حذف فلزات سنگین آب با روشی بهینه

پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی با استفاده از نانو بلورهای هیدروکسی آپاتیت، موفق به حذف فلز کادمیم از محلول های آبی گردیدند.

دکتر ایمان مباشرپور عضو هیات علمی پژوهشکده سرامیک پژوهشگاه مواد و انرژی در گفتگو با خبرنگار  فناوری نوین باشگاه خبرنگاران گفت: امکان استفاده از نانو بلورهای هیدروکسی آپاتیت به عنوان ماده جاذب در حذف فلزات سنگین از محلول های آبی در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.
 
وی با اشاره به دوست دار محیط زیست بودن این فرآیند افزود: روش جدیدی که پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی بدان دست یافته اند علاوه بر اینکه آلودگی محیط زیستی ایجاد نمی کند دارای ویژگی های برتری نسبت به روش های پیشین حذف فلزات سنگین از آب می باشد که به عنوان مثال می توان به درصد جذب مثبت بالاتر در این روش نسبت به جاذب های دیگر اشاره نمود.
 
وی با مقایسه این روش با روش اسمز معکوس بیان کرد: از نانوبلورهای هیدروکسی آپاتیت به عنوان یک جاذب مناسب و صنعتی رقیب بدی برای استفاده از کربن فعال در فیلتر دستگاه های اسمز معکوس می باشد.
 
این پژوهشگر جوان با اشاره به قابلیت صنعتی سازی این طرح در صورت همکاری سازمان محیط زیست و سازمان آب و فاضلاب در پایان افزود: در این روش می توان یون کلسیم وارد محلول آبی نمود و همچنین میزان سختی آب را کنترل کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار