مدير کل مهندسی و ايمنی ترافيک شهرداری تهران:

بلندترین خط بی.آر.تی به زودی به چرخه حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه می شود

در حالیکه شهروندان چشم به راه گسترش سامانه اتوبوس های تندرو در تمام نقاط پایتخت هستند، نهمین خط بی آر تی با 36 کیلومتر طول در بزرگراه امام علی(ع) مراحل پایانی خود را سپری می کند.

 به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران گسترش ناوگان حمل ونقل عمومی در کنار بهینه سازی و کارآمدی این ناوگان طی سال های اخیر موجب شده تا اقبال عمومی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی در تهران افزایش یابد. در طول این چند سال با استقبال شهروندان از سامانه اتوبوس های تندرو ( بی ار تی ) شهرداری تهران بیش از پیش همت گمارد تا خطوط  این سامانه را در سطح پایتخت گسترش دهد .

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است، باتوجه به اينکه توسعه و گسترش خطوط بي.آر.تي به يکي از مطالبات مردم تبديل شده است روند توسعه این شبکه حمل و نقلی در پایتخت با جدیت ادامه خواهد داشت .

تشکری هاشمی با بیان اینکه براساس طرح جامع حمل و نقل، شهر تهران باید دارای 10 خط بی.آر.تی با طول 167 کیلومتر باشد گفت: اکنون 8 خط بی ار تی فعال در سطح شهر تهران داریم که هشتمین خط بی.آر.تی از پایانه مسافربری جنوب تا پایانه خاوران دراوایل تیرماه سال 92 به بهره برداری رسید و اکنون نهمین خط بی ار تی که از بلوار ارتش آغاز و تا شهرری ادامه خواهد داشت نیز در دست اجراست .

معاون شهردار تهران افزود: خط 8 اتوبوس های تندرو یک خط تقاطعی است که با خط 4 و خط 3 برخورد خواهد داشت که از این طریق دسترسی شهروندان به نقاط شمالی شهر نیز ممکن شده و با اطمینان می گویم که این همان شبکه کارآمد حمل و نقل و ترافیک خواهد بود.

تشکری هاشمی  با تاکید بر اینکه در سال جاری بزرگترین پروژه مدیریت شهری که همان بزرگراه امام علی (ع)است به بهره برداری رسیده و به تبع آن شرایط تسهیل استفاده از حمل و نقل عمومی در این بزرگراه تدارک دیده شده است گفت : خط 8 بی آر تی با 5/7 کیلومتر طول ظرف سه ماه راه‌اندازی شد و اکنون پایانه برون شهری جنوب در جنوب شهر به پایانه درون شهری خاوران در جنوب شرق تهران متصل شده است .

وی ادامه داد: این خط با خط 3 بی آر تی در پایانه خاوران و خط 4 بی آر تی در پایانه جنوب متقاطع بوده و تبادل سفر خواهد داشت . با توجه به بافت خاص جمعیتی محله‌هایی که این خط از آنها عبور می‌کند، طرح سرپناه ایستگاه‌های اتوبوس بر اساس معماری اسلامی - ایرانی طراحی شده و نمای ستون‌ها به شکل آجر و با رنگ متناسب با طرح اجرا شده است.

معاون شهردار تهران با ذکر این نکته که محل سوار و پیاده شدن مسافران در ایستگاه‌ها، قوسی شکل و مقاطع ابتدایی و انتهایی آنها به شکل «لا» طراحی شده، اضافه کرد: شیشه‌های سازه برای القای حس معماری اسلامی به رنگ فیروزه‌ای بوده و برای کفپوش ایستگاه‌ها نیز از اشکال 6 وجهی به عنوان یکی از ارکان معماری اسلامی - ایرانی بهره گرفته شده است.

تشکری هاشمی با تاکید بر این که توسعه فضای سبز و حفظ محیط زیست همواره در دستور کار شهرداری است اظهار کرد: با توجه به اینکه تهران برای کاهش آلودگی هوا نیازمند درخت و فضای سبز است در طراحی های اولیه این خط حفظ درختان منطقه بعثت در نظر گرفته شد از اینرو در حال حاضر هم درختان بر جای خود هستند و هم ایستگاه ها گرچه با پیچیدگی بسیار نصب شدند و اکنون در حال فعالیت هستند.

معاون شهردار تهران با بیان این که گسترش مترو و بی ار تی امروز یکی از اصلی ترین مطالبات شهروندان است گفت : هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی کار آمد فاصله داریم چرا که سال هاست دولت به تعهد خود در توسعه حمل و نقل و حتی نوسازی ناوگان عمل نکرده و شهرداری تهران یک تنه به گسترش خطوط بی ار تی و مترو همت گمارده است .

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه حمل و نقل کارآمد شهری یعنی هر شهروند با طی کمترین مسیر به حمل و نقل عمومی دسترسی داشته باشد گفت : متاسفانه هنوز در شهر تهران به این نقطه نرسیده ایم.

وی تصریح کرد : اگر طی این سال ها خطوط بی ار تی در سطح شهر راه اندازی نمی شد با عدم تعهد دولت وضعیت نابسامانی را در حمل و نقل به خصوص ناوگان اتوبوسرانی شاهد بودیم چرا که بالغ بر سه سال است که حتی یک عدد اتوبوس به شهر تهران داده نشده در حالیکه تهران باید 11 هزار اتوبوس داشته باشد ، تنها 6500 دستگاه اتوبوس در شهر تهران فعال است که 1500 دستگاه آن هم فرسوده بوده که هنوز جایگزین و نوسازی نشده است .

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه خطوط بی ار تی و اتوبوس‌های ان به صورت کامل با پول مردم تهران خریداری شده‌اند و دولت نهم و دهم حتی یک ریال بابت خرید آن‌ها کمک نکرد، اظهار کرد: امیدواریم دولت یازدهم به موضوع توسعه کیفی و کمی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم این کلان شهر توجه کرده و آن را در اولویت اقدامات خود قرار دهد.
وی با ذکر این نکته که توسعه کیفی و کمی ناوگان حمل و نقل عمومی در 8 سال گذشته باعث شده تهران به الگوی کلانشهرهای کشور تبدیل شود، تصریح کرد: علاوه بر این، تهران به عنوان شهری پیشرو در عرصه جهانی و با کسب افتخارات بین‌المللی، علاوه بر کسب اعتبار برای مدیریت شهری، کارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نیز به اثبات رساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار