تبریز/

کاهش ضایعات محصولات باغی در سایه زمان برداشت صحیح

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: زمان برداشت صحيح محصولات باغي نقش مهمّي در عمر انباري و كاهش ضايعات آنها دارد.

سعداله اسکندری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: در طي تكامل فيزيولوژيک ميوه ها و سبزيها تغييرات قابل توجه فيزيكي و بيوشيميايي در محصول صورت مي گيرد.

وی تشریح کرد: زمان مناسب برداشت را مي توان با آزمايشاتي چون سِفتي بافت، نسبت قند به اسيد، تعداد روز پس از گلدهي كامل و حتي واحدهاي گرمايي گرفته شده توسط محصول تعيين نمود.

اسکندری به عوارض برداشت دیرهنگام محصولات باغی اشاره کرد و ادامه داد: چنانچه محصول ديرتر از زمان مناسب برداشت شود نه تنها عمر انباري آن كاهش مي يابد بلكه ضايعات آن در طي حمل و نقل و جا به جايي افزايش خواهد يافت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: چنانچه محصول زودتر از موقع برداشت شود، كيفيّت مناسبي را نخواهد داشت و در طي رساندن مصنوعي ممكن است به آن نتيجه دلخواه نرسيم.

وی تامین آب را با افزایش تولید مرتبط دانست و اظهار داشت: چون درصد بالايي از وزن محصولات باغي را آب تشكيل ميدهد، تأمين آب نه تنها در افزايش توليد مؤثر است بلكه با بهينه سازي تأمين آب مي توان عوارض فيزيولوژيكي چون لكه تلخي در سيب را كاهش داد.

اسکندری بهبود کیفیّت محصولات باغی را با تغذیه صحیح امکانپذیر دانست و تاکید کرد: تغذيه صحيح محصولات باغي نقش مهمي در كاهش ضايعات و بهبود كيفيّت محصول توليدي و عمر انباري محصولات برداشت شده دارد./ز

برچسب ها: کاهش ، ضایعات ، محصولات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.