معاون فني سازمان حفظ نباتات:

مسئوليت مبارزه با آفات همگاني برعهده دولت نيست/باغات زيتون قرباني کوتاهي کشاورزان

معاون فني سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اين که آفت مگس ميوه زيتون آفتي همگاني است گفت: مسئوليت مبارزه با اين آفت برعهده کشاورزان بوده و آنها در اين امر کوتاهي کرده اند.

محمد جواد سروش در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه آفت مگس ميوه زيتون از سال 83 وارد ايران شده است اظهار داشت: به دليل استقررا آفت فوق در سه استان زنجان، قزوين و گيلان، اين آفت از حالت قرنطينه اي خارج شده و در حال حاضر آفتي همگاني است.

وي با اشاره به اين که براساس قانون مبارزه با آنان همگاني برعهده کشاورزان و باغ داران بوده و دولت مسئول اين کار نيست،‌افزود: دولت مسئول آموزش، دستورالعمل نويسي، راهنمايي کشاورز و تهيه سموم و ابزار مورد نياز آن ها بوده و انجام عمل سم پاشي جزو وظايف ما نيست.

سروش با بيان اينکه مگس ميوه زيتون در 13 استان کشور وارد شده است اضافه کرد: از اين 13 استان،‌ آفت مگس زيتون در 10 استان هنوز قرنطينه اي است که مبارزه عليه آن در اين استان ها برعهده دولت بوده و دولت مسئول اين کار است.

*عوامل گسترش آفت مگس ميوه زيتون

وي ادامه داد: در استان هايي که آفت همگاني است دولت ابزار و تجهيزات و دستورالعمل ها را در اختيار کشاورزان قرار داده، براي اين کار ناظراني نيز تعيين کرده اما باغ داران هنوز فکر مي‌کنند دولت بايد با اين آفت مبارزه کند و آنها مسئول نيستند.

سروش اظهار داشت: در باغات صنعتي که مديريت صحيحي در آنجا حاکم بوده و دستورالعمل هاي سازمان حفظ نباتات را اجرا کرده اند مشکلي در اين زمينه نداريم.

وي افزود: رهاسازي باغات، نبود مديريت صحيح، سرکشي نکردن به باغات و.. سبب خسارت زايي شده است.

سروش با يبان اينکه اين موضوع به دليل نبود مديريت و عدم اجراي دستورالعمل هاي سازمان حفظ نباتات رخ داده است اضافه کرد: با وجودي که اين آفت همگاني بوده، ما ماده جلب کننده پروتئين هيدروليزات و اعتباراتي جهت خريد تجهيزات را در اختيار کشاورزان قرار داديم.

وي ادامه داد: فراهم ساختن امکانات، برگزاري کلاس هاي آموزشي و ترويجي، ايجاد شبکه هاي مراقبت، حضور ناظران گياه پزشکي و.. در نهايت با مبارزاتي که کشاورزان انجام مي دهند نتيجه ميدهد و بي توجهي کشاورزان به اين مسئله مشکل آفرين شده است.

سروش افزود: در استان زنجان که يکي از بخش هاي عمده زيتون کاري ايران است به گفته کشاورزان خود استان به دليل اجراي دستورالعمل ها و مبارزات به موقع مشکل حاوي در اين زمينه ايجاد نشده است.

وي اظهار کرد: بايد قبل از ورود و گسترش آفت مگس ميوه در باغات اين مسئله را مديريت و کنترل کرد زيرا بعد از گسترش و آلودگي نمي‌توان اقدامي انجام داد.

سروش با اشاره به پتانسيل بالاي اين آفت براي خسارت زايي 80 درصدي گفت: علاوه بر عدم مديريت صحيح شرايط طبيعي در سال جاري نيز از عوامل گسترش اين آفت است.

*اقدامات دولت براي مبارزه با آفت مگس ميوه زيتون

وي با بيان اينکه براي سال آينده اقداماتي در رابطه با پيشگيري از اين موضوع انجام گرفته است افزود: تخصيص اعتباراتي براي خريد تجهيزات غير شيميايي جهت مبارزه با اين  آفت ، کمک هاي مالي به کشاورزان براي استفاده از روش هاي سالم و غير شيميايي مانند جب کننده هاي غذايي و رنگي، فرمول هاي جنسي و.. از جمله اين برنامه هاست.

سروش اضافه کرد: هر چند در سال جاري نيز ما تمامي اين اقدامات را انجام داديم اما عدم واکنش به موقع و مناسب کشاورزان در برابر بيماري و عدم همکاري آن ها با سازمان جهاد کشاورزي استان ها ، بي توجهي آنان به هشدارها و دستورالعمل ها و.. سبب ايجاد اين مشکلات شد.

به گفته وي سه گروه آفت در کشور وجود دارد:
آفات خصوصي
آفات قرنطينه اي
آفات همگاني
که مسئوليت مبارزه با دو نوع اول برعهده دولت اما مسئوليت مبارزه با آفات همگاني برعهده خود کشاورزان است و دولت تنها با تنظيم دستورالعمل، برگزاري کلاس هاي آموزشي و... شرايط اين کار را فراهم ميکند.

لازم به ذکر است در سال جاري گسترش آفت مگس ميوه زيتون در مناطقي مانند منجيل، طارم، لوشان و.. سبب خسارت زايي زيادي در اين باغات شده است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: سروش ، کشاورزان ، زیتون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار