اهواز/

كارت پايان خدمت چه كساني بايد تعويض شود؟

جانشين رييس سازمان وظيفه‌عمومي ناجا ضمن ارائه توضيحاتي درباره روند طرح تعويض کارت‌هاي معافيت و پايان خدمت قديمي با کارت‌هاي هوشمند، گفت: تمامي افرادي که از اول فروردين‌ماه سال 60 به بعد کارت پايان‌خدمت يا معافيت خود را دريافت کرده‌اند، بايد با مراجعه به دفاترپليس +10 درخواست تعويض دهند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛
 سردار ابراهيم کريمي  با بيان اينکه از سال 90 طرح تعويض کارت‌هاي معافيت و پايان خدمت قديمي با کارت هوشمند آغاز شده، گفت: در مرحله نخست که از کارت‌هاي معافيت شروع شد، سعي کرديم با توجه به در دسترس بودن اطلاعات و ارائه زمان‌بندي، فرصت‌هايي را براي اجراي طرح تعويض اعلام کنيم
 وي با بيان اينکه در تيرماه سال 91 فرصت تعويض کارت‌هاي معافيت به اتمام رسيده و از اين به بعد تمامي اين کارت‌ها فاقد اعتبارند، گفت: در حال حاضر چنانچه فردي با کارت معافيت قديمي، قصد دريافت خدمات با استفاده از کارت خود را داشته باشد، هيچ يک از خدمات به وي ارائه نخواهد شد.
جانشين رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا با بيان اينکه در حال حاضر کارت‌هاي معافيت قديمي تعويض مي‌شود، گفت: با توجه به اينکه زمان‌بندي آن گذشته و در حال حاضر طرح تعويض کارت‌هاي پايان خدمت در دستور کار قرار دارد، بنابراين اولويت نيز با اين افراد خواهد بود، اما دارندگان کارت‌هاي معافيت قديمي حتما بايد نسبت به تعويض آن اقدام کنند چرا که از دريافت خدمات محروم مي‌شوند.
وي با اشاره به آغاز اجراي طرح تعويض کارت‌هاي پايان خدمت‌قديمي با کارت‌هاي هوشمند از سال‌گذشته، افزود: در اين زمينه نيز زمان‌بندي‌هاي لازم اعلام شده و شهروندان با دفاتر پليس +10 مي‌توانند نسبت به ثبت درخواست تعويض و تعويض کارت‌هاي پايان خدمت قديمي خود با کارت هوشمند اقدام کنند.
کريمي اضافه کرد: در حال حاضر کليه کارت‌هاي پايان خدمت و معافيت افراد منقضي خدمت از سال 60 به بعد بايد تعويض شود و تمامي افرادي که از اول فروردين‌ماه سال 60 به بعد کارت پايان خدمت يا معافيت خود را دريافت کرده‌اند، بايد به دفاترپليس +10 مراجعه و درخواست تعويض دهند. 
وي درباره اظهاراتي که درباره شرايط سني و نحوه تعويض کارت‌هاي پايان خدمت مطرح مي‌شود نيز گفت: با توجه به متفاوت شدن مدارک تحصيلي و تاريخ اعزام‌ها، نمي‌توانستيم فراخوان تعويض کارت‌هاي پايان‌خدمت و معافيت را بر اساس سن اعلام کنيم. بنابراين سال 60 را به عنوان مبنا قرار داده و گفتيم تمامي افرادي که از اولين روز فروردين‌ماه سال 60 کارت پايان‌خدمت يا معافيت دريافت کرده‌اند، بايد براي تعويض اقدام کنند. 
به گفته جانشين رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا، البته مبنا قرار دادن سال 60 عمدتا شامل افرادي مي‌شود که کمتر از 50 سال سن دارند، اما ممکن است افرادي نيز باشند که کارت پايان‌خدمت يا معافيت خود را در سال 60 يا پس از آن دريافت کرده اما بيشتر از 50 سال سن داشته باشند.
کريمي با بيان اينکه لزومي براي تعويض کارت‌هاي پايان‌خدمت و معافيت افرادي که قبل از سال 60 کارت خود را دريافت کرده‌اند، وجود ندارد، گفت: عمده اين افراد که سني بيشتر از 50 سال سن دارند، از سربازي معاف‌اند و بر اساس سن خود مي‌توانند خدمات مربوطه را دريافت کنند و نيازي به تعويض کارت پايان‌خدمت يا معافيت آنان وجود ندارد.
وي با اشاره به استقبال خوبي که از روند تعويض کارت‌هاي پايان‌خدمت انجام شده، گفت: در حال حاضر روند تعويض کارت‌هاي پايان‌خدمت و معافيت قديمي با کارت هوشمند تا پايان امسال ادامه دارد و افراد بايد براي تعويض آن هر چه سريع‌تر اقدام کنند. 
به گفته کريمي، آن دسته از مشمولاني که کارت پايان‌خدمت يا معافيت خود را قبل از سال 60 دريافت کرده‌اند، در صورت تمايل مي‌توانند براي کارت‌هاي خود به دفاتر پليس +10 مراجعه کنند. اما توصيه مي‌کنم با توجه به اينکه فعلا روند تعويض کارت‌ها براي ديگر افراد ضرورت دارد، دست به اين کار غير ضروري نزنند.
تعرفه‌هاي تعويض کارت پايان خدمت تغييري نکرده است
جانشين رييس سازمان وظيفه عمومي ناجا با بيان اينکه تعرفه‌هاي تعويض کارت پايان‌خدمت تغييري نکرده و مانند سال قبل است، گفت: بر اين اساس 14 هزار تومان براي هزينه صدور کارت از متقاضي دريافت مي‌شود و 12 هزار تومان نيز به عنوان هزينه‌ خزانه‌داري کلي بايد پرداخت شود که اين رقم افزايشي 2000 توماني بر اساس قانون بودجه داشته و عدد آن نيز به حساب دولت ريخته شده و متوجه سازمان نيست.
 وي فرآيند صدور کارت‌هاي هوشمند را از زمان ثبت درخواست تا دريافت کارت از طريق پست، يک ماه اعلام کرد و افزود: در بيش از 95 درصد موارد اين زمان وجود داشته و در مابقي نيز ممکن است به دليل نبود اطلاعات در سامانه و ... سازمان مجبور به انجام استعلام شود که زمان آن کمي به طول مي‌انجامد.در زمان تعويض منعي براي دريافت گذرنامه يا گواهينامه نيست
جانشين رييس سازمان وظيفه‌عمومي ناجا درباره مشکلاتي که ممکن است هنگام تعويض کارت‌هاي معافيت يا پايان‌خدمت قديمي با کارت هوشمند براي گرفتن گذرنامه يا گواهينامه به وجود بيايد نيز گفت: هيچ مشکلي در اين زمينه وجود ندارد و متقاضيان دريافت گذرنامه يا گواهينامه مي‌توانند کارهاي اداري خود را انجام دهند و سازمان نيز در ظرف کمتر از يک هفته شرايطي را فراهم مي‌کند که مشکلي به لحاظ استعلام اين مراکز وجود نداشته باشد، چرا که سيستم مکانيزه شده و اين اطلاعات براي اين بخش‌ها نيز در دسترس است. 
به گفته کريمي، رسيدي که هنگام تعويض کارت به متقاضيان تعويض داده مي‌شود، نمي‌تواند تضمين‌کننده کارت باشد بلکه اين اطلاعات ثبت شده در سيستم است که کار را به پيش مي‌برد.
جانشين رييس سازمان وظيفه‌عمومي ناجا همچنين افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده، تمامي فرآيندهاي انجام شده در روند تعويض کارت از طريق پيامک به متقاضي اطلاع داده مي‌شود و آنان از اين طريق به راحتي مي‌توانند از نحوه پيشرفت کار و پيگيري فعاليت‌شان باخبر شوند.
وي از افراد خواست نسبت به تعويض کارت‌هاي خود در نزديک‌ترين زمان ممکن اقدام کرده و آن را به زمان‌هاي آتي نياندازند، چرا که نداشتن کارت هوشمند گرچه سبب از بين رفتن سابقه سربازي‌شان نمي‌شود، اما آنان را از دريافت خدمات و ارائه امکانات محروم خواهند کرد./س

برچسب ها: تعویض ، کارت ، خدمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۵:۵۳ ۱۳ مهر ۱۳۹۳
ممکنه کسی برای تعویض کارت معافی سه برادری به دلیل تغییر نام اقدام کنه.اونوقت کارتش نیاد و باید اعزام بشه؟ممکنه؟