور كشورمان افزود: درود ما بر نيروهاي دريايي ارتش كه در همان ماه‌هاي اوليه توانست دشمن را در دريا سركوب كند.

وي با اشاره به اقدامات مثبت سپاه پاسداران در آن دوران گفت: سلام و درود بر قهرمانان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه علي رغم مشكلات لجستيك و كمبود نفر و امكانات با ايمانشان اعتقادشان وطن دوستي شان به صحنه نبرد شتافتند و حماسه بزرگي آفريدند. 

دكتر روحاني افزود: سلام بر نيروي انتظامي و ژاندارمري و شهرباني ديروز و همه همرزم‌هايي كه در صحنه نبرد سينه خود را در مقابل دشمن سپر كردند و همچنين سلام و درود به بسيجيان دلاور و خط شكن بسيجياني كه با فرياد، ايمان، ايستادگي و مقاومتشان راه پيروزي و فتح پياپي را بر روي اين ملت گشودند.

وي ادامه داد: سلام بر عشاير قهرمان كه در آن دوران و اين دوران همواره مدافع سرزمين ايران هستند، سلام بر همه آنهايي كه در دفاع 8 ساله متجاوز را سركوب كردند و شرف و عزت را به ارمغان آوردند.

رئيس شوراي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه ما روز پايان جنگ يعني روز فتح نهايي را جشن نگرفته‌ايم تصريح كرد: ما روز آغاز جنگ و اولين هفته دفاع را گرامي داريم زيرا ما مي‌خواهيم به دنيا بگوييم ملت ايران مورد تجاوز قرار گرفت، مي‌خواهيم بگوييم مردمي كه در سال‌هاي اوليه انقلاب به فكر ساماندهي كشور بودند ارتش و سپاهي كه در آن روز و شرايط آمادگي لازم را براي يك نبرد كلاسيك نداشتند و مردمي كه با آماده كردن كودكان و جوانانشان مي‌خواستند به استقبال آغاز سال تحصيلي جديد بروند و حجاجي كه در فرودگاه عازم زيارت خانه خدا بودند اين تجاوز در ماه حرام و ماه ذيقعده برما تحميل شد.
 
رئيس دولت تدبير و اميد با تأكيد براينكه اين تجاوز در فصل حج و در آستانه سال تحصيلي برما تحميل شد، افزود:  ما مي‌خواهيم 8 سال دفاع مقدس را بازخواني كنيم و دشمنان نيز بازخواني كنند كه فكر كردند با تحريك ديكتاتور، حمايت مالي و نظامي مي‌توانند يك انقلاب بزرگ مردمي و ديني را از پاي درآورند.

**ملت ايران در برابر تجاوز دشمن مسامحه نخواهند كرد


وي ادامه داد: دشمنان بازخواني كنند كه آن همه امكانات و پول و حمايت‌هاي سياسي، اطلاعاتي و حتي شيميايي و سلاح‌هاي ممنوعه به دشمن اكنون به كجا رسيده‌اند؟ آيا اكنون به هدف شوم خود دست يافته‌اند و آيا آنها توانستند ملت بزرگي را به شكست وادار كنند؟ آيا آنها توانستند تنها يك سانتي متر مربع از سرزمين ما را در اشغال خود نگاه دارند و يا در مسير انقلاب ما را منحرف سازند؟هرگز...
 
رئيس جمهور تصريح كرد: گرچه آنان خسارت‌هاي مالي و جاني فراواني را نه بر ملت ايران بلكه بر ملت خود تحميل كردند اما به هيچ يك از اهداف شوم خود دست نيافتند.

حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر روحاني تأكيد كرد: بدانند ملت ايران، نيروهاي مسلح اين سرزمين اهل جنگ و تجاوز و حمله به سرزمين ديگران نيستند و هدف سلطه و استعمارگري در منطقه ندارند اما در عين حال در برابر تجاوز متجاوزين آني مسامحه را به خود راه نخواهند داد و با تمام استقلال و شرف از ملت، كشور، انقلاب و نظامشان با جان و دل دفاع خواهند كرد. 

رئيس جمهور در ادامه سخنان خود اين بازخواني براي ما هم لازم است تصريح كرد: 8 سال ايستادگي و مقاومت نه در برابر يك ارتش بلكه در برابر قدرت‌هاي جهاني چگونه ما را پيروز كرد بازخواني آن لازم است.

وي افزود: ايمان اعتقاد عزت معرفت ما و ارتباط وسيع ميان و راهبري نظام ولايت فقيه و همچنين هماهنگي همدلي برادري در ميان همه نيروهاي مسلح اين كار و از همه مهمتر پيوستگي مردم و نيروهاي مسلح يعني سرمايه عظيم اجتماعي و اعتماد و ايستادگي مردم در كنار نيروهاي مسلح كه نمونه بارز اين وحدت در چهره مسمم خلاصه شد.

**ضرورت بازخواني  پيروزي پس از 8 سال دفاع مقدس


رئيس شوراي انقلاب فرهنگي تصريح كرد: بايد بازخواني كنيم كه چرا در 8 سال ايستادگي پيروز شديم زيرا به خاطر روحيه ايثار و ايثارگري كه گرچه تبلورش در 8 سال دفاع مقدس بود اما هم اكنون بيش از هرزمان ديگري به روحيه ايثارگري و مشاركت مسئولان در رسالت‌هاي ملي و اجتماعي نيازمنديم.

رئيس دولت يازدهم اضافه كرد: ايثار يعني ترجيح دادن ديگران به خود ايثار يعني از جان مايه گذاشتن براي ارزش‌ها ايثارگري و فداكاري براي اجراي فرماني كه ريشه آن فرمان را اطاعت از دين و پيامبر مي‌دانيم.

رئيس جمهور با بيان اينكه امروز بيش از هر زمان ديگري به همان روحيه ايثار نيازمنديم گفت: منافع ملي و مردم و مطالبات و خواست آنها را بايد به خواست فردي شخصي و خانوادگي ترجيح دهيم و اين همان ايثارگري است كه به آن نياز داريم و خواهيم داشت. 

حجت‌الاسلام دكتر روحاني تصريح كرد: بايد در 8 سال دفاع مقدس بازخواني كنيم و به دلاوري‌ها، ايستادگي‌ها و استقامت همه نيروهاي مسلح سرفرود آوريم و به دنيا اعلام كنيم ارتش ما برخلاف ارتش‌هاي منطقه و نيروي مسلح ما برخلاف نيروهاي مسلح برخي كشورهاي منطقه مردم سالار است.

وي تأكيد كرد: نيروهاي مسلح ما هيچگاه در امور سياسي مداخله نكرده‌اند و همواره خود را در برابرو لايت و خواست مردم تسليم كردند و در اين سي و چند سال در اين كشور حكومت و دولت نظامي نداشتيم و اين افتخار نيروهاي مسلح اين سرزمين است.

رئيس دولت تدبير و اميد با بيان اينكه كشورهاي منطقه درس مردم سالاري را از نيروهاي مسلح ايران بياموزند اظهار داشت: از شمال آفريقا و آسيا و خاورميانه بدانند كه كشور ما يك كشور انقلابي است يك كشوري است كه حاكميتش از آن مردم است و يك كشور انقلابي نيازي به جنگ و تجاوز ندارد زيرا نفوذ ما در منطقه نفوذ فرهنگي است و گفتماني است.

**ايران هرگز اهل تجاوز به كشورهاي ديگر نيست

رئيس شوراي انقلاب فرهنگي افزود: ايران در طول 200 سال گذشته به كشوري تجاوز نكرده و امروز نيز در دوران انقلاب اسلامي نيروهاي مسلح اين سرزمين و نظام آغازگر هيچ تجاوزي در منطقه نخواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني تاكيد كرد: دشمنان ملت ايران بايد بدانند كه اين ملت و نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران هرگز اهل جنگ، تجاوز و حمله به سرزمين ديگري نبوده و هدف سلطه و استعماري در منطقه ندارند اما در عين حال در برابر تجاوز متجاوزين لحظه اي مسامحه به خود راه نداده و با تمام توان از استقلال، شرف، عزت، انقلاب، نظام و كشور خود با جان و دل دفاع مي‌كنند.

رئيس جمهور با بيان اينكه بازخواني 8 سال دفاع مقدس و چگونگي ايستادگي و پيروزي در برابر متجاوزان در داخل كشور نيز لازم است، گفت: ايمان، اعتقاد، معنويت و عشق ميان مردم و رهبري نظام و ولايت فقيه، موجب هماهنگي، همدلي، برادري در همه نيروهاي مسلح و از همه مهمتر پيوستگي مردم و نيروهاي مسلح شد كه اين به معناي اعتماد مردم و ايجاد يك سرمايه مردمي و ايستادگي آنان در برابر متجاوزان شد.

دکتر روحاني تصريح كرد: نمونه بارز اين وحدت و اتحاد در چهره مصمم بسيجيان در طول 8 سال دفاع مقدس ظاهر شد و امروز بايد بازخواني كنيم كه چرا در 8 سال دفاع مقدس پيروز بوديم.

رئيس جمهور روحيه ايثار و ايثارگري را از مهمترين دلايل پيروزي ملت ايران در طول 8 سال دفاع مقدس برشمرد و تصريح كرد: امروز نيز بيش از هر زمان ديگر به اين روحيه نيازمنديم چرا كه ايثارگري به معناي شركت مسئولانه در رسالت‌هاي ملي و اجتماعي و ترجيح ديگران بر خود و از جان مايه گذاشتن براي ارزش‌ها و ايستادگي و فداكاري براي اجراي فرماني است كه ريشه آن را در اطاعت از دين و پيامبر مي‌دانيم.

دکتر روحاني با بيان اينكه منافع ملي و مطالبات مردم را بايد بر خواست فردي و خانوادگي ترجيح دهيم، اظهار داشت: اين همان ايثاري است كه همواره به آن نياز داشته و خواهيم داشت.

رئيس جمهور خاطر نشان كرد: امروز به دنيا اعلام مي‌كنيم كه نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران بر خلاف نيروهاي مسلح برخي كشورهاي منطقه، نيرويي مردم‌سالار است كه هيچگاه در امور سياسي مداخله نكرده و همواره خود را در برابر ولايت و خواست مردم تسليم يافته است.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني اظهار داشت: در طول سال‌هاي پس از انقلاب هيچگاه در كشور حكومت و دولت نظامي نداشته‌ايم و اين افتخار نيروهاي مسلح اين سرزمين است.

رئيس جمهور خاطر نشان كرد: كشورهاي منطقه بايد درس مردمسالاري را از نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران بياموزند.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران كشوري انقلابي است كه حاكميت آن در اختيار مردم بوده و نيازي به جنگ و تجاوز ندارد، گفت: نفوذ ايران در منطقه نفوذي فرهنگي و گفتماني است.

  وي تاكيد كرد: دشمنان ملت ايران بايد به گذشته بازگشته و سرنوشت متجاوزان 31 شهريور 59 را مشاهده كنند و ببينند كه قهرمانان ملت ايران با پايمردي و ايستادگي روز به روز بر عزت خود و اين سرزمين افزوده‌اند.

رئيس جمهور با بيان اينكه آن كساني كه به متجاوزان كمك مي‌كنند، بايد دير يا زود اثر آن را در زندگي خود و كشورهايشان مشاهده كنند و با اشاره به رخدادهايي كه امروز در منطقه در اثر اقدامات تروريست‌ها به وجود آمده است، گفت: همان‌هايي كه اين تروريست‌ها را مورد حمايت قرار داده‌اند امروز بايد آثار شوم عمل ناصالح و متجاوزانه خود را در منطقه و حتي دورتر از اين منطقه شاهد باشند.

**نيروهاي مسلح ايران حافظ ثبات منطقه


رئيس جمهور تصريح كرد: نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران عامل ثبات در منطقه خواهند بود و ايران و نيروهاي مسلح اين كشور هرگز براي همسايگان و كشورهاي منطقه تهديد به شعار نمي روند.

دکتر روحاني گفت: كساني براي منطقه تهديد هستند كه تمام مقررات و معاهدات بين‌المللي را زير پا گذاشته و انواع سلاح‌هاي هسته‌اي و شيميايي را براي تهديد ديگر ملت‌ها انباشته كرده‌اند.

رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران به طور اساسي با جنگ مخالف است، چرا كه خود را قرباني جنگ و تجاوز مي‌داند،‌ اظهار داشت: البته به همه جنگ افروزان اعلام مي‌كنيم كه هرگز در پي شروع جنگ جديد در منطقه نباشند چرا كه مطمئناً پشيماني براي آنها به همراه خواهد داشت.

دکتر روحاني با بيان اينكه آتش جنگ را نبايد با جنگ پاسخ داد، گفت: آتش جنگ را بايد با سياست، همدلي و همكاري كشورهاي منطقه خاموش كرد.

رئيس جمهور با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران طرفدار تحقق خواست و اراده ملت‌ها از جمله مردم سوريه است، گفت: همه بايد تلاش كنيم كه تروريست‌ها در منطقه تقويت نشده و جنگ داخلي در سوريه پايان يافته و گروه‌هاي معارض با دولت به مذاكره بنشينند.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني با بيان اينكه ما خواستار تحقق مطالبات مردم در سوريه هستيم و مي‌خواهيم با رويكرد توسعه جنگ به سوريه و منطقه نگاه نشود، اظهار داشت: به همه قدرتمداران و غربي ها اعلام مي‌كنيم كه با ايران كه كشوري متمدن، انقلابي و قدرتمند است با زبان زور و تهديد سخن نگويند، چرا كه امروز جنگ و ديپلماسي در كنار هم مفهومي ندارد و هيچ ملت آزاده اي اين موضوع را نخواهد پذيرفت.

**ملت ايران در پي سلاح كشتار جمعي نيست

رئيس جمهور با بيان اينكه ملت بزرگ ايران به دنبال توسعه بوده و در پي سلاح كشتار جمعي نيست، اظهار داشت: نظام جمهوري اسلامي ايران به تمام معاهدات منع سلاح‌هاي كشتار جمعي پيوسته و به آنها متعهد است.

دکتر روحاني با بيان اينكه ملت ايران آماده مذاكره با غرب است، گفت: البته به شرط اينكه اين مذاكره با احترام متقابل و بدون پيش شرط همراه بوده و منافع متقابل در آن مطرح باشد و همه حقوق حقّه ملت ايران از جمله حقوق هسته‌اي و غني سازي در خاك كشور را در چارچوب مقررات بين‌المللي بپذيرند.

رئيس جمهور تصريح كرد: اگر در برابر حقوق ملت ايران سر فرود آورند، اين ملت، اهل دوستي، منطق، صلح و همكاري خواهد بود و مي‌توانيم دست به دست يكديگر داده و مشكلات منطقه را حل و فصل نماييم.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني تصريح كرد: نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي علي رغم بازدارندگي، نيروهايي عاشق و ايستاده بوده و هوشياري، توجه و بيداري آنها نسبت به مسائل منطقه و تجهيزشان به بهترين و مدرن ترين وسايل دفاعي از جمله وظايف آنها در دولت خدمتگزار است.

رئيس جمهور با بيان اينكه علي رغم فشارهايي که بر ايران ايجاد كرده‌اند به آينده با دنيايي از اميد، نگاه مي‌كنيم، تصريح كرد: نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در سايه راهبري‌هاي رهبر انقلاب با اميد به آينده در مسير دفاع از عزت و شرف ملت ايران حركت مي‌كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر روحاني خاطر نشان كرد: امروز نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران و ملت دست به دست هم داده و ان شاءالله پس از خلق حماسه سياسي، حماسه اقتصادي را به فرمان رهبري معظم انقلاب خلق خواهند کرد.

در ادامه اين مراسم كه سرلشگر فيروز آبادي، رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح و فرماندهان عالي رتبه سپاه پاسدارن انقلاب اسلامي، ارتش جمهوري اسلامي ايران، نيروي انتظامي و بسيج حضور داشتند پس از سخنان رئيس جمهور، يگان‌هاي نمونه ارتش، سپاه، ناجا و بسيج از مقابل جايگاه رژه رفتند.

همچنين در اين مراسم جديدترين دستاوردهاي لجستيكي و تجهيزات نيروهاي مسلح به نمايش درآمد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: رژه ، نیروی ، مسلح ، هفته ، دفاع ، مقدس ، روحانی ، سپاه ، ارتش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سردفتر
۰۹:۴۳ ۳۱ شهريور ۱۳۹۲
با سلام باشگاه خبرنگاران جوان چرا از تعطیلی دفاتر اسناد رسمی وسرگردانی مردم در دفاتر اسناد رسمی گزارش تهیه نمی کند؟
آخرین اخبار