لرستان/

آیین چهل منبري در لرستان

يكي ازمراسم آیینی محرم درروز تاسوعا آيين چهل منبراست که درمحله معروف «باغ دختران» خرم آباد برگزار می شود به صورتی که در اين آيين بانوان خرم آبادی صبح روز تاسوعا با نام خدا اين مراسم را آغاز و با پاي برهنه ونقاب بر صورت 40 شمع بدست مي گيرند و با راز و نياز با خدا و در نظر گرفتن حاجاتشان روانه ي مجالس حسيني مي شوند و هر كدام از اين شمعها را در يكي از اين مجالس روشن مي كنند. در این مراسم زنان با حجاب کامل به تأسی از حضرت زینب (س) که از کوفه تا شام 40 منزل را با سختی پشت سر نهادند شمعهارا روشن می کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان ؛دراین آیین زنان ولایتمدارلرستانی با پای برهنه وروبند روزه سکوت می گیرند تا نشان دهند که سكوت به معناي صبر و دم برنياوردن و شكوه نكردن بانو زينب(س) از مصيبت‌هايي است كه در واقعه‌ي كربلا شاهد آن بود وتا پایان نذر خود حق تکلم ندارند و مراسم را با ذکر صلوات و عزاداری سروروسالار شهیدان برگزارمی کنند.

از آن‌جا كه اكثر بازماندگان واقعه‌ي كربلا كه وظيفه‌ي ابلاغ پیام عاشورا و رسالت امام‌حسين(ع) بر دوش داشتند زنان و كودكان بودند، شركت كنندگان در مجالس 40 منبر در خرم‌آباد لرستان نيز بيشتر از بين زنان و كودكان هستند.

بعد از انجام این آیین40 منبر افراد رو بند از چهره بر مي‌دارند و گفت‌وگو آغاز مي‌كنند؛ گويي به تعهد خود عمل کردند و از يك آزمایش سخت، سرافراز بیرون آمده اند.

س‍ن‍ت‌ گ‍ل‌‌‌ان‍دود در روز ‌ع‍‍اش‍ور‌ا‌ي‌ ح‍س‍ي‍ن‍‍ي‌ ي‍ك‍‍ي‌ ديگر‌از س‍ن‍ت‌‌‌ه‍‍ا‌ي‌ ب‍س‍ي‍‍ار ق‍دي‍م‍‍ي‌ ر‌اي‍ج‌ در م‍ي‍‍ان‌ م‍ردم ل‍رس‍ت‍‍ان‌ ‌اس‍ت‌./ب

برچسب ها: آئین ، چهل ، منبر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.