معاون فنی و امور گمرکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

ترخیص کالاهای دپو شده از گمرک/ آمار صادرات و واردات طلا محرمانه است

نادری گفت: کالاهای اولویت 1 تا 9 طبق روال عادی در حال ترخیص هستند و کالاهای اولویت 10 نیز که طبق مصوبه اخیر هیئت وزیران که تا بیست و یکم شهریور ماه وارد شده امکان ترخیص یافته‌اند، پس از ثبت سفارش از گمرکات ترخیص می‌‌شود.

محمدرضا نادری معاون فنی و امور گمرکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در مورد کالاهای دپو شده در" گمرکات" گفت: کالاهای دپو شده از قبل در انبارها در حال ترخیص از گمرکات هستند.

وی افزود: کالاهای اولویت 1 تا 9 طبق روال عادی در حال ترخیص هستند و کالاهای اولویت 10 نیز که طبق مصوبه اخیر هیئت وزیران که تا بیست و یکم شهریور ماه وارد شده امکان ترخیص یافته‌اند، پس از ثبت سفارش از گمرکات ترخیص می‌‌شود.

نادری با اشاره به ترخیص کالاهای اولویت 10 و خودروهای بالای 2500 سی سی گفت: براساس سیاست بازرگانی خارجی در یک مقطعی اجازه ثبت سفارش برخی کالاها داده می‌شود و در یک مقطع زمانی این اجازه صادر نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: فعالان در بخش واردات کالا از این تصمیم بی‌خبر بوده و طبق روال عادی کالا وارد کرده و براساس قانون جدید اجازه ترخیص به آن‌ها داده نشد و این یکی از دلایل انباشت کالا در گمرکات بود.

نادری گفت: فعال ثبت سفارش برای کالاهای جدید انجام نمی‌شود و نیاز به سياست جدیدی برای ورود این کالاها است. فعالان در امر واردات نیز با اطلاع از عدم ثبت سفارش این کالاها مجددا اقدام به واردات آن نخواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از ارائه آمار و اطلاعات در خصوص کالاهای دپو شده خودداری می‌کنند گفت: بخش عمده مبادی ورودی کالا مناطق ویژه و آزاد است وعمده کالاها نیز به صورت کانتیز به کشور وارد می‌شود. در این مناطق صرفا آمار کانتیرها را اعلام می‌کنند و از محتوای آن آگاهی ندارند که آمار دقیقی اعلام کنند.

نادری افزود: تا زمانی که کالا اظهار شود و بعد از ترخیص امکان ارائه آمار دقیق وجود دارد پس نمی‌توان به این مناطق برای عدم ارائه آمار خرده گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امکان پرداخت الکترونیکی و نیز مجهز کردن تمامی گمرکات مجهز به طرح آسیکودا به طرح انتخاب مسیر اظهارنامه و ارزیابی غیابی در صورت تمایل صاحبان کالا بدون حضور آن‌ها و یا نماینده قانونی در گمرکات عملیاتی خواهد شد.

معاون فنی و امور گمرکی در مورد حذف آمار واردات و صادرات طلا از گزارشات گمرک گفت: آمار واردات و صادرات طلا به دلیل تحریم‌ها علیه ایران محرمانه است و ارائه نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: نادری ، گمرک ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار