مرکز مطالعات خاور نزديک واشنگتن:

آمريکا آماده معامله بزرگ هسته اي با ايران است

کارشناس ارشد مرکز مطالعات خاور نزديک واشنگتن گفت: آمريکا آماده معامله بزرگ هسته اي با ايران است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "پاتريک کلاوسون" در گفتگو با شبکه تلويزيوني الحره در واشنگتن در پاسخ به اين پرسش که آيا شاهد تغييرات بنيادين در سياست خارجي آمريکا در تعامل با منطقه خاورميانه هستيم و ممکن است اين کشور متحدان خود را در اين منطقه تغيير دهد، گفت: تغيير بنياديني در سياست خارجي آمريکا رخ نمي دهد. آمريکا و عربستان سعودي داراي اختلافاتي هستند و اين اختلافات در طول پنجاه سال گذشته وجود داشته است ولي دو کشور منافع مشترکي نيز دارند. شايد شاهد نزديک شدن روابط آمريکا و جمهوري اسلامي ايران هستيم ولي دو کشور روابط دوستانه اي ندارند ولي مي توانند با يکديگر گفتگو کنند و اين وضع نمي تواند بيانگر آن باشد آمريکا و ايران به متحد يکديگر تبديل شده اند. دو کشور درباره موضوعات مختلف اختلاف نظر دارند. همچنين شاهد تنش در روابط آمريکا و مصر هستيم ولي همچنان روابط امنيتي دو کشور قوي است.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا عربستان احساس مي کند از منافع اين کشور با آمريکا به سود قدرت ديگري کاسته شده است،گفت: نگراني بزرگ اين است که دولت اوباما خواهان حل و فصل اختلافات در برنامه هسته اي ايران است. آمريکا آماده معامله اي با ايران است. واشنگتن از تهران مي خواهد فعاليت هاي هسته اي خود را متوقف کند.  دولت اوباما در تعامل با ايران به برنامه هسته اي اين کشور توجه جدي دارد.

کلاوسون تاکيد کرد: اختلاف ديگر ميان رياض و واشنگتن درباره حاکمان منطقه است که به مدت زيادي است که قدرت را  در دست دارند و با اعتراضات مردمي روبرو هستند و اين مسئله را مي توان درباره حسني مبارک و رژيم حاکم در بحرين شاهد بود. سعودي ها مي خواهند اين حکام در قدرت بمانند ولي آمريکا خواهان حاکمان جديد است.


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار