مشهد/

مزرعه نمونه؛ بزرگ ترين واحد كشاورزي و دامپروري آستان قدس رضوي

سرپرست موسسه كشت و صنعت مزرعه نمونه آستان قدس رضوي،گفت: اين موسسه با بيش از 4 دهه سابقه فعاليت به عنوان بزرگترین واحد كشاورزي و دامپروري آستان قدس رضوي به شمار مي رود.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،علي
اورعي زارع عنوان كرد: اين موسسه با هدف بهرهبرداری از منابع آب و خاک و تولید و تأمین اقلام کشاورزی و دامی، انجام عملیات کشاورزی و دامپروری، پرورش و نگهداری دام و طیور وآبزیان، ایجاد باغات میوه، پرورش گل و گیاهان دارویی، درختکاری (اعم از مثمر و غیرمثمر)، فعاليتهاي کشتارگاه و سیلو و ... تشکیل شده است.

وي گفت: اين موسسه با دارا بودن 14 هزار هکتار اراضی زراعی در مشهد، نیشابور و 93حلقه چاه عمیق، عنوان بزرگ ترین تولید کننده غله، ذرت علوفهای و گوجه فرنگی و تولید کننده عمدهی بذر اصلاح شده و ارقام مختلف گندم استان را به خود اختصاص داده است.

اورعي زارع ادامه داد: مزرعه نمونه آستان قدس رضوي، با تولید سالانه بیش از 100 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی، نقش مهمی در توسعه، اشتغال مولد و تأمین نهادههای مورد نیاز بازارهای داخلی و خودکفایی کشور ایفا می کند.

وي تعیین عملکرد و اجزای عملکرد گندم در مقادیر مختلف بذر براي کاشت، طرح بررسی امکان کشت نخود و عدس دیم در شرایط مزرعه نمونه، اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار در بخش وسیعی از مزارع و باغات موسسه، اجرای طرح تولید بذور اصلاح شده، اجرای پروژههای تولیدات گلخانهای و طرحهای توسعهی پیشرفته به منظور افزایش میزان تولید را از مهمترين طرحها و پروژههاي اجرايي مزرعه نمونه ذكر كرد.

سرپرست موسسه كشت و صنعت مزرعه نمونه آستان قدس رضوي، گفت: مجموع فعالیتهای مؤسسهی کشت و صنعت مزرعه نمونه در 2 بخش کشاورزی و دامداری خلاصه میشود که هر کدام از این بخش ها شامل زیرمجموعههای خاص خود هستند.

وي عنوان كرد: در واحد زراعت بخش کشاورزی، محصولاتی ازجمله گندم، جو، ترتیکاله، کلزا، یونجه، گوجه فرنگی، ذرت علوفهای و خربزه با بازده حداقلي 3 برابر میانگین استان تولید ميشود.

وي افزود: واحد باغات مؤسسه کشت و صنعت مزرعهی نمونه، با مساحتی بالغ بر 150 هکتار، انواع میوه شامل ارقام متنوع سیب، گلابی، آلو، زردآلو ، هلو و شلیل را تولید می کند که حدود 100 هکتار از آن به سیستم آبیاری قطرهای مجهز است.

اورعي زارع با اشاره به تولید نشاء گوجه فرنگی و خربزه به روش نرسرینگ، خاطر نشان كرد: اين روش از جمله فعالیتهای جدید در بخش زراعت و باغبانی در این موسسه به شمار می آید كه در این راستا اين مؤسسه موفق به تولید حدود 5 میلیون نشاء گوجه فرنگی و خربزه در ارقام مختلف شده است و با ایجاد این ظرفیت، امکان تولید نشاء برای تمام شرکت ها و مؤسسات آستان قدس رضوی و سایر کشاورزان منطقه در مؤسسه ایجاد شده است.

سرپرست موسسه كشت و صنعت مزرعه نمونه گفت: واحد نهالستان مثمر و غیر مثمر اين مؤسسه، در زمینی به مساحت 9هکتار با کشت ارقام مختلف نهالهای مثمر و غیر مثمر در انواع پهن برگ و سوزنی برگ فعالیت می کند. همچنین به منظور تولید چوب صنعتی و استفاده از فاضلاب تصفیه خانه مزرعه نمونه، غرس 20 هزار اصله نهال صنوبر و 120 هزار عدد قلمه صنوبر انجام شده است .

وي واحد تولید قارچ را يكي از واحد هاي اين موسسه ذكر كرد و افزود: امروزه با توجه به توسعه و پیشرفت دانش کشاورزی و تولید محصولات به صورت کشت های گلخانهای و کنترل شده، مزرعهی نمونه به عنوان مؤسسهی کشاورزی پیشرو در آستان قدس رضوی، اقدام به احداث واحد تولید قارچ به صورت آزمایشی كرده است که قارچ دکمهای و صدفی را با استفاده حداقلی از سموم و با بهترين كيفيت توليد ميكند.

اورعي زارع در خصوص واحد گوسفندداری اين موسسه گفت: واحد گوسفندداری مزرعهی نمونه با گردش دامی 40 هزار رأس در سال در زمینههای پرواربندی، داشتی و کشتارگاه اختصاصی فعالیت ميكند و وظیفه تأمین بیش از 390 تن گوشت مورد نیاز مهمانسرای حرم مطهر امام رضا(ع) را بر عهده دارد.

وي در پايان واحد تولید کودهای آلی و بیولوژیک، ایجاد سایت ورمی کمپوست در سطح 3هزار متر مربع را از ديگر بخشهاي اين موسسه برشمرد و عنوان كرد: با توجه به نیاز زیاد مؤسسه و بازار به کودهای آلی، مزرعه نمونه به گسترش سایت ورمی کمپوست با تولید بالا و غنی سازی کود را در دستور كار دارد س/

برچسب ها: بزرگ ، ترین ، واحد ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
France
سعید
۱۱:۰۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
راننده تراکتور هستم دنبال کار میگردم اینم شماره تماسم
۰۹۳۰۸۲۵۰۱۰۴
Iran (Islamic Republic of)
مختار مختاری
۰۳:۳۴ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
بنازم ماشاءالله