کارنامه ۶ رئیس کل در خصوصی‌سازی ۱۵۱ هزار میلیارد تومان سهم دولتی

سازمان خصوصی سازی از ابتدای تاسیس در سال ۸۰ تاکنون که ۶ رئیس کل به خود دیده است، بالغ بر ۱۵۱ هزار میلیارد تومان سهم دولتی را به بخش غیر دولتی واگذار کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، سازمان خصوصی‌سازی از خرداد 80 فعالیت خود را با تغییر اساسنامه سازمان مالی گسترش مالکیت واحدهای تولیدی و با اهداف و وظایف جدید آغاز کرد و از آن زمان تاکنون 151 هزار و 389 میلیارد تومان سهم 685 شرکت دولتی واگذار شده است.

بر اساس این گزارش؛ مهدی علی اکبر اولین سکان دار خصوصی سازی در کشور بود که در سال 82 صندلی خود را به سیداحمد میرمطهری، دبیر کل کارکشته بورس اوراق بهادار که به «پدرخوانده» معروف بود سپرد؛ اما حضور او در سازمان خصوصی سازی دوام چندانی نیافت و پس از یکسال، خصوصی سازی را ترک کرد.
به جای او میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی نماینده آذربایجان شرقی در دوره های سوم و ششم مجلس، در خرداد 83 آمد که در دیماه 84 صندلی سازمان خصوصی سازی را به غلامرضا حیدری کردزنگنه به عنوان چهارمین رئیس سپرد. مردی که از سال 1351 در وزارت اقتصاد شروع به کار کرده و قبل از خصوصی سازی، رییس سازمان امور مالیاتی کشور بود و آن روزها مطبوعاتی ها "داروغه دوست داشتنی" صدایش می کردند.
کردزنگنه در پایان سال 84 و قبل از ابلاغ و اجرای اصل 44 به سازمان خصوصی سازی آمد و تا 89 سهام دولتی ها را به بخش خصوصی می داد. انجام واگذاریهای بزرگی همچون فولاد خوزستان، مخابرات، ایرن خودرو، ساپیا و سهام عدالت باعث شد تا رسانه ها این بار با عنوان "آقای خصوصی سازی" صدایش کنند.
اما اواخر مرداد 89 بود که پیمان نوری بروجردی مدیرعامل بانک رفاه کارگران صندلی ریاست را از کردزنگنه گرفت و پس از دو سال جای خود را به محمدرحیم احمدوند به عنوان ششمین رئیس کل داد که رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان بود. واگذاری بزرگ ترین شرکت اصل چهل و چهاری یعنی هلدینگ خلیج فارس در فروردین امسال و انجام مقدمات اولیه برای آزاد سازی سهام عدالت از جمله مهمترین اقدامات اوست.
حالا احمدوند پس از 13 ماه، در روزهای آینده صندلی ریاست خصوصی سازی را هفتمین رئیس می دهد و به سازمان امور اقتصادی و دارایی از نوع استان تهران می رود تا پوری حسینی دوباره سکان رهبری این سازمان و ساختمان ده طبقه خیابان مهستان را عهده دار شود. مردی که به گفته رسانه ها خوش برخورد است و ارتباط خوبی با اهالی رسانه دارد. وی پیش از ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی گفته بود: تبیین جدید اصل 44 معجزه می‌کند اگر ابلا‌غ شود.
امام عملکرد شش رئیس، از ابتدای تاسیس سازمان خصوصی سازی در سال 80 تاکنون نشان می دهد 151 هزار میلیارد تومان سهم متعلق به 685 شرکت دولتی واگذار شده که به تفکیک از این قرار است:

منبع: تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.