نخستین همایش تخصصی کاربرد "کاتالیست‌ ها" در صنایع پالایش و پتروشیمی

نخستین همایش تخصصی کاربرد "کاتالیست‌ ها" در صنایع پالایش و پتروشیمی در تاریخ ١٣ و ١٤ اسفند سال جاری به میزبانی دانشکده نفت آبادان و با همکاری شرکت‌ های ملی و خصوصی فعال در این زمینه برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، روابط عمومی دانشگاه صنعت نفت اعلام کرد: امروزه "كاتاليست ها"، كالاهايی استراتژيک برای صنايع مختلف به خصوص صنايع پتروشيمی و پالايش محسوب مي گردد كه در حال حاضر گردش مالی تجارت آن در دنيا به بيش از 15 بيليون دلار رسيده و نقشی قابل توجه در زنجيره توليد ايفا می‌كند.

در اين ميان جمهوری اسلامی ايران به عنوان يكی از مصرف كنندگان اصلی اين ماده، بيش از 2 هزار تن انواع كاتاليست استفاده می كند كه بخش اعظم آن به صنعت نفت اختصاص دارد. توليد حجم انبوهی از اين كاتاليست ها در خارج ار كشور از يک سو و تحريم ناعادلانه صنعت عظيم نفت كشورمان از سويی ديگر، كسب دانش فنی توليد و بومی سازی توليد كاتاليست‌ها را به امری ضروری و به يكی از اولويت های اين صنعت خطير بدل كرده است.

در اين ميان دانشکده نفت آبادان، به عنوان نخستين مركز علمی تربيت كننده متخصصان صنعت نفت با بيش از هفتاد سال تجربه پرشكوه، همواره كوشيده است در زمينه های علمی مورد نياز كشور پيشگام باشد. تربيت نيروهايی متخصص، آمار بالای انجام پروژه های پژوهشی توسط اساتيد و دانشجويان، برگزاری همايش ها، ‌سمينارها و نشست هایتخصصی متعدد، ‌خود گواهی بر اين مدعاست.

این همایش با توجه به اهمیت بسیار بالای کاتالیست ‌های صنعتی به ‌ویژه در صنایع پالایش و پتروشیمی در بخش‌ هایی شامل پنل‌های تخصصی و سخنرانی‌ های کلیدی، کارگاه ‌های آموزشی صنعتی و دانشجویی و نمایشگاه جانبی در دانشکده نفت آبادان برگزار خواهد شد.

از جمله اهداف برپایی این همایش دو روزه که در آن متخصصان و اساتید برجسته، مدیران ارشد صنعت نفت،‌ شرکت‌ های خصوصی و دولتی مرتبط، ‌دانشجویان و سایر علاقه ‌مندان حضور دارند، شناسایی نیازمندی‌ های صنعت در زمینه کاتالیست‌ ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی صنعتی با عناوین کاربردی و به روز در این زمینه و معرفی فناوری‌های نوین در خصوص تدوین دانش فنی کاتالیست‌ ها و احیای آنها است.

همچنین تاکید بربومی‌سازی کاتالیست ‌ها و نیاز روز افزون صنعت به خودکفایی در زمینه تولید و احیای آنها، معرفی دانشگاه صنعت نفت به عنوان قطب علمی صنعت و تحکیم پیوند دانشگاه با صنعت و آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با مسائل و چالش‌های روز صنعت و سوق دادن پژوهش‌های دانشجویی به سمت آنها از دیگر اهداف این همایش تخصصی است.

تدوین دانش فنی و بومی ‌سازی کاتالیست ‌های مورد نیاز صنعت،ارزیابی و مقایسه کاتالیست‌ ها و انتخاب مناسب‌ ترین کاتالیست،روش‌های نوین احیای کاتالیست‌های صنعتی، اندازه‌گیری مشخصات شیمیایی و فیزیکی آنها و نانو کاتالیست‌ها و جایگاه آنها در آینده صنعت از محورهای همایش پیش رو به شمار می رود.

کاتالیست‌ها کالاهایی استراتژیک برای صنایع مختلف بخصوص صنایع پتروشیمی و پالایش محسوب می‌شوند و نقشی قابل توجه در زنجیره تولید ایفا می‌کند.

پژوهشگاه صنعت نفت در چند سال گذشته در راستای بومی‌ سازی صنعت کاتالیست، موفقیت‌های فراوانی داشته است.

در همین راستا و با توجه به اهميت بسيار بالای كاتاليست های صنعتی به ويژه درصنایع پالایش و پتروشیمی، دانشکده نفت آبادان با همکاری شرکت های ملی و خصوصی فعال در اين زمينه، اقدام به برگزاری "اولين سمينار تخصصی کاربرد كاتاليست ها در صنايع پالايش و پتروشيمی" نموده است.

اين سمينار در تاریخ 13و14 اسفند ماه سال 1392 دربخش هایی از قبیل پنل های تخصصی و سخنراني های كليدی، برگزاری کارگاه های آموزشی صنعتی و دانشجویی و نمایشگاه بزرگ جانبی در محل دانشکده ی نفت آبادان و با حضور متخصصان و اساتيد برجسته، مديران ارشد صنعت نفت،‌ شرکت های خصوصی و دولتی مرتبط، ‌دانشجويان و ساير علاقه مندان برگزار خواهد شد.

برچسب ها: کاتالیست ، صنایع ، کاربرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار