گلوبال ريسرچ ؛

هزینه 6 تریلیون دلاری جنگ آمریکا در افغانستان و عراق

دانشکده کندي دانشگاه هاروارد برآورد کرد هزينه جنگ هاي يک دهه اي آمريکا در افغانستان و عراق شش تريليون دلار معادل 75 هزار دلار براي هر خانوار آمريکايي خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، لارنس ليندسي رئيس شوراي ملي اقتصاد آمريکا در دوران رياست جمهوري جرج دبليو بوش زماني در مصاحبه با وال استريت ژورنال ، بزرگترين روزنامه اين کشور اعلام کرده بود هزينه جنگ 100 تا 200 ميليارد دلار خواهد بود اما همکارانش از ليندسي انتقاد کرده و گفته بودند هزينه اين جنگ بسيار فراتر از تخمين هاي وي خواهد بود.در نتيجه لارنس ليندسي ناگزير به کناره گيري شد.
بايد يادآور شد دولت جرج بوش از همان ابتدا ادعا کرد هزينه جنگ عراق از محل درآمدهاي نفتي اين کشور تامين خواهد شد اما واشنگتن در عوض از وام دهندگان خارجي حدود دو تريليون دلار براي تامين هزينه هاي اين دو جنگ قرض کرد.
بر اساس گزارش دانشکده کندي دانشگاه هاروارد در سال 2013 ميلادي ، اين مبلغ 20 درصد کل مبلغ اضافه شده به بدهي هاي ملي آمريکا را در سال هاي 2001 تا 2012 ميلادي تشکيل مي دهد.
در اين گزارش آمده آمريکا پيشتر 260 ميليارد دلار براي بدهي هاي جنگي خود بهره داده است و بهره پرداخت هاي آينده ، تريليون ها دلار خواهد بود.
همچنين مرکز تحقيقات جهاني سازي که سازمان تحقيقاتي مستقلي در مونترال است ، اين گزارش را در پايگاه اينترنتي خود منتشر کرده است.
دانشکده کندي دانشگاه هاروارد در اين گزارش تاکيد کرد اين جنگ ها نه تنها آمريکا را به شدت مقروض کرد بلکه تاثير عميقي بر بحران مالي و بودجه اي اين کشور براي مدت طولاني خواهد داشت.
در اين گزارش به هزينه هاي گزافي اشاره شد که صرف پرداخت غرامت و مراقبت از صدها هزار نظامي آمريکايي مي شود که در اين جنگ ها به لحاظ روحي و جسمي آسيب ديده اند.
اين گزارش افزود : « جنگ عراق و افغانستان پر هزينه ترين جنگ ها در تاريخ آمريکا خواهد بود که هزينه آنها روي هم رفته حدود چهار تا شش تريليون دلار برآورد مي شود. »
بر اساس اين گزارش ، اين هزينه ها شامل مراقبت پزشکي بلند مدت و پرداخت غرامت براي نقص عضو  و از کار افتادگي نظاميان آمريکايي در حال خدمت ، کهنه سربازان و خانواده هاي نظاميان و هزينه هاي اجتماعي و اقتصادي مي شود.
دانشکده کندي دانشگاه هاروارد در گزارش خود تاکيد کرد حدود يک ميليون و 560 هزار نظامي آمريکايي ( 56 درصد کل نظاميان آمريکايي در عراق و افغانستان ) کمک هاي پزشکي دريافت مي کنند و تا پايان زندگي از مزايايي بهره مند خواهند شد.
بر اساس آمارهاي رسمي ، 50 هزار نظامي آمريکايي در اين دو جنگ زخمي شدند.
در اين گزارش آمده است در مجموع بودجه دولت آمريکا براي کهنه سربازان در يک دهه گذشته بيش از دو برابر شده و از 61 ميليارد و 400 ميليون دلار در سال 2001 ميلادي به 140 ميليارد و 300 ميليون دلار در سال 2013 ميلادي رسيده که با در نظر گرفتن سهم آن در کل بودجه آمريکا از دو و نيم درصد به سه و نيم درصد در اين دوره افزايش يافته است.
اين گزارش افزود دولت آمريکا پيشتر براي کهنه سربازان جنگ عراق و افغانستان 134 ميليارد دلار صرف خدمات پزشکي و مزاياي از کار افتادگي کرده است که اين رقم در دهه هاي آينده به 836 ميليارد دلار خواهد رسيد.
بر اساس اطلاعات اين گزارش ، بيشترين تلفات در زمان رياست جمهوري باراک اوباما رئيس جمهوري آمريکا به نظاميان آمريکايي در عراق و افغانستان وارد شده  و شمار تلفات تفنگداران آمريکايي به شدت افزايش يافته است.
هنوز بيش از 60 هزار نظامي آمريکايي در افغانستان هستند که برآورد مي شود هزينه استقرار هر نظامي آمريکايي براي يک سال در اين جنگ بالغ بر يک ميليون دلار باشد.
بنابراين جنگ هاي آمريکا در عراق و افغانستان نه تنها به صلح ختم نمي شود بلکه موجب افزايش فقر ، بيکاري و کاهش استانداردهاي زندگي براي طبقه کارگر در آمريکا و تحميل هزينه هاي گزاف در بلند مدت براي دولت فدرال اين کشور خواهد شد.
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، جنگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار