اصفهان/

آیین سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین در آستان سلطان علی بن باقر (ع) واقع در مشهد اردهال کاشان با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، روز دوازدهم و همزمان با دومین جمعه از مهرماه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، مسئول ستاد برگزاري مراسم سنتي مذهبي قاليشويان فین در مشهداردهال كاشان شب گذشته در گفتگو با خبرنگاران گفت: حضور نیم میلیون زائر در اين آيين با شکوه معنوي با حضورجمعي از مسئولان کاشان و شهورندان ولایتمدار کاشان بویژه هيئتهاي عزادار از اهالي فين، خاوه، اردهال و مناطق اطراف در مشهد اردهال در فضایی آکنده از اندوه و اشک و ماتم پیش بینی می شود.

محمد احترامی آغاز برنامه های این مراسم سنتی مذهبی را از چهارشنبه شب دهم تا جمعه شب دوازدهم مهرماه در آستان مقدس سلطان علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال یادآورشد و گفت: سخنرانی حجج اسلام ماندگاری، مهدی طائب و حسن صدیقی طی شبهای 10، 11 و 12 مهرماه همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، مراسم روضه خوانی و عزاداری هیئتهای کاشان بویژه منطقه فین و زائران این آستان مقدس و پذیرایی از عزاداران در صحن عامر بن فینی بارگاه حضرت سلطان علی ابن باقر(ع) از جمله این برنامه ها است.

به گفته وی، مراسم قالیشویان در روز جمعه از ساعت 8 صبح با قرائت قرآن و مداحی آغاز می شود تا ساعت 9 و 15 دقیقه که این مراسم با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمان ویژه مراسم و پس از آن با تحویل قالی توسط اعضای هیات امنای امامزاده به اهالی فین برای اجرای مراسم قالیشویان ادامه می یابد.

مسئول ستاد برگزاري مراسم سنتي مذهبي قاليشويان فین در مشهداردهال كاشان افزود: اهالی فین پس از شستشوی نمادین قالی در کنار چشمه آب واقع در بقعه شاهزاده حسین(ع) در مجاورت آستان سلطان علی بن باقر (ع) قالی را در ساعت 11 به امامزاده بر می گردانند و پس از مراسم سوگواری و عزاداری آن را قبل از ظهر تحویل هیات امنای امامزاده می دهند تا همه عزاداران و زائران برای شرکت در فریضه عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد اردهال حاضر شوند.

وی برپایی نمایشگاه عکس مراسم قالیشویان از سالهای گذشته و توزیع ویژه نامه «سفیر ولایت» را از جمله کارهای جنبی مراسم سنتی مذهبی قالیشویان از روز سه شنبه نهم تا روز شنبه سیزدهم مهرماه یادآورشد و گفت: ویژه نامه «سفیر ولایت» در روز مراسم ، در محل عوارضی کاشان و سطح شهر بین زائران، مسافران و شهروندان توزیع می شود.

مسئول ستاد برگزاري مراسم سنتي مذهبي قاليشويان مشهداردهال كاشان گفت: حرکت پیاده روی 2هزار نفری اهالی فین از مسجد جامع فین (محل برگزاری نماز جمعه و جماعت توسط حضرت سلطان علی ن باقر (ع) در گذشته) با عنوان« از سجده گاه تا قتلگاه» همراه باعزاداری وسینه زنی بعنوان وارثان حضرت سلطانعلي علي ابن امام محمد باقر(ع)از صبح روز پنجشنبه یازدهم مهرماه يك روز قبل از مراسم قاليشويان انجام می شود.

احترامی اظهار داشت: این عزاداران با لباسهای متحدالشکل در حالیکه چوب به دست دارند(چوب دستیها همان نماد سلاح دفاعی در قدیم که یاران آن حضرت در برابر دشمناش به دست داشتند)از محل مسجد جامع فين آغاز و با حرکت در مسیرهای اصلی شهر و عبور از منطقه راوند ادامه و در مشهد اردهال به پایان می رسد.

وی اظهارداشت:فلسفه اجرای این مراسم پیاده روی نیز بر اساس عزیمت مردم منطقه فین برای یاری و دفاع از حضرت سلطان علی بن باقر(ع) در زمان درگیری آن حضرت با دشمنانش انجام می شود که در آن زمان اهالی فین در حالیکه چوب به دست داشتند برای کمک به امام عازم مشهد اردهال میشوند ولی زمانی می رسند که آن بزرگوار توسط دشمنانش به شهادت رسیده است.

.

وی در پایان با اشاره به این نکته که روز شهادت حضرت سلطان علی بن باقر(ع) در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری یعنی 55 سال بعد از واقعه عاشورا در کربلااست افزود: حضرت سلطانعلي بن امام محمد باقر (ع) يكي از امامزادگان بلافصلي است كه از يك طرف فرزند امام باقر(ع) و از طرفي برادر امام صادق (ع) است و در بررسي هاي انجام گرفته تاريخي اين امامزاده واجب التعظيم در ميان تمامي امامزادگان، يگانه امامزاده بلافصلي است كه دارای اسناد معتبر زندگينامه و قيام خونين اردهال است .

به گفته وی،ارادتمندان به حضرت سلطانعلي بن امام محمد باقر (ع) ، قيام اردهال را كربلاي ايران مي دانند و معتقدند در تاريخ شيعه دو قتلگاه است يكي قتلگاه سالارشهيدان حسين ابن علي (ع) در كربلاي معلي و ديگري قتلگاه اين بزرگوار در اردهال است .

گفتنی است آيين سنتی مذهبی قالی شویان ت‍ن‍‍ه‍‍ا م‍ر‌اس‍م‌ س‍ن‍ت‍‍ي‌ م‍ذ‌ه‍ب‍‍ي‌ ‌اي‍ر‌ان‌ است که به س‍‍ال‌ ش‍م‍س‍‍ي‌ ه‍رس‍‍ال‌ دوم‍ي‍ن‌ ج‍م‍‍ع‍ه‌ م‍‍ه‍ر م‍‍اه‌ در م‍ش‍‍ه‍د ‌ارد‌ه‍‍ال‌ ‌از ت‍و‌اب‍‍ع‌ ك‍‍اش‍ان‌ مح‍ل‌ دف‍ن‌ ‌ام‍‍ام‍ز‌اده‌ س‍ل‍ط‍ان‍‍ع‍ل‍‍ي‌ ف‍رزن‍د ‌ام‍‍ام‌ م‍ح‍م‍د ب‍‍اق‍ر(‌ع‌ ) در 45 ك‍ي‍ل‍وم‍ت‍ر‌ي‌ ك‍‍اش‍‍ان برگ‍ز‌ار م‍‍ي‌ ش‍ود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.