اخبار ویژه روزنامه های شنبه:

وعده سرخرمن آمریکا در مقابل توقعات غیرقانونی از ایران/ تغيير وضعيت يک مسئول دولتي با تاييد روحاني

چرا در مناظره‌ها از گران شدن دلار دفاع نکردید؟!، اختیار اوباما دست کنگره و کنگره در اختیار صهیونیست‌هاست،پیش‌نویس لغو تحریم‌ها روی میز شورای امنیت،تعیین تکلیف شورای عالی ایرانیان، این هفته،بازتاب گسترده جعل اظهارات روحاني و ...از جمله خبر ویژه برخی روزنامه های شنبه هستند که میتوانید از اینجا بخوانید:


*کیهان


اختیار اوباما دست کنگره و کنگره در اختیار صهیونیست‌هاست

در حالی که دولت اوباما در مقابل کنگره اختیاری از خود ندارد، اکثریت کنگره تحریم‌های جدیدی علیه ایران را در دستور کار دارند. برخی اعضای متنفذ کنگره از اوباما خواستند به رغم نشانه‌های آشتی‌جویانه دولت جدید ایران، همچنان موضع سختگیرانه‌ای را اتخاذ کند.به گزارش رویترز، چهار سناتور آمریکایی از باراک اوباما خواستند علی‌رغم ارسال نشانه‌های آشتی‌جویانه از سوی ایران، همچنان خط مشی سرسختانه‌ای را علیه ایران دنبال کند. رابرت منندز و چارلز شومر سناتورهای دموکرات و لیندزی گراهام و جان مک کین سناتورهای جمهوری‌خواه از اوباما خواستند بر فشارهای خود علیه ایران بیفزاید. منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا و گراهام از اعضای با نفوذ سنا در سیاست خارجی است.چارلز شومر و جان مک کین هم در نامه‌ای گفتند آمریکا در این مرحله و تا زمان رفع نگرانی‌ها در مورد برنامه اتمی ایران نباید به هیچ وجه از فشار بر این کشور بکاهد.

کمیته امور بانکی سنای آمریکا به زودی بحث درباره مجموعه‌ای از تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را که ژوئیه گذشته در مجلس نمایندگان تصویب شده بود شروع می‌کند.در همین حال اندیشکده رند با انتشار تحلیلی نوشت: ایران کوتاه نمی‌آید چرا که معتقد است هرگونه نرمشی باید قهرمانانه و به نفع آنها باشد. بسیاری از سیاستگذاران آمریکایی می‌گویند اگر فشار کارگر است چرا فشار بیشتری وارد نکنیم؟ اما این کار به برنامههسته‌ای ایران خاتمه نمی‌دهد به ویژه اگر ایران به این نتیجه برسد که چیزی از مذاکرات عایدش نمی‌شود.در ادامه این تحلیل آمده است: اوباما باید روشن کند که از ایران چه می‌خواهد؟ فقط امتیازهایی درباره مسئله هسته‌ای یا درباره گستره وسیع‌تری از مسائل، از نقش ایران در سوریه و افغانستان گرفته تا حمایت تهران از گروه‌هایی مانند حزب‌الله؟ چه سطحی از همکاری ایران برای شروع برچیدن تحریم‌ها کافی خواهد بود؟ اختلافات آمریکا با جمهوری اسلامی واقعی و عمیق است.

موشه یعلون وزیر دفاع رژیم صهیونیستی نیز به جروزالم پست گفته است: در حالی که ظاهرا روابط تهران- واشنگتن در حال گرم شدن است، رئیس‌جمهور ایران دست از جاه‌طلبی هسته‌ای برنخواهد داشت و آمریکا نباید فشارها را کم کند.بن رودز مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز به بلومبرگ گفته است: کاهش لحن ضدآمریکایی از سوی روحانی کافی نیست و آمریکا بر اساس کردار و نه گفتار دولت ایران قضاوت خواهد کرد.
بلومبرگ می‌افزاید: این در حالیست که نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکایی به اتفاق گفته‌اند که آمریکا نباید انتظار چندانی از روحانی داشته باشد. به اعتقاد آنها، روحانی به دنبال فریب دادن آمریکاست و قصد مذاکره ندارد.

چرا در مناظره‌ها از گران شدن دلار دفاع نکردید؟!

اظهارات غیرمترقبه رئیس بانک مرکزی در دفاع از افزایش نرخ دلار با شگفتی مخاطبان رسانه‌ها مواجه شده است.ولی‌الله سیف اخیرا در صبحانه کاری با اتاق بازرگانی گفته بود کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و خوشبینی افراد باعث کاهش نرخ شده؛ نرخ ارز منطق خاص خود را دارد و کاهش بیشتر آن از سوی دیگر تاثیرات منفی را دربر دارد؛ بنابراین دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار وجود ندارد و کاهش بیشتر قیمت دلار منطقی نیست.انتشار این سخنان با واکنش‌های اعتراضی در رسانه‌ها مواجه شده است. از جمله برخی از شهروندان با گذاشتن کامنت‌ها و دیدگاه‌های خود به خبر مذکور در سایت‌ها واکنش نشان داده‌اند. به عنوان مثال در سایت جهان‌نیوز ذیل خبر سخنان «سیف» این کامنت‌ها به چشم می‌خورد: تا اون موقع که احمدی‌نژاد بود که بالا رفتن نرخ ارز فاجعه بود و بحران ملی! حالا که نیست آقایان میگن نرخ دلار نباید پایین بیاید/ دو تا سوال از ایشون داشتم؛ چه‌قدر حقوق می‌گیرن و به دلار می‌گیرن یا ریال/ فقط یک سوال: آقای رئیس‌جمهور! فکر می‌کنید اگر در مناظره‌ها می‌گفتید اعتقاد به دلار 3 هزار تومانی دارید، رأی می‌آوردید؟

 (دیگه داری وارد جایی میشی که نباید بشی‌ها دادا!)/ اظهارنظر دقیق یک کارشناس اقتصادی با در نظر گرفتن همه جوانب (شما از آمریکا چطور می‌توانید همه جوانب اقتصادی داخل کشور را تشخیص بدهید آقای دلاری؟)/ به نظرم باید بین چند موضوع اعتدال برقرار گردد: اول اینکه چرا احمدی‌نژاد اگر این حرف را میزد مجرم بود؟ دوم اینکه پس معیشت و تورم و شعارهای انتخاباتی چه می‌شود/ به نظر من فاتحه این دولت با این طرز تفکر اقتصادی خوانده شد و دولت تدبیر و امید رسما اعلام کرد دولت ناامیدی است. مگر این که روحانی سریعا تیم اقتصادیش از نوبخت و سیف و طیب‌نیا را شجاعانه عوض کند با این تیم اقتصادی همه مردم ناامیدی از بهبود شرایط پیدا کردند/ انتخابات باید تکرار شود (جالب‌ترین نظر بود)/ من به آقای روحانی رأی دادم و انتظار دارم پس از بازگشت از سفر تکلیف ایشان را یکسره کند./

همچنین در برخی دیگر از کامنت‌های مخاطبان تصریح شده است: این برخلاف شعار انتخاباتی دولت بود که می‌گفتند دولت نباید در بازار دخالت کند حالا به هر دلیلی که باشد/ آقای سیف از این سخنان بهره می‌برد و دارای بنگاه اقتصادی هست؟/ به عنوان کسی که به آقای روحانی رای داده‌ام از آقای سیف میخواهم که هرچه زودتر این اظهارات را پس بگیرند و نیامده برای دولت دردسر درست نکنند/ نظری ندارم، فقط یک دقیقه سکوت!/ دولت راستگویان! ابتدا به کاهش ارزش پول ملی حمله می‌کند و سپس از آن دفاع می‌کنند! این است معجزه دولت راستگویان؟

غیر از لحن‌ها تغییر دیگری دیده نمی‌شود!

تحلیل‌گران بی‌بی‌سی می‌گویند با وجود برخی نرمش‌لحن در سخنان رؤسای جمهور ایران و آمریکا هیچ چیز در عمل تغییر نکرده است.کامران متینی به این شبکه گفت: تفاوت‌های جدی میان مواضع ایران و آمریکا وجود دارد. هرچند لحن اوباما در سخنرانی‌اش نرم‌تر و قدری خوشبینانه‌تر بود اما به لحاظ محتوایی موضع ایالات متحده آن طور که اوباما بیان کرد، تغییری نکرده و کماکان آنها اصرار دارند که ایران باید نشان دهد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.فرزانه روستایی نیز به این شبکه گفت: عالی‌ترین مقام آمریکایی که هنگام سخنرانی روحانی در جلسه حضور داشت معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل بود که بی‌تردید با دقت حساب شده بود و این به این معناست که تا اطلاع‌ثانوی رئیس جمهور جدید ایران برای هیأت حاکمه آمریکا فقط جانشین محمود احمدی‌نژاد است نه چیز دیگری. به عبارت دیگر ایران برای باز شدن عملی قفل روابط باکاخ سفید باید بیش از آنچه در ابتدا تصور می‌رفت کوتاه بیاید، امتیاز بدهد و صبر کند تا عملاً اثبات شود او دقیقاٌ همان کسی است که باید با او معامله کرد. در ضمن، به غیر از نقش اسرائیل و قدرت لابی یهودیان که مانعی در تحولات سیاست خارجی ایران است، آنچه که هنوز غرب در انتظار آن است تأثیر بیشتر فشار تحریم بر ایران است.

وعده سرخرمن آمریکا در مقابل توقعات غیرقانونی از ایران

بررسی مجموعه اخبار و گزارش‌های منتشره در زمینه مذاکرات 5+1 با ایران در نیویورک نشان می‌دهد که دورنمای مثبتی برای توافق وجود ندارد و آمریکا بنا ندارد زمینه تعامل برد-برد را فراهم کند.دکتر روحانی در مصاحبه با واشنگتن پست اعلام کرد «می‌خواهیم ظرف 3 تا 6 ماه به توافق هسته‌ای دست پیدا کنیم». او که سابقه چند سال مذاکره با غرب را در کارنامه خود دارد، در عین حال با مرور مذاکرات سال 2003 می‌گوید ما حتی اجازه دسترسی به مراکز نظامی را بین سال‌های 2003 تا 2005 دادیم. در واقع سؤال اصلی در ایران این است که اگر واقعاً آژانس یا غرب دنبال روشن شدن مسایل بوده چرا هر مقدار که ایران شفافیت نشان داد آنها عکس‌العمل مناسب نشان ندادند؟ در واقع یک سؤال اساسی این هست که آیا مسأله هسته‌ای یک بهانه است، یا واقعاً در زمینه مسأله هسته‌ای سؤال وجود دارد؟ ما امیدواریم در مذاکرات 5+1، اعضای 5+1 نشان دهند که مسأله هسته‌ای یک بهانه نیست، واقعاً سؤال منطقی وجود دارد. اگر واقعاً دومی باشد به راحتی مسأله قابل حل و فصل است.

در مقابل این تلقی، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکرات نمایندگان 5+1 با دکتر ظریف گفت: 12 ماه زمان مناسبی برای توافق بر سر موضوع برنامه هسته‌ای ایران است.اما از آن طرف جان کری در مصاحبه با سی‌بی‌اس فهرستی طولانی از مطالبات غیرقانونی آمریکا را مطرح کرد بی‌آن که بگوید آمریکا و غرب در مقابل غیر از لفاظی، کدام امتیاز مشخص را روی میز می‌گذارند. کری در این مصاحبه می‌گوید: اقدامات عملی ایران برای اعتمادسازی می‌تواند شامل دسترسی سریع بازرسان به تأسیسات فردو، امضای پروتکل الحاقی درباره بازرسی‌ها، پیشنهاد توقف داوطلبانه غنی‌سازی در حد بالا، و حفظ غنی‌سازی به میزانی که برای برنامه صلح‌آمیز نیاز است می‌باشد.

وی اما در مقابل تأکید کرد آمریکا تا زمانی که برنامه هسته‌ای ایران شفاف، قابل اثبات و پاسخگو نباشد قصد ندارد تحریم‌ها را لغو کند. کری در رابطه با خواست روحانی برای رسیدن به توافقی بین 3 تا 6 ماهه تصریح کرد: «مطمئناً امکان‌پذیر است، حتی ممکن است زودتر نیز به توافق برسیم که بستگی به آن دارد ایران در آینده چه میزان برای شفاف‌سازی آمادگی دارد.»طرح توقعات مشخص و غیرقانونی از ایران در مقابل عبارات مبهم-نظیر «تا زمانی که برنامه هسته‌ای شفاف و قابل اثبات نباشد»- در حالی است که ایران در قالب مدالیته مصوب با آژانس، به تمام پرسش‌های مطروحه پاسخ داده و بیشترین سقف بازرسی‌ها را پذیرا بوده است. در واقع جان‌کری و اشتون با زبان بی‌زبانی می‌گویند که نقداً توقع دارند ایران کدام خواسته‌ها-ی غیرقانونی و فراتر از ان‌پی‌تی- را عملی کند اما خود در زمینه تعهدات، برخوردی «تعلیقی» و «نسیه‌وار» انجام می‌دهند و مجدداً دنبال کشدار کردن ماجرا هستند.

نکته جالب در این میان سخنان آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکاست که بر خلاف برخی خوش‌بینی‌های ساده‌دلانه به دویچه‌وله می‌گوید « ما از گفته‌های روحانی و ظریف استقبال می‌کنیم ولی همان‌گونه که اوباما گفت این کلمات آشتی‌جویانه باید با اقدامات قابل تأیید همراه باشد و این سخنان کافی نیست»(!)به همین دلیل بی‌بی‌سی در تحلیلی نوشت: اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد دولت اوباما به رویکرد متفاوت حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران واکنش محتاطانه‌ای نشان داده و قصد ندارند به ایران امتیاز دهد مگر آنکه این کشور اقدامی واقعی انجام دهد که نشانگر تغییر رویه در برنامه هسته‌ای‌اش باشد. به نظر تحلیلگران در حالیکه روحانی در پی آن است که تحریم‌ها علیه ایران لغو یا سبکتر شوند، جان کری سعی کرد پیش از دیدار با ظریف حمایت جامعه جهانی را جلب کند تا از موضعی محکم‌تر گفتگو کند و فشار را بر ایران - علیرغم دیپلماسی مثبت روحانی - حفظ کند.

مارک فیتز پاتریک تحلیلگر سیاسی و کارشناس خلع سلاح معتقد است با وجود جو مثبت تاکنون اتفاق قابل توجهی نیفتاده. نکته جالب دیگر بی‌اختیاری اوباما در برابر کنگره آمریکا و لابی صهیونیست‌هاست.لس‌آنجلس تایمز در این‌باره می‌نویسد: آمریکا باید مشخص کند که همه گزینه‌ها همچنان روی میز است. کمیته روابط خارجی کنگره باید دوره 100 روزه ریاست روحانی را بررسی کند و در این زمینه جلسه‌ای تشکیل خواهد داد. با توجه به 30 سال روابط خصمانه با ایران، بعید است کنگره آمریکا با هرگونه لغو تحریم‌ها پیش از تغییری اساسی در رفتار ایران موافقت کند. چنین تغییری صرفا با صحبت کردن مقدور نیست و باید با عمل واقعی توام باشد.همچنین کلسی داونپورت کارشناس آمریکایی به بی‌بی‌سی گفت: گروهی از اعضای کنگره آمریکا با هرگونه غنی‌سازی در ایران مخالفند و این مانعی بزرگ در برابر هر نوع توافق اوباما با ایران برای دادن اجازه غنی‌سازی است.درحالی که تصویب برخی تحریم‌ها علیه ایران در دستور کار کنگره آمریکاست، دویچه وله در گزارشی تأکید می‌کند: برخی مقام‌های غربی هشدار داده‌اند که «انتظارات زیاد و تقاضاهای غیرواقعی» از دولت جدید ایران می‌تواند موقعیت آنها را در ایران تضعیف کند و مذاکرات را بی‌نتیجه بگذارد.

 جنایتی که فتنه‌گران مرتکب شدند مشمول مرور زمان نمی‌شود


به گزارش نیمروز، در هفته گذشته برخی از زندانیان فعال در فتنه 88 به خانه‌های خود رفتند که این خروج از زندان از سوی برخی از رسانه‌ها «آزادی» این افراد تلقی شد. این رسانه‌ها در این زمینه مدعی شدند «محسن امین‌زاده، فیض‌الله عرب‌سرخی، مهسا امرآبادی، المیرا واضحان، ژیلا مکوندی، میرطاهر موسوی، کفایت ملک‌محمدی، محبوبه کرمی، صغرا غلام‌نژاد، میترا رحمتی و مریم جلیلی از زندان آزاد شده‌اند.»وزیر اطلاعات نیز به طور تلویحی خبر آزادی برخی دیگر از مجرمان امنیتی در روزهای آینده را رسانه‌ای کرد.هر چند که این خبرها با استقبال گسترده از سوی رسانه‌های متعدد اصلاح‌طلب و حتی ضدانقلاب مواجه شد و از سوی دیگر چهره‌های متعددی از محمدرضا عارف تا سیدمحمد خاتمی به دیدار این مجرمین امنیتی رفتند تا در کنار آنها عکس یادگاری بگیرند اما توجه به یک نکته ضروری است.

نیمروز می‌نویسد: این روزها افرادی که در بیانیه‌سازی‌ها و رسانه‌های خود جوانان را به آشوب دعوت کرده‌اند، ژست‌های عکس مادر و فرزندی و عکس‌های پدرانه خود را با مقدار قابل توجهی احساسات راهی رسانه‌ها می‌کنند و خبر آزادی مادر و پدرهای دربند را می‌دهند. برخی از رسانه‌های این جریان به نحوی روی این مساله تاکید دارند که گویی این افراد به خاطر مادر بودن خود محکوم شده‌اند و گویا فراموش کرده‌اند که در مرحله اول این افراد یک مجرم هستند. مجرمینی که به واسطه قلم و اظهاراتشان مادران و فرزندان بسیاری در آتش خودخواهی و ادعاهای دروغ فتنه‌گران سوختند. فتنه‌گران به خانه برگشتند؛ اما روزی خواهد رسید که شهید غلام حسین کبیری نیز به خانه برگردد؟ خانواده رجب‌پور هم می‌توانند بازگشت مادر و دخترشان را به خانه جشن بگیرند؟

*خراسان

تغيير وضعيت يک مسئول دولتي با تاييد روحاني


در حالي که بر اساس مصوبه 5 شهريورماه وزيران عضو شوراي هماهنگي مناطق آزاد، مسعود سلطاني فر وزير پيشنهادي رييس جمهور براي تصدي وزارت ورزش که از مجلس راي اعتماد نگرفت، به عنوان عضو غيرموظف منطقه آزاد کيش انتخاب شده بود، بر اساس پيشنهاد جديد وزراي اين شورا که طي روزهاي گذشته به تاييد حجت الاسلام روحاني رييس جمهور نيز رسيد، عضويت وي تبديل به نوع موظف شده است.

کشف پر تنفيذترين آيين نامه دولتي

پس از آنکه آيين نامه اجرايي بند ۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور، با مصوبه تيرماه امسال دولت دهم به عنوان آيين نامه اجرايي ماده ۱۷ قانون حداکثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تأمين نيازهاي کشور و تقويت آنها در امر صادرات تنفيذ شده بود، بر اساس ابلاغيه اخير اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور، اين آيين نامه مجددا به عنوان آيين نامه اجرايي بند ۴۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور نيز تنفيذ شده است.

*جام جم

در حالی که روز گذشته بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی دیدار وزرای امورخارجه ایران و آمریکا را در صدر اخبار خود قرار دادند، یک رسانه آمریکایی چگونگی آغاز این دیدار خبرساز را تشریح کرد.


به گزارش مهر و به نقل از خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد‌پرس، جان کری وزیر امورخارجه آمریکا که در نشست اخیر ایران و 1+5 کنار وزیر خارجه ایران نشسته بود، در حالی که جلسه رو به پایان بود با خم شدن به سمت وزیر امورخارجه ایران درخواستی را مطرح کرد. بنابر این گزارش، وی در این در خواست درگوشی، خواستار صحبت با محمدجواد ظریف شد و گفت: می‌توانیم چند دقیقه‌ای با هم صحبت کنیم؟

پیش‌نویس لغو تحریم‌ها روی میز شورای امنیت


با تحولات مثبتی که در هفته‌های اخیر در روابط ایران و آمریکا ایجادشده، شنیده‌ها از واشنگتن حاکی از رایزنی اوباما با کنگره آمریکا برای اخذ مجوز جهت لغو تحریم‌های تهران است. در همین حال مشاور ارشد بان‌کی‌مون مدعی شده که شورای امنیت پیش‌نویس لغو تحریم‌ها علیه ایران را بررسی می‌کند. به گزارش سایت انتخاب به نقل از صدای آمریکا، وی گفته که این نشست، هفته آینده برگزار می‌شود.

ولایتی: اختیارات روحانی، اختیاراتی است که نظام داده است


تاکید حسن روحانی در نیویورک بر اختیارات تامی که برای مذاکره با غرب دارد، بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهانی یافته است. علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با تسنیم درباره سطح اختیارات رئیس‌جمهور گفته است: حتما اختیاراتی که جناب آقای روحانی دارند، اختیاراتی است که نظام به ایشان داده که در راس نظام مقام رهبری است و تجربه‌ای که از حضور آقای روحانی در مناصب مختلف در سال‌های متمادی وجود دارد، نشان می‌دهد که ایشان همواره با نظام همراهی دارند و همراه رهبری نظام هستند.

توصیه رحمانی‌فضلی به زندانیان امنیتی آزادشده


درحالی که چهارشنبه گذشته وزیر اطلاعات از آزادی جمع دیگری از زندانیان امنیتی در کشور خبر داده بود، رحمانی‌فضلی به زندانیان امنیتی آزاد شده توصیه کرد که پس از آزادی مبنای کار خود را قانون قرار دهند و فعالیت‌هایشان براساس قانون باشد. به گزارش مهر، وزیر کشور در تازه‌ترین اظهارنظرها درباره موضوع تغییر استانداران نیز اظهار کرد: در این هفته هم تعدادی استاندار طبق شاخص‌های اعلام‌شده مشخص می‌شود.

قالیباف: احساس کنم موفق نیستم، نمی‌مانم

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران دیروز در خطبه‌های پیش از نمازجمعه تهران، به تشریح برنامه‌های خود برای اداره پایتخت پرداخت و در بخشی از سخنان خود گفت: اگر روزی احساس کنم یک لحظه در این راه موفق نخواهم بود، قطعا این مسئولیت را در اختیار فرد دیگری خواهم گذاشت. به گزارش فارس، او همچنین گفت که بدون استفاده از نقد دیگران، دیکتاتور می‌شویم. وی در خصوص جلسه اخیر خود با رئیس‌جمهور گفت: با هماهنگی‌ها و صحبت‌هایی که با حجت‌الاسلام حسن روحانی ریاست محترم جمهور شده است به مردم شهر تهران اطمینان می‌دهم که در این دوره با همدلی و هم‌افزایی، برنامه‌های سنگینی را با دولت انجام خواهیم داد.

شعرخوانی حسن خمینی در مراسم معارفه میرزاده


حاشیه‌های مراسم روز پنجشنبه تودیع فرهاد دانشجو و معارفه میرزاده به عنوان رئیس ‌جدید این دانشگاه پررنگ‌تر از متن بود. یکی از حواشی این مراسم به شعرخوانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی اختصاص داشت که به عنوان عضو هیات امنای دانشگاه آزاد، یکی از سخنرانان این مراسم بود. به گزارش الف، وی که هنگام سخنرانی تسبیح به دست داشت، با پاره شدن رشته تسبیحش با خواندن شعری از خواجه حافظ شیرازی گفت: «رشته تسبیح اگر بگسست معذورم بدار / دستم اندر دامن ساقی سیمین‌ساق بود»در این مراسم، با اعطای هدایایی از جمله لوح سپاس، تابلوفرش دستباف مزین به آیات قرآن، یک قاب گرافیک از چهره فرهاد دانشجو و قرآن نفیس چاپ یونسکو از خدمات رئیس پیشین دانشگاه آزاد در یک سال و نیم گذشته قدردانی شد.

تعیین تکلیف شورای عالی ایرانیان، این هفته


در حالی ‌که طی سال‌های گذشته فعالیت‌های شورای عالی ایرانیان خارج از کشور زیر ذره‌بین فعالان سیاسی و رسانه‌ای قرار داشت، هنوز معلوم نیست که دولت جدید چه برنامه‌ای برای مدیریت این شورا دارد.با این حال در تازه‌ترین خبرها در این خصوص، اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور و سرپرست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در گفت‌و‌گو با تسنیم، ‌با بیان این‌که تعیین تکلیف معاون امور بین‌الملل رئیس‌جمهور و دبیرخانه جنبش عدم تعهد با دستور رئیس‌جمهور به پایان رسید و این دو سازمان در نهاد ریاست جمهوری ادغام شده‌اند، گفت: وضع شورای عالی ایرانیان خارج از کشور این هفته با دستور رئیس‌جمهور مشخص می‌شود و گزارش کار فعالیت بیش از یک ماه اخیر را به آقای روحانی می‌دهیم تا وی تصمیم نهایی را بگیرد.

گزینه‌های نهایی دادستانی دیوان محاسبات فردا مشخص می‌شوند

تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه گذشته 20 نفر برای تصدی سمت دادستانی دیوان محاسبات در کمیته امورعمومی کمیسیون برنامه و بودجه ثبت‌نام کردند و با پایان مهلت ثبت‌نام‌ها بررسی صلاحیت آنها از چهارشنبه گذشته آغاز شد.قاسم عزیزی، رئیس کمیته امور عمومی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دیروز گفت که بررسی صلاحیت نامزدهای تصدی سمت دادستانی دیوان محاسبات در این کمیته آغاز شده و تا فردا نهایی می‌شود.

*تهران امروز

بازتاب گسترده جعل اظهارات روحاني

روزنامه آمريكايي وال‌استريت ژورنال در يادداشتي با تيتر «انكار هولوكاست در ترجمه» ضمن اشاره به تحريف سخنان رئيس‌جمهور ايران نوشت: «توضيح درباره اين ترجمه را به سي‌ان‌ان واگذار مي‌كنيم و اين شبكه خبري بايد توضيح دهد كه چرا مي‌خواست آقاي روحاني را صلح‌طلب‌تر از آنچه هست، جلوه دهد. اما در همين حال، امتيازهاي صداقت را بايد به خبرنگاران خبرگزاري فارس داد.» روزنامه واشنگتن‌پست، روزنامه واشنگتن‌تايمز، شبكه خبري فاكس‌نيوز، روزنامه انگليسي ديلي‌تلگراف، روزنامه اسرائيلي جروزالم‌پست، روزنامه اسرائيلي هاآرتص، شبكه خبري راشاتودي، نشريه آمريكايي پوليتيكو، پايگاه خبري المانيتور، شبكه خبري العربيه و خبرگزاري رويترز و خبرگزاري آسوشيتدپرس تنها بخشي از رسانه‌هايي بودند كه اين جعل خبر از سي‌ان‌ان را انعكاس دادند. طبق آنچه در اين گزارش آمده اظهاراتي كه حجت‌الاسلام حسن روحاني در پاسخ به كريستين امان‌پور، خبرنگار سي‌ان‌ان درباره هولوكاست مطرح كرده به صورتي تحريف شده و با حذف و اضافات و با ترجمه‌هاي داراي ايرادهاي محتوايي عمده انعكاس يافته است.

استعفا ندادم، بركنار شدم

عزل و نصب‌هايي كه در وزارت علوم رخ مي‌دهد همچنان با حاشيه‌هايي همراه است. در آخرين تغييرات صورت گرفته در اين وزارتخانه، مهدي‌نژاد نوري معاون علمي و پژوهشي سابق وزارت علوم در پي بركناريش از اين وزارتخانه ابراز تعجب كرده و به خبرگزاري تسنيم مي‌گويد:هيچ مشورتي با بنده درباره تغيير معاونت علمي و پژوهشي صورت نگرفته است. وي افزود: آقاي توفيقي روز گذشته از من خواستند كه امروز ساعت 7:30 دقيقه در محل كارشان حاضر شوم.مهدي‌نژاد ادامه داد: پس از حضور در دفترشان به من اعلام كردند، كه تغييري براي اين معاونت در نظر گرفته‌اند و فرد جديدي را مي‌خواهند جايگزين من در اين جايگاه كنند. من استعفا نداده‌ام بلكه بركنار شده‌ام، امروز صبح در جريان تغيير معاونت پژوهشي قرار گرفتم.

 براساس آنچه كه از طرف دوستان و دست‌اندركاران اعلام مي‌شد و براساس نگاه خودم، تصور مي‌كردم اگر ملاك براي توفيقي كار باشد، تغييري در اين جايگاه صورت نگيرد اما ظاهرا دلايل ديگري غير از مسائل كاري براي وزارت علوم جديد مطرح است كه همين دلايل غيركاري براي بركناري من اصل واقع شد.مهدي‌نژاد در پايان با بيان اينكه همچنان عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي مالك‌اشتر هستم، تصريح كرد: به عنوان عضو هيات علمي همچنان در دانشگاه مالك اشتر فعاليت مي‌كنم و پس از آن را تنها خدا مي‌داند كه چه خواهد شد.

لغو كمك 70 ميليارد توماني دولت به يك استانداري


در حالي كه هيات دولت دهم در اواخر ارديبهشت ماه سال‌جاري با صدور مصوبه اي، مبلغ 700 ميليارد ريال از محل منابع مديريت بحران كشور را در اختيار يكي از استانداري‌هاي مركز كشور قرار داده بود تا برابر قوانين و مقررات مربوط هزينه شود، بر اساس بخشنامه‌اي كه اخيرا از سوي يك مسئول ارشد دولتي به دستگاه‌هاي مسئول ارسال شده، تخصيص اين اعتبار لغو مي‌شود.

*جمهوری اسلامی


* مسئول ستاد احمدي نژاد در استان خراسان رضوي در انتخابات رياست جمهوري سال 88 به عنوان استاندار چهارمحال و بختياري معرفي شد! جمهوريت با دادن اين خبر اعلام كرد وي از مديران دولت دهم نيز بوده است. در هفته‌هاي اخير بي‌دقتي در انتصاب‌ها در سطوح استانداران، معاونان وزرا و بعضي مديريت‌هاي ديگر، نگراني‌هائي را پديد آورده است.

* آمريكا يك جام شيردال باستاني را كه متعلق به قرن 7 پيش از ميلاد، آغاز عصر مادها، بوده به ايران باز گرداند. يك مقام وزارت امور خارجه آمريكا به بي‌بي سي فارسي گفت باز گرداندن اين اثر باستاني اقدامي براي نشان دادن حسن نيت آمريكا نسبت به ايران بوده است. به گزارش بي‌بي سي، اين جام در سال 1382 از يك قاچاقچي آثار باستاني و عتيقه‌جات گرفته شده بود و آمريكا مي‌گويد از آنجا كه به ميراث فرهنگي و همچنين به مردم ايران احترام مي‌گذارد، آن را به ايران باز گردانده است. تصور مي‌شود كه اين جام را از غاري در شمال غرب ايران ربوده بوده‌اند. شيردال، هما موجودي افسانه‌اي است كه تركيبي از تن شير و سر عقاب است. شيردال‌ها را داراي قدرت شفابخش و همچنين پاسباني از گنجينه‌ها مي‌دانسته‌اند. طرح اين موجود افسانه‌اي در بسياري از مجسمه‌ها و بناهاي باستاني ايران به كار رفته است.

*آرمان

تلاش برای نزدیک نشدن تهران- واشنگتن

شنیده شد که براساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به دنبال ممانعت از نزدیکی روابط تهران –واشنگتن است. براساس اعلام رسانه‌های صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو امروز شنبه به نیویورک می‌رود تا علاوه بر سخنرانی در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و مانع از نزدیکی روابط غرب به‌ویژه آمریکا با ایران شود.

جریان رسانه‌ای جدید؛ اعتراض پس از برکناری!

شنیده شد که درحالی که طی روزهای اخیر، باب شده هر مدیر دولت قبل که در دولت جدید (آنهم پس از گذشت چند ماه) عزل می‌شود، فوراً با رسانه‌های دیگر گفت‌وگوکرده و نسبت به این اقدام اعتراض می‌کند. «انتخاب» نوشت؛ در تازه‌ترین خبر، سرپرست وزارت علوم صبح پنجشنبه معاون پژوهشی این وزارتخانه را برکنار کرد. توفیقی سرپرست وزارت علوم محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی این وزارتخانه را برکنار کرد. محمد مهدی نژاد نوری در گفت‌وگو با فارس با تایید خبر برکناری خود از سوی توفیقی گفت: این اقدام به معنای اعتدال و شایسته سالاری نیست و معنای حزب گرایی دارد. وی خاطرنشان کرد عضو هیات علمی دانشگاه مالک اشتر است و به این دانشگاه برمی گردد.

خبرنگار اصلاح‌طلب درگذشت

شنیده شد که ایمان ابراهیم بای‌سلامی - خبرنگار حوزه مجلس و فعال رسانه‌ای - صبح دیروز در سن 30 سالگی دار فانی را وداع گفت. وی که در 10 سال گذشته حضور فعالی در روزنامه‌های سیاسی و سایت‌های اطلاع‌رسانی داشت، صبح روز جمعه پس از تحمل دوره طولانی درمان دار فانی را وداع گفت. پیکر آن مرحوم پس از انتقال به مشهد مقدس با تشییع از حرم رضوی برای تدفین به زادگاهش شهرستان خواف منتقل خواهد شد. ابراهیم بای‌سلامی که دانش‌آموخته رشته خبرنگاری دانشکده خبر تهران و عضو انجمن صنفی مطبوعات ایران بود، طی این مدت در روزنامه‌هایی چون همشهری، یاس نو، نوروز، حیات‌نو، اعتماد ملی، شرق، همبستگی و چند سایت اطلاع‌رسانی فعالیت داشت.

خرید پیمانکار پنتاگون از ایران

شنیده شد که فاکس نیوز گزارش داد که یک پیمانکار پنتاگون که برای نیروهای آمریکایی در افغانستان غذا و آب می‌فرستاد تجهیزات لازم برای ساخت یک انبار نظامی در افغانستان را از ایران به این کشور ارسال کرد، اقدامی که می‌تواند نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران محسوب شود. شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد که شرکت آنهام که دارنده قرارداد پیمانکاری چند میلیارد دلاری پنتاگون است، از بندر عباس ایران برای فرستادن مواد و تجهیزات ساختمانی که بعدها از داخل ایران به افغانستان فرستاده شد، استفاده کرد. این شبکه خبری نوشت که روزنامه وال استریت ژورنال که اولین‌بار این گزارش را روز چهارشنبه منتشر کرد نوشت که آنهام ساخت این انبار در فرودگاه بگرام در نزدیکی کابل را در ماه ژوئن سال 2012 به پایان برد. این روزنامه آمریکایی گزارش داد که این پروژه شرکت آنهام را در موقعیتی قرار داد که بتواند قرارداد 1/8 میلیارد دلاری پنتاگون را از آن خود کند.

انتقال دفتر حماس به بیروت یا تهران!

شنیده شد که روزنامه لبنانی الاخبار به نقل از برخی نزدیکان خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از احتمال انتقال دفتر این جنبش از دوحه به یکی از شهرهای بیروت، تهران و خارطوم خبر داد. این منابع افزودند که خالد مشعل با فکر انتقال دفتر حماس از دوحه به محل دیگری که می‌تواند تهران، بیروت یا خارطوم باشد، موافقت کرد. این روزنامه لبنانی به نقل از این مقام نزدیک افزود که خالد مشعل که در قطر به سر می‌برد احساس می‌کند در محاصره یا اقامت اجباری به سر می‌برد و به دلیل مسائل امنیتی قادر نیست به راحتی کاری انجام دهد. به نوشته الاخبار، بارها به مشعل گفته شده که هر گونه سفری برای او تهدیدی برایش به شمار می‌رود او همچنین اجازه هرگونه اظهارنظر یا استقبال از کسانی که به دیدارش می‌روند را ندارد. به طور کلی ابوالولید امروز در وضعیتی از «بیکاری» به سر می‌برد. فلسطین و درد و رنج‌هایش به دور از ویلای فاخری است که برای اقامت مشعل که زیاد از آن خارج نمی‌شود، اختصاص داده شده است. تا آن‌جا که رهبران این جنبش این سوال را مطرح می‌کنند که آیا تصمیمی برای جلوگیری از خروج ابوالولید از قطر وجود دارد؟

نامه اعتراضی خانه سینما به مجلس

شنیده شد که هیات‌مدیره و مدیرعامل خانه سینما با انتشار نامه‌ای سرگشاده به رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، آمادگی خود را برای حضور در این کیمسیون و گفت‌وگو و ارائه اسناد لازم برای رفع نگرانی نمایندگان مجلس اعلام کردند. در بخشی از این نامه آمده است: امیدواریم با ما هم‌عقیده‌ باشید که نمایندگان مردم قاعدتا باید از حل و فصل مساله ساده‌ای که اگرنه با سوء‌نیت حداقل با بی‌تدبیری به مساله‌ای ملی و بلکه بین‌المللی تبدیل شده بود همچون اکثریت 99 درصدی سینماگران ایران خوشحال باشند؛ در حالی که چنین اظهاراتی شهد این اقدام را به کام اهالی سینما تلخ می‌کند. در خلال 20 ماهه گذشته چشم‌ انتظار بودیم که اعضای محترم کمیسیون فرهنگی در راستای ایفای وظایف خود با دعوت از ما، تصویر روشن‌تری از پروژه‌ای پیدا کنند که در پوشش اقدامات قانونی جریان یافته بود. هنوز بر این باوریم که نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی وکیل همه شهروندان از جمله پنج هزار عضو خانه سینما هستند و روا نیست بدون تحقیق از یک‌سوی ماجرا و صرفا با اتکا به اطلاعات ناقص کسب شده از سوی دیگر اظهارنظر کنند.

بازداشت 28 دلال ارز در قم

شنیده شد که فرمانده انتظامی استان قم از دستگیری 28 نفر از فروشندگان غیرقانونی ارز در محله گذرخان قم خبر داد. سردار کاظم مجتبایی گفت: طرح ساماندهی و ارتقای امنیت اجتماعی هسته مرکزی شهر با محوریت محله گذرخان درخصوص جرائم اقتصادی با حضور پلیس آگاهی، پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، تجسس کلانتری‌ها و همچنین شهرداری به اجرا گذاشته شد. وی ادامه داد: در این طرح تعداد 28 نفر از فروشندگان غیرقانونی ارز که تعداد هشت نفر آن تبعه خارجی هستند شناسایی و دستگیر شدند. فرمانده انتظامی استان قم با بیان اینکه اقلام کشف شده از متهمان شامل دلار، دینار، ریال عربستان و سیم کارت‌های اعتباری فاقد سند است گفت: در واقع وجود این‌گونه سیم کارت‌های فاقد سند به عنوان یک معضل محسوب می‌شود.

پنتاگون: خالکوبی معلوم ممنوع!

شنیده شد که طبق قوانین جدید ارتش آمریکا، سربازهای جدید حق خالکوبی روی گردن و پایین‌تر از آرنج و زانو را ندارند. به نوشته روزنامه کریستین ساینس مانیتور، این قوانین جدید در حالی اجرا می‌شوند که جنگ در افغانستان وعراق رو به پایان است و به این ترتیب فشارها برای سربازگیری نیز رو به کاهش است. این قوانین در یک یا دو ماه آینده اجرا می‌شوند. سربازهایی که طبق قوانین جدید متخلف شناخته می‌شوند، باید خود هزینه پاک کردن این خالکوبی‌ها را بدهند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۰۸:۱۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۲
واقعا گل گفتی. با تشکر از سایت شما
آخرین اخبار