منویی برای عاشقان ساندویچ / بهترین ساندویچ های که می توانید بخورید

یکی از پرمصرف‌ترین غذاهایی که این روزها بسیار مورد استقبال کودک و نوجوان بخصوص قشر دانش‌آموز قرار می‌گیرد و حتی در بیشتر اوقات هفته از آن به عنوان یک غذای اصلی استفاده می‌شود طیف وسیعی از ساندویچ‌هاست.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، ساندویچ می‌تواند خانگی و از انواع تخم‌مرغ، الویه، کوکو، مرغ، کتلت و ماهی تن یا ساندویچ‌های آماده‌ای همچون کباب ترکی، همبرگر، سوسیس و کالباس باشد، اما سوال اینجاست آیا ساندویچ می‌تواند نیاز تغذیه‌ای ما را تامین کند؟ بهترین ساندویچ کدام است؟

اگر محتویات ساندویچ ارزش تغذیه‌ای بالایی داشته و در شرایط بهداشتی و به درستی طبخ و آماده شود می‌تواند از غذاهای مفید و تامین‌کننده نیاز تغذیه‌ای فرد باشد.

ساندویچ تخم‌مرغ

یکی از ساده و پرمصرف‌ترین ساندویچ‌ها، تخم‌مرغ آبپز است بخصوص آن که با چند عدد خیار شور قلمی و گوجه و فلفل سیاه همراه شود. این ساندویچ بهترین نوع پروتئین را دارد و ترکیبات مغذی آن با حبوبات و تا حدودی با گوشت برابری می‌کند، اما خوب است بدانید به دلیل این که تخم بلدرچین در مقایسه با سایر تخم طیور روی، آهن، ویتامین A و B و کلسیم غنی‌تر و کلسترول پایین‌تری دارد و حاوی ایمنوگلبولین‌های زیادی است و باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی می‌شود ساندویچ آن برای کودکان و دانش‌آموزان در حال رشد توصیه می‌شود.

ساندویچ الویه

سالاد الویه یکی از لذیذترین غذاهای سردی است که کمتر کسی می‌تواند آن را ببیند و از خیر خوردنش بگذرد. افزودن پیازچه، نخودفرنگی، هویج و فلفل سبز به ترکیب اصلی این غذا آن را غنی از ویتامین A ، B ، C و اسید فولیک می‌کند و رنگ‌های متنوع این سبزیجات، محرک موثر اشتهای کودک است و افزودن مقداری آبلیمو به آن بوی زهم تخم‌مرغ و گوشت مرغ را می‌گیرد، اما اگر قصد خوردن انواع سالاد‌های سس‌دار الویه، پاستا، ژامبون و مرغ آماده را دارید بدانید که سس مایونز به کار رفته در این سالادها به مقدار زیادی حاوی چربی‌های اشباع بوده و تاثیر نامطلوبی بر قلب و عروق می‌گذارد.

از آنجا که این غذا به اندازه کافی کالری دارد بهتر است به جای نان آن را با کمی برگ تازه کاهو و گوجه ‌فرنگی خرد شده میل کنید و در زمان تهیه الویه خانگی بگذارید سیب‌زمینی کاملا سرد شود تا جذب سس مایونز به حداقل برسد. این را هم بدانید سس بیشتر سالاد الویه‌های آماده با آب خیار شور رقیق و به غذا افزوده می‌شود و به سبب سدیم بالایی که دارد برای مبتلایان به پرفشاری خون محدودیت مصرف دارد و مضر است.

ساندویچ ران مرغ

در میان انواع ساندویچ مرغ ساده و ویژه، نوع ساده آن به دلیل حذف پنیرهای پرچرب گزینه مناسب‌تری است. ساندویچ ران مرغ برای کودکان و سینه برای سالمندان توصیه می‌شود، چراکه ران از سینه پرچرب‌تر و آهن بیشتری دارد و قسمت‌هایی از مرغ که پوست بیشتری دارد کلسترول بیشتری هم دارد، اما لازم است بدانید به دلیل آن که پروتئین باکیفیت گوشت بلدرچین 5 تا ده درصد بیشتر از سایر ماکیان است ساندویچ گوشت آن برای تقویت توانایی جسمانی و رفع ضعف عضلانی توصیه می‌شود. گوشت بوقلمون هم به دلیل آن که از مرغ کلسترول کمتری دارد و میزان کلسیم آن از سایر پرندگان بیشتر و آهن آن برابر گوشت قرمز است در فصول سرد سال، بخصوص برای سالمندان و زنان باردار توصیه می‌شود. این گوشت به دلیل دارا بودن اسید آمینه تریپتوفان به ترشح بیشتر سروتونین کمک کرده و باعث آرامش و سرحالی افراد مبتلا به افسردگی می‌شود.

ساندویچ مغز

یکی از ساندویچ‌هایی که متاسفانه سالمندان به خوردن آن علاقه خاصی نشان می‌دهند، ساندویچ مغز است. یکی از زیان بارترین غذاهایی که یک وعده آن به وزن 120 گرم بیش از 2000 میلی گرم و بسیار بیشتر از مقدار توصیه شده یعنی 300 میلی‌گرم در روز کلسترول دارد و می‌توان گفت هر عدد مغز به اندازه هشت زرده تخم‌مرغ حاوی کلسترول است. این را هم بدانید کلیه امحا و احشای دام از کله‌پاچه گرفته تا دل و جگر و قلوه جزو پرکلسترول‌ترین محصولاتی است که بهتر است گوشه چشمی هم به آن نیندازید تا هوش از سرتان نبرد.

ساندویچ کتلت

یکی از ساندویچ‌های گوشتی پرطرفدار کتلت است که می‌تواند مقوی و تامین‌کننده مواد مغذی بدن باشد، اما به دلیل آن که به مدت طولانی در روغن سرخ و برشته می‌شود درصد زیادی از ویتامین‌های حساس به حرارت آن تخریب شده و هر عدد آن حاوی 200 کالری انرژی می‌شود. امروزه این محصول در انواع ساندویچ کتلت مرغ، گوشت و شامی در اغذیه‌فروشی‌ها عرضه می‌شود. اغلب این محصولات، دست‌ساز و حاوی پروتئین نامرغوب و بخش اعظم آن را مواد پرکننده بی‌ارزش تشکیل می‌دهد و نمک زیاد آن موجب دفع مقدار زیاد کلسیم از ادرار می‌شود و نتیجه آن نرمی استخوان در کودکان و پوکی استخوان در سالمندان است. اگرهم کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که چند ساعت پس از مصرف این نوع ساندویچ‌ها، تجمع آب در بدن موجب ورم پاها و پف آلودگی صورت می‌شود.

ساندویچ ماهی تن کنسروی

ساندویچ ماهی یکی از بهترین‌هاست بخصوص آن که ماهی آن بخار پز یا کباب شده باشد، البته ساندویچ تن کنسروی یا کوکوی آن اگر روغنش گرفته شود گزینه مناسبی است . گوشت ماهی تن حاوی مقادیر زیادی میوگلوبین (پروتئین محتوی آهن) است که تا حدود زیادی برای تامین آهن بدن نافع است، اما سطح جیوه و هیستیدین (نوعی ماده آلرژی‌زا) درگوشت تن زیاد است و برای مبتلایان یا افراد مستعد به بیماری‌های مغزی و عصبی و کودکان و مادران باردار محدودیت مصرف دارد.

ساندویچ کوکو

ساندویچ کوکو طیف وسیعی دارد و کوکو سبزی ، سیب زمینی ، لوبیا سبز ، کدو و بادمجان را شامل می‌شود، اما کوکو سبزی پرمصرف تر است و اگر قبل از سرخ کردن ، سبزی آن را نیم پز کنید کمتر روغن جذب کرده و در مدت زمان کوتاه‌تری می‌پزد و هضم آن آسان‌تر می‌شود و مواد مغذی‌اش کمتر تخریب می‌شود البته تا حدودی از اسید فولیک و ویتامین C آن کاسته می‌شود. کوکو سبزی را اگر با سفیده تخم‌مرغ و کمی مغز گردو تهیه کنید برای کسانی که چربی خونشان بالاست، مناسب می‌شود . افزودن زرشک هم به آن طعم ترش و خوشایندی می‌دهد و باب میل کودکان می‌شود. این ساندویچ به دلیل فیبر بالایی که دارد برای افراد مبتلا به یبوست مفید است.

ساندویچ همبرگر

برگرها ازجمله غذاهایی هستند که این روزها به دلیل تنوع طعم بسیار مورد استقبال نسل جوان قرار گرفته‌اند. چیز برگر، مرغ برگر، ماهی برگر و برگر سبزیجات از این جمله هستند که نوع مرغوب آن به دلیل مواد نگهدارنده کمتر، به مراتب از سوسیس و کالباس بهتر است، اما باید بدانید دوبل برگر و چیز برگر جزو پرچرب‌ترین انواع برگرها بوده و اگر در آن از قسمت‌های نامرغوب دام استفاده شده باشد احتمال آلوده بودن آن به داروهای هورمونی و آنتی‌بیوتیکی زیاد است و می‌تواند در درازمدت باعث ایجاد غده‌های چربی در بدن شود و روی هورمون‌های جنسی اثر سوء گذاشته و به اضطراب و خشونت در کودکان و حتی ناباروری منجر شود.

ساندویچ سوسیس و کالباس

سوسیس و کالباس یکی از غذاهایی است که همیشه درباره مضرات آن شنیده‌اید و هیچ کدام بر دیگری اولویت ندارد، اما لازم است بدانید در میان سوسیس‌ها آنها که فاقد پنیر بوده و کبابی یا آبپز می‌شوند در مقایسه با انواع سرخ شده انتخاب بهتری هستند و در میان کالباس‌ها انواعی که بیشترین میزان گوشت (90 درصد) را دارد و از نوع ژامبون و آن هم محتوی گوشت مرغ یا بوقلمون ساده نه تنوری یا دودی باشد گزینه مناسب‌تری است.

ساندویچ کباب ترکی

ساندویچ پرطرفدار دیگر کباب‌ ترکی است که با توجه به نوع طبخ و مواد تشکیل دهنده‌اش ساندویچ سالمی به نظر می‌رسد، اما به شرطی که در زمان آماده کردن محتویات به آن کره نیفزایند و هنگام سرو، سس مایونز اضافه نکنند و بدون خیارشور مصرف شود. در مجموع کباب ترکی مرغ از نوع گوشت آن بهتر است و توصیه می‌شود این ساندویچ را از اماکن بهداشتی و مجوز دار تهیه کنید چرا که اغلب دیده می‌شود گوشت این محصول در مجاورت با هوای آلوده و حشرات موذی طبخ و تنوری می‌شود و این موضوع نگران‌کننده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
United States of America
محمدجواداوجی
۲۲:۴۶ ۱۵ مهر ۱۳۹۲
مرسی مطالب جدیدومفیدبود
آخرین اخبار