طلا در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:

به روز نبودن تشکیلات، آفتی برای تکنسین‌های خلاق جامعه است / وجود ابهام در برنامه‌های فانی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: به روز نبودن تجهیزات و تشکیلات آفتی برای تکنسین‌های خلاق برای آینده جامعه و عدم تحقق برنامه‌های درنظرگرفته شده برای وزارت آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، حسین طلا نماینده مردم تهران در مخالفت با علی اصغر فانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مطالب بنده در مخالفت شخص آقای فانی نیست بلکه ابهاماتی است که در برنامه ارائه شده وی در ارتباط با برنامه آموزش و پرورش وجود دارد.

وی ادامه داد: وزارت خانه آموزش و پرورش وزارت خانه‌ای با هدف زیرساخت‌ها برای توسعه پایدار است و چشم انداز برنامه 20 ساله توسعه وظیفه این وزارت خانه را تعریف کرده است.
 
نماینده ری و شمیرانات افزود: وزارت خانه آموزش و پرورش باید در تحقق ایجاد یک جامعه فعال، مسئولیت پذیر، رضایت مند و گسترش روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد نظام و شکوفایی ایران را محقق سازد.

عضو کمیسیون اجتماعی تصریح کرد: آقای فانی با وجودی که 8 سال از این برنامه گذشته و 12 سال از این مدت باقی مانده سوال بنده این است در این 4 سال نوع عملکرد شما در تحقق افق 1404 چه خواهد بود.

وی در باره تحول در نظام آموزشی گفت: در ماده 19 قانون پنجم توسعه آمده باید در حوزه تحول نظام آموزشی اقداماتی انجام شود اما آنچه ارائه شده و صرف نظر از مشکلات در حوزه محتوایی، کادر آموزشی و فضای آموزشی برنامه شما در ارتباط با نظام 6.3.3 چیست؟ و آیا قرار است تغییری در این نظام انجام دهید یا اینکه مسیر را ادامه می‌دهید؟

طلا در ارتباط با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: در ماده 19 برنامه پنجم توسعه در بند ششم آن به بستر سازی مناسب برای کسب حداقل یک شایستگی و مهارت با توجه به نیاز بازار کار تا پایان برنامه تمام دانش آموزان دوره متوسط نظری لحاظ شده است بنابراین هر دانش آموزی که دیپلم می‌گیرد باید یک مهارت داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 80 درصد دانش آموزان ما در رشته نظری تحصیل می‌کنند و فقط 20 درصد در رشته های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش مشغول هستند. 

عضو کمیسیون اجتماعی در ارتباط با تنوع رشته ها در مجموعه سازمان فنی و حرفه‌ای بیان کرد: ما حدود سه هزار رشته را تبیین و آماده آموزش کرده ایم و 800 مورد آن در حال تعلیم در هنرستان های فنی و حرفه ای است اما به استناد کتاب آشنایی با رشته ها چاپ سال 1391 فقط 41 رشته در مجموع آموزش و پرورش عمل می شود در این صورت با وجود این تنوع و این جمعیت این برنامه محقق خواهد شد یا نه.

طلا در ارتباط با تجهیزات مجموعه تصریح کرد: به روز نبودن تشکیلات آفتی برای تکنسین‌های خلاق برای آینده جامعه و عدم تحقق برنامه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: آقای فانی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی وزارت آموزش و پرورش برنامه مدارس غیردولتی را پیشنهاد کرده اید اما باید یک سری خدمات را برای آموزش‌های غیردولتی به عنوان مثال ایجاد صندوق حمایت توسعه مدارس غیردولتی لحاظ کنید که این امر تا به امروز محقق نشده است.

عضو کمیسیون اجتماعی تصریح کرد: همچنین الزام دولت مبنی بر لحاظ حداقل معادل 50 درصد از قیمت تمام شده سرانه سالانه دانش‌آموزی در بخش دولتی به ازای کل دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس دولتی در بودجه است که باید این موضوع را در برنامه خود لحاظ کنید.

وی بیان کرد: در بند 4 قانون برنامه توسعه نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی بر عهده وزارت خانه شما قرار گرفته اما این در حالی است که نرخ مصوب و نرخ اخذ شده به خصوص در یک مجتمع آموزشی در غرب تهران دارای تفاوت بسیاری است.

وی ادامه داد: نرخ مصوب در یکی از مجتمع های آموزشی در غرب تهران در مقطع راهنمایی یک میلیون و 700 هزار تومان و مبلغ اخذ شده 4 میلیون تومان بوده است بنابراین نرخ مصوب و نرخ اخذ شده دارای تفاوت بسیاری است.

طلا تصریح کرد ما موظفیم به گونه‌ای عمل کنیم که مدیران و معلمان مدرسه دغدغه‌ای جز تعلیم و تربیت آیندگان این جامعه را نداشته باشند اما واقعیت این است که مشکلات مالی امر تعلیم و تربیت را به حاشیه کشانده و حاشیه را به متن تبدیل کرده است به طوری که مدیران از کارکرد خودشان خارج شده و وظیفه آنها از موضع مدیر آموزشی به یک مدیر تدارکاتی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: انجمن‌های اولیا و مربیان به جای حل فرآیند آموزش به مجموعه رابط مالی تبدیل شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی تصریح کرد: تعداد پرسنل خانم در کل کشور حدود 60 درصد و در تهران 73 درصد  را در برمی گیرد و این درحالی است که قانون 9 ماه مرخصی زنان در برنامه شما ابلاغ نشده و در این صورت یا باید از حضور مادران در بدنه آموزش و پرورش محروم شویم و یا از فرزندان این مادران در اجتماع کاهش پیدا کند.

طلا تصریح کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان متعلق به فرهنگیان است اما فرهنگیان حضور این صندوق را در زندگی خود حس نمی کنند. برنامه شما برای اینکه باری از دوش فرهنگیان بردارید چیست؟ 

عضو کمیسیون اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: ذکر این نکته ضروری است از کسانی که فتنه سال 88 را ایجاد کردند و پیروزی را به کام ملت ایران تلخ کردند استفاده نکنید و امید است این افراد تندرو در وزارت‌خانه ای که آینده نظام است وجود نداشته باشند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مخالف ، وزیر ، آموزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار