موسویان : تنها مانع موفقیت مذاکرات هسته ای کنگره آمریکاست

حسین موسویان مقام ارشد سابق تیم مذاکره کننده ایران در سخنانی بر لزوم پیشبرد این دور مذاکرات ایران با غرب بر مبنای ۴ اصل اساسی تاکید کرده و با اشاره به آمادگی کامل تهران در این راستا، کنگره آمریکا را مانعی بر سر راه موفقیت مذاکرات ژنو دانست.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" در آستانه مذاکرات ایران و 5+1 در ژنو در تحلیلی به این موضوع پرداخته و نوشت: آمادگی برای حل مناقشات اتمی بین ایران و غرب بسیار بالاست.تهران می خواهد درآینده در سطح وزرای امور خارجه وارد مذاکره با غرب شود.
در ادامه آمده است: بعداز حدود ده سال مذاکرات ناموفق درباره برنامه اتمی ایران، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان مذاکرات جدیدی را در این راستا در ژنو سوئیس آغاز می کنند. این اولین دور مذاکرات در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی محسوب می شود. روز گذشته وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که کشورش می خواهد در آینده در سطح وزرای امور خارجه و نه مذاکره کنندکان ارشد با غرب وارد گفتگو شود.
در ادامه آمده است: طرفین مذاکره امید دارند که دور جدید این مذاکرات تحت ریاست جمهوری حسن روحانی به موفقیت بیانجامد.
حسین موسویان که از سال 2003 تا شروع اولین دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد در سال 2005 رئیس تیم مذاکره کننده ایران با غرب بوده است شانس موفقیت در این مذاکرات را خوب ارزیابی می کند. در این راستا هر یک از طرفین مذاکره لیستی را با اقدامات عملی ارائه داده اند.
نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که مذاکرات قبلی ایران با غرب که در آوریل 2013 در آلماآتی برگزار شد به دلیل عدم عمل متقابل از سوی طرفین مذاکره با شکست مواجه شد.
 به گفته موسویان حالا در ژنو باید طرفین مذاکره روی چهار اصل موظف شوند. اگر یک توافق در این راستا ایجاد شود، دست یافتن به راه حلی عملی در عرض شش ماه آینده ممکن است.
موسویان همچنین گفت که ایران باید موظف شود که اصول حداکثری در شفاف سازی و همچنین اعتماد سازی را تضمین کرده و اطمینان دهد که برنامه های اتمی اش هرگز در مسیر ساخت سلاح پیش نرفته و ایران برای همیشه یک کشور عاری از سلاح اتمی باقی خواهد ماند.
به صورت متقابل اعضای دائمی شورای امنیت هم باید لغو تحریمها را به تهران اطمینان دهند و حقوق ایران روی استفاده صلح آمیز از آنرژی هسته ای در چهارچوب قرارداد منع گسترش تسلیحات اتمی(NPT ) را به رسمیت بشناسند و در این راستا اجازه غنی سازی اورانیوم برای اهداف صلح آمیز را به ایران بدهند. این گونه تلاشها تا به حال در مذاکرات قبلی انجام نشده است.
موسویان خاطر نشان کرد که اطمینان دارد اگر مذاکرات بر مبنای این اصول انجام شود ما به موفقیت دست پیدا کرده و همه شرکت کنندگان به مرحله نهایی این مذاکرات خواهند رسید. همه شرکت کنندگان در این مذاکرات می خواهند مرحله نهایی آن را ببینند.
گروه 1+5  می خواهند که ایران سلاح اتمی نداشته باشد و ایرانیان می خواهند در صورت شفاف سازی درباره برنامه های اتمی خود و استفاده نکردن از غنی سازی اورانیوم در مسیر ساخت سلاح اتمی، حقوق مسلم آنها از طرف غرب به رسمیت شناخته شده و تحریمها علیه آنها لغو شود.
موسویان همچنین در این باره اظهار داشته است که اگر این امر اتفاق افتاده و در اصل حقوق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای به رسمیت شناخته شود، ایران با توجه به الزامات آژانس بین المللی انرژی هسته ای شفاف عمل کرده و تضمین های لازم در این زمینه را ارائه  می دهد که در مسیر ساخت سلاح اتمی گام بر نمی دارد. 
در ادامه آمده است که هر دو درخواست یعنی شفافیت کامل برنامه اتمی ایران و منحرف نشدن آن به سمت ساخت سلاح اتمی درخواستهای اصلی غرب از تهران است.
در بخش دیگری از این مطلب موسویان خاطر نشان کرد که این مهم است که ابتدا با تکیه بر این چهار اصل به یک توافق نهایی دست پیدا کرده قبل از اینکه وارد جزئیات شویم.
وی معتقد است که ایران می تواند در این مذاکرات بر مبنای اصول حرکت کرده و پیش رود.
موسویان همچنین گفت: اما من شک دارم که رئیس جمهوری آمریکا هم می تواند این گونه عمل کند. روسیه، چین و اتحادیه اروپا بر خلاف آمریکا در این راستا آمادگی دارند.
موسویان در ادامه کنگره آمریکا را مانعی بر سر راه این مذاکرات دانسته که می تواند آن را به شکست برساند و گفت: مانعی که می تواند این مذاکرات را به شکست برساند کنگره آمریکاست. با این همه در هیچ نقطه زمانی در ده سال گذشته تا این حد آمادگی برای یک راه حل مناقشات اتمی بین ایران و غرب وجود نداشته است.  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار