بررسی حادثه سراوان در گفتگوی ویژه خبری؛

کوثری: گروه‌های تروریستی منطقه همان بازماندگان ریگی هستند / عبداللهی: متواری شدن گروه تروریستی به خاک پاکستان + فیلم

جزئیات حادثه هنگ مرزی "بم‌پشت" سراوان شب گذشته - 4 آبان ماه - در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "اسماعیل کوثری" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و "علی عبداللهی" معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی  باشگاه خبرنگاران  جزئیات حادثه هنگ مرزی "بم‌پشت" سراوان شب گذشته - 4 آبان ماه - در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "اسماعیل کوثری" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و "علی عبداللهی" معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
عبداللهی در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحلیل امنیتی حوادث تروریستی همچون سراوان گفت: موضوع امنیتی منطقه شرق کشور بحث جدیدی نیست به گونه ای که این مسئله برای همگان واضع و مشخص است.
 


وی با اشاره به اینکه اقدامات شرارت آمیز و تروریستی از سال 1995 میلادی آغاز شده است، افزود: اقدامات تروریستی از زمان ورود نیروهای غرب به منطقه به خصوص در افغانستان به شکل جدید و با گستردگی هر چه تمام‌تر شروع شده است.
 
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ادامه داد: از تجهیزات و امکاناتی که در اختیار گروه‌های تروریستی قرار دارد، کاملا مشخص است که این سیستم‌های پیشرفته، سلاح، بی‌سیم و امکانات دیگر به راحتی قابل دستیابی برای افراد عادی نیست.

*توسعه گروه‌های تروریستی در منطقه
 
عبداللهی با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی به شدت در منطقه توسعه پیدا کرده‌اند، گفت: امروزه موضوع تروریست در همه منطقه به خصوص کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بلای جان ملت‌ها شده است به طوری که در سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان و برخی دیگر از کشورها شاهد اقدامات تروریستی مشابه هستیم.
 
وی حادثه سوم آبان ماه در مرز جمهوری اسلامی ایران را یکی دیگر از عملیات تروریستی خرابکارانه دانست و تصریح کرد: خوشبختانه با تلاش نیروهای امنیتی مرزبانان،‌ سربازان گمنام امام زمان (ع) در منطقه شرق کشور بسیاری از توطئه‌های دشمنان خنثی شده است.
 
عبداللهی با بیان اینکه نیروهای ما با هوشیاری و اقتدار کامل در مرزها مشغول پاسداری هستند، افزود: کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند باید به خوبی بدانند که از دست این گونه حرکات مسوم نخواهند ماند و قطعا گرفتار این قضیه خواهند شد.
 
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارزیابی جنابعالی نسبت به امنیت مرزهای کشور چگونه است؟ گفت: مرزهای کشور از گستردگی زیادی برخوردارند به گونه ای که 9 هزار کیلومتر در کشور مرز داریم.
 
*شرایط امنیتی مرزها خوب است
 
عبداللهی با اشاره به اینکه پانزده کشور با ایران همسایه هستند، ادامه داد: از 9 هزار کیلومتر حدود 6 هزار کیلومتر مرز خشکی و سه هزار کیلومتر مرز آبی در کشور وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه مرزهای جمهوری اسلامی با اقلیم و جغرافیای متفاوت در نقاط مختلفی قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: با توجه به همت مجموعه دستگاه امنیتی و هوشیاری مردم به ویژه مرزبانان عزیز ارزیابی ما از امنیت موجود در مرزها خوب است.

عبداللهی با بیان اینکه اقدامات انجام شده توسط نیروهای مرزبانی و مردمی مستقر در مرزها قابل توجه است، ادامه داد: اقدامات برخوردی و پیشگیرانه نشان از هوشیاری و اشراف اطلاعاتی و آمادگی عملیاتی نیروهای جان بر کف جمهوری اسلامی دارد لذا حوادثی همچون سراوان نباید در کشور اتفاق بیافتد.
 
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور درباره سوالی مبنی بر اینکه تروریسم‌های مسلح از سوی چه کسانی تسلیح می‌شوند؟ افزود: حادثه سراوان در نقطه صفر مرزی صورت گرفته است به گونه‌ای که درگیری در یک منطقه صفر جغرافیایی رخ داده و دارای فرو رفتگی بود.

 *مرزهای کشور از لحاظ کمی و کیفی در شرایط بسیار خوبی هستند
 
عبداللهی با اشاره به اینکه مرزهای کشور از نظر کمی و کیفی، تجهیزات، امکانات و همچنین از لحاظ انسداد فیزیکی دچار شرایط بسیار خوبی شده‌اند، خاطر نشان ساخت: در مرزهای سیستان و بلوچستان بیش از 102 پاسگاه مرزی وجود دارد که نیروهای ما در 274 برجک مستقر هستند.
 
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به اینکه در 380 نقطه در مرز پاکستان حضور داریم، گفت: استقرار ما در مرزها کامل است.
 
وی افزود: در بیش از 600 کیلومتر مرز نیز اقدامات مهندسی همچون دیوار بتنی و در بخش‌های دیگر نیز از سیم‌خاردار  و کانال کشی صورت گرفته است.

*گروه‌های تروریستی به پاکستان متواری شده‌اند

وی با اشاره به اینکه حادثه سراوان در یک نقطه صفر مرزی صورت گرفته است، خاطر نشان ساخت: این گروه‌های تروریستی با کمک نیروهای کمکی به خاک پاکستان متواری شده‌اند.  
 
معاون امنیتی انتظامی با بیان این مطلب که وزارت کشور و دستگاه دیپلماسی باید این موضوع را مورد پیگیری قرار دهند، افزود: متاسفانه مرز به صورت یک به یک مورد کنترل ما قرار می‌گیرد.  
 
عبداللهی با اشاره به اینکه طبق پروتکل‌های مرزی هر دو کشور موظف است تا مرزهای خود را مورد کنترل قرار دهد، ادامه داد: هر دو کشور باید به یکدیگر پاسخ‌گو باشند به طوری که مرزبانان باید با یکدیگر ملاقات کنند.

*مرزبانان به نوعی سفیر محسوب می‌شوند/ هر دو طرف باید در قبال کنترل مرز پاسخگو باشند
 

وی با بیان اینکه مرزبانانی که استوار نامه دریافت می‌کنند نوعی سفیر محسوب می‌شوند، افزود: مرزبانان باید کوچک ترین حرکت غیر قانونی و ترددهای غیر مجاز را به یکدیگر اطلاع دهند به طوری که هر دو طرف باید در قبال کنترل مرز پاسخگو باشند.


 
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که وظیفه دولت در رابطه با حوادث این چنینی چیست؟ اظهار داشت: در سالهای گذشته موافقت نامه امنیتی امضا شده به طوری که در این موافقت نامه حدود 9 موضوع مورد توجه طرفین قرار گرفت که شامل مقابله با تروریست و جلوگیری از ترددهای غیر مجاز و کنترل دو جانبه مرز بود.  
 
عبداللهی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه پیگیری‌هایی در خصوص حادثه اخیر صورت گرفته است؟ خاطر نشان ساخت: در استان سیستان و بلوچستان کمیته امنیتی موضوع را مورد پیگیری قرار داده است به طوری که دستگاه‌های ذی‌ربط موضوع را مورد بررسی  قرار داد.
 
وی با اشاره به مذاکراتی که با مسئولین وزارت امور خارجه داشته‌اند گفت: قرار شد تا این حادثه از طرف مسئولین پاکستانی مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد.  
 
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به این که در جلسه امروز شورای امنیت کشور جلسه‌ای در خصوص حادثه سراوان برگزار خواهد شد، افزود: در این جلسه مسئولین عالی رتبه امنیتی کشور موضوع را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد و راهکارهای مقابله در خود و پیشگیری از اتفاقات مشابه را مطرح خواهند کرد.
 
عبداللهی با بیان این که به دستور رئیس جمهور کمیته ویژه ای برای رسیدگی به موضوع تشکیل شده است، افزود: دستگیری سرکرده گروه‌های تروریستی یعنی ریجی کار ساده‌ای نبود به طوری که همه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی دنیا از این حادثه متعجب شده‌اند.
 
وی با اشاره به این که در مباحث تاکتیکی نقاط ضعف مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: انشاء الله نقاط قوت تقویت خواهد شد و دیگر شاهد حوادث این چنینی نخواهیم بود.  
 
در ادامه اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مهمترین اقداماتی که در کمیسیون امنیت ملی در خصوص حادثه تروریستی سراوان صورت گرفته است، چیست؟ افزود: از صبح اول وقت با توجه به این که مجلس تعطیل بود این موضوع از سوی کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفت.
 
 وی با اشاره به دو وظیفه اصلی نمایندگان مجلس که همانا قانون گذاری و نظارت بر اعمال و رفتار دستگاه‌های اجرایی بود، ادامه داد: پس از این که این موضوع را مطلع شدیم اعم از نیروی انتظامی، سپاه، وزارت خانه‌های کشور، اطلاعات و امورخارجه ارتباط برقرار کردیم تا از کم و کیف موضوع با خبر شویم.

*جلسه کمیسیون امنیت ملی در روز دوشنبه با مسئولین مربوطه حادثه سراوان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این که در روز دوشنبه ساعت 10 صبح جلسه‌ای در کمیسیون با مسئولین مربوطه برگزار خواهد شد، اظهار داشت: کم و کیف کار از زبان مسئولین مختلف بازگو خواهد شد و به جمع بندی خواهیم رسید.  
 
کوثری با اشاره به این که از طرف مجلس هم نیز تیمی به منطقه برای بازدید اهدا شده است، گفت: انشاءالله گزارشی از سوی کمیسیون امنیت ملی به مجلس ارائه خواهیم داد.
 
وی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی از مرزهای کشور اضافه کرد: در چند ماه اخیر نیروهای سپاه اقدامات خوبی را در مقابل گروه‌های تروریستی انجام داده‌اند به طوری که با برخورد هوشمندانه گروهک پژاک رابه عقب راندند.
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: کشورهای همسایه در پاسداری از مرزها کم توجهی می‌کنند.
 
*گروه‌های تروریستی منطقه همان بازماندگان ریگی هستند

کوثری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه این اقدامات تروریستی توسط چه گروه‌هایی انجام می‌شود؟ افزود: گروه‌های تروریستی منطقه همان بازماندگان ریگی (جند الشیطان) و گروه‌های دیگر هستند که با اسم‌های جدید خود را مطرح می‌کنند.
 
 وی با بیان اینکه گروه‌های تروریستی زیر نظر دستگاه‌های اطلاعاتی انگلستان و آمریکا مورد تقویت و تربیت قرار می‌گیرند، اظهار داشت: تا زمانی که استکبار جهانی وجود دارد، گروه‌های تروریستی هم حاضر هستند.
 
کوثری با اشاره به اینکه از سال 2001 به این طرف پس از انفجار ساختمان دوقلوی نیویورک نه تنها ترورسیم از بین نرفت، بلکه تقویت هم شد گفت: گروه‌های تروریستی به راحتی در افغانستان و پاکستان عبور و مرور می‌کنند.
 
*گروه‌های تروریستی به دنبال ایجاد ناامنی در ایران هستند 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه گروه‌های تروریستی به دنبال ایجاد ناامنی در ایران هستند، خاطرنشان ساخت: در طی چند ماه اخیر بیش از ده گروه تروریستی در صدد ورود به کشور برای انجام اقدامات خرابکارانه خود بوده‌اند به طوری که ما نمی‌توانیم به دلیل مسائل امنیتی این اخبار را منتشر کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه ما از وزارت امور خارجه موضوع را دنبال می‌کنیم، گفت: انشاء الله با پشتکاری که وزارت امور خارجه دارد اینه مسئله دنبال خواهد شد به طوری که مقامات پاکستانی را وادار خواهند کرد تا خرابکاران را معرفی و یا به جزای اعمالشان برسانند.

*تروریست‌ها از توان یارگیری در منطقه ناامید شده‌اند


در ادامه شیخ زاده معاون سیاسی امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان طی گفتگوی زنده تلفنی در ادامه برنامه درباره آخرین اخبار و اطلاعات حادثه تروریستی سراوان گفت: بعد از وقوع این حادثه کمیته امنیتی را با حضور دستگاه‌های مرتبط برگزار کردیم به طوری که بعد از ظهر دیروز هم نیز با استاندار جلسه شورای تأمین استان را تشکیل دادیم تا موضوع مورد پیگیری قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تعداد شهدا و مجروحین مشخص است، افزود: نیروهای مرزبانی ما در نقاط صفر مرزی اشراف پیدا کرده‌اند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تروریست‌ها از توان یارگیری در منطقه ناامید شده‌اند، اظهار داشت: در گذشته امکان ورود و خروج گروه‌های ترورستی از مرزها به راحتی میسر بود اما اینک دیگر مرزها مورد کنترل مرزبانان قرار گرفته است.

شیخ زاده در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه هدف از ورود غیرقانونی گروه‌های ترورستی به داخل کشور چه بوده است؟ افزود: گروه‌های تروریستی محصول و دست پرورده استکبار جهانی هستند به طوری که در راستای تأمین منافع آنها و اجرای مأموریتشان حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اشراف اطلاعاتی امنیتی دستگاه‌های مرتبط به مرزهای کشور گفت: از سال 89 پس از حادثه چابهار گروه‌های تروریستی تا به امروز نتوانسته بودند قد علم کنند.

*لزوم توجه به مرزهای ایران و پاکستان/ مشغول پیگیری حادثه ترورستی سراوان هستیم

همچنین در ادامه نیز "رحیم پور" معاون آسیا اقیانوسیه وزارت امور خارجه در ادامه این برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی درباره برنامه‌های وزارت امور خارجه برای تعامل با طرف مقابل یعنی پاکستان گفت: لزوم توجه به مرزهای ایران و پاکستان بیش از پیش نمایان است.

وی با بیان اینکه تیم بزرگی از روز جمعه در کشور شکل گرفته است، خاطرنشان ساخت: با دستور رئیس جمهور همه ما نیز با جدیت هرچه تمامتر مشغول پیگیری حادثه ترورستی ساراون هستیم.

رحیم پور با بیان اینکه مرزهای ایران در طول تاریخ برای پاکستان امن بوده است، اظهار داشت: مسئولان پاکستانی متأسفانه در پاسداری از مرزها کم کاری می‌کنند.

معاون آسیا اقیانوسیه وزارت امور خارجه با بیان اینکه متأسفانه میزان هزینه‌هایی که برای پاسداری از مرزها از سوی پاکستان صورت گرفته است، کم است، خاطر نشان کرد: متأسفانه مقامات پاکستانی در طول سالهای گذشته نشان دادند که توجهی به مرزها نداشتند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار