لوران فابیوس را بهتر بشناسید:

نقش وزیرخارجه فرانسه درابتلای ایرانیها به ایدز

لوران فابیوس در طول عمر کاری خود دو رسوایی به بار آورد که در هر دوبار حقوق بشر و همچنین جلوگیری از توسعه سلاح هسته ای را در پرونده کاری خود به ثبت رساند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، دور دوم مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ سه روز طول کشید. در روز دوم به طور غیرمنتظره سطح مذاکرات از معاونین به وزرای امورخارجه ارتقا یافت.

همزمان وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا وارد پایتخت ژنو شدند تا مذاکرات را با سرعت بیشتری پیش ببرند. وزرای امور خارجه آلمان و انگلیس از متن توافقنامه استقبال کردند. وزیر امور خارجه امریکا نیز، درباره متن مذکور نقطه نظراتی داشت. در این میان تنها لوران فابیوس بود که بر طبل مخالفت کوبید.

لوران فابیوس تلاش کرد تا این مذاکرات را تخریب کند . ظاهرا فرانسه درباره تلاش برای خودداری از به رسمیت شناختن حق ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم، موضع سرسختانه تری دارد. وزیر امورخارجه فرانسه مانند همتای صهیونیست خود معتقد است ایران در پی دستیابی به بمب هسته ای است! و به شدت بر این موضع خود پافشاری می کند.

اما لوران فابیوس در حالی با سخنرانی زودهنگام خود بعد از اتمام مذاکرات، اصل کار دیپلماسی مذاکرات هسته ای را زیر پا گذاشت که سابقه خوبی از خود در تاریخ فرانسه به جای نگذاشته است. لوران فابیوس در زوال عمر کاری خود دو رسوایی به بار آورد که در هر دوبار حقوق بشر و همچنین جلوگیری از توسعه سلاح هسته ای را در پرونده کاری خود به ثبت رساند.

او متولد ۲۰ اوت ۱۹۴۶ در پاریس سیاستمدار فرانسوی است. و از تاریخ ۱۶ مه ۲۰۱۲ در دولت ژان مارک آیرو به مقام وزارت امور خارجه رسید. فابیوس در سال های ۱۹۸۶-۱۹۸۴در دولت فرانسوا میتران در پی اصلاحات رئیس جمهور در حالی که تنها ۳۷ سال داشت جوانترین نخست وزیر جمهوری فرانسه شد.

رسوایی اول، ترور!
در ژوییه ۱۹۸۵ کشتی جنگجویان رنگین کمان منفجر شد. این کشتی متعلق به سازمان غیر دولتی صلح سبز بود که بر علیه آزمایشات اتمی دولت فرانسه اعتراض می کرد. بعد از چندی افشا شد که این انفجار توسط سرویس های اطلاعاتی فرانسه انجام گرفته است. در جریان این انفجار یک عکاس هم به قتل رسید.

در آن زمان لوران فابیوس که نخست وزیر بود از اجرای این عملیات و عاملان آن اظهار بی اطلاعی کرد . پس از تحقیقات مستقل نقش فابیوس در این اقدام تروریستی پررنگ تر شد و سرانجام نیز مسئولیت این انفجار را پذیرفت.

رسوایی دوم، آلوده کردن ایرانی ها به ویروس ایدز
پرونده واردات فرآورده های خونی مبتلا به ایدز، هیچگاه از خاطر ایرانی ها پاک نمی شود؛ پرونده ای که باعث شد نام اولین بیمار ایدزی در ایران ثبت شود! در سال هاي نه چندان دور كه گفتن و نوشتن از ايدز مذموم و ناخوشايند بود، ورود و توليد فرآورده هاي خوني آلوده به كشور دست كم ۱۸۰۰ ايراني را به بيماري هايي نظير هپاتيت C و ايدز مبتلا كرد كه امروز ۹۷۴ تن از آنان يا خانواده هايشان كه ۶۰ تن از آنان مبتلا به ايدز شدند، در انتظار دريافت ديه و غرامت هستند. آمارهاي غيررسمي حكايت از آن دارد، بيماران هموفيلي كه بين سالهاي ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۳ خورشيدي قرباني بي دقتي در ورود فرآورده هاي خوني آلوده از كشور فرانسه به ايران شده اند، به ۳۰۰ تن مي رسد.

سالهای ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ میلادی انستیتو مریو فرانسه محصول فاکتورهای انعقادی آلوده به ویروس HIV جهت بیماران هموفیلی را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی ، ایتالیا، آرژانتین ، عربستان ، عراق ، ایران و ... صادر وتعدادی از بیماران هموفیلی را آلوده به این ویروس کرد.

تحقیقات صورت گرفته نشان داد نوع ویروس HIV بیماران هموفیل ایرانی با بقیه گروه های مبتلا فرق دارد و از سوی منشا خارجی است این نشان می دهد این آلودگی ناشی از خرید فاکتورهای انعقادی در سال ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ از این شرکت انحصاری بوده است.

مریو، شرکتی فرانسوی است که که در خلال سالهای جنگ ایران و عراق (۱۳۶۱ تا ۱۳۶۴) با صادر کردن خونهای آلوده به ایران منجر به انتقال ویروس بیماری ایدز (HIV) و ابتلای عده‌ای از بیماران هموفیلی به این ایدز شد. ا

اعتراض خانواده های قربانیان برای رسیدگی به پرونده قضایی در دهه ۸۰

در سال ۱۳۶۴ فرآورده‌های خونی شرکت فرانسوی مریو که آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی بود، به بیماران هموفیلی، که نیاز دائم به دریافت انواع فاکتورهای انعقادی خون دارند داده شد. هنگامی که این موضوع در میان بیماران هموفیلی افشا شد، وزارت بهداشت آلودگی فرآورده‌های خونی وارداتی به ایران را تکذیب کرد در حالی که نمایندهٔ این شرکت پس از بازگشت به کشورش فرانسه، در نامه‌ای به وزیر بهداشتِ آن زمان، آلوده بودن فرآورده‌های شرکت مریو را تایید کرد.

ضجه های مادری که به خاطر خون آلوده، فرزندانش به ایدز مبتلا شده اند

بخشی از این محصولات که در همان سالها در داخل فرانسه هم به مصرف رسیده بود مسئولین فرانسوی را با پیگرد قضایی آن کشور مواجه ساخت و به صورت یک رسوایی بزرگ در آمد که پای فابیوس نیز در پرونده باز شد! فرانسوا میتران در سخنرانی خود در آن زمان خواست که همه وزیرانش مسئولیت این اشتباه را بپذیرند. اما در میان تمام وزرای فرانسه فابیوس از نادر مردان سیاسی بود که خواست مصونیت سیاسی اش نادیده گرفته و در دادگاه محاکمه شد. وی در آن زمان نخست وزیر کشور فرانسه بود و کاملا در جریان این که خون ها آلوده بوده است، قرار داشت.

گرچه وی در نهایت به علت اینکه مستندات دخالت او در این ماجرا ناکافی بوده است، تبرئه شد اما همواره از سوی احزاب رقیبش مورد انتقاد واقع می شود. ظاهرا فابیوس هرگونه تشریفات در زمینه انجام آزمایش ها از نمونه های خونی را لغو کرده بود و بدین ترتیب خون های آلوده بدون اینکه مراحل آزمایش را پشت سر بگذارند وارد بازار می شوند. وی دستور غربالگری را زمانی صادر می کند که دیگر کار از کار گذشته بود و خون های آلوده نه تنها به فرانسه بلکه به ایران هم رسیده بود!

براساس آمار رسمي ارائه شده از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از ابتداي ورود ايدز به ايران تا كنون ۱۲۵ تن از بيماران هموفيلي، هپاتيتي و كليوي بر اثر استفاده از فرآورده هاي خوني آلوده به ويروس HIV ، درگذشته اند.
لازم به ذکر است که دستيابي به آماري دقيق به دليل پنهان كاري قربانيان يا خانواده هايشان، همچنين صدور گواهي هاي فوت غيرواقعي، ممكن نیست.

منبع: افکار نیوز
برچسب ها: وبگردی ، فرانسه ، وزیر ، امور ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.