گفتگوي اختصاصي باشگاه خبرنگاران با فرهاد هراتی آهنگساز و رهبرگروه كُر نامیرا:

سخنان رئيس‌جمهور در داستان «اتوپيا» و اجرايي متفاوت از «ناميرا» در برج ميلاد

برج ميلاد به زودي ميزبان گروه كُر ناميرا و داستان اتوپیا با محوريتسخنان رئيس‌جمهور در سازمان ملل مي‌شود.

باشگاه خبرنگاران- فرهاد هراتي متولد بهمن 1348، فارغ‌التحصيل علوم آهنگسازي از موسسه دانشگاهي «رسام هنر» مدير مسوول آكادمي موسيقي «ناميرا» است. وي نوازنده «پيانو»، «سوليست تنور»، «موسس و رهبر گروه كُر ناميرا» است. فرهاد هراتيكه با تاسيس گروه كُرناميرا در سال 1375 اولين گروه كُر مستقل و غيردولتي را بعد از انقلاب اسلامي ايران پديد آورده است، سال‌هاي زيادي از فعاليت حرفه‌اي خود را در حال تعليم خوانندگان كُر، پشت سر گذاشته است. او هم چنين به عنوان داور مسابقات «كُر دانش‌آموزي ايران» و آهنگسازي براي فيلم و انيميشن نيز مشغول به فعاليت است. از ديگر فعاليت‌هاي او مي‌توان به تدريس مباني علوم آهنگسازي، آواز و تربيت خوانندگان كُر در آكادمي موسيقي «ناميرا» اشاره نمود. آلبوم‌هاي «حد صفر»، «خورشيد اقيانوس آرام»، «خلوت خاكستري» و «بانوي سايه‌ها» از آثار منتشر شده اين آهنگساز است.

«فرهاد هراتي»، آهنگسازي، رهبري و اجراي بيش از بيست و نه كنسرت در مهمترين و برترين سالن‌هاي اجراي كنسرت در ايران را در كارنامه هنري خود دارد. به بهانه كنسرت «اتوپيا» در برج ميلاد پاي گپ و گفتي با او نشستيم كه بخشي از آن را در مصاحبه زير مي‌خوانيد؛


-آقاي «هراتي» تعريفي از «اتوپيا» و اولين اجراي آن در سال 86 بفرماييد؟


شايد باورتان نشود، ولي ديدن يك كاريكاتور از آثار همسرم من را به يكي از عميق‌ترين، دغدغه‌هاي زندگي‌ام پيوند زد. «اتوپيا» در سال 86 به مدت 3 شب در سالن رودكي روي صحنه رفت و با توجه به استقبال بي‌نظير آن در كمتر از يك ماه اجراي آن به مدت 3 شب ديگر در تالار وحدت تمديد شد. در طول 6 سالي كه از اولین اجراي اثر مي‌گذرد، مطمئن بودم كه روزي دوباره «اتوپيا» را به روي صحنه خواهم برد، اما با كيفيت و اجرايي دقيق‌تر و زيباتر. همواره منتظر روزي بودم كه نشانه‌هاي انجام اين كار به من نمايان شود.


- با همكاي كدام يك از دوستانتان برنامه‌ريزي مجدد «اتوپيا» را آغاز كرديد؟

آشنايي با شركت «فيلمان» و همكاران هنرمند آن باعث شد تا با برنامه‌ريزي دقيق، مديريت پروژه به دستاين عزيزان سپرده شود و طي جلساتي متفاوت تصميم گرفته شد تا براي لمس دقيق‌تر پيام اين اثر، از قدرت انيميشن و طراحي حركـات فرم بهره ببريم. در اين مرحله حضور شركت «نوژا» براي ساخـت انيميشن به كارگـــردانی «سجاد اميني» از شركت «فيلمان» و حضور «مسعود قراگزلو» به عنوان كارگردان حركات فرم مورد تاييد شوراي سياست‌گذاري پروژه «اتوپيا» قرار گرفت.


- تمرينات گروه كُر را از چه زماني آغاز كرديد؟

تمرينات گروه كُر از اسفند 91 شروع شد. در نگاه مجدد به اثر، پارت كُر و تنظيم اركستر دستخوش تغييراتي شده است.

* رساندن پيام صلح به جهانيان



- آقاي «هراتي» هدف از اجراي اين برنامه چيست؟

هدف ما از اجرای این برنامه رساندن پيام صلح به همهء جهان است. كنسرت «اتوپيا» يك قصهء ضدجنگ و اثري 72 دقيقه‌اي بدون آنتراكت است كه شبيه به يك قصهء راديويي است با اين تفاوت كه در قصهء راديويي مخاطب در هنگام شنيدن اثرشروع به هم‌ذات پنداري مي‌كند ولي در اين اجرا مخاطب همه چيز را به واسطهء وجود «انيميشن»، «حركات فرم» و «موسيقي» مي‌بيند و می شنود و پس از ترك سالن به فكر فرو خواهد رفت و به هر آنچه كه دیده یا شنیده است خواهد اندیشید.


- در اين انيميشن از گویندگی صداپيشگان كشورمان بهره‌مند شديد، مدير دوبلاژ اتوپیا چه كسي بوده است؟

اين كار با حضور صداپيشگان صاحب نام و با مديريت «استاد بهرام زند» در سال 86 انجام شد. بايد بگويم كه در كنار تصاوير انيميشن گروه كُر هم كار خود را به صورت زنده انجام مي‌دهد.


* شخصیت های داستان درانيميشن اتوپیا مليت ندارند


- تصاوير انيميشن چگونه است؟


تصاوير انيميشن به صورت لامكان و لا زمان است با موضوع جنگ كه از زمان خلقت انسان تا امروز با آن مواجه بوده‌ايم. تصاوير اين انيميشن و شخصیت های آن بدون مليت هستند و مكان و معماري خاصي را در اين انيميشن نمي‌بينيم.


*همه سخنان رئيس‌جمهور در انيميشن


- فضاي اين انيميشن و محتواي آن در ذهن مخاطبان چه چيزي را تداعی مي‌كند؟

در اين انيميشن و به طور كلي درکُل اثر مخاطبان به صورت ناخودآگاه، انعكاس سخنان «حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني» رئيس‌جمهوری ایران را که در مقر سازمان ملل متحد ایراد شدخواهند شنید.

داستان اتوپیا از وحدتی جهانیو حرکتی جمعی برای ساختن مدينه فاضله سخن مي‌گويد و همهء رنج های مشترک انسان های آسیب دیده از خشونت و جنگ را به تصویر می کشد.

* اميدوارم با حمايت مردم نامیرا موفق شود



- به طور قطع كار شما پر هزينه است، از سوي چه كساني حمايت شديد؟


تا اينجا هيچ اسپانسري نداشتم ولي از سوي شركت «برج ميلاد» حمايت شده‌ام ولي حمايت مالي نشده‌ام و اميدوارم با حمايت مردم 18 و 19 مهر ماه در برج ميلاد، نامیراماندگار شود.


* 18 سال از فعاليت ناميرا مي‌گذرد


- چرا برج ميلاد را براي اجرا انتخاب كرديد؟

سال گذشته به مدت 9 شب اجراهایي موفق و پُرمخاطبي را در سالن همایش های برج میلاد داشتیم. بنابراین تصميم گرفتيمكه امسال هم كنسرت را در برج ميلاد برگزار کنیم. به هرحال سالن همایش های برج ميلاد با داشتن 1600 صندلي و امکانات صوتی و تجهیزات تصویری ویژهء خود سهم بسیار بزرگی در اثر گذاری برنامهء ما بر مخاطبین خواهد داشت.


* قصهء «اتوپيا» را همسرم « انوشه جم » نوشته است


-داستان «اتوپيا» با قلم چه كسي به نگارش درآمد؟

از همسرم انوشه جمخواستم تا داستان اتوپيارا بنويسد.اتوپیا طی شصت و سه روز نوشته و آهنگسازی شد.


* پخشي موسيقي و نریشن به صورت پلي‌بك


- آقاي «هراتي» نحوهء اجراي برنامهء گروه كُرناميرا در برج ميلاد چگونه خواهد بود؟

پخش موسيقي و نریشن به صورت پلي بك، اجرای هم زمان گروه كُر ناميرابه رهبري خودم و همچنين با اجراي قطعات سولوی آوازی، پخش همزمان انيميشن «اتوپيا» از 7 صفحه بزرگ نمايشگر ال‌اي‌دي سالن، و اجراي همزمان حركات نمايشي در جلوي صحنه، نحوه اجراي برنامه ما خواهد بود.


- لطف كنيد بيشتر از سابقهء فعاليت گروه كُر«ناميرا» برايمان بگوييد؟

نامیرا اولين گروه كُر مستقل و غيردولتي است كه پس از انقلاب اسلامي ايران و در سال 1375 با آهنگسازي و رهبري خودم (فرهاد هراتي) در تهران تاسيس شده است و از سال 1385 با تشكيل گروه كُر كودكان و نوجوانان با ساختاري متفاوت به راه خود ادامه مي‌دهد.

آثار اجرا شده توسط اين گروه، با توجه به انديشهء موسيقيايي من، براساس تلفيق موسيقي مدرن و كلاسيك بوده و ارائهء آثاري نوين در عرصهء موسيقيكُرال، از اهداف مهم اين گروه به شمار مي‌رود.

استفاده از تمامي شخصيت‌هاي متفاوت صدايي خوانندگان در قالب فضاهاي گوناگون حسي، به وضوح بيانگر وجود انديشهء موسيقيايي كاملا تصويري در ذهن آهنگساز اين گروه است. اجراي 29 كنسرت، طي سال‌هاي گذشته تا سال 1391، از فعاليت‌هاي اصلي اين گروه به شمار مي‌رود. يكي از آخـرين بـرنامه‌هاي گروه كُر ناميرا ، كنسرت «قيامت عشق» است كه در آذر ماه 1391 به مدت 8 شب در برج ميلاد تهران با حضور بيش از ده هزار بيننده مشتاق، اجرايي ماندگار را رقم زد.


در پايان اين گفت‌وگـو «فرهاد هراتي» با معرفي اعضاي گروه خود مصاحبه را به پايان رساند: رهبر و آهنگساز؛فرهاد هراتي، نويسنده، سرپرست آنسامبل سوپرانو و مدير گروه كُر ناميرا؛ انوشه جم، سرپرست گويندگان؛بهرام زند، مايستر؛عماد اجلال، سرپرست گروه كُر كودكان و نوجوانان؛بهنوش ثابت قدم، دستيار آهنگساز؛شقايق باقري، سرپرست آنسامبل آلتو؛نسرين عسگرپور، سرپرست آنسامبل تنور؛آرشام منهاج، سرپرست آنسامبل باس؛ اميد مشتوفر، مدير وب سايت کُر نامیرا؛آرش خانزادي، مسئول امور اجرایی؛ياشار رحيمي، عكاس؛عقیل ذبيحي، روابط عمومي؛شقايق باقري، ليلا نجفي، سميه ملك، ميكس و مسترينگ (استوديوبل) اميد نيك بين، مجری طرح؛ استوديو رسانه‌هاي ديداری فيلمان، مديريت پروژه؛محمدعلي نظريان، كارگردان انيميشن؛سجاد اميني، مجري بخش انيميشن؛استوديو نوژا، طراح كاراكتر و استوري برد؛برديا سرشار، طراح بك‌گراندوكانسپت؛ مجتبي ندرلو، سرپرست گروه انيميشن؛مسعود مومني، مديريت توليد انيميشن؛فريد محمدي، در بخش معرفي شخصيت‌ها و صداها: آدم برفي؛ محمد جلال مقامي، مادر؛نگين كيانفر؛رامیا؛ انوشه جم، میریا؛ مژگان عظیمی،مترسك؛بهرام زند، عروسك؛ شهرزاد ثابتیهستند./ي2


گفت‌وگو از الهه عليزاده


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار