امروز در دانشگاه تهران صورت گرفت

متن کامل مناظره زیباکلام و حق‌شناس با الله‌کرم و خضریان پیرامون آمریکا و استکبار ستیزی

مناظره صادق زیباکلام و محمدجواد حق شناس با حسین الله کرم و علی خضریان عصر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ "حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان" پیش از مناظره میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان که ظهر امروز به همت انجمن اسلامی مستقل دانشجویان در دانشگاه تهران سخنان و بیانیه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) پیرامون آمریکا و استکبار ستیزی را مطرح کرد.
 
سپس مناظره با حضور "صادق زیباکلام"، "محمدجواد حق شناس" با "حسین الله کرم" و "علی خضریان" با موضوع مذاکره با آمریکا آغاز شد.
 
متن کامل گفتگوی "صادق زیباکلام" و "محمدجواد حق شناس" به شرح ذیل است:
 
در ابتدا حق شناس بادرخواست آرامش از حاضرین اظهار داشت: امروز به اخلاق، انصاف، قبول و تحمل سخن مقابل نیاز داریم.
 
صادق زیباکلام با اشاره به ریشه استکبارستیزی در نظام جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: آمریکاستیزی و اصرار بر آن از سال 58 آغاز شد، اما آمریکاستیزی سال 58 با آمریکاستیزی حال متفاوت است و این گفتمان از مراحل مختلفی عبور کرده است.
 
وی افزود: در ابتدا آمریکاستیزی واکنشی از طرف اسلام گراهای رادیکال به مارکسیست‌ها بود و سوال اینجاست که چرا آمریکاستیزی تداوم پیدا کرد.
 
این کارشناس سیاسی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی و مسئولین آن بعد از اشغال سفارت متوجه شدند که استکبارستیزی چه سلاح خوب و عالی است و چه جایگاه رفیع و انقلابی را برای آنان در داخل کشور و در عرصه بین المللی به وجود می‌آورد و این چنین رهبران جمهوری اسلامی یک شبه آمریکاستیز شدند و به کمک این آمریکاستیزی برای ساکت کردن منتقدین خود استفاده کردند.

*زیبا کلام: آمریکاستیزی به هویت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است
 
زیباکلام تصریح کرد: آمریکاستیزی به هویت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است و این دلیل تداوم شعار مرگ بر آمریکاست.
 
این کارشناس سیاسی با درخواست از حامیان شعار مرگ بر آمریکا اظهار داشت: برای من اثبات کنید که آمریکاستیزی نفعی برای منافع ملی ما دارد که البته من معتقدم آمریکاستیزی تیشه به ریشه منافع ملی ما زده است.
 
محمدجواد حق شناس در ادامه با مطرح کردن این سوال که چرا دانشجویان در 13 آبان اقدام به اشغال سفارت آمریکا کردند؟ تصریح کرد: روابط ایران و آمریکا روابطی نیست که نقطه شروع آن 13 آبان باشد، بلکه تاریخچه آن به اواسط دوران قاجار بر می‌گردد.
 
وی ادامه داد: شاید اولین حضور جدی آمریکا در ایران مربوط به سال 1320 و ترک مملکت توسط رضاشاه و جانشینی پسر وی بود.
 
عضو حزب اعتماد ملی افزود: حضور آمریکا در کشور ما همیشه همراه و درگیر با انگلیس بوده است.
 
صادق زیباکلام در ادامه اظهار داشت: معتقدم یکی از بلایای شوم آمریکاستیزی و اشغال سفارت تحریف حقیقت و حقایق اتفاقات افتاده است.
 
این کارشناس سیاسی ادامه داد: یکی از دستاوردهای آمریکاستیزی ضربه ای است که به نهاد و ساختار دموکراسی خواهی که جوهره انقلاب و نظام است، وارد کرد، هرچقدر از آمریکاستیزی بیشتر پر و بال بگیرد، بنیان‌هایی که ذات انقلاب را تشکیل می‌دهند، مانند آزادی مطبوعات، آزادی زندانیان سیاسی در زیر چکمه خشن آمریکاستیزی نابود می‌شود.

*زیبا کلام: آنانی که امروز صبح در مقابل لانه جاسوسی تجمع کردند، چه میزان درد آزادی زندانیان سیاسی را داشتند؟
 
زیباکلام تصریح کرد: امروزه آمریکاستیزترین جریانات و شخصیت ها چقدر برای حقوق بشر و دمکراسی ارزش قائلند، آنانی که امروز صبح در مقابل لانه جاسوسی تجمع کردند، چه میزان درد آزادی زندانیان سیاسی را داشتند؟ این معضل امروز نیست بلکه سال 58 هم همینطور بود.
 
زیباکلام ادامه داد: آمریکاستیزی تیشه به ریشه حوزه صنعت، تجارت و پیشرفت جامعه مدنی می‌زند.
 
محمدجواد حق شناس با اشاره به حوادث انقلاب اظهار داشت: مردم ایران با اخراج شاه حاکمیت را در اختیار گرفتند، اما اشتباهی که از سوی آمریکا برای صدور ویزای شاه صورت گرفت، برای مردم و دانشجویان خاطرات 28 مرداد سال 32 را تداعی کرد و ترس و اضطراب آنان را فراگرفت که نکند انقلاب در آستانه آسیب قرار بگیرد، چرا که حضور شاه در آمریکا را خطرناک می‌دانستند.

*حق شناس: شعار مرگ بر آمریکا زمان خروج شاه به شعارهای انقلاب پیوست
 
عضو حزب اعتماد ملی خاطرنشان کرد: شعار مرگ بر آمریکا زمانی که در اوج انقلاب مردم خواهان پایان دوره استبداد و خروج شاه از کشور بودند و در چنین شرایطی آمریکا از شاه حمایت کرد، به شعارهای انقلابی پیوست.
 
حق شناس ادامه داد: شعار مرگ بر آمریکا به طور عمده توسط جریان چپ کنترل می‌شد هرچند جریان میانی و مذهبی با آمریکا تقابل داشتند، اما انحصار در اختیار جریان اسلامی نبود.
 
عضو حزب اعتماد ملی تصریح کرد: تسخیر لانه جاسوسی باعث شد تا انقلاب نوپا پا بر حقوق بین المللی بگذارد و به عنوان یک نظام قانون شکن معرفی شود و هیچ کشوری از میان 160 کشور از ایران حمایت نکند و هیچ کارشناس بین المللی نتواند این حرکت را تائید کند.

*حق شناس: یکی از آثار تسخیر لانه جاسوسی تهاجم همه جانبه عراق به کشورمان بود
 
حق شناس ادامه داد: یکی از آثار تسخیر لانه جاسوسی تهاجم همه جانبه عراق به کشورمان بود که یک میلیون شهید و یک میلیارد دلار خسارت به بار آورد. اگر این حادثه اتفاق نمی افتاد، فجایع بعدی نیز رخ نمی‌داد.

زیباکلام با اشاره به تخریب منابع ملی، اظهار داشت: قرار بود نفت منطقه قفقاز از طریق جمهوری اسلامی از جنوب کشور خارج شود که این کار موجب ارتقاء جایگاه ژئوپلتیک ایران و پیشرفت صنعت نفت در منطقه شمال می شد، اما آمریکا جلوی این حرکت را گرفت و با ارائه وام کم بهره خط لوله معروف جیحون_ باکو را که 1800 کیلومتر است، به وجود آورد و این نفت به جای آبادانی کشور تنها از ایران عبور کرد.
 
این کارشناس سیاسی ادامه داد: یکی دیگر از ضربات وارده به کشور ما، 20 میلیارد دلاری است که کشور چین به ما بر نمی‌گرداند، این مبلغ معادل 60 هزار میلیارد تومان است و کل بودجه آموزش و پرورش کشور حدود 13 هزار میلیارد تومان است.
 
حق شناس در پایان اظهار داشت: عملکرد اصولگرایان در 8 سال گذشته اسفناک بوده است. رشد اقتصادی منفی 5، تورم 40 درصد ، اختلاس 3 هزار میلیاردی، بستن روزنامه و مطبوعات، عدم تحمل مخالف، عدم امکان گفتگو با جهان خارج، 8 سال سفر مداوم احمدی نژاد و نامه نوشتن‌های بی پاسخ به اوباما و سوزاندن 830 میلیارد دلار پول بیت المال از نتایج دولت اصولگرایان است.
 
عضو حزب اعتماد ملی ادامه داد: مردم در خرداد 92 بسیار هوشمندانه از میان نامزدهای موجود پس از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی به دولتی رای دادند که منافع ملی آنان را نمایندگی کند.
 
حق شناس در پایان خاطرنشان کرد: این فرصت در اختیار حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر روحانی و همکاران وی است تا بتوانند کشور را از این پیچ نجات دهند.

در ادامه این مناظره الله کرم گفت: تاکید من همواره ورود در مباحث تئوریک بوده، چرا که در تئوری مسئله‌ای تحت عنوان بی خرد خردمند وجود دارد.
 
وی ادامه داد: در سالیان گذشته در جهان دو قطب آمریکا و شوروی وجود داشت که همواره به سوی یکدیگر در حرکت بودند. هردو خردمند اما خود را به بی خردی می‌زدند اما در نهایت یکی از آنها به سوی دیگر تغییر مسیر داد.
 
الله کرم بیان داشت: در تئوری استراتژیک آمریکا شکست خورده است و در دوره ریاست جمهوری بوش و احمدی نژاد در موضوع بی خرد خردمند احمدی نژاد نقش پسرشجاع را بازی کرد اما بوش به سوی دیگری انحراف پیدا کرد و در نهایت شکست خورد.
 
وی مطرح کرد: اما امروزه اوباما حرکت نرمی را در پیش گرفته است و ما نیز با حضور دکتر روحانی در دولت امیدواریم که در این بازی منافع ملی ایران همواره حفظ شود.

*خضریان: آمریکاستیزی همیشه در پوست و خون دانشجویان ما است
 
خضریان در ادامه این مناظره در خصوص بحث استکبار ستیزی افزود: آمریکاستیزی همیشه در پوست و خون دانشجویان ما است.
 
وی ادامه داد: دلیل نفع آمریکاستیزی این است که امروزه جمهوری اسلامی ایران بعد از گذشت 30 سال به جایی رسیده است که هنوز اجازه می دهد که مخالفین اجازه بحث و اظهارنظر داشته باشند.
 
الله کرم در ادامه این بحث گفت: در بحث تئوری بی خرد خردمند باید بگویم کسانی که مطرح می‌کنند الگوی روابط چین و آمریکا باید در روابط ایران و آمریکا عملی شود، صحیح نیست.
 
وی ادامه داد: در مسیر دیپلماسی فعلی به دولت باید بگویم تفکر چینی امروزه به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز ملت ما نخواهد بود.
 
الله کرم در خصوص منافع آمریکاستیزی برای ایران افزود: در زمانی و در دوره پهلوی ایران ساکت و نوکر اپوزیسیون بود، اما امروزه ایران است که رهبری اپوزیسیون را در دست گرفته است.
 
وی ادامه داد: باید عنوان کنم که در دوران رفسنجانی و خاتمی سودآوری کشور حدود 200 میلیون دلار بوده، اما در زمان احمدی نژاد به 800 میلیون دلار رسیده است.
 
خضریان در ادامه این مناظره بیان کرد: در خصوص دستاوردهای 13 آبان و آنچه منجر شده پس از گذشت 34 سال آمریکا تلاش کند که حقارت خود را در تاریخ بین الملل پاک کند باید بگویم؛ حفظ انقلاب و جمهوری اسلامی است که پس از وقوع انقلاب‌های بسیاری مانند مصر که شرایط به گذشته بازگشته است، ایران همواره بر آرمانهای خود استوار ایستاده است.

وی دستاورد دیگر ملت ایران از استکبارستیزی را اینگونه بیان کرد: ایران ایستادن به روی پای خود را یاد گرفته، چرا که امروزه بسیاری از کالاهایی که قدیم از سوی کشورهای غربی به ایران وارد می‌شد، توسط دانشجویان خودمان ساخته می‌شود.
 
خضریان ادامه داد: همچنین، کشورمان در حوزه علمی به دستاوردهای بسیار ارزشمندی رسیده است و تنها مشکل اساسی کشورمان در حوزه انسانی است که دکتر زیباکلام در آن فعالیت می‌کند.

*الله کرم: خصیصه پایداری سیاست‌خارجی آمریکا همیشه براساس دروغ بوده است
 
الله‌کرم در ادامه این مناظره گفت: خصیصه پایداری سیاست‌خارجی آمریکا همیشه براساس دروغ بوده است، همانند حمله‌ای که به مردم مظلوم عراق انجام داد.
 
وی اظهار داشت: جمهوری‌اسلامی در این 34 سال اجازه نداد حتی ذره‌ای از خاک سرزمین‌مان به دست مستکبرین بیفتد و این همان دلیل و رابطه امت و امامت است.
 
خضریان در ادامه بیانات الله‌کرم تصریح کرد: در خصوص تحریفی که زیباکلام اشاره می‌کند در تاریخ اسلامی رخ داده، باید بگویم که کشورما همواره در گام خود پیروز بوده و کشوری نظیر مصر که بیداری‌اسلامی در آن رخ داد، به آن دلیل که جریانات‌سلفی در کشور حضور داشتند، موفق نشد.
 
وی ادامه داد: باید خاطرنشان کنم در دوره پهلوی و شاهنشاهی رضاخان وی اولین فردی بود که مجلسی که نمایندگان مردم در آن حضور دارند، به توپ بست و خاتمی نیز در سالیان بعد از آن فرد دومی بود که مجلس و مردم را برای مدتی تعطیل کرد که تمام این اقدامات نشان از عدم تمکین به رای ملت ایران است.
 
الله‌کرم در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر آمریکا خواهان دادن امتیاز به ایران است، قطعا یک اشتباه استراتژیک بوده، چراکه آنان معتقدند ایران مانند هیتلر می‌خواهد جنگ جهانی به راه اندازد و تفرقه میان ملت‌ها ایجاد کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مناظره ، زیباکلام ، منافع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار