انتقاد زائران عتبات گزارش می‌دهد

بازرسی‌ دو مرحله‌ای زائران عتبات با سگ/کیفیت پایین غذا و خدمات

زائرانی که به عتبات عالیات مشرف شده بودند از ۷ بار بازرسی‌ هنگام بازگشت از عراق به خصوص بازرسی‌های دو مرحله‌ای زائران به وسیله سگ انتقاد کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، یکی از رویایی‌ترین سفرهای ما ایرانی‌ها که با تمام وجود دوست داریم در طول زندگی‌مان حداقل یک‌بار به این سفر برویم و بارها از خدا می‌خواهیم که داغ این سفر را به دل ما نگذارد سفر به کربلاست و نجف و کاظمین و سامرا. سفری که دل آدم را زنده می‌کند و به جان انسان روحی تازه می‌بخشد؛ همانطور که در روایات آمده است به زائر حضرت اباعبدلله الحسین علیه‌السلام بعد از پایان زیارت و برگشت از سفر خطاب می‌شود که «زندگی را از نو آغاز کن، مانند کسی هستی که تازه از مادر متولد شده‌ای»..((حدیث بیست و دوّم: (کامل الزیارات باب 68))

طبق آمارهای موجود در حال حاضر سالانه حدود 2 میلیون زائر ایرانی به عتبات عالیات عزیمت می‌کنند که حدود 400 هزار نفر آنها به صورت آزاد مشرف می‌شوند.

در این بین همانطور که از گفته‌های مسئولان عتبات عالیات کشورمان شنیده‌ می‌شود امکانات عراق برای این سفر معنوی از جمله هتل‌ها، حمل و نقل، بهداشت و غذاها در شرایط پائینی نسبت به کشور خودمان قرار دارد و البته روند رو به بهبود این موضوع را در هر سال نسبت به سال گذشته شاهد بودیم اما باز هم در برخی از هتل‌ها و برخی از سیستم‌‌های حمل و نقل مواردی دیده می‌شود که به نظر می‌رسد مسئولان باید بیش از پیش دقت نظر داشته باشند و جلوی برخی از اتفاقات پیرامون این موضوع را بگیرند.

*بازرسی با سگ در دو مرحله هنگام بازگشت از عراق

احمد محمدی، یکی از زائرانی که به تازگی از این سفر معنوی بازگشته است در این زمینه می‌گوید: متأسفانه هنگام بازگشت از بغداد وقتی وارد فرودگاه شدیم، کاروان ما را نزدیک درب ورودی فرودگاه پیاده کردند و سگ را وارد اتوبوس ما کردند تا اسباب و وسایل ما را بگردد. جالب است که 50 متر جلوتر، دوباره ما را پیاده کردند و گفتند چمدان‌ها را پایین بیاورید و دوباره سگ دیگری چمدان‌های ما را گشت و بعد از آن هم به ما گفتند که با چمدان‌ها به سمت بازرسی بروید.

وی اضافه می‌کند: صبح زود ساعت 5 صبح وارد فرودگاه شدیم اما فرودگاه تعطیل بود، نیم ساعت معطل ماندیم که کارکنان فرودگاه بیایند و مستقر شوند و چراغ‌ها را روشن کنند.

محمدی تصریح می‌کند: وضع هتل‌ها فاجعه بود، هم در نجف و هم در کربلا، ما یک میلیون و 300 هزار تومان هزینه دادیم اما هتل‌ها در حد مسافرخانه‌های میدان راه‌آهن هم نبود؛ جالب است که هتل‌مان تلفن نداشت و غذاها هم بی‌کیفیت بود.

وی یادآور می‌شود: کولر گازی هتل به صورت مرکزی بود و از پائین تنظیم می‌شد، متأسفانه دمای اتاق‌ها را روی 16 درجه تنظیم کردند و بیشتر زائران سرما خوردند؛ موتورخانه آنها نفت می‌سوزاند و کار می‌کرد. هتل، اینرنت داشت اما رمز ورود به اینترنت را به مسافران نمی‌دادند.

محمدی خاطرنشان می‌کند: کاظمین هتل‌های خوبی داشت اما غذایش بد بود، به نظر می‌رسد نظارت مناسبی روی آنها نیست.

*کیفیت غذاها در حد غذاهای سلف دانشجویی بود

سعید زاهدی هم که چند روزی است از این سفر بازگشته است در این زمینه می‌گوید: کاظمین نسبت به کربلا و نجف به دلیل نزدیکی به پایتخت عراق یعنی بغداد از امکانات بهتری برخوردار و وضع مردم و سبک زندگی آنها پایتختی بود. البته ساخت و ساز در کربلا مشخص بود که میزان آن در حال افزایش است.

وی اضافه می‌کند: برای اولین بار بود که به این زیارت مشرف می‌شدم و وضعیت نسبت به تصوری که در ذهنم از این سفر بود بهتر بود؛ غذاهایشان در حد غذاهای سلف دانشجویی بود و نمک‌های تلخی داشتند. چند شب به خاطر سرد بودن غذاها، شام نخوردم.

زاهدی تصریح می‌کند: سطح بهداشت آنجا کلاً پائین بود و تخت‌ها و پتوها و در و دیوار هتل‌ها قابل مقایسه با هتل‌های ایران نبود. البته این را هم باید بگویم که آنها خیلی کم‌ارزش‌بودن پول ایران نسبت به عراق که نسبت 3 به یک دارد را تو سر ما می‌زدند. 

*برخورد خوبی با زائران ایرانی نداشتند

حامد جباری نیز در این زمینه یادآور می‌شود: سطح بهداشت آنجا صفر بود و باید بگویم که خودمان اتاق‌های هتل‌هایمان را تمیز می‌کردیم، البته هتل‌های کربلا تمیزتر بود. گوشت‌های غذاهای آنها سفت بود.

وی اضافه می‌کند: موقع برگشت 7 بار ایست بازرسی داشتیم و دو مرحله سگ آوردند که ظاهراً یکی از آنها کشف‌کننده مواد مخدر و دیگری کشف‌کننده مواد منفجره بود. لذا هنگام برگشت از سفر، در فرودگاه 2 ساعت برای بازرسی‌ها معطل شدیم.

جباری اضافه می‌کند: در گیت آخر بازرسی که می‌خواستیم وارد فرودگاه شویم، آب فرات را که به عنوان سوغات می‌خواستیم بیاوریم گرفتند، در کل با ایرانی‌ها برخورد خوبی نداشتند.

به گزارش تسنیم به نظر می‌رسد هم مسئولان ایرانی نسبت به نظارت بر عملکرد هتل‌های کشور عراق برای سرویس‌دهی به زائران عتبات‌عالیات باید تلاش بیشتری داشته باشند و هم مسئولان عراقی باید پاسخ درخور توجهی به همکاری‌های مسئولان و مردم ایران برای بازسازی حرم ائمه و حتی کشور عراق بعد از حمله آمریکا به این کشور بدهند.

منبع: تسنیم
برچسب ها: وبگردی ، زائران ، ایرانی ، عتبات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.