توريست فضايي ارزآوري زيادي براي كشور دارد

در حاشیه چهارمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران میزگردی با حضور کار‌شناسان این زمینه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران حاضر در حاشیه چهارمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران، میز گردی با حضور کار‌شناسان این زمینه برگزار شد که پاسخ گویی به یک سوال را در متن اصلی کار خود قرار دادند. 

 دکتر کریمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در ابتدای کار برای پاسخ به سوال طرح شده در زمینه مبانی ارسال موجود زنده به فضا گفت: طبق سخنان رهبر معظم انقلاب این امر در جهت ایجاد غرور ملی حرکتی بسیار پر افتخار است و نتایج آن ایستادن بر قله‌های فن آوری را در پی خواهد داشت. در صورت به سرانجام رسیدن این طرح صنعت "توریست فضایی" می‌تواند ارز آوری بسیاری برای کشور داشته باشد. 

دکتر امی، مشاور ارشد وزیر علوم در پاسخ به سخنان دکتر کریمی بر روی جایگاه مخالف ایستاد و مشکلات طرح را بر شمرد. 

امی بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه این پروژه را هزینه بسیار بالای آن دانست که طبق آخرین تخمین تنها برای شروع این پروژه سالانه یک میلیارد دلار احتیاج است. 

وی همچنین جلو‌تر بودن دیگر کشور‌ها را مشکل بزرگ دیگری بر شمرد و علت این عقب ماندگی را تحریم‌های چند سال اخیر دانست. 

امی همچنان اعلام کرد: طبق صحبت‌های اخیر وی با شخص رئیس جمهور وقت "دکتر روحانی" اجرای این طرح در شرایط اقتصادی فعلی به صلاح "سیستم پولی" کشور نخواهد بود. 

وی در ادامه برای اعلام مخالفت خود با طرح پرتاب انسان به فضا دیگر پروژه‌ها را نسبت به این طرح ارجح‌تر دانست. فرستنده‌های تلویزیونی و ارتباط‌های موبایلی نه تنها کشور را پله پله به هدف نزدیک‌تر خواهد کرد بلکه صرفهٔ اقتصادی نیز خواهد داشت. 

در پایان سخنان دکتر امی، ابراهیمی، رئیس پژوهشکده گفت:سامانه‌های فضانوردی در جایگاه موافق قرار گرفت و دلایل خود را در جهت موافقت برای شرکت‌ کنندگان میزگرد بر شمرد. 

وی با صحه گذاشتن بر سخنان دکتر امی در جهت قیمت‌های سرسام آور فضایی شدن یک کشور این راه را پیش روی ملت ایران دانست و گفت: دیر یا زود باید ایران فضایی شود و البته با ذکر ضرب المثل «اغوره نشده مویض نخواهد شد» پله پله به سمت هدف رفتن را عملی صحیح دانست. 

در ادامه با تشریح مراحل ارسال میمون به فضا گفت: پله اول طی شده است و دولت قبلی ۱۴۵ میلیارد تومان "بودجه" برای ارسال انسان به فضا تخصیص داده است که به تصویب مجلس هم رسیده است. 

در انتها ابراهیمی، موازی پیش رفتن در زمینهٔ ارسال انسان به فضا و امکانات رسانه‌ای به فضا را تنها راه توسعه علم و فن‌ آوری دانست و رعایت منطق اقتصادی را به عنوان یک اصل برشمرد. 

پایان بخش میزگرد فضانورد ایرانی دکتر گل‌رو عضو هیئت علمی دانشگاه شریف بود که با آمار به همراه آورده خود از ۱۵ کشور فعال در زمینهٔ فضایی سعی در پاسخ به این سوال داشت که آیا از لحاظ اقتصادی فرستادن انسان به فضا به صرفه است و آیا فرستادن انسان به فضا در ارجحیت کارهای فضایی وجو دارد. 

وی در پاسخ به سوالات طرح شده توسط خود اعلام کرد: برای هر کشوری پاسخ مختلفی وجود دارد اما در ایران فعلا امکان انجام چنین کاری توجیه اقتصادی ندارد و علل آن را این گونه بیان کرد: که طرح ارسال انسان تماما طرحی مصرفی است و تمام سرمایهٔ آن غیر قابل بازگشت خواهد بود. 

وی اشاره کرد سه و نیم میلیارد دلار هزینه سالانهٔ تحقیقاتی انجام این پروژه است که این امر را در زمان حال غیر قابل اجرا می‌کند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: فضانورد ، بودجه ، هزینه ، فضا ، پروژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار