یزد/

كاهش 40 درصدي توليد در دومين استان پسته‌خيز كشور

رييس سازمان جهادكشاورزي استان يزد از استان يزد به عنوان دومين منطقه پسته‌خيز كشور ياد و پيش‌بيني كرد: امسال با توجه به شرايط اقليمي خاص آب و هوايي استان شاهد كاهش 30 تا 40 درصدي محصول پسته در اين استان باشيم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

"سيد جمال سجادي پور" از اين استان با سطح 42 هزار و 480 هكتار به عنوان دومين منطقه پسته‌خيز كشور به لحاظ سطح زير كشت و سومين استان بعد از استان‌هاي كرمان و خراسان‌جنوبي از نظر توليد با 47 هزار و 725 تن پسته نام برد.

وي سطح زير كشت درختان بارور پسته در استان را 37 هزار هكتار و سطح غير بارور را بالغ بر 5 هزار و 500 هكتار برشمرد و پيش‌بيني كرد: امسال با توجه به شرايط اقليمي خاص از جمله خشك‌سالي و گرماي شديد هوا، 33 هزار تن محصول از باغات پسته برداشت شود كه اين ميزان نشانگر كاهش 30 تا 40 درصدي محصول پسته در مناطق مختلف استان است.

وي ارقام تجاري موجود پسته استان را پسته احمد آقايي، كله قوچي، اكبري ، اوحدي(فندقي) نام برد كه با ظرفيت صادراتي 70 درصد به كشورهاي اتحاديه اروپا، كشورهاي آسيايي چون ژاپن‌، چين ،هند ،پاكستان، امارات و غيره صادر مي‌شود.

سجادي‌پور مشكلات عمده توليدكنندگان پسته استان يزد را كمبود شديد آب در مناطق مختلف و كيفيت نامطلوب آن سرمازدگي بهاره متناوب هر ساله، خشكسالي چندين ساله در استان و گرماي شديد چند ساله اخير كه باعث پوك شدن محصول و در نتيجه كاهش شديد عملكرد و خسارت فراوان مالي به باغداران شده است، دانست.

وي در ادامه اذعان كرد: علي‌رغم تمام مشكلات مذكور، 180 واحد ضبط بهداشتي پسته در مناطق پسته‌خيز استان موجب شده است تا پسته توليدي در استان يزد به صورت سالم و داراي كيفيت مطلوب به دست خريداران داخلي و خارجي برسد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي از شهرستانهاي خاتم، مهريز و اردكان به عنوان مناطق پسته‌خيز استان يزد ياد كرد.

گفتني است؛ برداشت پسته در استان يزد از نيمه اول مهر شروع و تا اواخر ماه آبان ادامه دارد./س

 
برچسب ها: کاهش ، پسته ، در ، یزد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.