این فناوری ابرهای مزاحم را از سر راه هواپیماها کنار می‌برد+عکس

متخصصان علوم هوایی با تولید دستگاه‌های جدید سعی در کنترل پروازهای امن و جلوگیری از اختلال حین پرواز هواپیماها دارند.

به گزارش خبرنگارعلمی باشگاه خبرنگاران ؛ دانشمندان نوعی سنسور منحصر به فرد ساخته‌اند که می‌تواند ابرهای خاکستری را تشخیص دهد و به این صورت خلبانان می‌توانند در هوای طوفانی و در نزدیکی کوه‌هایی با فوران‌های آتشفشان پرواز کنند.

گفتنی است: این سنسور که امواج مادون قرمز کار می‌کند به خلبانان اجازه می‌دهد که ابرهای خاکستری آتشفشانی را از 64 مایل دورتر ببینند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند: استفاده از این سیستم باعث می‌شود که خلبانان وی در پرواز سریع‌تر برای تغییر جهت در زمان مواجه با این پدیده اقدام کنند.

تصاویر گرفته شده توسط این سیستم به مرکز کنترل مستقر در زمین نیز فرستاده می‌شود و به این صورت دانشمندان خواهند توانست نوعی نقشه جامع برای مکان‌هایی که در آنجا ابرهای خاکستری وجود دارند تهیه و تدوین نمایند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند: این طرح در صورت طی کردن بقیه مراحل آزمایشی خود در گروهی از هواپیماها از سال 2015 به کار گرفته خواهد شد.

این سیستم به ویژه برای مکان‌هایی مانند کشور اسیلند که سرشار از کوه‌های آتشفشانی است می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.


اهمیت این سیستم از جهت جلوگیری از ایجاد اختلال در اثر ابرهای خاکستری در حین پرواز هواپیماها است.

دانشمندان امیدوار هستند که این سنسور مانع از عدم پرواز هواپیماها به علت عدم وجود داشتن دید کافی توسط خلبانان در محدوده هوایی سرشار از ابرهای خاکستری حاوی گرده‌ها گذارده‌دار شود.

در سال 2010 آتشفشان‌های ایسلند فعال شدند و به خاطر ایجاد ابری گسترده از گرده‌های گدازه آتشفشانی پرواز هواپیماها تا چند روز در آن محدوده ممنوع اعلام شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار