یزد/رییس سابق پلیس راهور تهران:

همه مقصرند، از پلیس تا خودروساز

رییس سابق پلیس راهور تهران با مقصر دانستن شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های اسکانیا در حادثه مرگبار اخیر، از عملکرد پلیس، سازمان ملی استاندارد و وزارت راه و شهرسازی در این حوزه انتقاد کرد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

سیدهادی هاشمی ، اظهار کرد: مقصر اول در حادثه تصادف مرگبار اتوبوس‌های اسکانیا شرکت تعاونی مسافربری مربوطه، مقصر دوم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مقصر سوم پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و همچنین شرکت خودروساز است.

وی با بیان این‌که طبق قانون، شرکت‌های تعاونی حمل و نقل بار و مسافر باید دارای مدیر فنی باشند، خاطرنشان کرد: وظیفه این مدیر فنی، بررسی صحت ایمنی خودرو از سپر جلو تا عقب، قبل از مسافرگیری یا بارگیری آن است

. هاشمی با بیان این‌که در این بازدیدها مدیر فنی باید سلامت خودرو، تایر، دیگر بخش‌های فنی و همچنین صحت سلامت جسمی و روانی راننده را تایید کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های تعاونی حمل بار و مسافر، یا کلا فاقد مدیر فنی هستند یا این که مهر مدیر فنی در دست اپراتوری است که بلیت را به مسافران فروخته یا بارنامه را به راننده کامیون تحویل می‌دهد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد شرکت مسافربری که مسافر به راننده می‌دهد، نه اتوبوس و نه راننده را رویت نمی‌کند. در بسیاری از موارد نیز راننده اتوبوس راننده اصلی نبوده و فرد دیگری به جای او فعالیت می‌کند.

رییس سابق پلیس راهور تهران افزود: دیده شده که در چنین مواردی، پارچه نوشته‌هایی مانند دیدار از مناطق عملیاتی بر جلوی اتوبوس نصب می‌کنند تا با فریب ماموران راهنمایی و رانندگی مانع از بازدید و چک کردن دفترچه کار راننده شوند

نبود چکش و قفل بودن در عقب، علت مرگ سرنشینان

وی با بیان این‌که در این حادثه پس از آتش سوزی اتوبوس افراد نتوانستند به دلیل نبود چکش شیشه‌ها را شکسته و فرار کنند، خاطرنشان کرد: احتمالا عده‌ای نیز برای خروج به سمت در عقب هجوم بردند اما این در نیز قفل بوده و ناچارا آن قدر در آنجا محبوس شدند تا سوختند.

رییس سابق پلیس راهور تهران با بیان این‌که بنابراین پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به دلیل انجام ندادن کنترل‌ها و نظارت‌های لازم در این زمینه مقصرند، خاطرنشان کرد: این داغ بزرگی است که انسان‌هایی در انتهای اتوبوس در شرایطی که سالم بوده‌اند، گیر بیفتند اما به دلیل نبود راه‌های خروجی که در قانون پیش‌بینی شده است، زنده زنده بسوزند و نتوانند نجات پیدا کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه باید گفت ترکیدن تایر اصولا نباید باعث انحراف به چپ این چنینی و ورود به لاین مقابل شود. بنابراین قصور راننده نیز مطرح بوده و احتمالا اتوبوس از پیش دارای نقص فنی بوده است/س

 
برچسب ها: حادثه ، اتوبان ، قم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.