رئيس کميسيون سلامت شوراي شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

محدوديت تردد موتورسيکلت‌ها در مناطق مرکزي شهر/ هر موتورسيکلت معادل 6 خودرو آلاينده است

رئيس کميسيون سلامت شوراي شهر تهران گفت: با ايجاد تمهيداتي براي استفاده از موتورسيکلت‌هاي برقي و اعمال محدوديت براي تردد موتورسيکلت‌هاي بنزيني سهم بالايي از آلودگي هوا را می توان کاهش داد.

حافظي  به  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: مقابله با آلودگي هوا طرحي نيست که بتوان لحظه‌اي براي آن تصميم گرفت و توقع داشته باشيم لحظه‌اي نيز پاسخ بگيريم و نياز به برنامه‌ريزي دارد چراکه عوامل مختلفي باعث آلودگي مي‌شوند و راه کارها نيز مي‌بايست متناسب با تمامي اين عوامل باشد.
 
رئيس کمسيون سلامت شوراي شهر تهران اظهار داشت: بايد طرحي جامع و متشکل از مسيرهاي موازي و همزمان طراحي کرد و به يک مسير بسنده نکرد.
 
وي افزود: يکي از راه کارهاي سريع و کوتاه مدت مديريت بر موتورخانه‌هاي منازل و ساختمان‌هاي تجاري و اداري است چراکه شاهد هستيم آلودگي هوا از اواسط آبان تا اواسط دي ماه به صورت ناگهاني به اوج مي‌رسد و در اين مقطع زماني است که علاوه بر کاهش درجه دمام بالغ بر 2 ميليون موتورخانه و سيستم‌هاي گرمايشي در سطح شهر فعال مي‌شوند که يک از منابع اصلي آلودگي هوا است که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است و نياز به اطلاع رساني و استانداردسازي اين امر احساس مي‌شود.
 
وي ادامه داد: کنترل آلودگي هواي تهران نياز به فرهنگ سازي و مشارکت مردم دارد و تعطيلي تنها يک مسکن است که آسيب‌زا است.
 
وي افزود: تعطيلي آخرين راه است که در مواقع اضطرار مجبوريم به سمت آن حرکت کنيم اما قطعا راه تاييد شده‌اي نيست و علاوه بر لطمه‌هاي اقتصادي، آشفتگي روحي و رواني نيز براي خانواده‌ها ايجاد مي‌کند.
 
حافظي در ادامه بيان داشت: براي مقابله با آلودگي هوا بايد به سمت روش‌هاي علمي و استاندارد حرکت کنيم و براي يک برنامه ميان مدت استفاده از موتورسيکلت‌هاي برقي را در دستور قرار دهيم چرا که يکي از منابع آلوده کننده هواي شهر تهران که سهم بالايي از اين آلودگي را به خود اختصاص مي‌دهند موتورسيکلت‌ها هستند که براساس گزارش‌هاي کارشناسي هر موتورسيکلت معادل 3 تا 6 خودرو ايجاد آلودگي مي‌کند و توجه بدي مسئولان را مي‌طلبد.
 
وي افزود: بيشترين آلودگي هواي تهران در مناطق مرکزي است و با وجود اعمال طرح ترافيک در اين مناطق اما شاهديم که به راحتي موتورسيکلت‌ها در اين محدوده تردد مي‌کنند و به ازاي خارج کردن هر 6 خودرو با اجازه ورود يک موتورسيکلت به اين طرح به همان ميزان به آلودگي هوا افزوده‌ايم.
 
حافظي در ادامه تاکيد کرد: بايد تمهيداتي انديشيده شود براي استفاده موتورسيکلت‌هاي برقي و پس از ايجاد تسهيلات لازم در اين زمينه محدوديت‌هاي تردد موتورسيکلت در مناطق مرکز شهر را اعمال کنيم.
 
حافظي خاطرنشان کرد: راهکارهاي کاهش آلودگي هوا قطعا نياز به استفاده از مسئولين متحصص دارد که در همين راستا کميسيون سلامت و کميته محيط زيست شوراي شهر تهران اين کار را آغاز کرده و با دعوت از حدود 60 نفر از اساتيد دانشگاه و صاحب نظران اين حوزه قدم‌هايي برداشته شده که اميدواريم در ادامه راه با استفاده از نظرات اين افراد بتوانيم اين امر را مديريت کنيم./
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار