روايت مشاور مديرعامل در امور بانوان شركت حفاري شمال از بازديدهاي دوره اي خانم ها از دكلهاي حفاري:

خانم هايي كه از دكل حفاري بازديد مي كنند نسبت به شركت احساس غرور مي كنند

حفاري صنعتي سخت و پرمخاطره است،شايد همين خصلت هاي خاص صنعت حفاري باعث شده است تا حوزه عملياتي اين صنعت با حضور زنان در دكل هاي حفاري بيگانه باشد،البته اين سخن هرگز به معناي نفي توانمنديها و استعدادهاي فني زنان نيست بلكه ماهيت كار سخت و سنگين حفاري كه قابليت هاي جسماني قوي تري نياز داردباعث شده است تا عمليات حفاري به تعبيري به حوزه اي مردانه تبديل شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي شركت حفاري شمال ، شركت هاي بزرگ فعال در صنعت حفاري در بخش هاي وسيع ستادي خود بر شالوده استعدادها،توانمنديها و قدرت تفكر خانمها استوار است،به موازات و به دليل فقدان ارتباط مستقيم ميان بخش هاي ستادي و عملياتي اطلاع و آگاهي خانمهاي شاغل در ستاد از واقعيت ها و مسائل بخش عمليات صنعت حفاري بسيار اندك و قليل است.
چه بسيار زناني كه طي نيم قرن گذشته پا به صنعت حفاري ايران گذاشته و پس از سالها كار بازنشسته هم شده اند،آنچه از تاسيسات نفت و حفاري دانسته اند محدود به روايت هاي پراكنده و نقل قول هاي غير مستقيمي بوده است كه از زبان ديگران شنيده اند.
در شركت حفاري شمال نيز كه بزرگترين شركت حفاري غير دولتي ايران و يكي از توانمندترين شركت هاي حفاري منطقه اكو و خاورميانه است تا كنون رسم مرسوم همان بوده است كه طي نيم قرن گذشته وجود داشته است.حوزه عمليات محدوده اي مردانه تلقي شده است و زنان با مسائل و كاركردهاي عمليات بيگانه بودند.
انتصاب مشاور مدير عامل در امور بانوان در شركت حفاري شمال در سال گذشته ،نقطه عطفي در رويكردهاي مرتبط با مسائل زنان در شركت بود كه تعداد قابل توجهي از كاركنان ستادي آنرا،خانمهاي فارغ التحصيل در رشته هاي تخصصي تشكيل مي دهند،با حكم انتصابي كه هدايت الله خادمي خطاب به كبري حق شناس به عنوان مشاور مديرعامل در امور بانوان داد گام اول تغيير در رويكردهاي فكري در حوزه زنان برداشته شد.
مجموعه بازديدهاي حوزه اي خانمهاي شاغل در شركت حفاري شمال از دكل هاي حفاري و آشنايي آنان با روند فعاليت عمليات محصول همان تغيير رويكردي است كه نسبت به نقش و تاثير زنان در مسير رشد و توسعه يك شركت حفاري بين المللي ايجاد شده است.
با تلاش ها به ابتكار خانم حق شناس و نظر مساعد هدايت الله خادمي مدير عامل اين شركت ،مجموعه بازديدهاي خانم هاي شاغل در شركت از تاسيسات و دكل هاي حفاري سازمان دهي و تا كنون 3 دوره آنها اجرا شده است.

http://www.ndco.ir/contentimages/kh-haghshenas%20(2).jpg

خانم حق شناس باخبر شدیم که مدتی است اردوهای فرهنگی برای بازدید از دکل های حفاری برای خانم های شاغل در شرکت حفاری شمال تدارک دیده اید، لطفا توضیح دهید که اصل این فکر از کجا نشات گرفت و هدفگذاری اصلی برای برگزاری این اردوها چه مواردی بوده است؟
اولين بار كه يك دستگاه حفاري را از نزديك ديدم در سال 1389 بود كه يك سفر كاري به همراه همكاران منابع انساني داشتم و سختي كار و محيط پر مخاطره دستگاه حفاري را مشاهده نمودم و مايل بودم كاركنان ستادي نيز از دستگاههاي حفاري بازديد نموده و سختي كار حفاري را درك نمايند. ضمناً عدم درك نظرات و صحبتهاي كاركنان مشغول خدمت در منطقه عملياتي توسط كاركنان واحدهاي ستادي و عدم آشنايي همكاران خانم با اصطلاحات مربوط به دستگاهاي حفاري و حتي پس از دانستن معاني اصطلاحات عدم درك آنها، و حتي بعضي مواقع اعتراض به نحوه صحبت كردن و عجله داشتن آنها در انجام كارشان كه به نظر اينجانب تمام اين مسائل ناشي از عدم درك وضعيت كاركنان عملياتي مي باشد دلايلي بود كه پس از مذاكره با مدير عامل محترم كه هميشه براي حل و بهبود مسائل و مشكلات همكاري و همفكري لازم را دارند تصميم گرفته شد كه تورهايي براي بازديد همكاران خانم از محيط كار اقماري برگزار گردد.

 یک نفر خانم هرگز نمی تواند در محیط دکل حفاری کار کند( به دلیل ماهیت عملیات سخت در دکل) با این وصف بازدید از یک دکل حفاری برای یک خانم شاغل در محیط ستادی چه دستاوردی در روند گرایش های شغلی و ارتقای بهره وری او در شغل خود خواهد داشت؟
-خانمها با بازديد ازدستگاههاي حفاري به سختي و مشكلات كار، آگاه مي شوند. معمولاً هر گاه افراد بتوانند تمام مسائل و مشكلات همديگر را بدانند و درك نمايند بهتر مي توانند در كنار هم كار را پيش ببرند. فعاليتهاي عملياتي كاملاً با فعاليتهاي ستادي متفاوت مي باشند و ليكن واحدهاي ستادي مكمل فعاليت واحدهاي عملياتي هستند در نتيجه بايد مشكلات و سختيهاي كار عملياتي را بدانند تا بتوانند وظيفه خود را به بهترين نحو انجام دهند.

لطفا توضیح دهید که از ابتدای طرح موضوع اردوهای فرهنگی مذکور تاکنون چند دوره بازدید اجرا و از کدام دکل ها بازدید انجام شده است و چه تعداد از خانم های شاغل در شرکت در این بازدیدها حضور یافته اند؟
-سه دوره بازديد براي همكاران خانم از دكلهاي 111،113 و 114 برگزار شده است كه تا كنون حدود 47 نفر از همكاران در اين تورها شركت كرده اند و يك دوره بازديد نيز براي همسران همكاران از دكلهاي 111و113 برگزار شده است..
 
برنامه های آتی برای بازدیدهای ویژه خانم ها را لطفا شرح دهید؟
-انشا الله برنامه بازديد از دكلها ادامه پيدا مي كند و اين برنامه را تا حدي كه نتيجه مطلوب را بدست آوريم ادامه خواهيم داد.

همانگونه که می دانید افراد شاغل در دکل ها به صورت اقماری کار می کنند و ممکن است خانواده آنها در طول مدت اشتغال همسرانشان هرگز با واقعیت های دکل حفاری از نزدیک آشنا نشوند ،آیا برنامه ای هم برای شناخت بیشتر همسران حفارمردان شرکت از محیط دکل ها و کار در شرایط پرمخاطره دکل طراحی شده است؟
-اطلاعيه اي در خصوص اينكه همكاراني كه متقاضي بازديد همسرانشان از دكلهاي نفتي هستند صادر شده كه تعدادي ثبت نام نموده اند و برنامه ريزي شده كه همسران همكاران نيز با شرايط سخت و پر مخاطره محيط كار همسرشان آشنا شوند و آشنايي با محيط كار همسر شان مي تواند اثر مثبتي در درك متقابل آنها داشته باشد.

خانم حق شناس روحیه و نگرش خانم های بازدیدکننده از دکل ها قبل و بعد از بازدید چگونه بوده است؟ لطفا دراین زمینه با ذکر مثالی توضیح دهید
- با توجه به اينكه خانمها براي اولين بار براي ديدن دستگاه حفاري مي روند اكثراً مي گويند ديدن دستگاه حفاري يك حس غرور ملي در آنان ايجاد مي نمايد و با افتخار در مورد شركت خود صحبت مي نمايند، و با توجه به آشنايي با سختي كار اكثريت خانمها اعلام مي نمودند كه بايد رسيدگي ويژه اي به حق و حقوق كاركنان عملياتي بعمل آيد تا انگيزه بيشتري براي آنان ايجاد نمايد تا شرايط سخت كار را راحت تر تحمل نمايند و كار عملياتي را با پشتكار و دقت بيشتري انجام دهند.
 
آیا در جریان بازدیدها مسایل و نکات فنی همچون اجزای دکل یا وضعیت عملیات از سوی پرسنل توضیح داده می شود یا خانم ها سئوالاتی در این زمینه می پرسند؟
-بله در هر بازديد كليه خانمها به همراهي رئيس دستگاه به بالاي دكل مي روند و رئيس دستگاه با حوصله تقريباً كليه اجزاء دكل و نوع فعاليتهاي كاركنان عملياتي را توضيح داده و خانمها سؤالاتي را كه برايشان پيش مي آمد را مطرح مي كردند با سعه صدر پاسخگو بودند، كه نشاندهنده اشتياق خانمها به دانستن اطلاعات مربوط به عمليات حفاري مي باشد./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۴۴ ۱۷ آبان ۱۳۹۳
سلام خسته نباشید خوبین ببخشید من ادرس دکل 111 رومیخاستم الان کجاست.ممنون میشم جواب بدین.
09169062101
شمارمم و جیمیلم هست منتظر تماستونم.
آخرین اخبار