اراک/

سرانه صادرات در استان مرکزی بالاتر از کشور است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: سرانه صادرات این استان ازشاخص کشوری بالاتر است که این مهم بیانگر جایگاه و ظرفیت های متعدد منطقه است

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، زاوشی در کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی افزود: سرانه صادرات کشور با 33 میلیارددلار صادرات به ازای هر نفر جمعیت 440 دلار است در حالیکه این شاخص برای استان مرکزی با جمعیت یک میلیون و 440 هزار نفری 654 دلار محاسبه شده است.
وی گفت: درهفت ماه امسال 96 درصد از ترکیب صادرات 460 میلیون دلاری استان مرکزی به میزان 446 میلیون دلار در حوزه صنعت و معدن، و چهار درصد به میزان 17 میلیون دلار در بخش کشاورزی بوده که با تقویت زیرساختهای گمرکی و رفع نواقص زنجیره صادراتی می توان سهم کشاورزی و خدمات را ارتقا داد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطرنشان کرد: محصولات پتروشیمی، مخازن نفت و گاز، شمش آلومینیم، ظروف شیشه ای، لوله های پروفیل، روغن موتور ، بیل مکانیکی ، سنگهای ساختمانی و تزئینی ، سیمان و پودر گچ از عمده کالاهای صادراتی استان در سال جاری بوده است.
وی یادآور شد: گل و گیاه زینتی؛ مرغ ، آبزیان ، لبنیات ، عسل آب میوه و کشمش نیز مهمترین اقلام صادراتی استان در حوزه کشاورزی را تشکیل داده اند.
زاوشی ادامه داد: کشورهای ترکیه ، افغانستان و عراق به ترتیب بزرگترین بازارهای هدف صادراتی استان در هفت ماهه امسال بوده اند که بیشترین صادرات به میزان 353میلیون دلاربه ترکیه انجام شده است.
وی عنوان کرد: عراق پارسال به عنوان نخستین بازار هدف کالاهای صادراتی استان مطرح بود که به دلیل ضوابط و مقررات سختی که برای این حوزه وضع کرده امسال سهم خود را به ترکیه داده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار کرد: میزان واردات استان مرکزی درهفت ماه امسال نیز 34 هزار تن به ارزش 94 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال 52درصد از نظر ارزش و 10 درصد از ظر وزن کمتر است.
زاوشی عنوان کرد: عمده واردات استان را کالاهای واسط و مواد اولیه نظیر قوطی و جعبه های چند لایه، کاتالیست های شیمیایی، پوکه آمپول، الیاف شیشه، کائوچوی طبیعی و چدن شامل شده که 34 درصد آن از امارات، 18 درصد از چین ، هشت درصد از ترکیه و مابقی از سایر کشورها تامین شده است.
وی گفت: چهار هزار و 281 فقره ثبت سفارس واردات کالا به ارزش 905میلیون دلار امسال در این استان انجام شده که این رقم سال گذشته شش هزار و 500 فقره به ارزش یک میلیارد و 648 میلیون دلار بوده است.
وی با بیان اینکه امسال 218 مورد کارت بازرگانی در استان مرکزی صادر و یا تمدید شده، افزود: 136 واحد صادرکننده در استان مرکزی وجود دارد که 94 واحد آن هم اینک در حوزه صادرات فعال هستند./س

برچسب ها: سرانه ، صادرات ، استان ، مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.