دانشنامه بين الملل/

نگاهی به تاريخچه "سنگاپور"+ تصاویر

سنگاپور از لحاظ ذخایر معدنی کشوری فقیر است، اما اقتصاد آن که متکی بر بخش خدمات و صنعت است، رشد و شکوفایی فراوانی داشته و این کشور را به یکی از ثروتمندترین مناطق دنیا تبدیل کرده‌است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران؛ جمهوری سَنگاپور شهری در جنوب شرقی آسیا است و پایتخت آن سنگاپور است. سنگاپور در جنوب شبه جزیره مالایا واقع شده و کوچکترین کشور جنوب شرقی آسیا است.

سنگاپور در شمال خط استوا قرار دارد. کشوری ثروتمند و مدرن است، مالزی و اندونزی تنها همسایه‌های سنگاپورند، پیش از حضور کشورهای اروپایی در منطقه، منطقه‌ای که امروزه به عنوان سنگاپور شناخته می‌شود فقط منطقه ماهیگیری مالایی در مصب رودخانه سنگاپور بود. سنگاپور از سال ۱۸۲۴ تا ۱۹۶۳ میلادی، به غیر از سه سال در زمان جنگ جهانی دوم یکی از مستعمرات بریتانیا بود.

در سال ۱۹۴۲ سنگاپور که هنوز مستعمره بریتانیا بود، توسط ژاپن اشغال می‌شود و نیروهای بریتانیایی مجبور به ترک آن شدند که این واقعه توسط وینستون چرچیل «بزرگترین هزیمت تاریخ بریتانیا» نامیده شد. پس از پایان جنگ، در سال ۱۹۴۵ میلادی سنگاپور مجدداً توسط نیروهای بریتانیایی بازپس گرفته شد.



هجده سال بعد در سال ۱۹۶۳ سنگاپور به عنوان عضوی از فدراسیون مالزی استقلال خود را از بریتانیا بدست آورد. این کشور در نهایت دو سال بعد در سال ۱۹۶۵ از مالزی جدا شد و به این ترتیب جمهوری سنگاپور شکل گرفت.

این کشور که از تعدادی جزیره تشکیل شده، در جنوب شرقی آسیا واقع شده و یکی از مراکز بزرگ تجاری داد و ستد کالا در جهان است. سنگاپور و یکی از ۳ کشور-شهر مستقل کنونی در جهان است. از زمان استقلال در سال ۱۹۶۵، به یکی از پررونق‌ترین کشورهای جهان تبدیل شده و امروز یکی از پرترافیک‌ترین بندرهای دنیاست. سنگاپور از لحاظ ذخایر معدنی کشوری فقیر است، اما اقتصاد آن که متکی بر بخش خدمات و صنعت است، رشد و شکوفایی فراوانی داشته و این کشور را به یکی از ثروتمندترین مناطق دنیا تبدیل کرده‌است. به نحوی که هم‌اکنون چهارمین مرکز اقتصادی بزرگ دنیا، دومین بازار بزرگ قمار و کازینو و سومین مرکز بزرگ پالایش نفت در دنیا محسوب می‌شود.

آب و هوای این کشور گرم و مرطوب است و میانگین بارش سالانه در آن به بیش از ۲۳۴۰ میلیمتر می‌رسد.

پرچم سنگاپور
پرچم سنگاپور برای اولین بار در 01959-12-03 ۳ دسامبر ۱۹۵۹ به رسمیت شناخته شد.به عنوان پرچم غیر نظامی و پرچم استان شناخته می‌شود و همچنین دارای تناسب ۲:۳ می‌باشد.


پرچم سنگاپور

ریشه شناسی
نام انگلیسی سنگاپور از مالایی Singapura (سنسکریت सिंहपुर "شهر شیر")، به این ترتیب سنگاپور به شهر شیر شهرت یافته. این نام اولین بار توسط سانگ نیلا اوتاما بنیانگذار سنگاپور بر این شهر گذاشته شد.

وی که درحال شکار در منطقه با جانوری مشابه شیر مواجه شده بود، این اتفاق را به فال نیک گرفته و در آن منطقه شهری به نام سنگاپور بنا کرد. هرچند طبق مطالعات انجام شده، احتمالاً هرگز شیری در سنگاپور زندگی نکرده و جانور مشاهده شده توسط وی، ببر بوده است.

توریسم
صنعت توریسم، یکی از منابع عمده درآمد سنگاپور را تشکیل می‌دهد. جاذبه‌های طبیعی فراوان، تنوع قومی، استفاده از زبان انگلیسی به عنوان یکی از زبان‌های اصلی و شبکه حمل و نقل گسترده و کارآمد، از جمله دلایل محبوبیت این کشور دربین جهانگردان است. از جمله مراکز مورد علاقه جهانگردان می توان از محله اورچارد رود شامل مراکز خرید بزرگ، باغ وحش سنگاپور، باغ پرندگان جورونگ و جزیره توریستی سنتوزا نام برد. این جزیره شامل است که جاذبه‌ها و فعالیت‌های بسیاری برای کودکان و بزرگسالان است که از جمله شامل نمایش آتش بازی شبانه، پارک دلفین‌ها، پارک پروانه‌ها و سینمای چهاربعدی می‌شود.

از نقاط دیدنی سنگاپور هتلی به نام مارینا بی سندز است که به شکل یک کشتی بر روی ۳ ساختمان بلند شاخته شده و استخری دارد که انتهای آن این ذهنیت را تداعی می کند که شناگران در حال افتادن از ساختمان هستند. پارک تفریحی یونیورسال استودیو که نمایش‌ها و وسایل بازی آن برپایه محصولات این استودیو طراحی شده، یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی سنگاپور است.

واردات، فروش و مصرف آدامس در سنگاپور ممنوع است. همچنین سیگار کشیدن در بسیاری قسمت‌های سنگاپور ممنوع است و دائماً تعداد مکان‌های شامل این ممنوعیت درحال افزایش می‌باشد.

زبان
در سنگاپور چهار زبان انگلیسی٬ مالایی٬ چینی و تامیل به عنوان زبان‌های رسمی شناخته می‌شوند. اما درمجموع ساکنین این کشور با نزدیک به بیست زبان مختلف تکلم می‌کنند که این امر نشان‌دهنده تنوع وسیع زبانی و فرهنگی در سنگاپور می‌باشد.

بسیاری از تابلوها و علائم در سنگاپور به چهار زبان رسمی نوشته شده‌اند. در سنگاپور سیاست رسمی آموزشی به ترتیبی است که دانش‌آموزان به طور همزمان زبان انگلیسی و زبان مادری خود را می‌آموزند.

مذهب
سنگاپور یک کشور چند مذهبی است. بر طبق آمار سال ۲۰۱۰ میلادی در مورد افراد بالای ۱۵ سال، ۴۴.۲٪ افراد مقیم سنگاپور (به غیر از گردشگران و کارگران مهاجر) پیرو مذاهب بودایی و تائو هستند.


کلیسای جامع سنت اندرو

همچنین ۱۸.۳٪ جمعیت این کشور مسیحی٬ ۱۴.۷٪ مسلمان٬ ۵.۱٪ هندو و ۰.۷٪ نیز پیرو سایر ادیان هستند. ۱۷٪ از جمعیت سنگاپور نیز پیرو هیچ مذهبی نیستند.


تابلوی خطر به چهار زبان

از سال ۱۹۷۲ میلادی فعالیت شاهدان یهوه در سنگاپور ممنوع اعلام شد. دلیل این ممنوعیت خودداری از انجام خدمت اجباری نظام وظیفه٬ خودداری از ادای احترام به پرچم و خودداری از ادای سوگند وفاداری به کشور اعلام شده است. در اختیار داشتن متون مذهبی و نشریات مربوط به این فرقه می‌تواند به مجازات تا ۱۲ماه حبس و ۲۰۰۰ دلار سنگاپور جریمه نقدی منجر شود.

دانشگاههای سنگاپور

دانشگاه صنعتی نانیانگ
دانشگاه صنعتی نانیانگ (به انگلیسی: دانشگاه صنعتی نانیانگ و به طور خلاصه NTU) با وسعت 200 هکتار و سرمایه گذاری مالی ۹۱۴ میلیون دلار در جنوب غربی کشور سنگاپور واقع شده است.

این دانشگاه دارای ۱۱۰۰ عضو هیات علمی، ۳۷۳۹ پرسنل اداری-پژوهشی و ۲۸۹۴۹ دانشجو است که از این تعداد دانشجو ۸۷۴۳ نفر در سطح تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل میباشند.

بر طبق آمار رسمی و رتبه بندیهای معتبر بین‌المللی این دانشگاه از برترین‌های دنیا در زمینه‌های مختلف علمی میباشد: -رتبه ۷۳ در کل رشته‌ها و رتبه ۳۳ در علوم مهندسی در رتبه بندی موسسه تایمز در سال 2009 -رتبه ۸ در دنیا از نظر ارجاعات (citations) مقالات علمی ISI در دنیا در علوم مهندسی در سال 2009 در زمینه آموزش و پژوهش دوره دکتری این دانشگاه دارای تبادلات مشترک بین‌المللی با سایر دانشگاه‌های تراز اول جهان است. به عنوان نمونه میتوان اشاره کرد به دوره مشترک دکتری و فوق دکتری این دانشگاه با انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT).

دانشگاه ملی سنگاپور
دانشگاه ملی سنگاپور (به انگلیسی: National University of Singapore)‏ (کوته‌نوشت: NUS) قدیمی‌ترین دانشگاه سنگاپور است و همچنین از نظر تعداد دانشجو بزرگترین دانشگاه این کشور است.

تونی بلر نخست‌وزیر بریتانیا سابق بریتانیا نام این دانشگاه را در فهرست دانشگاه‌های تحت کمک هزینه تونی بلر در کنار نام دانشگاه دورهام و دانشگاه ییل قرار داد.

دانشگاه جیمز کوک
دانشگاه جیمز کوک واقع در شهر تانزویل در کوئینزلند، در سال ۱۹۷۰ تاسیس شد. جیمز کوک دومین دانشگاه قدیمی کویینزلند و اولین دانشگاه کویینزلند شمالی می‌باشد. در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰۰ دانشجو، حدود ۴۵۰۰ دانشجوی خارجی و ۴۳۳۷ کارمند دارد.


نماد دانشگاه جیمزکوک در تانزویل

فضای اطراف دانشگاه اکوسیستم بسیار جالبی دارد. جنگل‌های بارانی و گرمسیری و حضور صخره‌های جلبکی معروف استرالیا کافی است که یک محیط منحصربه‌فرد را ایجاد و دانشجویان را از سراسر دنیا به خود جذب کند. به طور کلی مناطق کویینزلند شمالی، با طبیعت دیگر قسمت‌های استرالیا و حتی قسمت‌های دیگر جهان متفاوت است. «صخره‌های جلبکی» و «جنگل‌های بارانی» کویینزلند، به عنوان دو میراث ارزشمند طبیعی در جهان ثبت شده‌اند.

دانشگاه ۳ کمپس اصلی در شمال کویینزلند و یک کمپس در سنگاپور دارد. کمپس داگلاس یا تانزویل، کمپس اصلی جیمز کوک است که در حومه شهرک داگلاس در شمال کویینزلند قرار دارد. کمپس ۳۸۶ هکتار مساحت دارد. تانزویل در شمال کویینزلند سالانه میلیون‌ها نفر توریست را به خود جذب می‌کند.

جیمزکوک بیش از ۲۰ موسسه تحقیقاتی معتبر دارد و هفتمین عضو دانشگاه‌های تحقیقاتی استرالیا می‌باشد. مهمترین زمینه‌های تحقیقاتی دانشگاه عبارتند از: علوم دریایی تنوع زیستی اکولوژی و محیط زیست نواحی گرمسیری، گرم شدن کره زمین، توریسم، پزشکی در نواحی گرمسیری، بهداشت عمومی و خدمات عمومی. جیمز کوک علاوه بر مراکز تحقیقاتی، ۵ ایستگاه تحقیقاتی نیز در نواحی کویینزلند شمالی دارد. نام آنها در زیر فهرست شده‌است:

ایستگاه تحقیقاتی جزایر اورفیوس ایستگاه تحقیقاتی فچر ویو ایستگاه تحقیقاتی کراما

ایستگاه تحقیقاتی جنگل‌های پالوما ایستگاه تحقیقاتی کانوپی کرن استرالیا

رتبه بندی
به طور کلی جیمز کوک شهرت خود از رشته‌های پزشکی، علوم آبی، ژنتیک، مهندسی و توریسم دارد. جیمزکوک یکی از بهترین دانشگاه‌های کویینزلند به شمار می‌آید و در سطح ملی استرالیا در رتبه ۱۷ قرار می‌گیرد. در رده بندی شانگهای ۲۰۰۸ نیز در میان ۴۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفت.

جاذبه هاي گردشگري كشور سنگاپور

سنگاپور - جزیره سنتوزا
جزیره سنتوزا در جنوب کشور سنگاپور ، به عنوان یک مکان گردشگری این کشور کوچک سالیانه میلیون ها نفر را به سمت خود می کشاند . این جزیره ابتدا  روستایی برای ماهیگیری بوده است و از آن به عنوان بن بست مرگ یا جزیره مردگان یاد می کردند . انگلیس تا سال 1967 از این جزیره با عنوان پایگاه نظامی استفاده می کرده است .


جزیره سنتوزا

اما امروز سنتوزا یکی از زیباترین تفریحگاه های کشور سنگاپور بشمار می رود . ساحل و آفتاب ، اماکن دیدنی و تاریخی ، شهر بازی ، سینمای چهار بعدی ، پارک های ماجراجویی ، پارک پروانه ها ، فواره موزیکال و ... همه و همه دست در دست هم داده اند تا این مکان را به یک تفریحگاه فوق العاده تبدیل کند .

و اما چند نکته کوچک برای مسافران به سنگاپور :  سنگاپور کشور کوچکی است که واحد پول آن دلار است که هر دلار تقریبا معادل هفتصد تومان ایران است . کشور گران و البته تمیز و کوچکی است . سنتوزا یکی از تفریحگاه های معروف سنگاپور است . بهترین شکل رسیدن به این مکان استفاده از تورهای هتل است . دقت کنید علاوه بر هزینه تور ، حداقل صد دلار سنگاپور همراه خود داشته باشید تا بتوانید از تمام زیبایی های سنتوزا استفاده کنید . دقت کنید زمان شروع فواره موزیکال سنتوزا ساعت ده شب است ، پس سعی کنید زمان خود را طوری تنظیم کنید که بزرگترین رقص آب موزیکال در جهان را از دست ندهید .

سنتوزا و دنیای زیر آب شهر سنگاپور
در این مجموعه می توان با تله کابین به سمت سنتوزا حرکت کرد و منظره با شکوه آسمان سنگاپور و بندر تجاری جهانی سنگاپور را از چشم پرندگان مشاهده کرد. هنگام ورود تصاویری که نمایانگر تاریخچه سنگاپور هستند را مشاهده می نمائید.


اكواريوم سنتوزا

این تصاویر نقاشی شده مومی هرگز جذابیت و زیبایی خود را از دست نمی دهند . در بخش دیگر معرفی جشن های نژادی سنگاپور با تصاویر ، صدا و بو می باشد.

بخش بعدی دنیای زیر آب است که در این بخش می توان بیش از 6.000 موجود دریایی در انواع و اندازه های مختلف مشاهده کرد.

اسكله كلارك سنگاپور
این مکان که مجموعه ای از مغازه های زنجیره ای قرن نوزدهم بوده است ، هم اکنون دربرگیرنده بیش از 50 مغازه و فروشگاه می باشد که عرضه کننده انواع لباس های ابریشمی و پارچه های طرح دار تا مبلمان و عتیقه جات می باشد.


اسكله كلارك

در هنگام شب این منطقه تبدیل به کارناوالی زنده از رستوران ها، بار ها و رستوران های روباز می شود. برای صرف غذای محلی این مکان که کباب مالزی می باشد باید به Clarke Quay Satay Club مراجعه کنید.

در این مکان قایق سواری از اسکله تا دهانه رودخانه سنگاپور میسر می باشد.

خیابان ارچاد ، ارکید شهر سنگاپور

این جاده که 5/2 کیلومتر می باشد بیشترین فروشگاه ها و مراکز خرید را در خود جای داده است. این جاده که به طور طبیعی درختچه های جوز و فلفل در آن وجود دارد دربرگیرنده شیک ترین فروشگاه ها و رستوران ها و هتل های لوکس می باشد .

معروف ترین مراکز خرید این مجموعه شامل Ngee Ann City ، Tangs Department Stor ، Wisma Atria ، Heeren و Centrepoint می باشد.


خیابان ارچاد، ارکید سنگاپور

 با این وجود هنوز برخی قسمت ها ی این جاده از دسترس بلدوزر در امان بودند و مربوط به اوایل قرن بیستم می باشند مخصوصاً مغازه های peranakan نزدیک Emerald Hill از نمونه این نوع ساختمان ها می باشد.

 باغ وحش شهر سنگاپور
این باغ وحش باشکوه با مساحت 90 هکتار در برگیرنده بیش از 2.000 حیوان از سراسر جهان می باشد که بسیاری از این حیوانات آزاد هستند و تنها با حفاظ های طبیعی از قبیل آب یا بوته ها نگهداری می شوند.


باغ وحش سنگاپور

در این مکان می توانید صبحانه ای دلپذیر مشتمل بر نان تست و تخم مرغ و کرنفلکس و اقسام میوه های گرمسیری ( به صورت اختیاری ) میل نمابید کما اینکه بعید نیست در این حین اورانگوتانی به شما هنگام صرف صبحانه بپیوندد.

دریاچه دلفین های سنتوزا شهر سنگاپور
دلفین های این دریاچه که از تایلند به این مکان آورده شده است به دلیل اینکه رنگ پوستشان به صورتی گرویده است معروف هستند. 6 دلفین این دریاچه در تانکی به عمق 5/4 متری حاوی آب دریا و مشابه زیستگاه طبیعی این دلفین هاست زندگی می کنند.


دلفین های سنتوزا

در کنار نمایش جالب دلفین ها شما می توانید با کمک راهنما و نیز آموزش ویژه وارد این استخر شوید و دلفین ها را با دست لمس کنید. ساعات نمایش از 11 صبح تا 1.30 بعد از ظهر به غیر از روزهای بارانی می باشد.

اسکله قایق – سنگاپورBoat Jetty - Singapore
یکی از بهترین نقاط سنگاپور رستوران های روباز آن می باشد . این مکان که مملو از افراد بومی و خارجی ها و توریست ها می باشد در برگیرنده کافه های شیک ، رستوران های رو باز و گسترده و میکده های مختص جوانان و گالری های مد می باشد.


اسكله قايق

در این مکان علاوه بر تجارت بار کشتی ها در کنار رودخانه میزهای متعددی جهت صرف غذا در فضای آزاد تعبیه شده است.

این مکان که مانند نقاشی زیبا می باشد با وجود شلوغی دارای منظره چشم نواز از رودخانه سنگاپور و املاک مستعمره نشین می باشد.

باغ گیاه شناسی
باغ  گیاه شناسی سنگاپور (Singapore Botanic Gardens) با  63.7 - هکتار  در کشور  سنگاپور قرار دارد. این باغ تنها باغی  در جهان می باشد  که از 5 صبح تا 12 نیمه شب هر روز باز است.  "باغ گیاه شناسی " در سال 1822 توسط  سر استمفورد رافلز، بنیانگذار سنگاپور مدرن و مشتاق طبیعت ، تاسیس شد. 

یکی از جاذبه های  اصلی این پارک ، باغ ملی ارکیده می باشد که  دارای  بیش از 1000 گونه اصلی  و  2،000 گونه پیوند زنده شده از ارکیده می باشد.  در داخل باغ ارکیده  جاذبه های دیگری از جمله سالن برکیل و باغ پرنیان ارکید،  گلخانه ، تندیس های نمادین  وجود دارد.


باغ گياه شناسي سنگاپور

می توان در این باغ در حدود شش هکتار ، جنگل های استوایی شبیه سازی شده را که از قدمت خود باغ بیشتر می باشند را یافت. این باغ توسط  سه دریاچه های احاطه شده است و در   یکی از آنها موسم به "دریچه اکو" ، گونه هایی از حواصیل ، مرغان دریایی و اردک ها زندگی می کنند.  یکی از چشمگیرترین قسمت از باغ  گیاه شناسی سنگاپور " دریاچه قو"  است. 

این دریاچه آب مورد نیاز باغ را فراهم می کند و اطراف آن مملو است از نخل های کمیاب است . در وسط این دریاچه مجسمه ای ابه شکل قو قرار دارد که در سال 1950 ساخته شده و در سال 2001 به این مکان منتقل شده است.

موزه تاریخ سنگاپور
موزه تاریخ سنگاپور مي توانيد وقايعي را که از قرن چهاردهم سبب شکل گيري سنگاپور تا کنون شده است را دنبال کنيد.


موزه تاريخ

موزه تاریخ سنگاپور به مانند شهر فرنگي است که در آن فرهنگ و تاريخ غني مردم سنگاپور ، ريشه اجدادي و تعدد مذهبي و نژادي و جنگ ها ونزاع هاي تاريخي ملت سنگاپور را کشف مي کنيد.جواهرات و طلاهاي متعلق به قرن چهاردهم که مربوط به دوران قبل از استعمار سنگاپور است را مشاهده کنيد.

کلیسای سنت ژوزف سنگاپور
فرانسیسکو دوسیلوا ماله بود که در اوایل دهه سال 1800 این کلیسا را تاسیس کرد و بعد از اینکه در سال 1906 فرسوده شد مدیران آن زمان تصمیم گرفتند در این مکان کلیسای جدید بسازند ، ساخت و ساز که در سال 1912 کامل و تمام شد.


کلیسای سنت ژوزف

این کلیسا یک گنبد اصلی با هشت گوشه و 2 گنبد در مجاورت آن دارد . جالب است بدانید که حیاط کلیسا در روزهای جمعه مملو از عبادت کنندگان میشود و حتی ممکن است برخی به علت کمبود جا به بالکن بلوک های آپارتمانی اطراف بروند.

پارك شبانه روزي سافاري
اولين پارك جيات وحش در جهان است . که به صورت شبانه روزی پذیرای شتاقان و گردشگران می باشد. که این خصیصه مهم برای بسیاری از توریستها و گردشگران خارجی یک نوع جاذبه خاص خودش را دارد.  كه گردشگران مي توانند نادرترين و کمیاب ترین  حيوانات جهان را در پارك شبانه روزي سافاري مشاهده كنند.


پارك شبانه روزي

سافاري شبانه سنگاپور يكي از معروفترين پارک هاي حيات وحش در جنوب شرق آسيا محسوب مي شود.اين مركز شامل قسمت هاي جالبي از قبيل آكروباتيك، عكاسی در كنار حيوانات وحشي، سفر با قطار، پياده روي در جنگل هاي بکر  به همراه راهنمايان مجرب پارك و نمایش حيوانات دست آموز مي باشد.
/انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار