لاریجانی در دیدار با هیات حقوقدانان ایتالیایی:

سیستم قضایی ایران قوانین مناسبی در خصوص حق مالکیت معنوی تصویب کرده است

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در دیدار با هیاتی از وکلا و حقوقدانان ایتالیایی گفت: سیستم قضایی ایران در خصوص حق مالکیت معنوی قوانین مناسبی را به تصویب رسانده که کارگشاست.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "جواد لاریجانی" دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با هیاتی از وکلا و حقوقدانان ایتالیایی متشکل از اساتید دانشگاه، مشاوران حقوقی و مشاوران شرکت‌های بین‌المللی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار لاریجانی به درخواست هیات ایتالیایی که علاقمند به آشنایی با سیستم قضایی جمهوری اسلامی، مکانیزم‌های موجود در خصوص حقوق مالکیت معنوی و دادگاه های حل اختلاف بودند، توضیحاتی ارائه کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر پس از تشریح سیستم قضایی کشورمان، با اشاره به اینکه اخیرا قوانین خوب و مناسبی در ایران در خصوص حق مالکیت معنوی به تصویب رسیده است، گفت: اصولا بحث‌های مختلفی چه از لحاظ حقوقی و چه از لحاظ فلسفی درباره حق مالکیت معنوی مطرح شده که در مجموع با شرایط موجود جهان بسیار مفید و لازم بوده است.

وی افزود: نوع ارتباط فرد با ایده‌ای که به نحوی پدیدآورنده آن بوده است از جنس ارتباط‌های معمول در خصوص سایر اشیاء نیست که بتوان مالکیت آن را با عقد قرارداد تضمین کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه گفت: یک بحثی که مطرح است این است که به عنوان مثال دانشمندی که یک مطلب را کشف می‌کند مالکیت وی نسبت به آن مطلب از نوع مالکیت اشیاء نیست، بلکه وی پرده‌ای از پرده‌های جهل را کنار زده و آن حقیقت را اشکار کرده است، طبیعتا این کشف و نوآوری به نام وی است اما در اینجا یک وضعیت حقوق شخصی برای این فرد پدید آمده که قابل مبادله با پول نیست، در واقع موضوع مکشوف، کشفی است که همه بشریت از آن استفاده می‌کند.

وی افزود: اما در دنیای امروز درباره این مسائل بحث و تبادل نظرهای زیادی شده و قوانین خوبی نیز تصویب شده که ایران نیز از موضوع مستثنی نیست.

لاریجانی با اشاره به اینکه موضوع حقوق مالکیت معنوی امروزه در دنیا با گسترش فعالیت‌ها در حوزه مجازی ابعاد گسترده تری پیدا کرده است، گفت: فعالیت در فضای مجازی نیز نیازمند تقنین وسیع و جدی است چرا که آنچه در فضای مجازی می‌گذرد صرفا تفنن نیست و می‌تواند تبعات و لطماتی در پی داشته باشد که نیازمند پیگیری‌های قضایی خواهد بود.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان ادامه داد: اکنون در فضای مجازی ممکن است اقدامات و فعالیت‌هایی صورت گیرد که به افراد خانواده‌ها، بخش‌های حقوقی و حقیقی خساراتی وارد کند و حتی سوء استفاده‌هایی که این روزها ازفضای مجازی می‌شود منجر به قتل، خودکشی، وسایر اعمال مجرمانه می‌شود.

لاریجانی با بیان اینکه در چنین مواقعی مهم وقوع جرم است و مجرای آن چندان مهم نیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران در این خصوص قوانین بسیار خوبی دارد و مکانیزم‌های رسیدگی به جرایم در فضای مجازی بسیار پیشرفت کرده است چه در بخش سیستم پلیس و چه در بخش مربوط به سیستم قضایی که مادر این خصوص هم پلیس‌های آموزش دیده و هم دادگاه‌های ویژه و قضات آموزش دیده‌ای در اختیار داریم.

لاریجانی در ادامه به تشریح مکانیزم حل اختلاف در سیستم قضایی کشورمان پرداخت وگفت: یکی از دستاوردهای مهم سیستم قضایی ما استفاده از دادگاه‌های حل اختلاف بوده است که ارجاع پرونده‌ها به محاکم را تا حد زیادی کاسته و می‌توان گفت ایران در این زمینه حائز تجربیات ودست آوردهای بسیار خوبی است.

به گفته هیات ایتالیایی قوانین مربوط به حق مالکیت معنوی در این کشور به تازگی شفافیت لازم را به دست آورده، اما همچنان بخش‌هایی از آن مورد مناقشه است مثلا در خصوص کشف داروهای جدید برای امراض مختلف مناقشاتی میان شرکت‌های تولید دارو ودانشمندانی که داروهای کشف داروها را کشف می‌کنند وجود دارد.

در ورود دولت مبنی بر سرمایه گذاری بر روی تحقیقات و اکتشافات نتوانسته است مشکلات را به کلی حل نماید چرا که بعضا این اقدام دولت با منافع انحصاری برخی از شرکت‌ها مغایرت دارد.

در ادامه هیات ایتالیایی با بیان اینکه سیستم حل اختلاف در ایتالیا  جایگاه مناسب خود را پیدا نکرده است اذعان داشت که در ایران در هر دو زمینه حقوق مالکیت معنوی و دادگاه‌های حل اختلاف موفقیت‌های چشمگیری به دست آمده و خواستار برخورداری از این تجربیات شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار