قم/

امام محمدباقر(ع)؛ بنیانگذار علم اصول در اسلام

رئيس دارالقرآن‌الكريم قم با بیان اینکه مهربانی و گذشت شيوه برخورد امام محمد باقر(ع) در برخورد با مردم بود، گفت: ايشان همواره با افكار انحرافی مقابله می‌كردند.

به گزارش خبرگزار ی باشگاه خبرنگاران   قم؛ حجت‌الاسلام والمسلمين سيدجواد عظيمی، گفت: امام محمد باقر(ع) لقب باقرالعلوم داشتند و ايشان اسرار و آن چه در زمينه علوم دينی و قرآنی پنهان بود را شكافته و به‌صورت گسترده در زمينه علوم قرآن مباحثی داشتند، اين القاب در واقع از طرف معصومين و خدا به ايشان داده شده و اين نشانه عظمت امام در زمينه علوم است.

وی بيان كرد: امام باقر(ع) با توجه به موقعيتی كه برای اين بزرگوار پيش آمد و كشمكش‌هايی بين بنی اميه و بنی عباس و قيام‌هايی چون ابومسلم خراسانی رخ داد، توانست نسبت به مسائل دينی و مسائل تشيع جلسات، درس و بحث‌هايی داشته باشند و قبل از اين امام، اين چنين موقعيتی به‌وجود نيامد.

عضو مجمع حافظان و قاریان استان قم ادامه داد: امام محمد باقر(ع) رمز و راز مسائل دين را شكافتند، در زمان ايشان بسياری از حقايق دين برای مردم بيان شد و به باقرالعلوم معروف شدند و حضرت در زمينه نشر و گسترش تفسير قرآن و احاديث تلاش گسترده‌ای كردند.

وی ادامه داد: يكی از مهم‌ترين اقدامات بنی اميه عزل و نصب قضات و اعزام متكلمانی به‌عنوان منبری‌های دستگاه در جاهای مختلف بود كه مطالبی خلاف اسلام عنوان می‌كردند، امام باقر(ع) مقابل آن‌ها ايستاده و با آن‌ها و افكار انحرافی‌شان مقابله كرد.

عظيمی با بیان اینکه امام باقر(ع) در مجموع دانشگاه تشيع و علوم اسلامی را پايه‌ريزی كردند و امام صادق(ع) آن را ادامه دادند، تصریح کرد: دوران امامت امام باقر(ع) نقطه عطفی برای استفاده دانشمندان راستین اسلامی از محضر معادن علم الهی و چشمه‌های جوشان دانش و بینش وحیانی بود تا در این عرصه به كسب دانش و معرفت بپردازند.

ژرف‌نگری امام باقر(ع) زمینه تعالی ارز‌ش‌ها را میان مردم پایه‌ریزی كرد

عظیمی بیان کرد: تزلزل در حكومت اموی در دوران امام باقر(ع) و ناتوانی حاكمان در پیاده كردن سیاست‌های تجربه شده بنی امیه مبنی بر اعمال فشار بر شیعیان، موجب ایجاد زمینه مناسب فرهنگی در این عصر شد.

وی افزود: اتخاذ سیاست‌های دوگانه و كشمكش‌های تمام نشدنی بر سر قدرت توسط حاكمان از یك سو و ژرف‌نگری امام باقر(ع) از سوی دیگر، زمینه رشد و تعالی و بارورسازی ارز‌ش‌ها را میان مسلمانان پایه‌ریزی كرد.

عظیمی گفت: این روند رشد، آن گونه در دانشمندان مختلف علوم دینی در زمینه‌های تفسیر، حدیث، كلام، فقه، اصول و... نهادینه شد كه امروز كمتر كتابی از متون دینی اسلامی، خالی از كلمات تابناك آن حضرت است.

این فعال قرآنی ادامه داد: از جمله تلاش‌های گسترده امام در این عرصه تبیین شیوه‌های صحیح استنباط حكم شرعی از منابع دینی بود كه بیش از پیش به اعتلا و توانمندی فقه شیعه غنا بخشید.

عظیمی با بیان اینکه امام باقر(ع) شخصاً بر این امر مبادرت ورزید و با تدوین قواعد علم اصول و آموزش آن به شاگردان مكتب خویش، گام مهمی در پیشبرد اهداف بلند اجتهاد برداشت، افزود: امروز شیعه می‌تواند با سربلندی بگوید كه میراث‌دار دانش پیامبر اكرم(ص) و جانشینان او در بهره‌گیری از منابع دینی در قالب اجتهاد و استنباط حكم شرعی است.

وی يادآور شد: حضرت نسبت به مردم در خدمت آن‌ها بوده و نسبت به گره‌گشايی از مشكلات مردم تلاش می‌كردند و نسبت به گرفتن حق مردم از دستگاه خلافت تمامی تلاش خود را كردند.

عظیمی تأکید کرد: حضرت بسيار نسبت به مردم گذشت داشتند و همواره در كمك به محرومان و انفاق به ديگران كوشا بودند و در زمينه مهربانی با مردم همواره رأفت داشتند./س

 

برچسب ها: قم ، امام باقر ع ، عظیمی ، علم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.