رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی عنوان کرد

پایگاه‌های "اورژانس" در آستانه تعطیلی / چشم انتظاری 2 ساله برای خرید "آمبولانس"

در حال حاضر اورژانس کشور با کسری 150 میلیارد تومان دست و پنجه نرم میکند که اگر تامین نشود پایگاهای اورژانس تعطیل میگردد.

دکتر محمد تقی طالبیان، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:بر اساس قانون، اورژانس ۱۱۵ متولي بيمارستاني بوده و در سراسر كشور پوشش جاده اي و شهري مناسبي دارد به طوريكه ۱۰۰%‌آزادراه ها ،‌ ۸۰% بزرگراه ها، ۷۰%‌راه هاي اصلي ، ۱۰% راه هاي فرعي را پوشش داده و داراي ۲۰۶۴ پايگاه شهري و جاده است. از سوي ديگر تجهيزات آمبولانس ۱۱۵ كامل و نيروها و تكنسين هاي آن از تخصص كافي برخوردار هستند. از طرف ديگر آمبولانس خصوصي متولي خدمات آمبولانسي است با شرح وظايف، ماموريت و فرآيندهاي كاري متفاوت،‌ لذا مقايسه اين دو با توجه به تفاوت هاي ساختاري و عملكردي درست نیست .

وی ادامه داد:با اين حال ۳۰% از ماموريت هاي انجام شده توسط اورژانس ۱۱۵ توسط واحد كنترل كيفيت مورد بررسي قرار مي گيرد كه نتايج اين بررسي ها نشان دهنده رضايت ۹۰%‌افراد خدمت گيرنده مي باشد و ‌عمده ترين شكايت در نحوه ارائه خدمات و عدم رعايت اصول فني مرتبط با انتقال بيمار مي باشد كه البته در مقابل كل ماموريت ها، اين تعداد بسيار ناچيز است ؛اما در آمبولانس خصوصي عمده ترين شكايت دريافت مبالغ بالاتر از ميزان تعرفه مصوب است.

طالبیان در ادامه به وضعیت آمبولانس‌ها اشاره و عنوان کرد: در سال‌هاي اخير با جايگزين نمودن آمبولانس اوضاع بهتر شده است اما در ۲ سال اخير با توجه به عدم تخصيص اعتبار كافي موفق به خريد و جايگزيني ناوگان به خصوص آمبولانس نشده ايم . در حال حاضر بيش از ۳۰۰۰ آمبولانس در ناوگان اورژانس كشور وجود دارد كه طول عمر هر آمبولانس ۵ سال بوده كه طبق مصوبه هيئت دولت يك بار قابل تمديد است كه مي توان آن را به ۱۰ سال ارتقاء‌داد. با اين توصيفات سالانه بايد ۳۰۰ تا ۴۰۰ آمبولانس در ناوگان اورژانس كشور جايگزين شود كه اگر در اعتبارات نظام سلامت تجديد نظر نشود ناوگان آن به سمت فرسودگي پيش خواهد رفت.

وی در خصوص اعتبارات  مرکز برای تامین آمبولانس  نیز خاطر نشان کرد: با توجه به اعتبارات سال ۹۲، براي حفظ شرايط موجود در سراسر كشور ۱۵۰ ميليارد تومان كمبود اعتبار داريم كه در صورت عدم تامين اعتبارات،‌پايگاه ها تعطيل خواهند شد.

در طرح توسعه فراگير چهارم ۹۸ درصد توقعات اجرايي شده و ۱۸۰ پايگاه از برنامه عقب هستيم اما در طرح توسعه فراگير پنجم كه يك سال از آغاز آن مي گذرد، تاسيس و راه اندازي ۷۰۰ پايگاه اورژانس و تقويت امداد هوايي و ناوگان آمبولانسي و جذب نيروي انساني پيش بيني شده است كه متاسفانه در اين حوزه وارد نشده ايم و جهت جبران عقب افتادگي هاي برنامه چهارم و پنجم بايد در تخصيص اعتبارات حوزه سلامت و اورژانس پيش بيمارستاني تجديد نظر گردد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار