ديدار رئيس مجلس ترکيه با دکتر روحاني مطرح شد

گسترش تعاملات اقتصادي، سياسي و فرهنگي دو جانبه و تعاملات منطقه‌اي با ترکيه

رئيس جمهور در ديدار رئيس مجلس تركيه بر توسعه روابط دوجانبه و تعاملات منطقه‌اي تاكيد كرد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهوري اسلامي ايران امروز(يکشنبه) با جميل چيچک رييس مجلس ترکيه ديدار و گفتگو كرد.

رييس جمهور با بيان اينکه ايران و ترکيه دو کشور تأثيرگذار در منطقه هستند، افزود: تهران و آنکارا بايد با همکاري و تعامل نزديک‌تر نقش مؤثرتري در منطقه و بويژه حل و فصل بحران‌هاي منطقه‌اي ايفا نمايند.

دکتر روحاني روابط نزديک و صميمانه مجالس دو کشور را پشتيبان مؤثري براي تحکيم روابط دو دولت عنوان کرد.

رييس جمهور با اشاره به هدف‌گذاري افزايش حجم تبادلات اقتصادي و تجاري دو کشور به رقم 30 ميليارد دلار در سال 2015 تحقق اين هدف را کاملاً در دسترس و امکان‌پذير توصيف کرد و اظهار داشت: استفاده از پول ملي در مبادلات دوجانبه که در حال حاضر در تعاملات ايران با برخي ديگر از کشورهاي همسايه در جريان است، مي‌تواند به جهش در سطح و حجم روابط تجاري و اقتصادي تهران و آنکارا کمک کند.

دکتر روحاني همچنين همکاري‌هاي تاسيس شرکت هاي ايراني - ترکي را در عرصه‌هاي مختلف از جمله در عرصه حمل و نقل جاده‌اي و هوايي در توسعه روابط دوجانبه مؤثر دانست.

رييس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به همسايگي و اهداف و منافع مشترک ايران و ترکيه در منطقه تصريح کرد: تشديد افراطي‌گري و اختلافات مذهبي و بويژه تروريسم، خطراتي هستند که رشد و گسترش آنها در منطقه هر دو کشور را تهديد مي کند.

دکتر روحاني خاطرنشان کرد: اگر چه رويکرد ايران و ترکيه در مواجهه با تحولات سوريه تفاوت‌هايي دارد، اما دو کشور اهداف و منافع مشترکي درباره سوريه دارند و به عنوان مثال احتمال تجزيه سوريه، پيروزي تروريست‌ها در اين کشور و يا حتي ادامه جنگ داخلي و بي‌ثباتي در اين کشور به نفع هيچ‌کدام از دو طرف نيست و لذا تهران و آنکارا بايد در اين موارد با صراحت با يکديگر مشورت و تبادل نظر کنند.

جميل چيچک رييس مجلس ترکيه نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از اينکه به عنوان اولين مقام ترکيه‌اي با رييس‌جمهور کشورمان ديدار مي‌کند، گفت: اميدوارم روند رو به گسترش روابط دو کشور در دولت جنابعالي سرعت مضاعفي پيدا کند.

رييس مجلس ترکيه با بيان اينکه ايران و ترکيه دو کشور دوست، برادر و همسايه و برخوردار از تاريخي بزرگ و پيوندي ريشه دار و قديمي با منافع و مسائلي مشترک هستند که اين ارتباط و مشورت دائمي دو طرف را ايجاب مي کند، اضافه کرد: به عنوان رييس مجلس ترکيه، تمام توان و ظرفيت قوه مقننه کشورم را براي پشتيباني از گسترش و تقويت روابط قواي مجريه ايران و ترکيه و تحقق برنامه‌ها و اهداف دو دولت بکار خواهم گرفت.

جميل چيچک با اشاره به حجم 22 ميليارد دلاري فعلي روابط اقتصادي ايران و ترکيه اظهار داشت: با توجه به برخورداري دو کشور از ظرفيت‌ها و امکانات فراوان و نيز نيروهاي جوان و متخصص، تحقق حجم 30 ميليارد دلاري پيش بيني شده همکاري‌هاي دو کشور در سال 2015، کار دشواري نيست.

وي همچنين با اشاره به اينکه جنگ و درگيري در منطقه همه کشورهاي منطقه را متضرر خواهد کرد، گفت: توقف هر چه سريع‌تر جنگ و خونريزي و حل و فصل مشکلات از طريق گفتگو اساس ديدگاه و رويکرد سياست‌هاي خارجي ترکيه است.

رييس مجلس ترکيه تأکيد کرد: ترکيه ضمن دفاع کامل و تمام قد از تماميت ارضي همه کشورهاي منطقه طراحي وقوع درگيري و تجزيه کشورهاي منطقه را صرفاً در راستاي اهداف و منافع بيگانگان دانسته و معتقد است، بايد در مقابل اجراي اين طراحي‌ها ايستاده و به هيچ قيمت اجازه تحقق آن را ندهيم.

وي همچنين با بيان اينکه نمي‌توان به تروريست‌هايي که براي تحقق اهدافشان دست به سلاح مي‌برند، به چشم کساني که مي‌شود با آنها مذاکره کرد، نگريست، گفت: تنها راه مواجهه با تروريست‌ها مقابله قطعي با آنها است.

«چيچک» همچنين از ديدار اردوغان و رييس جمهور کشورمان در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک بعنوان گام بلند مقامات دو کشور در راستاي تحکيم روابط دوجانبه ياد کرد و خواستار بهره گيري از تمامي ظرفيت هاي موجود در اين ارتباط شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار