یک عضو کمیسیون اجتماعی:

طبق مصوبه مجلس، ازدواج سرپرست با فرزندخوانده ممنوع است مگر به تشخیص دادگاه

یک عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: ازدواج سرپرست با فرزندخوانده ممنوع است مگر اینکه دادگاه صالحه پس از اخذ نظر مشورتی این امر را به مصلحت تشخیص دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، محمداسماعیل سعیدی، با اشاره به اینکه هنوز شورای نگهبان نظر نهایی خود را در مورد ازدواج سرپرست با فرزندخوانده اعلام نکرده است، گفت: آنچه پیش از این در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست قید شده بود را مجلس اصلاح کرد؛ قبلا اینگونه بود که هرگاه سرپرست درصدد ازدواج برمی‌آمد باید مشخصات فرد موردنظر را به دادگاه صالحه اعلام می‌کرد و پس از وقوع ازدواج، سازمان بهزیستی مکلف بود گزارش ازدواج را به دادگاه اعلام کند و دادگاه نظر دهد که آیا سرپستی ادامه یابد یا منتفی شود.

وی خاطرنشان کرد: اما مجلس شورای اسلامی این ماده از لایحه مذکور را اصلاح کرد که براساس آن ازدواج چه در زمان حضانت یا پس از آن بین سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است مگر اینکه دادگاه صالحه پس از اخذ نظر مشورتی این امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد.

این عضو هیات رییس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: وقتی در این قانون گفته شود ممنوع است، اگر هم موضوعی به وجود آید در این صورت دادگاه می‌تواند ورود کند در حالی که پیش از این اینگونه نبود و این احتمال وجود داشت که مسائل مختلفی به وجود آید.

سعیدی با تاکید بر اینکه در مصوبه مجلس برممنوعیت این موضوع و با قید تشخیص دادگاه صالح تصریح شده است، گفت: در حال حاضر نیز شورای نگهبان نتیجه نهایی را اعلام نکرده و انتظار می‌رود که در هفته جاری اعمال نظر کند.

گفتنی است نمایندگان مجلس در تاریخ 29 بهمن ماه سال گذشته، جهت تامین نظر شورای نگهبان تصویب کردند که ازدواج سرپرست و فرزندخوانده مشروط به نظر دادگاه باشد.

بر اساس حکم مجلس، ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بین سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است؛ مگر اینکه دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتی سازمان، این امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: وبگردی ، خانواده ، سرپرست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار