در آستانه سال تحصیلی جدید؛

نجفی زنگ غربت دارالفنون را نواخت

معاون رییس جمهور ورییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری درجریان بازدیداز دارالفنون ودرآستانه سال تحصیلی جدیدزنگ غربت این مدرسه تاریخی رانواخت واز تصمیم جدی برای مرمت این بناخبرداد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری  محمد علی نجفی در جریان این بازدید که با حضور محی الدین محمدیان معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهشی و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش انجام شد ساختمان دارالفنون را از نظر معماری و تاریخی در کشور بخصوص آنچه مربوط به تاریخ تعلیم و تربیت است، بی نظیر توصیف کرد و گفت:دارالفنون از جواهرات معماری کشوربه شمار می آید که سالهای طولانی قلب تپنده ترقی و توسعه کشور بوده است و عده زیادی از فارغ التحصیلان این مرکز امروز نقش تعیین کننده ای در مسائل علمی ،سیاسی و ... کشور مان ایفا می کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی  با بیان اینکه  نخستین گروه پزشکان کشور، فارغ التحصیلان این مدرسه هستند افزود: متاسفانه این مرکز سالهاست که مورد کم توجهی مسئولان قرار گرفته و در بخشهای مختلف دچار آسیب و گاهی تخریب کامل شده است.

وی ضمن بازدید از قسمتهای مختلف این بنا از جمله کتابخانه دارالفنون از تصمیم جدی برای مرمت این بنا خبر داد و گفت: قرار شد کمیته فنی مشترک با حضور کارشناسان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری و سازمان نوسازی توسعه و تجهیزمدارس کشور تشکیل و پس از بررسی موانع و مشکلات موجود، اقدامات مرمتی و بازسازی این بنای ارزشمند با رعایت حفظ ارزش معماری و تاریخی و  بر اساس تصمیمات این کمیته انجام شود.

نجفی با تاکید بر اینکه باید حیات در این مرکز فرهنگی جاری شود گفت: پیشنهادات مختلفی برای تعیین کاربری این بنا مطرح شده که تبدیل بخشی از آن به موزه از جمله موزه تعلیم و تربیت ،ایجاد مرکز آموزشهای خاص مرمت و فعالیتهای آموزشی مرتبط با میراث فرهنگی،انجام فعالیتهای پژوهشی و ایجاد پژوهشگاه تعلیم و تربیت از سوی آموزش و پرورش و همچنین استفاده از بخش شمالی این مدرسه برای ایجاد کارگاههای صنایع دستی و معرفی هنرهای سنتی کشور از جمله این پیشنهادات است.

نجفی در پایان از آمادگی کامل شهرداری تهران،آموزش و پرورش و سازمان میراث فرهنگی  برای ساماندهی این بنای ارزشمند تاریخی خبر داد و تاکید کرد:با راه اندازی این بنای تاریخی و تعیین کاربری مناسب برای آن ،این منطقه از شهر به مرکز مهم فرهنگی تبدیل خواهد شد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.