شمخاني در صحن علني بهارستان:

ارتش در ميان خود مردان بزرگي داشت / حاصل جنگ شكست و فلاکت دشمنان و عزت و سعادت ملت ايران

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با گرامیداشت یاد شهیدان، گفت: شهیدان ستارگان درخشان جبهه‌های نبرد بودند که تابش انوار بی‌مثالشان همواره در جبهه‌های نبرد مشهود بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی شمخانی، دبير شوراي عالي امنيت ملي، صبح امروز (یکشنبه، 31 شهريور) با حضور در مجلس ضمن ارائه گزارشی از سال‌های دفاع مقدس اظهار داشت: این اولین حضورم به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی در مجلس است و از مجلس به خاطر تدبیری که اندیشیده تا در مقاطع مختلف از جمله آغاز جنگ تحمیلی و آزادسازی خرمشهر درباره این موضوعات بحث و بررسی صورت گیرد تشکر می‌کنم.

وی افزود: شرایط پیش از جنگ و آغاز جنگ، نگاه سیاسی به جنگ، نگاه امام (ره) به جنگ، اصلاح یک اشتباه رایج در جنگ و خطاهای رژیم بعث باید مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با گرامیداشت یاد شهیدان، تصریح کرد: شهیدان ستارگان درخشان جبهه‌های نبرد بودند که تابش انوار بی‌مثالشان همواره در جبهه‌های نبرد مشهود بود.

شمخانی با تاکید بر نقش امام (ره) در جنگ اضافه کرد: امام با هدایت آزادگان و ایثارگران که والاترین سرمایه‌های این سرزمین بودند، توانست جنگ تحمیلی را هدایت کند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي اظهار کرد: آنها برای توجیه افکار عمومی خویش مجبور به پیداکردن توجیهاتی برای عبور از این تصمیم گیری بودند، اما در آن زمان صدام به تنهایی و به دلیل حاکمیت استبدادی خویش فرصت‌هاي بيشماري را از عراق، ايران و انقلاب از بين برد.  
 
شمخاني ادامه داد: امروز در حقيقت روز آغاز جنگ تحميلي و دفاع مقدس است در اين روز عراقي‌ها به ايران هجوم آوردند مي‌خواهم سخنم را با اين پرسش ادامه دهم كه چرا 31 شهريور كه زمان حمله عراق به ايران اسلام را به پاسداشت دفاع مقدس مي‌نشينيم.  
 
وي گفت: به صورت طبيعي صحنه‌هاي تجاوز نبايد خوشايند و مورد پسند باشد بي‌شك با توجه به نتايج حاصل از هشت سال دفاع مقدس و دفاع در برابر تجاوزگران و حاميان آن‌ها پاسخ به اين سوال بسيار واضح و روشن است.  
 
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان افزود: امروز همگان به اين واقعيت پي برده‌اند كه تحميل جنگ از سوي رژيم بعث حاصلي جز شكست و فلاكت و براي ما فرجامي جز پيروزي، عزت و سعادت نداشته است.
 
شمخاني گفت: پاسداشت 31 شهريور در واقع پاسداشت جاودانه و امنيت پايدار حاصل از جهاد بوده است و قطعا نشان دهنده ياد و خاطره حماسه تاريخي است و گرنه ملت ايران هيچ گاه آغازگر هيچ تجاوزي نبوده و نخواهد بود.  
 
وي با اشاره به تحقيقات صورت گرفته در زمان پس از دفاع مقدس تصريح كرد: در زمان پس از جنگ تحقيقات گسترده‌اي در زمينه‌هاي گوناگون در خصوص جنگ صورت گرفته است و نتايج آن در قالب چاپ مقالات متعدد منتشر شده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اظهار كرد: امروز مي‌خواهيم اين بررسي را از زاويه ديگر و مبتني بر راهبردي هوشمندانه و هنرمندانه امام(ره) در خصوص بهره گيري از ذخاير ارزشي، هنجاري و مردمي و تبديل آن به سرمايه اجتماعي در تامين امنيت ملي به بررسي حماسه دفاع مقدس بپردازيم.  
 
شمخاني ادامه داد: اين فرصت را مغتنم مي‌شمارم تا مروري گذرا بر شاخص‌هاي رهبري امام در دفاع مقدس و بازتاب آن در جنگ داشته باشيم البته ساير ابعاد شخصيتي امام درمقاطع ديگر نيازمند پرداخت جدي است.  
 
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اضافه كرد: پس از پيروزي انقلاب ايران در سال 57 رفتارهاي امنيتي رژيم پهلوي كه در توهم امنيت مطلق به سرمي‌بردند موضوع تامين امنيت را كه در اختيار نيروهاي نظامي، انتظامي و پليس و امنيت امام موضوع امنيت را با استفاده از نيروهاي نظامي و انتظامي ايران سامان‌دهي كرد و به آن‌ها واگذار نمود.  
 
وي افزود: امام(ره) با درك دقيق از وقايع وقوع يافته رويكرد جديدي را پايه گذاري كرد كه من آن را امنيت سازي تعاملي اجتماعي مردمي و مشاركت جويانه مي‌دانم.  
 
شمخاني تصريح كرد: فرمان تشكيل بسيج مستضعفين در آغاز جنگ تحميلي نماد نوين و پيشرفته امام (ره) در حوزه امنيت محسوب مي‌شود در حقيقت امام راحل با كشف اين واقعيت كه سرمايه گذاري بر روي ظرفيت‌هاي بالقوه جامعه امكان بروز رفتارهاي ضد امنيتي در آن وجود دارد، آن‌ها را به سرمايه‌هاي اجتماعي در تامين امنيت كشور كرد و حاصل آن رفع تهديدات و استقرار امنيت پايدار كم هزينه و درون زا دركشور شد.
 
شمخاني ادامه داد: پايگذاري اين رويكرد از سوي امام موجب شد كه مفاهيم پاسداري از نظام سياسي و تماميت ارضي و ذخاير اعتقادي و فرهنگي به سرعت از سوي ظرفيت‌هاي داخلي سامان دهي شد و تهديد عليه آن‌ها مساوي با تهديد عليه امنيت ملي كشورمان محسوب مي‌شد و در اين مسير همگان خود را متعهد و مكلف مي‌دانستند كه از انقلاب اسلامي حراست و صيانت كنند.  
 
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ادامه داد: اين رويكرد امام را مي‌توان پايان عصر وظيفه گرايي و ورود به عرصه تكليف گرايي و اجتماعي نمودن توسعه امنيت ملي قلمداد كرد و به اين شكل هرم وارونه امنيت ملي در رژيم ستمشاهي به سرعت حالت طبيعي خود را پيدا كرد و در قاعده وسيع و با ثبات شكل گرفت. 

شمخاني ادامه داد: بايد با توجه به 19 ماه فرصت ارتش عراق براي تجهيز ارتش خود وقتي كه جنگ را آغاز مي‌كنند مواجه با اين رويكرد امام مي‌شود كه هرگز اين رويكرد براي اين رژيم قابل پيش بيني نبوده است.  
 
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: عراق پس از مدتي براساس اين رويكرد امام اقدامات حداقلي را شكل داد و جنگ را آغاز كرد و هم چنين با لغو قرارداد 57 و يا تصرف خوزستان و هم چنين سرنگوني نظام اهداف بلند مدت خود را تعريف كرد و اين حمله را از جنوبي ترين نقطه كشور تا شمال غرب كشور آغاز كرد، در خوزستان با توجه به اهداف سياسي مسير اشغال را در پيش گرفت و در مسير شمال غرب به منظور درگيرسازي مسير جنگ خود را ادامه داد عراق بر اين باور بود كه ارتش جمهوري اسلامي ايران فاقد قابليت دفاعي است و به دليل قطع ارتباط با بيگانگان و نوپابودن سپاه پاسداران نمي‌تواند از عهده جنگ برآيد و سرعت پيروزي و پيشرفت خود را با سرعت گاز تانك‌هاي خويش هماهنگ كرده بود اما برخلاف اين خواسته پشتوانه قدرتي كه امام با تكيه بر مردم فراهم كرده بود توانست جلوي ماشين جنگي و بي رحم رژيم بعث عراق در روزهاي آغازين جنگ ايستادگي كند.  
 
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تصويري كه ما امروز در ذهن مردم ايجاد كرديم اين است كه ارتش عراق حمله‌اي را آغاز كرد و سپاه، ارتش و بسيج در مقابل هم قرار گرفتند و مقابله اين دو نيرو تا هشت سال دفاع مقدس خاتمه پيدا كرد اما واقعيت اين است كه در آغاز جنگ ارتش كه مبتني بر ايده‌هاي به عنوان حلقه‌اي از زنجير ناتو به دنبال پشتيباني مستكبري شكل گرفته بود به دليل انقلاب دچار دشواري‌هاي دروني بود و راه اندازي سپاه از يك نيروي شهري به نيروي حرفه‌اي رزمي كار بزرگي بود كه در دفاع مقدس صورت گرفت و توانست قابليت‌هاي ملت ايران را به ارتش عراق نشان دهد هر چند كه هيچ پشتوانه خارجي از اين تغيير و تحول و آموزش يادگيري و توسعه و تجهيز حمايت نكرد.
 
شمخاني افزود: ارتش در ميان خود مردان بزرگي را داشت كه دفاع از ارزش‌هايي كرد كه قبل از پيروزي انقلاب با آن‌ها مانوس نبود، جهاد سازندگي كه متولي توسعه روستايي بود او نيز در هشت سال دفاع مقدس تبديل به سنگرسازاني شد كه مردان بزرگي را تقديم جمهوري اسلامي ايران كرد، اين گذشته مغفولي در طول جنگ و پس از آن ما به آن نپرداختيم.  
 
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان گفت: اميدوارم در سمت جديدم در شوراي عالي امنيت ملي بتوانم تعامل مفيدي با مجلس داشته باشم و اهداف مورد نظر را پيش ببرم.  
 
لاريجاني پس از اتمام سخنان دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان از وي تشكر كرد و گفت: اميدواريم در سمت جديدشان موفق باشيد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: شورا ، امنیت ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار