دانش‌آموزان بخوانند؛

كلسيم را از طريق شير و لبنيات تامين كنيد

دانشيار دانشگاه علوم پزشكي اصفهان گفت: گروه شير و لبنيات منبع تامين‌كننده كلسيم در بدن هستند، تشكيل استخوان‌ها، دندان‌ها، مستحكم و استحكام دندان‌ها به شير و لبنيات ارتباط دارد.

دكتر صفوي، متخصص تغذيه و دانشيار دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب افزود: شير، ماست، پنير، بستني، ... در گروه شير و لبنيات قرار دارد كه در سن مدرسه كودك بايد 3 واحد از اين گروه را روزانه مصرف كند و هر واحد يك ليوان شير و يك ليوان ماست است يا 45 گرم پنير است يا يك ليوان كشك و يك و نيم ليوان بستني است.

اين متخصص تغذيه افزود: از شير و لبنيات پاستوريزه استفاده شود تا از آلودگي‌ها جلوگيري كنيم، اگر شير پاستوريزه دسترسي نداريد شير تازه را بايد يك دقيقه در حالي كه هم مي‌زنيد، بجوشانيد و سپس مصرف كنيد.

وي ادامه داد: از مصرف شيرهايي كه رنگ، طعم و بويشان غير طبيعي است خودداري كنيد؛ و اگر با مصرف شير دچار دل درد، يا اسهال شد دانش‌آموز بهتر است قبل از مصرف شير معده را خالي نگه ندارد بلكه شير را يا كم كم مصرف كند و بعد افزايش دهد و يا در هنگامي كه معده مقداري مواد غذايي دارد استفاده كنند. همچنين جوشاندن شير و نوشيدن شير گرم هم در پيشگيري از اين دل دردها موثر است.

دكتر صفوي افزود: اگر دانش‌آموزي طعم شير را دوست ندارد مي‌تواند آن را با عسل، ميوه‌هاي تازه و يا خشك مثل موز، خرما، انجير خشك و ... استفاده كنند و يا اينكه به جاي شير از ماست، دوغ و پنير استفاده كنند آن هم جايگزين خوبي براي شير هستند./ح

برچسب ها: لبنیات ، کلسیم ، ماست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار