ارومیه/

دریاچه ارومیه جلوه‌ای از هنرنمایی ایزد و رفتار نابخردانه آدمی

دریاچه ارومیه یکی از عطیه‌‌های الهی قلمداد می‌شود که در اثر دست‌اندازی و اقدامات انسانی به حال نزار و مرگ مبتلا شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌ها و مناطق گردشگری نه‌تنها ارومیه و آذربایجان غربی بلکه کشورمان قلمداد می‌شود و در عرصه بین‌المللی بین تالاب‌های گوناگون جایگاه ویژه‌‌ای را به خود اختصاص داده است.

دریاچه نیلگون و نیمه‌جان ارومیه در زمان اوج زیبایی و عظمت خود به ثبت جهانی نیز رسیده است، ولی این هدیه خداوند متعال همواره دستخوش عوامل انسانی قرار گرفته و اکنون در حال احتضار روزگار خود را سپری می‌کند.

دریاچه ارومیه 102 جزیره کوچک و بزرگ با مساحت 334 کیلومتر مربع دارد، که جزیره اسلامی، کبودان، آرزو، اسپیر و جزایر نه‌گانه از نظر تنوع گونه‌های جانوری و وسعت در بین سایر جزیره‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

آب دریاچه بعد از بحرالمیت از نظر داشتن املاح نمکی در رده دوم قرار دارد، با توجه به شرایط موجود و کاهش مساحت آب و افزایش شوری آن به نظر می‌رسد اکنون در رده نخست قرار گرفته است، که استحصال نمک در آن برای مصرف در حوزه صنعت همواره انجام می‌گیرد، شوری این دریاچه به اندازه‌ای است که تنها آرتمیا در آن امکان زیست دارد.

* ارومیه شهری زیبا و مستعد در حوزه گردشگری است

همواره از استان‌های عمقی کشورمان به عنوان استان‌های زیبا، برخوردار از آثار باستانی و آثار تاریخی کهن یاد می‌شود ولی در این میان از ارومیه شهر مرزی استان نباید غفلت کرد.

ارومیه نیز به عنوان یکی از شهرهای مرزی ایران اسلامی در دل تاریخ ریشه داشته و شهر مناسبی برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی است، که باید غفلت‌های صورت گرفته در حق این شهر زیبا را جبران کرد.

استان آذربایجان غربی واقع در شمال غرب کشورمان با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان غربی مرز مشترک و طولانی دارد که کنسولگری ترکیه نیز در این شهر مشغول به فعالیت است، لیکن موضوع فوق مهم‌ترین وجه تمایز ارومیه از سایر شهرهاست.

فرودگاه بین‌المللی ارومیه همواره برای جابه‌جایی مسافران آماده بوده و پروازهای داخلی آن به تهران، مشهد و پروازهای خارجی آن به ترکیه، عراق و عربستان انجام می‌گیرد، پس به معنای واقعی کلمه ارومیه ظرفیت بین‌المللی شدن را دارد، فقط باید نسبت به فعال‌سازی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مختلف آن اقدام کرد.

مجتمع تفریحی چی‌چست، پارک جنگلی، پارک ائل‌لر باغی، بند، جاده امام‌زاده، پل میانگذر شهید کلانتری، بنای سه‌گند، دریاچه مارمیشو، کوه «سر داغی»، مسجد جامع و دریاچه ارومیه از مهم‌ترین گردشگاه‌های این شهر قلمداد می‌شود، که در فصول مختلف سال جمع کثیری از مسافران را به سمت خود جذب می‌کند.

این شهر به وسیله دو دریاچه، دریاچه مارمیشو و دریاچه ارومیه احاطه شده است، به طوری که یکی از آنها در شرق و دیگری در غرب این شهرها قرار دارد، همچنین در اطراف این شهر صنعت کشاورزی و تولید محصولات زراعی و باغی مختلف به دلیل وجود آب و هوای معتدل رونق چشم‌گیری یافته است و تا کیلومترها از انگور، سیب، توت، گردو ... پوشیده شده است.

ارومیه یکی از شهرهای هدف در صنعت گردشگری قلمداد می‌شود، که برای رونق یافتن این صنعت باید به طور روزافزون توسط رسانه‌های جمعی و سازمان‌های متولی گردشگری اطلاع‌رسانی انجام شود، تا هم گردشگران خرد به این شهر وارد شوند و هم گردشگران سرمایه‌گذار این شهر را برای تردد و سرمایه‌گذاری انتخاب کنند./س

برچسب ها: آدمی ، ارومیه ، جانوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
-
vahid
۱۴:۳۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
سلام
شما را به خدا به دادش برسیم
زمانی کنار دریا پر از گردشگران کویتی بود
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۱۴:۱۵ ۱۸ دی ۱۳۹۲
اورمیه شهری باستانی در دل ایران اسلامی است که مردمی با فرهنگ زبان زد دارد که به این شهر ظلم میشود چون در شهر تبریز.شیراز .مشهدوتهران امکانات زیادی فراهم شده که تو این شهر امکانات کمی از قبیل برج های تفریحی هست و خواهشمندم که به مشکلات این شهر سرسبز ایران رسیدگی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۱ مهر ۱۳۹۲
مردمانش هم واقعا با فرهنگ ند