خبر ویژه روزنامه های چهارشنبه:

ناکامی در دیدار با رهبر ایران تحقیر مقامات آمریکایی است/ طرح تفكيك و تقسيم شدن استان تهران به چند بخش

ناکامی در دیدار با رهبر ایران تحقیر مقامات آمریکایی است،گریه‌کن‌های اجاره‌ای،شفاف‌سازی؛ شرط نخست استفاده از فیس‌بوک،صدور حکم برای متهمان بانک آریا،مطهري خواهان لغو امتياز دانشگاه ايرانيان شد،نظر «گری سیک» درباره روحانی و ...خبر ویژه برخی روزنامه های،روز چهارشنبه هستند که میتوانید از اینجا بخوانید:


*کیهان


چیزی نیست... اصلاح تعرفه است!

مسئولان دولتی با شیک‌سازی واژه‌ها در حال گران کردن قیمت برخی خدمات و کالاها هستند اما نام آن را اصلاح تعرفه می‌گذارند.کالاها و خدمات دولتی همچون تعرفه آب، برق و گاز در هفته اخیر گران شده‌اند اما دولتی‌ها تلاش دارند از به کار بردن واژه «گرانی» که بر خلاف وعده‌های آن‌ها است، خودداری کنند.به گزارش مشرق، تعرفه آب، برق و گاز طبق تصمیمات یک هفته اخیر دستگاه‌های دولتی گران شد و از این ماه مشترکان گرانی مذکور را در قبوض خود مشاهده می‌کنند. محاسبات نشان می‌دهد که افزایش قیمت گاز حدود سه هزار میلیارد تومان و افزایش قیمت آب حدود 1600 میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد خواهد کرد.گرانی‌های اخیر در حالی در سکوت رسانه‌های اصلاح‌طلب و برخی نمایندگان مجلس که پیش از این نسبت به هرگونه گرانی بسیار حساس بودند به اجرا درآمده، که دولتمردان پیش از این وعده تثبیت قیمت‌ها حداقل تا پایان امسال را به مردم داده بودند.

مثلا محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم، هشتم شهریورماه امسال اعلام کرد: «در قانون بودجه مجوز افزایش 38 درصدی قیمت سوخت به دولت داده شده ولی دولت تصمیم گرفته ریالی بر قیمت سوخت اضافه نکند تا فشار اقتصادی بر مردم تحمیل نشود.» به طور قطع، افزایش 10 تومانی قیمت گاز مشترکان خانگی و گاز سی‌.ان.جی، این وعده را زیر سؤال برده است. سوم شهریور هم وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: «قرار بر این شده است تا قیمت کالاهای اساسی در کشور مثل قبل باقی بماند، بنابراین تا پایان سال تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.»
این در حالی است که در هفته‌های اخیر شاهد گرانی سیب زمینی، مرغ و تخم‌مرغ بودیم، که وزیر صنعت، معدن و تجارت علت گرانی را صادرات برخی از این محصولات اعلام کرد.

اما نکته جالب توجه آن است که گویا ماجرای «شیک‌سازی» که از جانب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم برای بهبود اوضاع «اشتغال» مطرح شد، به بحث گرانی‌ها هم کشیده شده است. در حالی که افزایش قیمت‌های اخیر خصوصا در کالاهایی مانند باتری خودرو، سیب‌زمینی، مرغ و تخم‌مرغ و... و همچنین در تعرفه آب و برق و گاز که با تصمیم دولت یازدهم اجرایی شده، اما دولتمردان و همین‌طور رسانه‌های حامی آنها، تلاش دارند از به کار بردن واژه «گرانی» پرهیز کنند.بر اساس این گزارش در عمل شاهد هستیم که مثلا برخی مسئولان دولتی به جای اعلام گران شدن تعرفه آب، برق یا گاز از واژه «اصلاح تعرفه» یا «متنوع کردن تعرفه» استفاده می‌کنند که مطمئنا هم «شیک‌تر» است و هم در ظاهر به وعده‌های سابق درباره عدم گرانی، لطمه وارد نمی‌کند.

دیپلمات انگلیسی: اوباما توقعات فراقانونی دارد

سفیر پیشین انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است چالش هسته‌ای ایران قابل برطرف شدن است اما خواسته‌های فراقانونی دولت اوباما باعث بن‌بست در حل این مسئله شده است.پیتر جنکینز در تحلیلی که به نوعی پاسخ پیشاپیش به سخنرانی دیروز اوباما در سازمان ملل و درباره برنامه هسته‌ای ایران است، نوشت: اوباما در اردن گفته بود «اگر آنچه رهبر ایران گفته درست باشد، یعنی اینکه ساخت سلاح هسته‌ای خلاف قوانین اسلام باشد و ایران هیچ علاقه‌ای به ساخت این‌گونه سلاح‌ها نداشته باشد، در این صورت جامعه بین‌المللی باید بتواند با روشی عملی صحت ادعای ایران را بررسی و تصدیق کند.» از سال 1970 به این سو، ‌«روشی عملی و قابل راستی‌آزمایی» برای دادن چنین ضمانتی ایجاد شده، که تقریباً مورد قبول همه کشورها قرار گرفته است.

 برای این کار کشورها باید به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندند، کلیه مواد هسته‌ای خود را در معرض نظارت بین‌المللی قرار دهند، و بازرسان بین‌المللی را متقاعد کنند که مواد هسته‌ای برای مقاصدی غیر از مصارف صلح‌آمیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
وی می‌افزاید: ایران از سال 1970 به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پیوسته، و به جز بین سال‌های 1991 و 2003، همواره توانسته رضایت آژانس بین‌المللی انرژي اتمی را جلب کند که مواد هسته‌ای در اختیارش تنها به مصارف صلح‌آمیز رسیده است. از اواخر سال 2003 تا اواسط سال 2005 ایران پروتکل الحاقی را هم اجرا می‌کرد. این کشور بعد از سال 2005 هم تاکید کرده که در صورت لغو تحریم‌ها، دوباره آن را به اجرا خواهد گذاشت.

به گزارش بی‌بی‌سی، جنکینز می‌افزاید: در نتیجه، وقتی آقای اوباما تلویحا می‌گوید که این هم کافی نیست، در واقع منظورش این است که ایران برای اعتمادسازی باید براساس معیارهای منحصر به فردی عمل کند. اما وضع معیارهای منحصر به فرد برای برخی کشورها نه در معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی، و نه در مقررات آژانس بین‌المللی انرژي اتمی، پیش‌بینی نشده است، و عدم پایبندی کشورها به تعهداتشان در قبال آژانس هم وضع چنین معیارهایی را توجیه نمی‌کند. طبق مقررات آژانس، کشورها باید صرفاً مواردی را که با تعهداتشان در قبال آژانس همخوانی ندارد، اصلاح کنند. در موارد مشابه، به انجام اصلاحات لازم و بازگشت کشورهای خاطی به چارچوب مقررات آژانس بسنده شده است.

سفیر سابق انگلیس در آژانس نوشت: پیچیدگی دوم قضیه ایران این است که از اواخر سال 2007، به واسطه ثمربخشی اقدامات اطلاعاتی آمریکا، تردیدها درباره ماهیت نظامی برنامه هسته‌ای ایران کم‌رنگ‌تر شده است. مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا چندین بار گزارش داده که احتمال اینکه ایران تصمیم به ساخت سلاح اتمی نگرفته باشد، زیاد است. به علاوه ایران آماده است مثل کشورهای دیگر ضمانت‌های لازم را در این زمینه بدهد. اما رئيس جمهور آمریکا خواهان چیزی فراتر از معاهده ان‌پی‌تی و مقررات آژانس است.وی در پایان هشدار داده که ممکن است غرب به خاطر اشتباه امروزش تاسف بخورد.اوباما دیروز در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل برخلاف عملکرد 10 سال گذشته دولت آمریکا مدعی شد واشنگتن حق فعالیت هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسد اما روشن نکرد که چرا برخلاف حقوق و تعهدات ان‌پی‌تی عمل کرده است.

موشک‌ها و رادارهای دقیق حزب‌الله عمق اسرائیل را تهدید می‌کند


یک فرمانده ارشد ارتش صهیونیستی گفت اسرائیل قادر به تحمل جنگ طولانی نیست و برخلاف 40 سال پیش اکنون در عمق خود تهدید می‌شود.ژنرال کوپی باراک فرمانده فنی و لجستیک ستاد مشترک ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با معاریو اظهار داشت: تهدید از سمت جبهه شمالی در مقایسه با جنوب، ده‌ها برابر افزایش یافته است. طبق گزارش‌ها، حزب‌الله دارای 70 هزار موشک است که بیشترشان به تجهیزات راداری دقیقبرای اصابت به نیروگاه برق در منطقه «الخضیره» یا مرکز ستاد کل نظامی «کریاه» در مرکز «تل‌آویو» و یا فرودگاه «بن گوریون» مجهزند.
باراک گفت: ارتش سوریه نیز موشک‌های مشابهی را دارد که سایت‌های ارتش، انبارها و پایگاه‌های هوایی را در معرض تهدید آتشین بزرگ و سنگینی قرار می‌دهد و با آتشبار گنبد آهنین قادر به حراست از آن‌ها نخواهیم بود. اختصاص یافتن این آتشبار برای حمایت از زیرساخت‌های اصلی، مهم و پایگاه‌های نیروی هوایی در واقع فرضی بیش نیست.

وی ادامه داد: «تهدید عمق اسرائیل، تمایز بزرگی میان جنگ اکتبر در 40 سال پیش و جنگ آینده خواهد بود. در جنگ اکتبر جز برخی موشک‌های «قورباغه» که از سوریه به منطقه «رامات داوید» شلیک شد؛ تهدیدی متوجه عمق اسرائیل نشد ولی امروزه عمق اسرائیل با تهدید قوی موثر بر مجموعه تدارکات روبروست و ارتش اسرائیل را به فعال‌سازی توانایی حمله یکباره برای کوتاه کردن زمان جنگ وامی‌دارد چرا که ما قادر به تحمل جنگ درازمدت نیستیم».معاریو می‌نویسد: ژنرال باراک همچون دیگر نهادهای امنیتی اسرائیلی حیرت و غافلگیری بزرگ خود را از تبدیل تهدید آمریکا برای حمله و یورش به سوریه به توافق و حل و فصل روسیه - آمریکا برای خلع سلاح شیمیایی سوریه ابراز داشت.

گریه‌کن‌های اجاره‌ای


تیتر و گزارش خبری کیهان یکشنبه 31 شهریورماه که به نقل از رسانه‌ها و مقامات آمریکایی و اروپایی پیام اطمینان بخش آمریکا به اسرائیل را فاش کرده بود، علاوه بر عصبانیت رسانه‌های بیگانه و سایت‌های وابسته به گروههای اپوزیسیون، سایت «آینده» را هم ناچار به واکنش کرد. این سایت که به سایت حق‌العمل‌کار شهرت دارد با اشاره به تیتر و گزارش کیهان نوشت برادر حسین به آمریکا و اسرائیل قوت قلب می‌دهد!در گزارش خبری کیهان به نقل از خبرگزاری رویترز آمده بود که «بحث‌های خصوصی فراوانی در سطوح مختلف میان آمریکا و اسرائیل در جریان است تا از هراس اسرائیل درباره تجدید رویکرد آمریکا نسبت به ایران کاسته شود» و همچنین به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز اشاره شده بود که در آن از اطمینان دادن واشنگتن به تل‌‌آویو خبر داده و تاکید کرده بود مقامات آمریکایی به اسرائیل اطمینان داده‌اند که «امتیازی به ایران نخواهند داد».

این گزارش مستند نشان می‌داد برخلاف آنچه که این روزها مدعیان اصلاحات، اصحاب فتنه و روزنامه‌های زنجیره‌ای با بوق و کرنا سعی در القاء آن دارند، آمریکا و متحدانش در برخورد خصمانه و باج‌طلبانه خود با ایران اسلامی کمترین تغییری نداده و تجدیدنظری نکرده‌اند.سایت حق‌العمل‌کار آینده که مطابق قرارداد مورد اشاره با اصحاب فتنه، نیازی به بررسی و مطالعه مسائل نمی‌بیند و فقط خود را ملزم می‌داند به مفاد قرارداد عمل کند!تصویر صفحه اول کیهان یکشنبه و تیتر اصلی آن «پیام واشنگتن به تل‌آویو، مطمئن باشید به ایران امتیاز نمی‌دهیم» را روی خروجی خود گذاشت و در اقدامی کودکانه و خنده‌دار به اصطلاح اظهارنظر کرد که؛ حسین شریعتمداری با این تیتر و گزارش‌ قصد دارد به سه گروه «نئوکان‌های آمریکایی»، «دولتمردان اسرائیلی» و «مخالفان جمهوری اسلامی» قوت قلب بدهد!

اصحاب فتنه آمریکایی- اسرائیلی که نظرات خود را به این سایت حق‌العمل‌کار دیکته می‌کنند توضیح ندادند که تاکید بر خوی جنایتکارانه آمریکا و اسرائیل و افشای طرح باج‌خواهانه‌ای که علیه ایران اسلامی تدارک دیده‌اند، با چه منطق و تحلیلی، قوت قلب دادن به آنها تلقی می‌شود؟! از پادوهای اصحاب فتنه در سایت آینده انتظاری نیست که به اینگونه مسائل بپردازند، چرا که آنها مانند گریه‌کن‌های اجاره‌ای مراسم ترحیم در انگلیس هستند که پول می‌گیرند و گریه می‌کنند بی‌آن که اصلا بدانند شخص متوفی چه کسی است؟! اما، از اجاره‌کنندگان این سایت انتظار می‌رفت توضیح بدهند که آیا قربان صدقه رفتن برای آمریکا و اسرائیل و سانسور کردن اظهارات کینه‌توزانه مقامات آمریکایی و صهیونیستی علیه ایران اسلامی قابل ملامت است یا اقدام کیهان که ماهیت واقعی و جنایتکارانه آنان را، آنهم از زبان خودشان و به نقل از رسانه‌های تحت مدیریت آنها افشا می‌کند؟!

ناکامی در دیدار با رهبر ایران تحقیر مقامات آمریکایی است


یک پژوهشگر «امریکن اینتر پرایز» می‌گوید آمریکا از اینکه نتوانسته فرستاده‌ای به دیدار رهبر ایران بفرستد تحقیر شده است.مایکل روبین در مصاحبه با رادیو فردا می‌گوید: محل اصلی تصمیم‌گیری در ایران، دفتر رهبر جمهوری اسلامی و شخص رهبری است. متأسفانه دیپلمات‌های ما تنها با وزارت خارجه ایران سخن می‌گویند. یک چیزی که توجه من را جلب کرده این است دیپلمات‌های آمریکایی از اینکه می‌توانند با طرف‌های ایرانیشان دیدار کنند هیجان‌زده می‌شوند.

این در حالی است که مثلا وقتی مقام‌های کشورهای دیگر به ایران می‌روند، با رهبر ایران به طور مستقیم دیدار می‌کنند. ما موفق به دیدار معاون وزیر خارجه ایران می‌شویم در حالی که مقام‌های دیگر کشورها به دیدار رهبر ایران می‌روند. و به نظر من این به سخره گرفتن آمریکاست.وی درباره این سوال که فکر نمی‌کنید روی کار‌ آمدن روحانی در انتخابات نشانه آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکاست گفت: خیر! به نظر من انتخابات اخیر در ایران، بیشتر از آنکه با تمایل به رابطه با آمریکا مربوط باشد، موضوع سیاست داخلی ایران است. برخی دوست دارند در آمریکا همه‌چیز را در ارتباط با آمریکا قلمداد کنند، اما در این زمینه باید گفت که این موضوع مربوط به ایران است.

*جام جم


 شفاف‌سازی؛ شرط نخست استفاده از فیس‌بوک


جانشین فرماندهی انتظامی کشور اولین شرط استفاده از فیس‌بوک را شفاف‌سازی اعلام کرد.به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار رادان درخصوص رفع فیلتر فیس‌بوک گفت: این‌گونه امکانات و صفحات در فضای مجازی هم تهدید است و هم فرصت.وی افزود: در استفاده از فیس‌بوک ابتدا باید شفاف‌‌سازی شود و این شفاف‌‌سازی هم باید برای همه باشد و قطعا اگر چنین کاری را انجام ندهیم حوادثی رخ خواهد داد که جبران هزینه‌های آن امکان‌پذیر نیست.رادان گفت: این‌گونه امکانات در فضای مجازی، لبه تیزی است که اگر خوب استفاده شود می‌تواند یک فرصت باشد و البته نیاز به دستورالعمل و راهکارهایی دارد که هنوز تعریف نشده است.پیش از این فرمانده نیروی انتظامی گفته بود: برخی دستگاه‌ها با توجیه ارتباط با مخاطب خارج از کشور، از فیس‌بوک استفاد می‌کنند که فکر نمی‌کنم تاکنون مجوزهای قانونی را اخذ کرده باشند.سردار سرتیپ احمدی‌مقدم گفته بود: تاکنون مقررات تغییر نکرده است و از مسئولان انتظار می‌رود تا در اجرای قانون پیشگام باشند.

صدور حکم برای متهمان بانک آریا


خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه از صدور حکم برای متهمان بانک آریا خبر داد.به گفته این منبع آگاه، حکم متهمان بانک آریا صادر شده و براساس این حکم 25 نفر از متهمان تبرئه شدند و یک نفر به دلیل معاونت در اخلال در نظام اقتصادی به پنج سال حبس محکوم شد. وی افزود: سه نفر از این متهمان به پرداخت جزای نقدی محکوم شده‌اند، اما این احکام قطعی نیست و قابل تجدیدنظر است.این منبع آگاه تصریح کرد: موضوع پرونده، 270 میلیارد تومان جهت تاسیس بانک آریا بود که بر اساس حکم قاضی این مبلغ به عنوان اموال مه‌آفرید امیرخسروی شناخته شده که در جریان رد مال و پرداخت دیون بانک‌ها از آن استفاده می‌شود.بر اساس این گزارش، مه‌آفرید خسروی، ایرج شجاعی و بهزاد بهزادی جزو کسانی هستند در این پرونده تبرئه‌ شده‌اند.

ایران با روی باز به آمریکا آمده نه دستان دراز

در حالی که از قبل بسیاری رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی از دیروز، به عنوان روزی تاثیرگذار در خصوص روابط ایران و آمریکا نام می‌بردند، حسام‌الدین آشنا، دستیار ارشد رئیس‌جمهور که او را در سفر به نیویورک همراهی می‌کند، در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک بر هوشیاری تیم مذاکره‌کننده ایرانی حاضر در نیویورک تاکید کرد.آشنا در این مطلب نوشت: ایران نشانه‌ها را بخوبی می‌شناسد و تیم مذاکره‌کننده درباره قطعنامه(598) حالا پس از ۲۵ سال دوباره شکل گرفته است؛ چنان هوشیار که باید بودی و می‌دیدی.آشنا متذکر شده است: با چنان صلابتی کار می‌شود که طرف مقابل نگران شده است؛ می‌توان به مسلمان بودن و ایرانی بودن افتخار کرد؛ چرا که فرزندان ایران نه می‌خواهند تصادفی کسی را نبینند و نه می‌گذارند طرف تک‌خوری کند.وی تصریح کرد: یک‌طرف کمتر نگران مردم خود است و بیشتر دغدغه عرب‌ها و اسرائیلی‌ها را دارد و طرف‌ دیگر از تکرار ناکامی‌ها هراس دارد که فقط لبخندی بر لب بماند؛ ایران با رویی باز به آمریکا آمده، نه دستانی دراز!

چرا جک استراو به مراسم تحلیف روحانی نیامد

جک استراو، وزیر خارجه پیشین انگلیس دیروز در گفت‌وگویی درباره اخباری که در دوره تحلیف رئیس‌جمهور کشورمان مبنی بر احتمال حضور او در این مراسم منتشر شده بود، توضیح داد.وی با تائید این‌که بحث سفر او به ایران برای حضور در این مراسم مطرح بوده، دلیل اصلی نیامدنش به مراسم تحلیف روحانی را مسائل خانوادگی اعلام کرد.از استراو به عنوان مهمان ویژه مراسم تحلیف رئیس‌جمهور کشورمان نام برده می‌شد که این موضوع با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده بود.وزیر خارجه پیشین انگلیس در این گفت‌وگو که با شبکه بی.بی.سی فارسی انجام داد، همچنین با اشاره به تحولات مربوط به روابط ایران و آمریکا گفت: لابی ضدایران در آمریکا و مجلس نمایندگان خیلی قوی است و اوباما باید به این موضوع توجه داشته باشد.به گزارش تسنیم، استراو افزود: این غرب است که ابتدا باید در جهت اعتمادسازی گام برداشته و برخی از تحریم‌های ایران را لغو کند.

*تهران امروز

مطهري خواهان لغو امتياز دانشگاه ايرانيان شد


علي مطهري نماينده اصولگراي مجلس در تذكري كتبي به رئيس‌جمهورخواستار لغو امتياز دانشگاه احمدي‌نژاد شد. به گزارش قانون آنلاين، در پايان جلسه علني ديروز مجلس متن تذكرات كتبي نمايندگان به رئيس‌جمهور و وزرا قرائت شد كه تذكر علي مطهري نماينده اصولگراي مجلس هم در ميان آنها بود. اين نماينده تهران در تذكري كتبي خطاب به رئيس‌جمهور كه در پايان جلسه علني ديروز قرائت شد، خواستار پيگيري لغو امتياز دانشگاه ايرانيان به دليل تخلفات مالي و گرايشات فكري غيراسلامي شد.گفتني است سخنگوي كميسيون اصل نود مجلس از ارسال پرونده دانشگاه ايرانيان از اين كميسيون به دادستان عمومي انقلاب خبر داده بود.

طرح تفكيك و تقسيم شدن استان تهران به چند بخش

«سيدحسين هاشمي» استاندار تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره تمهيدات استانداري تهران در دولت يازدهم براي رفع آلودگي اين كلانشهر، اظهار داشت: آلودگي در كشور تنها مختص به شهر تهران نيست و برخي كلانشهرهاي كشور را هم در بر مي‌گيرد.وي با اشاره به رفع آلودگي برخي كلانشهرهاي بزرگ دنيا تصريح كرد: جمع‌آوري خودروهاي فرسوده سنگين و سبك در كلانشهرها يكي از مهم‌ترين راهكارهاي عملي براي كاهش آلودگي كلانشهرها در دنيا مطرح است و عملياتي كردن اين طرح در كلانشهر تهران موجب كاهش تاثيرگذار آلودگي هوا، ارتقاي سلامت شهروندان خواهد شد.هاشمي در ادامه در واكنش به اظهارات اخير برخي از نمايندگان مجلس مبني بر بررسي طرحي در كميسيون‌ اجتماعي مجلس براي تقسيم شدن تهران همانند استان خراسان گفت: بنده تا زماني كه در موضوع وارد نشده و كار كارشناسي نكنم سخني نمي‌گويم.

اوباما چرا سیگار را ترک کرد؟


رئیس جمهوری آمریکا اعتراف کرد به دلیل ترس از همسرش ناچار به ترک سیگار شده است.بر خلاف آنچه که تا کنون اعلام شده ترک سیگار توسط «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا نه به علت حفظ سلامتی که به خاطر ترس از همسرش بوده است.این مطلب پس از یکی از دیدارهای رسمی اوباما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از زبان خود وی اعلام شده است. به گزارش شبکه سی ان ان، اوباما در یک جمع خودمانی بدون اینکه متوجه حضور میکروفون این شبکه باشد به فرد کناری خود گفته است سیگار را از شش سال پیش و از ترس همسرش ترک کرده است.

بررسي دانشگاه احمدي‌نژاد در شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي


سرپرست وزارت علوم درباره آخرين وضعيت دانشگاه منتسب به احمدي‌نژاد اعلام كرد: شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي اعلام كرده در يكي از جلسات خود اين موضوع را مورد بررسي قرار مي‌دهد. وي همچنين درباره فعاليت دانشگاه‌هاي تك جنسيني گفت: در ساير كشورهاي جهان نيز در كنار دانشگاه‌هايي كه دانشجويان پسر و دختر با هم تحصيل مي‌كنند برخي دانشگاه‌ها نيز تك‌جنسيتي هستند. توفيقي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: در ايران نيز بعضي از دانشگاه‌ها به صورت تك جنسيتي فعاليت مي‌كنند و از وزارت علوم نيز مجوز دريافت كرده‌اند. اين دانشگاه‌ها مادامي كه فعاليت دارند و داوطلب داشته با شند مي‌توانند به كارشان ادامه دهند.وي درباره آخرين وضعيت بازگشت به تحصيل دانشجويان ستاره دار گفت: خوشبختانه دانشجويان ستاره دار قبل از سال 90 مجوز ادامه تحصيل در همان مقطعي كه بوده‌اند را دريافت كرده‌اند كه تعدادشان به 40 نفر مي‌رسد.

*جمهوری اسلامی

* مهندس ميرحسين موسوي نيز خبر ديدارش با دريادار شمخاني دبير جديد شوراي عالي امنيت ملي را كه يكي از سايت‌ها منتشر كرده بود، تكذيب كرد. انصاف نيوز به نقل از منابع خبري نزديك به خانواده موسوي ضمن اعلام اين مطلب نوشت: "دختران ميرحسين موسوي روز يكشنبه با پدر و مادر خود ديدار كرده‌اند كه در جريان اين ديدار، خبر منتشر شده را با پدر و مادرشان در ميان گذاشته‌اند اما ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد با تكذيب اين ديدار، به فرزندان خود گفته‌اند كه در صورت تماس، ديدار يا هر اتفاقي قطعاً آنان را در جريان قرار خواهند داد." روز دوشنبه همين هفته، سخنگوي قوه قضائيه نيز خبر اين ديدار را تكذيب كرده بود.

* سخنان ديروز باراك اوباما در مجمع عمومي سازمان ملل، در عين حال كه نوعي نرمش نسبت به موضوع فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران بود، در مورد رژيم صهيونيستي از نوعي انحراف كه در نگاه دولتمردان آمريكائي همواره مشهود است، حكايت داشت. وي در عين حال كه گفت آمريكا به دنبال تغيير حكومت ايران و منع استفاده از انرژي صلح آميز هسته‌اي نيست، اين مطلب را نيز اضافه كرد كه ايران در طول اين مدت، موجوديت اسرائيل را تهديد كرده و ما نمي‌توانيم از اين موضوع چشم پوشي كنيم.

* هيأت رژيم صهيونيستي در مجمع عمومي سازمان ملل، از دستور نتانياهو نخست‌وزير اين رژيم براي چگونگي برخورد با سخنراني رئيس جمهوري اسلامي ايران تبعيت كرد. روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت از انزواي اين رژيم در سازمان ملل خبر داد و نوشت: "امسال اسرائيل در تحريم سخنراني رئيس‌جمهور ايران تنها بود." سران رژيم صهيونيستي از مواضع اعتدالي دولت جديد ايران در سياست خارجي خشمگين هستند و احساس مي‌كنند در توطئه تحريك قدرت‌هاي غربي عليه جمهوري اسلامي ايران ناكام مانده‌اند.

*آرمان

انتقاد حداد از استانداران اعتدال

شنیده شد که رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس در واکنش به انتصاب برخی از افراطیون اصلاح‌طلب به عنوان استاندار برخی از استان‌ها گفت: امیدوارم این افراد افراطی به شعار اعتدال روحانی لطمه نزنند. تسنیم نوشت؛ غلامعلی حدادعادل درمورد انتصاب برخی از اصلا‌ح‌طلبان افراطی به عنوان استاندار برخی استان‌ها، اظهار کرد: امیدوارم این افراد به شعار اعتدال آقای روحانی لطمه نزنند. نماینده مجلس نهم با بیان اینکه باید در این مورد صبر کنیم، تصریح کرد: برخی از این افراد در مجلس ششم هم حضور داشته‌اند، باید صبر کنیم تا ببینیم روش این افراد تغییر کرده و یا خیر؛ ان‌شاا... رفتار خود را تغییر داده باشند. امیدوارم به روحانی کمک کنند تا در برقراری اعتدال موفق باشد.

احتمال استاندار شدن غریبانی دراستان اردبیل

شنیده شد که جمعی ازاقشارمختلف مردم استان اردبیل طی سه روزگذشته دردیدارهای متعددی كه با علی محمد غریبانی داشته‌اند از وی خواسته‌اند تا با اعلام آمادگی برای پذیرفتن مسئولیت استانداری اردبیل وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی این استان را ساماندهی كند.اقشارمختلف مردم اردبیل كه شامل جمعی از روحانیون، نمایندگان ادوارمجلس، بازاریان و صنعتگران این استان بودند ازعلی محمد غریبانی خواستند تا ضمن اعلام آمادگی برای پذیرفتن این مسئولیت، وظیفه‌اش را نسبت به هم‌استانی‌های خود ادا كند.

آزادی متهم به جاسوسی بعد از 5 سال

شنیده شد که یک منبع آگاه از آزادی یک شهروند ایرانی کانادایی متهم به جاسوسی پس از 5 سال خبر داد. فارس نوشت؛ یک منبع آگاه اظهار کرد: «حمید.ق» به سبب اقدام به جاسوسی برای کشورهای بیگانه از سال 87 در زندان به سر می‌برده که با توجه به حکم دادگاه مبنی بر حبس به مدت 5 سال و پایان آن این فرد آزاد شده است.

6 قاضی متخلف برکنار شدند

شنیده شد که 6 نفر از قضات دادگستری پس از طی مراحل قانونی و قطعی شدن حكم در دادگاه تجدیدنظر رسیدگی به صلاحیت قضات از منصب قضا بركنار شدند.انتخاب نوشت؛ براساس اعلام دادستان انتظامی قضات و دبیر كمیسیون رسیدگی به صلاحیت قضات پس از اعلام تخلف شش نفر از قضات دادگستری و رسیدگی در مراجع مربوطه اعم از دادسرا و دادگاه عالی انتظامی و همچنین دادگاه رسیدگی به صلاحیت قضات و صدور حكم به سلب صلاحیت آنان و پس از تأیید و قطعی شدن در دادگاه تجدیدنظر صلاحیت، مستندا به تبصره 2 ماده 44 قانون نظارت بر رفتار قضات حسب دستور رئیس قوه قضاییه از منصب قضا بركنار شدند.

تایر اتوبوس سانحه‌دیده، آمریکایی است نه چینی!

شنیده شد که در حالی که پیش از این عنوان شده بود تایر اتوبوس سانحه دیده در حادثه مرگبار اخیر، چینی است، عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران حقایق جدیدی را در این باره بیان می‌کند.انتخاب نوشت، مسعود بهرامی‌نوید اظهار کرد: شنیده شده که پس از حادثه مرگبار اتوبوس‌های اسکانیا، تایر برخی دیگر از این اتوبوس‌ها بررسی شده و به نتایج جالبی نیز رسیده است. وی با بیان این‌که برخی از اتوبوس‌های اسکانیا هم‌اکنون از تایرهای با برند گودیر (آمریکایی) استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: طبق شنیده‌ها تاریخ ساخت این تایرها مربوط به سال 2005 بوده و هم‌اکنون از نظر استانداردها، تاریخ مصرف گذشته محسوب می‌شوند. عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران ادامه داد: همچنین شنیده شده که بخشی از روکش تایر اتوبوس آتش گرفته در حادثه اخیر پیدا شده و برند این تایر نیز گودیر بوده است.

گزينش 80 قاضي زن در سال 92

شنیده شد که مديركل گزينش قضات قوه قضائيه از گزينش نهايي 80 قاضي زن در قوه قضائيه براي سال 92 خبر داد. علي نظري با اشاره به برنامه پنجم توسعه مبني بر گزينش سالانه 800 قاضي در دستگاه قضايي از طريق برگزاري آزمون كتبي و علمي و جذب نخبگان گفت: قوه قضائيه الزام به اجراي اين قانون دارد و در طول برنامه پنجم گزينش سالانه 800 قاضي قطعي است. وي افزود: اكنون در سال جاري اداره كل آموزش بيش از 1600 قبول شده در آزمون را به اداره گزينش معرفي كرده كه در حال حاضر 400 قاضي گزينش شده و در مرحله كارگزيني هستند. وی در پاسخ به اينكه چند درصد اين قضات زن و چند درصد روحاني هستند گفت: حدود 20 درصد اين قضات زن و 20 درصد هم روحاني هستند كه همگي در مرحله نخست به عنوان قاضي داديار وارد دستگاه قضايي مي شوند و خانم‌ها هم در سمت هاي مستشار و داديار در دستگاه قضايي فعاليت می‌کنند. نظري اظهار داشت: آزمون بعدي داوطلبان قضاوت در سال جاري برگزار و فراخوان آن از طريق معاونت آموزش قوه قضائيه اعلام مي شود.

مسئولیت جدید سراج

شنیده شد که ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور به عنوان رئیس هیئت نظارت بر صندوق توسعه ملی انتخاب شد. امین‌حسین رحیمی رئیس دیوان محاسبات به عنوان دبیر هیأت نظارت و اکبر سهیلی پور رئیس سازمان حسابرسی به عنوان نایب رئیس هیئت نظارت بر صندوق توسعه ملی انتخاب شدند. فارس نوشت؛ صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشکیل شده است.همچنین به منظور حصول اطمینان از تحقق اهداف صندوق و نظارت مستمر بر عملیات جاری آن و جلوگیری از هرگونه انحراف احتمالی از مفاد اساسنامه، خط‌مشی‌ها و سیاست‌ها، هیئت نظارت با ترکیب رئیس دیوان محاسبات کشور، رئیس سازمان حسابرسی کشور و رئیس سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شده است.

تكذیب دیدار شمخانی، توسط دختران ‌موسوی

شنیده شد که چند روز قبل یک سایت خبری نوشته بود: «علی شمخانی یک هفته پس از انتصاب به دبیری شورای عالی امنیت ملی به دیدار میرحسین موسوی رفته است».این خبر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت اما دختران میرحسین موسوی خبر منتشر شده را با پدر و مادر خود در میان گذاشته‌اند اما میرحسین و خانم رهنورد با تکذیب این دیدار به فرزندان خود گفته‌اند در صورت تماس، دیدار یا هر اتفاقی قطعا آنها را در جریان قرار خواهند داد.بهار نوشت؛ محسنی اژه‌ای دادستان كل كشور نیز در نشست خبری دوشنبه خود، دیدار علی شمخانی، با میرحسین موسوی را تکذیب کرد.وی گفت: «اول، این سوال مطرح می‌شود که آیا اصل خبر درست است؟ اصل خبر وقتی جعل باشد مابقی خبر نیز جعل است».سخنگوی قوه قضاییه افزود: «آقای شمخانی تا ظهر امروز که من با خبر هستم با میرحسین موسوی دیداری نداشته و این خبر کذب است».

*قدس

اطرافیان رئیس جمهور سابق چه کار می کنند؟

گروه سیاسی: شنیده شده چند تن از اطرافیان اقتصادی رئیس جمهور سابق در حال خرید زمین های اطراف یک پروژه تفریحی گردشگری در یکی از ییلاقات اطراف مشهد می باشند. ظاهرا این زمینها، پس از اتمام پروژه مورد اشاره، ارزشی چندین برابر پیدا خواهند کرد.

نباید موضوعات را سیاسی کرد


فرارو: سردار رادان جانشین نیروی انتظامی در پاسخ به سؤالی در خصوص نظر نیروی انتظامی نسبت به آزادسازی استفاده از فیس‌بوک، فضای مجازی را هم تهدید دانست و هم فرصت. وی در عین حال افزود: نباید موضوعات را سیاسی کرد و من هم دوست ندارم وارد موضوعات سیاسی شوم.

نظر «گری سیک» درباره روحانی

دیپلماسی ایرانی: گری سیک، مشاور سابق کاخ سفید در امنیت ملی، با اشاره به اقدامات اخیر دولت جدید ایران گفت: آنچه شاهد آن هستیم، ایجاد تغییرات بزرگ است.

آزادی یک متهم به جاسوسی


فرارو: یک منبع آگاه از آزادی یک شهروند ایرانی کانادایی متهم به جاسوسی پس از 5 سال خبر داد. «حمید ق» به سبب اقدام به جاسوسی برای کشورهای بیگانه از سال 87 در زندان به سر می برده که با توجه به حکم دادگاه مبنی بر حبس به مدت 5 سال و پایان آن این فرد آزاد شده است.

آتش‌سوزی در خط لوله گاز ماهشهر

مهر: بامداد دیروز خط لوله شادگان به ماهشهر به دلیل مشکلات فنی دچار آتش سوزی شد که با حضور تیم های امداد و آتش نشانی آتش سوزی این لوله گاز مهار شد.

نقش بندر بن‌سلطان در حمله شیمیایی

تسنیم: یکی از مسؤولان پرونده استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه اعلام کرد که بندر بن‌سلطان رئیس سرویس امنیتی عربستان مسؤول حمله شیمیایی به غوطه است اما به دلیل ترس از مرگ هیچکس در این خصوص صحبت نمی‌کند.

خشم وزیر آل خلیفه

تسنیم: وزیر خارجه بحرین در حالی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به‌سر می برد پس از اتمام سخنان دبیر کل حزب ا... به سرعت خشمگین شده و اعلام کرد تماس با حزب ا... تماس با دشمن است و عاملین آن مجازات می‌شوند.

این احکام از اعتبار ساقط است

مهر: حیدرعلی شایانفر معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از تصمیم هیأت رئیسه دانشگاه برای احکام عزل و نصب رئیس منطقه 4 خبر داد و گفت: احکام عزل و نصب رئیس منطقه 4 از درجه اعتبار ساقط شد.

6 قاضی متخلف برکنار شدند


مهر: 6 نفر از قضات دادگستری پس از طی مراحل قانونی و قطعی شدن حکم در دادگاه تجدیدنظر رسیدگی به صلاحیت قضات از منصب قضا برکنار شدند.

تکذیب درخواست آمریکایی ها


مهر: یک مقام ارشد ایرانی و از اعضای هیأت رئیس جمهور در نیویورک در پاسخ به سوالی پیرامون ادعای مطرح شده مبنی بر درخواست آمریکایی ها برای دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت: این خبر صحت ندارد.

دانشگاه ایرانیان فاقد اساسنامه است

مهر: محمدعلی کی نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از آخرین وضعیت تاسیس دانشگاه احمدی نژاد خبر داد و گفت: این دانشگاه از نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فاقد اساسنامه تیپ است و از نظر هیأت موسس نیز مشکلاتی دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار