سفری به یادماندنی به در رغز +عکس

شاید جالب باشد وقتی در شهری کهن و تاریخی با هوای گرم و نخلستان‌های وسیع و باغ‌‌هاي مرکبات صحبت از دره و آبشار و کوه و صخره‌های عظیم به میان آید آن هم در همسایگی هم!!. داراب یا دارابگرد یکی از بزرگ‌ترین ولایات پارس قدیم محسوب می‌شده و سرتاسر آن پر از شگفتی‌های منحصربه‌فرد تاریخی و طبیعی است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، قلعه دارابگرد، نقش برجسته دارابگرد، تنها مسجد تاریخی چهارمناره‌ای جهان، آتشکده آذرخش، آتشکده آذرجو، آبشار فدامی، روستا‌های زیبای لایزنگان و نوایگان، چشمه گلابی، چشمه تنگ کتویه، باغ‌‌های جنت شهر، تنگه بسیار زیبای رغز، سد رودبال، باغ‌‌های فسارود، غارمظفر سهلک و نقش شاپور داراب از دیدنی‌های این شهر کهن محسوب می‌شوند.

مسیر دسترسی به داراب نیز در نوع خود منحصربه‌فرد است. اگر مانند ما از نیمه شمالی کشور قصد سفر به این شهر را دارید، از سعادت شهر در 120 کیلومتری شمال شیراز به سمت ارسنجان تغییر مسیر بدهید.

ارسنجان با غار ضحاک و سد گمبان می‌تواند پذیرای طبیعت دوستان باشد. در ادامه مسیر، به حاشیه دریاچه افسانه‌ای طشک نزدیک می‌شوید. در شمال این دریاچه، کوه زیبای ول، با نقاط بسیار بکر خود می‌تواند برای ماجراجویی محل مناسبی باشد. بعد از گذشتن از آبادي طشک و کوشکک، به نیریز نزدیک می‌شوید، دریاچه بختگان در قسمت غربی جاده یکی از مهم‌ترین و پر رمز و راز‌‌ترین دریاچه‌های مرکزی ایران است که بعد از دریاچه ارومیه دومین دریاچه بزرگ آب شور کشور محسوب می‌شود و نقش مهمی در تعادل اکولوژیکی و اقلیم منطقه دارد ولی متأسفانه به دلیل خشکسالی‌های اخیر حاشیه آن به صورت زمین مسطح و بایری درآمده و لایه‌های پر تعداد نمک و عقب نشینی آب دریاچه به خوبی قابل مشاهده است.



خشکی و نابودی تدریجی این موهبت الهی، که هر ساله پذیرای هزاران پرنده مهاجر نیز می‌باشد، شما را بی‌اختیار متاثر می‌کند. بگذریم... در نیریز هم می‌توانید اندکی بیاسایید و از آبشار بلند و ناشناخته این شهر یعنی آبشار تارم (در جنوب شهر) هم دیدن کنید.بعد از نیریز به سمت ایج خواهید رفت، شهری کوچک، باستانی و زیبا که در دامنه‌های کوهستانی و صخره‌ای واقع شده و دارای یک تپه تاریخی است.

از ایج تا داراب به واسطه بارش‌های فصلی ممکن است در جاده‌های آن دچار مشکل شوید. بهتر است که قبل از حرکت از ایج از سلامت جاده‌ها مطلع باشید. البته راه اصلی داراب به شیراز از فسا و سروستان می‌گذرد ولی ما به دلیل بهره‌مندی بیشتر از مواهب طبیعی این مسیر را برگزیده‌ایم. بالاخره به داراب می‌رسید.

 تفاوت بسیار چشمگیر آب و هوا از نیریز و استهبان تا داراب، بسیار شگفت انگیز است، در نیریز و استهبان، باغ‌‌هاي پر تعداد میوه‌های سردسیری و کوه‌هایی مملو از درختان انجیر و بادام می‌بینید، در حالی که در داراب در فاصله تنها کمتر از 80 کیلومتر، نخلستان‌های وسیع خرما و باغ‌‌هاي مرکبات چشم نوازی می‌کنند.داراب دیدنی‌های منحصربفرد و متعدد طبیعی و تاریخی دارد که به راستی ناشناخته مانده‌اند. اگر هدف شما بیشتر مناطق طبیعی است پس نخستین انتخاب تنگه بسیار زیبای رغز است که یکی از شگفت‌انگیز‌ترین و زیبا‌ترین تنگه‌های ایران محسوب می‌شود. تنگه رغز اگرچه نامی شناخته شده در بین کوهنوردان و طبیعت دوستان ایران است ولی در زبان محلی نام اصلی آن تنگه رودخیز است و آبی به زلالی اشک چشم دارد.

                             
                                                                    
در تنگه‌رغز آب و سنگ در برخوردی هزاران ساله انواع جلوه‌‌های زیبای معماری طبیعت را ایجاد کرده‌ا‌ند، هر آبشار یا آبگیر با دیگری متفاوت است و هر کدام زیبایی خاص خود را دارد. دیواره‌‌های بزرگ و عظیم رغز در طول مسیر گاه سر به هم آورده‌ا‌ند و یک غار را تداعی می‌کنند و گاه از هم فاصله می‌گیرند و محوطه‌ای زیبا می‌سازند. صدای دلنشین آبشار، فرود و صعود‌های زیبا، شنا در میان حوضچه‌‌های زلال و دیدن ماهی‌‌های زیبای قزل آلا، همه و همه از جمله دقایق جذاب و بیاد ماندنی حضور در تنگه زیبای ‌رغز است.

تنگه زیبای رغز در 35 کیلومتری غرب داراب و در منطقه حسن‌آباد از جمله زیبا‌ترین و بکر‌ترین مناطق کوهنوردی استان فارس است که در کنار روستای رغز واقع شده است. آب چشمه‌رغز از سرچشمه خود که جنگلی زیباست تا دره جنوبی که به زمین باز می‌گردد در طول دره‌ای به مسافت پنج کیلومتر جریان می‌یابد و شصت حوضچه طبیعی زیبا و ده‌‌ها آبشار و آبگیر کوچک و بزرگ و متفاوت را در مسیر خود ایجاد می‌کند. آبشار‌هایی که تا 40 متر ارتفاع می‌یابد و حوضچه‌‌هایی با عمق بیش از بیست متر و طول یکصد متر و دیواره‌‌های بلند که در میان آنها سهم کوچکی از آسمان نمایان است.

تعدد و زیبایی حوضچه‌ها و آبشار‌ها که تعداد آنها به حدود بیست آبشار می‌رسد و به نام‌هایی مانند نگین، کبوتر، وداع و غیره مزین شده‌اند، بسیار قابل توجه است. در کنار آخرین آبشار نیز یادبودی از کاشفان اولیه این تنگه و همچنین چند کوهنورد سفر کرده نصب شده است.از ابتدای دره که محل مناسبی جهت پارک اتومبیل است تا آخرین آبشار این مسیر حدود سه کیلومتر مسیر راهپیمایی آن هم در میان آب‌های زلال این دره وجود دارد که در برخی موارد نیاز است که حتماً از وسایل و ملزومات خاص صخره‌نوردی و ایجاد کارگاه استفاده شود.

سفر در طول این دره بدون داشتن چنین امکاناتی، بسیار سخت و خطرناک خواهد بود. گیاهان بسیار زیبا و منحصربفردی از جمله چندین گونه سرخس نیز در طول این تنگه قابل رؤیت هستند. برای سفر بهتر و امن‌تر در این تنگه زیبا بهتر است از راهنمایان مجرب محلی کمک بگیرید. در انتها مراقبت از دو چیز را فراموش نکنید، یکی سلامت خود و دیگری سلامت طبیعت.
برچسب ها: گردشگری ، داراب ، تنگه ، مجله ، شبانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار