"آلودگی هوا" چه بر سر اوتیسمی ها می آورد

مواجه شدن با آلاینده ها در ترافیک موجب افزایش بیماری "اوتیسم" در کودکان می شود.

ابراهیم عبدالله یار روانپزشک کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران بیان کرد: کودکان مبتلا به اوتیسم در دوران بارداری مادر و یا در سال اول زندگی خود بیشتر در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک و دیگر آلاینده ها قرار داشته اند مواجهه با آلاینده ها شامل ذرات معلق به ویژه دی اکسید نیتروژن طی زمان حاملگی و سال اول زندگی کودک با افزایش خطر ابتلا به اوتیسم ارتباط دارد.

اوتیسم بیماری روانپزشک مخصوص کودکان و نوجوانان است که در گذشته شیوع یک درصدی داشته اما اخیرا بیشتر دیده می شود.

وی افزود: در خود فرورفتگی و کاهش ارتباط با محیط بیرون در 36 ماه ابتدای زندگی و گاهی در سنین بالاتر از علائم بروز اوتیسم است.

عبدالله یار خاطر نشان کرد: بیماری اوتیسم ابتدا در کودک تا یک سالگی یا بیشتر با تکامل رشد طبیعی پیش می رود ولی به تدریج میزان مهارتهای کلامی و استعدادی خود را از دست می دهد.

این روانپزشک کودک و نوجوان همچنین گفت: عوامل ژنتیک، استرس های محیط، مسائل اجتماعی، مجموعه ای از عوامل بیولوژیک روانی و اجتماعی برخورد سرد عاطفی مادر در بروز این بیماری روانپزشکی هستند.

وی در پایان تصریح کرد: روش های توانبخشی برای کودکان، گفتار درمانی یا بازی درمانی، مصرف داروهای ضد جنون به مقدار خیلی کم و البته تحت نظر پزشک و درمان روانپزشکی گفتار درماني و روانشناسی بالینی در درمان اوتیسم موثر است بنابراین بالا بردن سطح آگاهی والدین و آموزش های ویژه کمک شایانی در پیشگیری از اوتیسم کودکان می کند./ ع2


انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار