پيشگيري از اختلالات شنوايي به راحتي امكانپذير است

گوش‌هايي كه با صدا نوازش مي‌شوند

شايد بيشتر ما در روز حسرت دقيقه‌اي دور ماندن از سر و صداها و همهه‌هاي محيط زندگي خود را بخوريم و حتي براي فرار از همه صداهاي بيرون و گاه درون خود به كنجي پناه برده تا در سكوتي عميق غرق شويم. غافل از اين كه همين سكوت ممتد سال‌هاي سال است كه رنج بسياري براي بخش زيادي از افراد جامعه به دنبال داشته است تا جايي كه اندكي صوت را حسرت مي‌كشند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ هر چند در كشور ما آمار دقيقي از كم شنوايي نوزادان وجود ندارد، اما آمارهاي جهاني از اين حكايت مي‌كند كه از هر 10 هزار كودك، 3 كودك به افت شنوايي مبتلا است و در اين زمينه برخي آمارهاي داخلي گواه اين است كه روزانه 30 نوزاد كم شنوا و ناشنوا در كشور متولد مي‌شود كه مسلم است با غربالگري 50 درصد از مواليد كشور در طرح پيشگيري از ناشنوايي، فقط دسته‌اي از مبتلايان به اين اختلالات شناسايي مي‌شوند و چه بسا كه عده زيادي كه به هر علت از نعمت شنوايي محروم مي‌شوند.

مساله مهمي كه به طور قطع با يك تشخيص به موقع، آن هم قبل از 3 ماهگي مي‌توان از آن 
پيشگيري كرد و با انجام درمان‌هاي لازم براي يك كودك مبتلا به اختلالات شنوايي يا كم شنوا، او را از محروم شدن از شنيدن نجات داد.

شناخت شايع‌ترين معلوليت در كشور

 به گفته كارشناسان ناشنوايي و كم‌شنوايي از بيشترين معلوليت‌ها در كشور محسوب مي‌شود كه ناشنوايي در بدو تولد از شايع‌ترين اين اختلالات است.

نكته مهمي كه دكتر محمد اجل لوئيان، متخصص گوش و حلق و بيني هم به آن اشاره كرده و به خبرنگار ما مي‌گويد: علت اين اختلالات بيشتر ژنتيكي است، اين ژن به صورت نهفته و آشكار به نوزاد منتقل مي‌شود، اما در مجموع اين اختلالات به 2 صورت بروز مي‌كند كه يكي از آنها بيماري‌هايي است كه زنان در زمان بارداري به آن مبتلا مي‌شود مانند اوريون و سرخچه كه تاثير مستقيم در ناشنوا شدن جنين دارد. دومين مورد هم نوزاداني هستند كه بعد از تولد به يرقان مبتلا و به مدت طولاني در آي.سي.يو بستري مي‌شوند.

دكتر لوئيان درباره علائم اين بيماري مي‌افزايد: 2 راه‌حل براي پي بردن به اين علائم وجود دارد بدين صورت كه خانواده‌هاي داراي فرزند ناشنوا بايد نسبت به كم شنوايي فرزند خود مشكوك شوند كه آيا نوزاد به تغييرات صدا از خود واكنش نشان مي‌دهد يا نه تا در اينصورت به تشخيص زودرس بيماري هم كمك كنند.

غربالگري راه تشخيص سريع اختلالات

در مرحله بعد در بدو تولد نوزادان از نظر شنوايي غربالگري مي‌شوند كه با اين آزمايش مي‌توان در حد بسيار زيادي اختلالات ناشنوايي را تشخيص داده و نسبت به درمان آنها اقدام كرد: وي البته به اين مهم هم اشاره مي‌كند كه در صورت تشخيص ديرهنگام و بروز ناشنوايي، راه درمان آن استفاده از سمعك يا انتقال كودك به مراكز كاشت حلزوني است.

وي در اين‌باره توضيح مي‌هد كه بيشتر عفونت‌هاي گوش از طريق ميكروب‌ها و ويروس‌ها وارد گوش مياني، گوش خارجي يا گوش داخلي مي‌شود و در اين زمينه عفونت‌هاي مربوط به گوش خارجي، به شكل ورم و درد شديد بروز مي‌كند. در عفونت گوش مياني عفونت از راه خون و گاه به دنبال يك سرماخوردگي ساده ايجاد و منجر به تجمع چرك در گوش مي‌شود.

پيشگيري از عفونت‌هاي گوش

دكتر لوئيان اظهار مي‌كند: اگر اين عفونت‌ها زود هنگام درمان شود هيچ آثاري به جا نمي‌گذارد. البته درمان بيشتر به صورت تجويز آنتي‌بيوتيك‌ها يا درمان‌هاي جانبي مانند بخور دادن است. به هر حال اگر بيماري درمان نشود، پارگي پرده گوش و از بين رفتن همه مخاط و در نهايت كر شدن را به دنبال خواهد داشت.

وي خاطرنشان مي‌كند: راه پيشگيري از عفونت‌هاي گوش به ويژه در فصل پاييز و زمستان جلوگيري از تماس با هواي سرد، افراد سرماخورده و تزريق واكسن آنفولانزا است كه موجب مقاومت بدن در مقابل ويروس‌ها مي‌شود.

وي همچنين با اشاره به اينكه آسيب‌رسيدن به پرده گوش موجب اختلال شنوايي مي‌شود، مي‌گويد: از اين رو شناخت بيماري‌هاي پرده گوش به كنترل و پيشگيري از اين بيماري كمك شاياني مي‌كند.

دكتر محد اجل لوئيان مي‌افزايد: ورم پرده گوش همراه ورم گوش مياني است، و علت آن ورود ويروس و ميكروب به داخل گوش و ماندن آن به مدت زياد در داخل گوش است اين ورم در بزرگسالان به علت وجود عفونت‌هاي قارچي يا عفونت‌هاي قديمي در مجراي گوش يا وارد كردن ناصحيح گوش پاك كن به داخل گوش ايجاد مي‌شود.

وي در پاسخ به اين كه راه درمان تورم پرده گوش چيست؟ توضيح مي‌دهد: در صورت بروز تورم در گوش درمان‌ها به صورت تجويز قطره و سوزاندن‌هاي موضعي بسيار موثر است.

روش شنيداري _ كلامي چيست

رضا صادقي، شنوايي‌سنج با بيان اين كه روش شنيداري – كلامي (AVT) يك روش توانبخشي براي كودك كم شنوا است، مي‌گويد: رويكرد اين روش تك حسي بوده و فقط حس شنوايي كودك را درگير مي‌كند.البته اين حالت پيش شرط‌هايي دارد كه عبارت است از شناسايي زودهنگام به محض شناسايي تجويز سمعك و سپس شروع مداخلات توانبخشي كه از 6 ساهگي است.
وي مي‌افزايد: تفاوت اين روش با روش‌هاي سنتي اين است كه فقط روي مهارت شنيداري تكيه مي‌كند و موجب مي‌شود مهارت شنيداري كودك به دنبال آن ميزان وضوح شنوايي كودك بيشتر شود.

وي درباره مدت زمان تاثير اين روش مي‌گويد: توانبخشي آموزش‌هايي است كه از همان ابتداي كودكي بايد داده شود و كودك را نسبت به عضو آسيب ديده آگاه كرد. اين روش فقط يك روش توانبخشي جامع است و آموزش گفتار را از طريق مهارت شنيداري پيگيري مي‌كند.

وي در پاسخ به اينكه آيا ممكن است اين روش روي كودكي اثر نداشته باشد مي‌گويد: ممكن است كودكي پيش‌شرط‌ها را نداشته باشد گويا شناسايي ديرهنگام انجام شده باشد. كه اين هم راه درمان دارد و آن ارجاع دادن كودك به روش كاشت حلزوم است./ح

برچسب ها: ناشنوا ، سمعک ، شنوایی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار