نقاشیان خبر داد:

برپایی نمایشگاه مرغ بسم‌الله «ناكجاآباد» در گالری ساربان

نمایشگاهی از آثار نقاشی‌خط مرغ بسم‌الله تحت عنوان «ناكجا‌آباد» شامل آثار خوشنویسی محمدسعید نقاشیان از 19 مهر در گالری ساربان دایر می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وبه نقل از پایگاه خبری حوزه هنری محمدسعید نقاشیان، در خصوص این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه تحت عنوان «ناكجاآباد» ریشه در اندیشه‌های عرفانی و اسلامی سهروردی و عطار نیشابوری دارد و جهان‌بینی آن به این شكل است كه می‌خواهد به این مفهوم و باور برسد كه ما چرا در انجام هر كاری از عبارت بسم‌الله استفاده می‌كنیم. 
 
وی گفت: تجلی آثار این نمایشگاه كه در قالب 40 تابلو در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت پاسخ به چرایی این موضوع است كه چرا باید بسم‌الله در اندیشه و از منظر هنرهای تجسمی مظروفی همچون پیكر یك پرنده و یا یك مرغ داشته باشد كه البته من جزء پیش‌قراولان به كار بردن این سبك و تكنیك نیستم منتها نگاه من در خلق این آثار رمزگشایی از حقیقتی است كه به واسطه این عبارت در مفاهیم عرفانی و اسلامی و به ویژه قرآن مجید وجود دارد. 
 
نقاشیان تصریح كرد: بنا به فرمایش حضرت علی(ع) تمام حقیقت عالم در قرآن جمع شده است و همه حقیقت قرآن در سوره حمد خلاصه شده و همه حقیقت سوره حمد در عبارت «بسم‌الله الرحمن الرحیم» متجلی است و طبق این فرمایش نقطه زیر بای بسم‌الله، وجود مقدس ایشان است؛ لذا باید هر «بسم الله الرحمن الرحیم» را كه در پیشانی هر سوره از قرآن وجود دارد مختص همان سوره دانست كه البته می‌دانید سوره توبه فاقد «بسم الله» است اما به جای آن سوره نمل دارای دو «بسم الله» و علت آن نامه‌ای است كه سلیمان(ع) برای بلقیس می‌نویسد. 
 
این هنرمند خوشنویس ادامه داد: حامل نامه سلیمان(ع) هدهدی است كه در منظومه منطق‌الطیر عطار، راهنمای و هدایتگر سایر پرندگان به سوی ناكجاآبادی در پشت كوه قاف می‌شود و به این دلیل است كه «بسم‌الله» طبق یك اندیشه عرفانی در پیكره یك مرغ قرار می‌گیرد. 
 
وی تأكید كرد: البته به سبك قدمای هنر خوشنویسی خط به كار رفته در مرغ بسم‌الله معمولاً ثلث بوده است اما من در آفرینش تابلوهایم خود را محدود به خط خاصی نكردم و بیشتر از خطی موسوم به خط «الله» استفاده كردم كه رو به سوی بالا دارد و در پیكره پرنده و یا مرغ به نوعی تداعیگر مراقبه و راز و نیاز به درگاه الهی است. 
 
نقاشیان در پایان گفت: این نمایشگاه به مدت 10 روز از 19 مهرماه تا29 مهر برای بازدید عموم دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای آن به نگارخانه ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید صابونچی(مهناز)، كوچه مهماندوست مراجعه كنند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.