چگونه می‌توانید وكیل دادگستری شوید؟

اصلي‌ترين شرط وكالت در دادگاه‌ها داشتن پروانه وكالت است بنابراین وكالت در دادگاه‌ها به جز موارد استثنايي كه در قانون پيش‌بيني شده توسط اشخاصي غير از وكلاي دادگستري یعنی افرادي كه پروانه وكالت ندارند، ممنوع است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وكالت در دادگاه‌ها نيازمند برخورداری از دو مجموعه از شرايط است؛ قسمت اول شرايط عمومي است كه در قانون مدني براي هر وكيلي مقرر شده است و اختصاص به وكيل دادگستري ندارد اما دومين دسته از شرايطي كه بايد وكلا از آن بهره‌مند باشند، شرايط اختصاصي است كه در ماده 55 قانون وكالت مصوب سال 1315 برشمرده شده است.

اصلي‌ترين شرط وكالت در دادگاه‌ها داشتن پروانه وكالت است بنابراین وكالت در دادگاه‌ها به جز موارد استثنايي كه در قانون پيش‌بيني شده توسط اشخاصي غير از وكلاي دادگستري یعنی افرادي كه پروانه وكالت ندارند، ممنوع است. در گفت‌و‌گو با كارشناسان حقوقي به بررسي شرایط لازم برای وکالت در دادگاه‌ها پرداخته‌ایم.

يك وكيل دادگستري با توجه به ماده 2 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب 1376 در بررسي شرايط عمومي مورد نياز براي وكالت در دادگاه‌ها به حمايت مي‌گويد: شرایط عمومی وكالت شامل 1- اعتقاد و التزام عملی به احکام و مبانی دین مقدس اسلام 2- اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه و قانون‌اساسی 3- نداشتن پیشینه محکومیت موثر کیفری 4- نداشتن سابقه عضویت و فعالیت در گروه‌های الحادی و فرق ضاله و معاند با اسلام و گروه‌هایی که مرام‌نامه آنها مبتنی بر نفی ادیان الهی می‌باشد 5- عدم وابستگی به رژیم منحوس پهلوی و تحکیم پایه‌های رژیم طاغوت 6- عدم عضویت و حمایت از گروهک‌های غیرقانونی و معاند 7- عدم اعتیاد به مواد مخدر و استعمال مشروبات الکلی می‌شود.

كامران كهرم در ادامه مي‌افزايد: شرایط اختصاصی این حرفه نیز به شرح ذيل قابل احصا است:

 1- متقاضی شغل وکالت، باید دارای مدرک کارشناسی در رشته حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه‌های داخل یا خارج که مورد تأیید وزارت علوم بوده یا معادل آن از دروس حوزوی باشد. بنابراین داشتن درجه کارشناسی رشته حقوق اولین شرط اختصاصی است و حتی داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری در رشته حقوق، بدون داشتن مدرک کارشناسی برای اخذ پروانه وکالت کافی نیست.

 2- سن متقاضیان در یافت پروانه وکالت در استان تهران نباید بیشتر از 40 سال و در سایر نقاط نباید بیشتر از 50 سال باشد 3- متقاضی باید در امتحان ورودی جهت اخذ پروانه کارآموزی وکالت شرکت کند و قبول شود. این امتحان معمولاً سالی یکبار و به طور همزمان، تحت نظارت اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) در تمام ایران برگزار می‌شود و کانونهای وکلای دادگستری که مستقل از کانون وکلای مرکز باشند نیز به تعداد مصوب، متقاضی پذیرش‌ می‌کنند.

شرایط کارآموزی وکالت

وي در ادامه به شرایط ورود به شغل وکالت و کارآموزی در این شغل می‌پردازد و می‌گوید: پس از قبولی در آزمون، پذیرفته‌شده باید موافقت یک وکیل پایه یک دادگستری را برای سرپرستی و هدایتش در دوران کارآموزی، اخذ کند. پس از تأیید کانون وکلا و وصول پاسخ استعلامات مربوط به احراز شرایط عمومی ذکر‌شده، پروانه کارآموزی وکالت برای متقاضی صادر می‌شود. مدت کارآموزی 18 ماه است و در این زمان کارآموز وکالت علاوه بر انجام تکالیف قانونی خود که حضور در محاکم دادگستری و کارگاه‌ها و سخنرانی‌های کمیسیون کارآموزی کانون وکلاست، باید تحت نظارت و آموزش وکیل سرپرست خود باشد و تمام کارهای وکالتی که در زمان کارآموزی در دادگستری انجام می‌دهد، باید مورد تأیید وکیل سرپرست وی باشد، در غیر این صورت حق وکالت ندارند.

 پس از طی دوره کارآموزی، یک امتحان جامع، اعم از کتبی و شفاهی که به «اختبار» مشهور است، از کارآموزان گرفته می‌شود و کسانی که حداقل معدل نمرات آنها 10 از 20 باشد، پس از یادکردن سوگند مخصوص شغل وکالت، طی مراسم خاص، عنوان وكيل دادگستري را مي‌گيرند.كهرم با تاكيد بر اينكه کارآموز وکالت در اصل، وکیل دادگستری محسوب نمی‌شود و عنوان خاص ویهمان کارآموز وکالت است، به بررسي اختيارات و محدوديت‌هاي كارآموزان وكالت مي‌پردازد و بيان مي‌دارد: کارآموز حق معرفی خود تحت عنوان وکیل دادگستری را ندارد و در تمامی مکاتبات، سربرگ و کارت ویزیت خود، حتما باید قید کارآموز وکالت را درج کندد.

 وي ادامه مي‌دهد: کارآموز از نظر انتخاب و انجام وکالت و دخالت در جریان دادرسی از لحاظ صلاحیت وکالتی، با محدودیت‌های قانونی مواجه است از جمله اين كه کارآموز در دعاوی که مرجع تجدیدنظر آنها دیوان عالی کشور است نمی‌تواند قبول وکالت کند. این دعاوی طبق ماده 233 قانون آیین دادرسی کیفری عبارتند از جرایمی که مجازات قانونی آنها اعدام یا رجم(سنگسار) باشد، جرایمی که مجازات قانونی آنها قطع عضو، قصاص نفس باشد، جرایمی که مجازات قانونی آنها حبس بیش از 10 سال باشد و مصادره اموال.

 این وکیل دادگستری مي‌افزايد: انجام وکالت توسط کارآموز در دادگستری منوط و معلق بر موافقت وکیل سرپرست وی است و او بدون امضا و تایید وکیل سرپرست به هیچ وجه حق وکالت ندارند همچنين طبق مصوبه داخلی کانون وکلا، صلاحیت وكالت کارآموزان در دعاوی مالی نیز محدود به مبلغ پانصد میلیون ریال است.

موارد استثنایی وکالت در دادگاه‌ها

این کارشناس حقوقی در خصوص بررسي موارد استثنايي وكالت افراد غير از وكلاي دادگستري در دادگاه‌ها مي‌گويد: طبق قانون، افراد محجور (افرادی که به سن قانونی 18 سال نرسیده یا افراد مجنون یا افراد غیررشید که توانایی اداره امور مالی و اقتصادی خود را ندارند) نمی‌توانند شخصاً در محاکم دادگستری در موضع خواهان یا خوانده قرار گیرند (البته در مورد صغیر ممیز و سفیه این ممنوعیت صرفاً در امور مالی آنها وجود دارد.) بنابراین دخالت در دعاوی مربوط به آنها صرفا از طرف نماینده قانونی ایشان که حسب مورد، ولی قهری(پدر یا جد پدری) یا قیم است، باید صورت پذیرد. این اشخاص در واقع مانند وکیل دادگستری و به نیابت از طرف محجور در امر دادرسی دخالت می‌کنند.

کلهر به موارد دیگری که نمایندگان قدرت دخالت در دعاوی مطروحه در دادگستری را طبق قانون از طرف دیگران دارند اشاره مي‌كند و مي‌گويد: برخی از آنها عبارتند از متولی(اداره‌کننده) در مال وقفی، مدیر شخص حقوقی(شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری)، وصی در وصیت، مدیر تصفیه در ورشکستگی تاجر، نمایندگان حقوقی ادارات دولتی و شهرداری‌ها و موسسات عمومی غیردولتی به شرط داشتن مدرک کارشناسی رشته حقوق. همچنين در امور حسبی طبق ماده 15 قانون امور حسبی مصوب 1319 و تبصره ذیل آن، اشخاص می‌توانند شخصا در دادگاه حاضر شوند یا نماینده بفرستند نیز می‌توانند کسی را به سمت مشاور همراه خود به دادگاه بیاورند که نماینده مزبور می‌تواند غیر از وکیل دادگستری باشد. ( لازم به ذکر است که امور حسبي اموری هستند که در آن دعوا و اختلافی میان افراد وجود ندارد اما بر اساس قانون برای احراز و تایید مواردی یا اخذ برخی مجوزات و احکام، نیاز به مراجعه به دادگستری است، مانند تعیین قیم، تعیین امین برای فرد غایب یا عاجز، مهر و موم و تحریر و اداره میراث متوفی، گواهی انحصار وراثت و غیره).

وي مي‌افزايد: طبق ماده 4 قانون حمایت قضایی از بسیج مصوب 1371 و تبصره ذیل آن، کارشناسان حقوقی دفاتر حمایت و خدمات حقوقی- قضایی بسیجیان می‌توانند بدون داشتن پروانه وکالت در کلیه مراحل دادرسی از طرف بسیجیان اقدام کنند. وي در ادامه مي‌افزايد: بنابراين به جز موارد استثنایی پیش‌گفته، وکالت هیچ کسی در محاکم دادگستری پذیرفته نخواهد شد و وکالت در دیوان عدالت اداری نیز از این قاعده مستثنا نیست.

 البته متأسفانه در قانون سابق دیوان عدالت اداری، اجازه وکالت به غیر از وکیل دادگستری(یعنی هر شخصی که وکالت‌نامه رسمی محضری داشت) داده شده بود که خوشبختانه قانونگذار در قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385، طی ماده 23 آن وکالت در دیوان را صرفا از طریق وکلای دادگستری امکان پذیر دانست.

وکالت در شوراهای حل اختلاف

یکی دیگر از وکلای دادگستری در بررسي تفاوت مقررات وکالت دادگستری در شوراهای حل اختلاف با دیگر دادگاه‌ها بيان مي‌دارد: طبق ماده 20 قانون شورای حل اختلاف مصوب 1387، رسیدگی اصول و قواعد دادرسی توسط قاضی شورا، تابع مقررات قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری قرار داده شده است اما تبصره 2 ماده مزبور مقررات ناظر به وکالت و ... را از آن مستثنا کرده و تابع قانون شورای حل اختلاف قرار داده است.

رضا رضاسلطانی مي‌افزايد: نکته جالب و قابل توجه آن است که در هیچ جای قانون مزبور راجع به مقررات وکالت در شورا و افراد تحت شمول، با وجود مستثنا شدن، آن سخنی به میان نیامده است. با توجه به تعیین نشدن مقررات خاص شوراهای حل اختلاف نسبت به وکالت، به قانون مادر، یعنی قانون آیین دادرسی مدنی باید مراجعه کند به موجب آن وکالت صرفا در صلاحیت وکلای دادگستری است. البته رویه عملی در شورا هم بر این اساس بوده و به غیر از وکلای دادگستری اجازه دخالت در پرونده‌ها داده نمی‌شود.

این کارشناس حقوقی در بررسي جرم تظاهر به وكالت مي‌افزايد: مطابق«ماده 55 قانون وکالت مصوب 1315 کلیه اشخاصی که فاقد پروانه وکالت دادگستری هستند یا حتی وکلای دادگستری که پروانه وکالت آنها توسط دادگاه انتظامی وکلا معلق شده یا ممنوع از وکالت شده‌اند، اگر به شغل وکالت تظاهر کرده یا عمل نماید یا با عناوین متقلبانه نظیر مشاور حقوقی و رایزن حقوق و غیره اختیار کنند یا به هر نحوی خود را اصیل دعوا جلوه دهند، مجرم بوده و به مجازات یک تا شش ماه حبس محکوم می‌شوند.»

وی با اشاره به خلأ قانوني در خصوص دسته‌بندی وکلا مطابق تخصص آنها مي‌گويد: متأسفانه هر فردی که پروانه وکالت دادگستری پایه یک دارد، می‌تواند در کل کشور و در تمام دعاوی و بدون محدودیت وکالت کند. البته وکلای حرفه‌ای معمولا بر اساس تمایلات شخصی و علمی خود، در یک یا چند زمینه به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند اما به علت ممنوعیت وکلا در تبلیغات، تخصص آنها از نظر عموم مردم مخفی می‌ماند. وي در ادامه تاكيد مي‌كند كه افراد در صورت نياز در دعاوی مهم و تخصصی به وكيل، بايد به وکلای متخصص مراجعه کنند و قبل از انعقاد قرارداد‌های وکالت حداقل نظر مشورتی چند وکیل حرفه‌ای را دریافت كنند.

وی در ادامه با اشاره به استثنائاتي كه قانون براي وكلاي دادگستري برشمرده، وكالت اتفاقي را يكي از موارد استثنایی می‌داند که بدون پروانه وکالت نیز ممکن است.

رضاسلطاني در توضيح اين نوع وكالت مي‌گويد: در ماده 2 قانون وكالت مصوب سال 1315 به اشخاصي كه واجد معلومات كافي براي وكالت باشند ولي شغل آنها وكالت دادگستري نباشد اجازه داده شده كه با گرفتن جواز وكالت اتفاقي از كانون وكلاي دادگستري مربوطه در سال سه مرتبه براي اقرباي نسبي يا سببي تا درجه دو از طبقه سه وكالت کنند.

در قانون قديم ديوان عدالت اداری نیز اشخاص غير وكيل دادگستري مي‌توانستند با ارايه وكالت نامه رسمي در آن مرجع وكالت کنند ولی در قوانین بعدی ديوان عدالت اداري تاکید شده است كه مقررات مربوط به وكالت به ترتيبي است كه در قانون آيين دادرسي مدني مقرر شده است بنابراين به نظر مي‌رسد با توجه به مقررات وكالت مصرح در قانون آيين دادرسي مدني در حال حاضر امكان وكالت اشخاص غير وكيل دادگستري در ديوان عدالت اداري وجود ندارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم دهقانی
۲۲:۰۷ ۱۲ دی ۱۴۰۰
اگر پرونده مالی داشته باشیم میتونیم وکیل بشیم
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۲:۰۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
خیلی خوب
Iran (Islamic Republic of)
Law
۰۱:۱۱ ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
سلام
من الان دارم برای دانشگاه فرهنگیان درس میخونم میخواستم بدونم اگه فرهنگیان قبول شدم
میتونم بعد از ان دوباره کنکور بدم و رشته حقوق هم بخونم
یعنی ۲تا رشته باهم
هم فرهنگیان هم حقوق
Iran (Islamic Republic of)
مهدی ذوالفقاری
۱۸:۱۶ ۱۵ اسفند ۱۳۹۹
من میخوام وکیل باشم چه کنم هنوز باشم وتلاش هایم کردم هنوز
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۲:۳۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
سلام میشه هم وکیل باشیم و هم معلم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹
باداشتن مدرک لیسانس حقوق 5سال بعنوان کارشناس حقوقی دردانشگاه ازادمشغول کاربودم میتونم وکیل یامشاوره حقوقی بشم
Iran (Islamic Republic of)
پ ع
۲۲:۳۹ ۲۰ آبان ۱۳۹۹
من با رشته ی تجربی میتونم وکالت بخونم ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۱۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۹
اگر وکالت سال اول قبول نشم و با امریه ( سرباز معلمی ) سرباز بشم آیا در دو سال خدمت حق شرکت در آزمون وکالت رو دارم؟

سوال دومم هم اینه اگر قبول نشدم و بین سربازی و کارشناسی ارشد موندم و کارشناسی ارشد رو انتخاب کردم و به دانشگاه رفتم چی بازم میتونم شرکت کنم یا نه؟ لطفا پاسخ بدین ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
سلام من تازه دارم انتخاب رشته میکنم که حقوق بخونم تا چند سالگی وکیل میشم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
majid
۱۱:۵۹ ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
سلام خوبین من کاردانی نقشه برداری دارم برای خوندن رشته ی حقوق باید باز دیپلم انسانی بگیرم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
برای وکیل شدن باید مدرکت چی باشه

ازمون وکالت خیلی سخته

لطفا به من بگید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۱۳ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
سلام می توان هم معلم بود و هم وکیل شد؟؟
لطفا واضح و با مدرک جواب دهید
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
مدرک حقوق
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۵۰ ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
سلام من کارشناسی جامعه شناسی دارم میشه ارشد دکترا حقوق شرکت کنم با اینکه برا وکالت باید لیسانس حقوق باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
لیسانس حقوق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۲ ۰۴ دی ۱۳۹۸
سلام لطفاً جواب بدهد من دیپلم کار و دانش در بخشی مدریت خانوده دارم ولی اون رشته دلخوای من نیست به دلائلی مجبور شدم که اون رشته رو در مدرسه انتخواب کنم .. الان میخوام در دانشگاه رشته حقوق وکیل مدافع رو درس بخوانم آیا ممکین اس با این دیپلم کار و دانش مدیریت خانوده برم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Hoqoq
۰۰:۰۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
حقوق رشته جذاب و کمی سخت هست البته هردرسی سختی خودش رو داره کلا درس خوندن سخته و بهترین رشته توی انسانی هست
و بازار کار زیادی داره درصورتی که وجدان کاری داشته باشین وتوهرکاری تلاش وهدف داشته باشین به موفقیت بالا و درامد عالی میرسین
واسه بدست اوردن هرچیزی انگیزه و امید داشته باشین بدون شک بهش میرسین.
France
Aylin
۲۰:۳۵ ۰۲ مهر ۱۳۹۸
سلام من مدرک کاردانی خدمات قضایی دارم،الان برای کارشناسی دستیاری قضایی در امور مدنی قبول شدم
این مغایرت تو مدرک کاردانی و کارشناسی من باعث مشکل میشه واسه آزمون وکالتم؟کانون ایراد میگیره!؟
لطفا جواب بدین خیلی مهمه
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۸:۲۰ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
باسلام آیا با مدرک حقوق دانشگاه جامع علمی کاربردی میشه بعدا در آزمون وکالت شرکت کرد و وکیل شد؟
Iran (Islamic Republic of)
پروا
۰۳:۳۶ ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
سلام کارشناسی فقه و حقوق هستم و ارشد حقوق بین الملل. نمیتونم با مدرک ارشد ام شرکت کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۲۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
سلام...
من دیپلم تجربی هستم(نظام جدید)با معدل ۱۷...قبل از اینکه بیام رشته تجربی به انسانی علاقه داشتم وخیلی علاقه به وکالت دارم الان کنکور تجربی دادم وازاد اوردم وعلاقه ایی هم به پشت کنکور موندن ندارم دوست دارم وکالت از طریق دانشگاه ازاد بخونم به نظرتون موفق میشم....وخیلی علاقه به حفظ و مفهومی خوندن دروس دارم ...لطفا در حد توان تان راهنماییم کنید تااشتباهی نکنم ....ممنون میشم...
Iran (Islamic Republic of)
مهدیه
۰۲:۳۳ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
سلام من امسال کنکور تجربی دادم رتبه ام جوریه که پرستاری قبول میشم ولی از زیست و اینا متنفرم به نظرتان میدونم با معدل ۱۹ دیپلم حقوق پیام نور قبول بشم؟
ضمنا من عاشق وکالتم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی مقدم
۱۹:۳۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
سلام و عرض خسته نباشید
من ازتون درخواست یک راهنمایی رو دارم که لطف کنین بگید چطور از طریق دانشگاه پیام نور وکالت بخونم
ممنون میشم راهنمایی کنید
باتشکر .
Iran (Islamic Republic of)
پرستو
۱۶:۱۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
ایا یک وکیل میتواند با یک وکیل ازدواج کند؟؟
Turkey
امین
۲۲:۵۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
سلام من کاردانی معماری دارم وکارشناسی ناپیوسته حقوق وکارشناسی ارشدحقوق جزا ایامیتونم ازمون وکالت شرکت کنم
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۱۹:۵۶ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
سلام من ۵ سال پیش یک ماه زندان کشیدم بخاطر درگیری یعنی قرار بازداشت ولی حکم که دادگاه داد جریمه نقدیم کردن ایا میتونم وکالت شرکت کنم یا بخاطر قرار بازداشتم مخالفت میکنن
United States of America
ناشناس
۰۱:۳۲ ۰۹ آذر ۱۳۹۷
ما مردم روی وکلا به عنوان جمعی حساب می کنیم که عدالت و انصاف و ارزشهای بالا و انسانی رو در جامعه بالا ببرند و حق ظالم رو کف دستش بگذارن نه عده ای که تا پول می بینند از هر کسی که جرمها انجام داده دفاع کنن و سدی بشن در راه اقامه انصاف و عدالت، انصاف و عدالت به معنای واقعی این واژگان ... به خصوص در رابطه با حقوق گروههایی که حقشون خیلی ضایع شده بسیار به افراد حقوقدان نیاز داریم در جامعه که ازشون دفاع کنند و انصاف رو برای این گروهها اجرا کنن مثل زنان، کارگران، کودکان، محیط زیست، حیوانات، ... . یادتون نره که انسانیت از هر شغلی مهمتر هست برای هر فرد آدمی.
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۲۰:۳۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۷
به نظر منم رشته ی خوبی نیست .من ارشد حقوق خصوصی دارم .
Iran (Islamic Republic of)
غزل
۱۹:۲۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
سلام من رشته حقوق میخونم واهل همدان هستم..اگه من تو آزمون وکالت قبول بشم میتونم تو شهر قزوین دفتر وکالت بزنم یا فقط باید استان خودم باشه؟ ممنون راهنماییم کنید
Germany
زهرا
۱۲:۴۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
سلام من می خوام بدون کنکور رشته حقوق بخونم می خواستم بدونم این آزمون وکالت خیلی سخته؟؟؟مدرک ازاد یا پیام نور کدوم بهتر؟؟
United States of America
مریم
۱۶:۲۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۷
فرقی نداره دولتی بخونی یا ازاد یاپیام نور.فقط مدرک کارشناسیت باید حتما حقوق باشه .من ارشد حقوق خصوصی دارم امسال باراوله شرکت میکنم.بنظر خودم هفتاد درصد آمادگی دارم.ان شاالله همه موفق باشن منم بتونم قبول بشم
Germany
زهرا
۱۲:۴۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
سلام من می خوام بدون کنکور رشته حقوق بخونم می خواستم بدونم این آزمون وکالت خیلی سخته؟؟؟مدرک ازاد یا پیام نور کدوم بهتر؟؟
Iran (Islamic Republic of)
kimia
۱۷:۳۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۷
سلام کسی که کارشناسی فقه ومبانی حقوق اسلامی رو داره میتونه آزمون وکالت بده!!‌و وکیل بشه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۰ مهر ۱۳۹۷
بلع من دارم صد در صد شرکتکردم قبول نشدم
Iran (Islamic Republic of)
milad
۱۱:۰۲ ۲۷ تير ۱۳۹۷
سلام میخواستم بدونم که مدرک دانشگاه پیام نور هم واقعا ارزشی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
milad
۱۱:۰۲ ۲۷ تير ۱۳۹۷
سلام میخواستم بدونم که مدرک دانشگاه پیام نور هم واقعا ارزشی داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۹ مرداد ۱۳۹۷
بله معتبره
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۷:۳۵ ۱۹ تير ۱۳۹۷
آیا دکتری بدون امتحان وکالت میتواند پروانه بگیره ..
Iran (Islamic Republic of)
حسین موسوی نسب
۱۳:۲۸ ۱۴ تير ۱۳۹۷
اینجانب دارای مدرک تحصیلی لیسانس رشته مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید گرایش ماشین ابزار می باشم بنده می توانم در کارشناسی ارشد رشته حقوق بخوانم ویانه لطفا جواب بدهید خیلی ممنونم خیلی ممنونم.
United States of America
مریم
۱۶:۲۴ ۰۴ آبان ۱۳۹۷
میتونی بخونی ولی باارشد نمیتونی وکالت شرکت کنی.حتما باید لیسانست حقوق باشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین موسوی نسب
۱۳:۲۸ ۱۴ تير ۱۳۹۷
اینجانب دارای مدرک تحصیلی لیسانس رشته مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید گرایش ماشین ابزار می باشم بنده می توانم در کارشناسی ارشد رشته حقوق بخوانم ویانه لطفا جواب بدهید خیلی ممنونم خیلی ممنونم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۵۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
سلام میخواستم بپرسم برای اینکه رشته حقوق بخونیم در دانشگاه فردوسی حداقل رتبه چند باید باش.؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۵۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
برای این ک رشته حقوق تویه دانشگاه فردوسی بخونیم منطقه 3رتبت حداقل باید چند باش؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۵۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۷
برای این ک رشته حقوق تویه دانشگاه فردوسی بخونیم منطقه 3رتبت حداقل باید چند باش؟
Iran (Islamic Republic of)
عسکری میثم
۱۷:۲۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
باسلام وخسته نباشید ۳۴ساله هستم ازمازندران فوق دیپلم itدارم ـآیامیتونم درمقطع کاردانی به کارشناسی لیسانس حقوق بگیرم ودرآزمون وکالت قبول شم ؟ لطفا به پرسشم پاسخ بدین ـ سپاس
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۱۱:۲۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام
آیا اتباع خارجه که در ایران حقوق میخونن مانند اتباع افغان هم میتونن در ایران وکیل بشوند؟
یا سر دفتری و غیره
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
سلام.یکی از شرایط اساسی برای شرکت در آزمون وکالت و کسب پروانه وکالت و همین طور ازمون سردفتری و ...،داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران است.بنابراین کلیه اتباع خارجی به شمول اتباع افغانستان نمی توانند وارد این حرفه شوند.
Iran (Islamic Republic of)
سیدد سعید
۰۲:۱۲ ۰۳ فروردين ۱۳۹۷
سلام من کارشناسی علوم قرآن و حدیث دارم آیا میتونم برا آزمون دفتر ازدواجی شرکت کنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
حقوق بهترینه توعلوم انسانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
ای با داشتن مدرک لیسانس هم میشه وکالت فردی را انجام داد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
خیر.باید حتما پروانه ی وکالت داشته باشین
Iran (Islamic Republic of)
اوا رحیمی
۱۳:۰۲ ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
سلام من قصد دارم وکالت بخونم میخواستم بدونم درامد این کار چجوریه
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۲۲:۱۳ ۰۲ بهمن ۱۳۹۶
باسلام از آنجاییکه اینجانب سابق 15 سال کارشناس حقوق هستم آیا بدون شرکت در آزمون وکالت می توانم عضو کانون وکلا شوم یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
خیر.باید در آزمون وکالت شرکت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
سین
۱۵:۲۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
اینم شد سوال
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۲:۰۱ ۱۴ دی ۱۳۹۶
آیا با تحصیل در حوزه میتوان وکیل شدیا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ش
۰۱:۰۸ ۱۳ دی ۱۳۹۶
سلام دوستان برای وکالت باید حداقل مدرک کارشناسی حقوق را داشته باشیم بعد گرفتن مدرک کارشناسی و بعد خدمت سربازی میتونیم که در ٱزمون وکالت شرکت کنیم و قبول شویم و به عنوان وکیل به مردم خدمت کنیم.
این از این اما در مورد موفق شدن در این رشته باید بگم این رشته برای من نوعی که دو ترمم موندە که کارشناسی حقوقم را بگیرم این رشته رشته ی شیرینیه واسم دوسش دارم
برای موفقیت در این رشته 1 علاقه مهمه 2 این که اگر پایه مون رو قوی کنیم ، مباحث ابتدایی و آغازین این رشته درسی (کارشناسی حقوق) را خوب فرا بگیریم ، خوندن این رشته را خوب درک خواهیم کرد و خوندنش آسون خواهد بود و در نهایت موفق خواهیم شد .
بستگی به خودمون داره به علاقه مون به تلاشمون ، به قوی کردن پایه مون و ...
یه اراده میخواد بعدش خداوند خودش به معبودش کمک خواهد کرد و السلام
امیدوارم که موفق شید
Iran (Islamic Republic of)
الناز
۱۵:۴۷ ۱۱ دی ۱۳۹۶
سلام بچه ها. خواهشا هرکی لیسانس حقوق نداره ولی پروانه وکالت داره یاکسی رو با این وضع میشناسه لطفا به من ایمیل بزنه. مرسی.elnazalamdari1234@gmail.com
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۸:۱۶ ۱۰ دی ۱۳۹۶
اگه کسی پدریامادرش سابقه داشته باشه میتونه وکیل بشه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۶:۵۸ ۱۰ دی ۱۳۹۶
سلام اگه کسی پدریامادرش سابقه داشته باشه آیامیتونه وکیل شه ؟؟ خواهش میکنم یکی بگه
Iran (Islamic Republic of)
محمدی آزاد
۰۹:۰۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۶
سلام. یکی از همشهریها... یه کاغذی پیدا کرده یا درست کرده که نشون میده پنجاه و شش سال پیش پدرشون. چند زمین از پدرم خریدن که البته مشخصات ناقصی داره و معلوم نیست کدام زمین هست فقط نام محله ی. به تعداد ذکر شده به نظر من غیر کارشناس تقلبی میاد خلاصه ... پدرم به عنوان فروشنده بیست ساله به رحمت خدا رفته و و خریدار پدر معترض دو سه ساله و تا زمانزنده بود حتی سر سوزنی مشکل نداشتند . در ضمن پدر بار ها میگفتند من هیچ زمینی را نمی فروشم مگر اینکه تعویض کنم. در ضمن الان خودشو وکیل پدر فوت شدن میدونند. و با برادران خود نیز اختلاف دارند . در ضمن تا چند سال پیش همین آقا به علت کلاهبرداری. متواری بود . شاید هنوز پرونده ی مفتوحی داشته باشد . سوال. مگر میتوان کاغذی که معلوم نیست. چه جور تهیه کرده.، وبانبودن فروشنده و خریدار اقدام کند وبه نتیجه برسد . لطفا راهنمایی کنید. متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۶
سلام من میخوام انتهاب رشته وکیلی کنم باید چکار کنم راهنماییم میکنین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۳۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
وکالت انتخاب رشته نداره.
شما باید کارشناسی حقوق یا فقه و حقوق اسلامی و بگیرید بعد در آزمون وکالت شرکت میکنید.اگر در آزمون قبول شدید باید مدت معیتی برید کاراموزی بعدش میتونید دفتروکالت بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
میتوانید شما اون کاغذ را با نوشته های که دارد به خط خوانی ببرید،وببینید که این نوشته ها مال چند سال پیش بوده،ایا قبل از فوت پدر بوده،یا بعد که فاقد اعتبار بوده،ومبتوانید شکایت کنید به جرم کلاه،برداری
Iran (Islamic Republic of)
simasaadat
۱۳:۵۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
باسلام من ۵سال نماینده حقوقی بوده ام آیا میتوانم پروانه وکالت بگیرم؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۳۵ ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
خیر.
باید حتما در آزمون وکالت شرکت کنید
باید سن تون هم اگر در تهران هستید ۴۰وکمتر از چهل باشه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۹:۱۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۶
سلام بنظرم حقوق یه رشته خیلی سخته که اگر میخوای تو این رشته موفق بشی باید خیلی درس خون و باهوش باشی و اعتماد بنفس زیادی داشته باشی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۲:۱۸ ۱۳ مهر ۱۳۹۶
سلام دوستان سر دوراهی بد جور موندم به نظرتان روانشناس بهتره یا حقوق لطفا نظر اون رو با ذکر دلیل بیان کنید مرسی سریع جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
موسي يگانه مهر
۲۱:۱۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
سلام و خسته نباشيد
در دانشگاه علمي كاربردي
وكالت مورد تأييد هست يا نه
راهنمايي كنيد ممنون ميشم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا محمدزاده
۱۴:۴۵ ۱۰ شهريور ۱۳۹۶
ی سوال دارم خدمتتون ،میخوام امسال برای حقوق امتحان بدم ولی ۲ تا پرونده کیفری دارم که یکی را برائت گرفتم و دیگری جریمه نقدی ،ولی چند روز زندان بودم ، ایا میتونم وکالت بخونم یا بیخیال این شغل بشم ؟ ممنون میشم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۷ ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
سلام
میتونی بخونی
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۱:۰۷ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
سلام ایا من شخص عادی میتوانم وکالت برادر خود را برای پیگیری یک شکایت با ثبت وکالت در دفتر اسناد رسمی به عهده بگیرم یا نه . لطفا پاسخ بفرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۱۴:۱۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۶
نه نمیتونی...حتما باس مجوز وکالت داشته باشی ...
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۵۵ ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
من میخوام وکیل شم نو را خدا یکی کامل تو ضیح بده چکار کنم
United States of America
حسین
۲۲:۵۴ ۱۸ مرداد ۱۳۹۶
سلام میشه در مورد آزمون ورودیش بگین سخته آسونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
دوستاني ك علاقه ب وكالت دارن فقط بهشون ميخام بگم ك هيچ كاري نشد نداره،همه ي كارا سختيه خودشو داره.يه اراديه قوي و يه هدف دراز مدت ميخاد.و مطمعن باشين ك ميشين.نزارين كسي دلسردتون كنه.واسه هدف و موفقيت بجنگين مثه خودم و حتما بهش ميرسين
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۱۸:۰۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۸
به هدفت رسیدی نتیجه خوبی داشت یا نه
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۲۰:۵۹ ۱۹ تير ۱۳۹۶
رشته حقوق مثل مهندسی عمرانه باید پروانه بگیری
هفت سال چشممو دوختم به کتاب و فوق لیسانس حقوق گرفتم پشت کنکور وکالت گیر کردم .
خیلی مسخره است،میخوای بگی درس خوان نبودی خیر بحث این حرف ها نیست معدل الف دانشگاه بودم
خیلی ظلمه
کاش در عوان جوانی یکی بهم میگفت
حالا هم مجبورم پنهانی مشاوره حقوقی بدم و لایحه و دادخواست تنظیم کنم ابنم نشد نون درآوردن
اگه درصدی درخودت میبینی که وکیل نمیشی این رشته رو نخوان
عمه ام هم بلده بخونه.
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۲۳:۰۲ ۱۰ تير ۱۳۹۶
سلام من میخوام انتهاب رشته وکیلی کنم باید چکار کنم راهنماییم میکنین
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۲۳:۰۲ ۱۰ تير ۱۳۹۶
سلام من میخوام انتهاب رشته وکیلی کنم باید چکار کنم راهنماییم میکنین
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۲۳:۰۲ ۱۰ تير ۱۳۹۶
سلام من میخوام انتهاب رشته وکیلی کنم باید چکار کنم راهنماییم میکنین
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۲۳:۰۲ ۱۰ تير ۱۳۹۶
سلام من میخوام انتهاب رشته وکیلی کنم باید چکار کنم راهنماییم میکنین
Iran (Islamic Republic of)
من
۲۰:۲۵ ۱۸ تير ۱۳۹۸
باید بری رشته علوم انسانی و کارشناسی حقوق بگیری بعد در آزمون وکالت شرکت کنی، اما من بهت میگم به درد نمیخوره بهتره بری رشته های مرتبط با پزشکی رو بخونی بازار فوق العادهای دارن.
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۷:۵۷ ۰۸ تير ۱۳۹۶
سلام اره عزيزم ميتوني
Iran (Islamic Republic of)
مبینا
۰۳:۱۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
سلام
من میخام وکالت بخونم
میتونم تو دانشگاه علمی کاربردی بخونم یا فقط ازاد
سخته‌؟؟؟؟کمکم میکنین دوستان
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۱۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
وکیل دادگستری چقد باید درس بخونه تا بشه پایه یک دادگستری
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۱۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
وکیل دادگستری چقد باید درس بخونه تا بشه پایه یک دادگستری
Iran (Islamic Republic of)
somayeh
۱۴:۴۰ ۰۶ فروردين ۱۳۹۶
تو مطالب بالا شرایط برای کاراموز گفتید این کار اموز چطوری میتونه مستقل کار کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۵ آذر ۱۳۹۵
سلام من پیش دانشگاهی هستم و امسال بایدکنکوربدم میخوام بدونم رتبه
ی کنکورم چقد باید باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۳۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
اصلا ربطی به کنکور نداره شما باید لیسانستونو تو دانشگاه آزاد بگیری یا دانشگاه تهران یا دانشگاه خارج ایران ، بعد لیسانس میتونید وارد حرفه وکالت بشوید
Iran (Islamic Republic of)
sahar
۰۱:۰۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سلام. من باید انتخاب رشته کنم خودم علاقه به وکالت دارم اما نمیدونم موفق میشم یانه لطفا راهنماییم کنین :(
Iran (Islamic Republic of)
sahar
۰۱:۰۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سلام. من باید انتخاب رشته کنم خودم علاقه به وکالت دارم اما نمیدونم موفق میشم یانه لطفا راهنماییم کنین :(
Iran (Islamic Republic of)
sahar
۰۱:۰۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سلام. من باید انتخاب رشته کنم خودم علاقه به وکالت دارم اما نمیدونم موفق میشم یانه لطفا راهنماییم کنین :(
Iran (Islamic Republic of)
sahar
۰۱:۰۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سلام. من باید انتخاب رشته کنم خودم علاقه به وکالت دارم اما نمیدونم موفق میشم یانه لطفا راهنماییم کنین :(
Iran (Islamic Republic of)
sahar
۰۱:۰۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سلام. من باید انتخاب رشته کنم خودم علاقه به وکالت دارم اما نمیدونم موفق میشم یانه لطفا راهنماییم کنین :(
Iran (Islamic Republic of)
sahar
۰۱:۰۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سلام. من باید انتخاب رشته کنم خودم علاقه به وکالت دارم اما نمیدونم موفق میشم یانه لطفا راهنماییم کنین :(
Iran (Islamic Republic of)
sahar
۰۱:۰۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۵
سلام. من باید انتخاب رشته کنم خودم علاقه به وکالت دارم اما نمیدونم موفق میشم یانه لطفا راهنماییم کنین :(
Iran (Islamic Republic of)
Mona
۰۱:۵۴ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
با عرض سلام
اگر ممکنه در رابطه با حقوق بین الملل هم بنویسید و اینکه آیا ممکنه کسی که مسلمان نیست وکیل بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۹ آبان ۱۳۹۵
سلام میخواستم بپرسم ببینم با این مدارک معادل که میدهند مثلا پژوهشکده ها میدهند میتوان پروانه وکالت گرفت یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۵
دوستان عزیز وکالت شغل پر درآمدیه به شرط اینکه دنیات رو به آخرتت بفروشی
چ بسا که متاسفانه بعضی از انسانهای پول دوست بخاطر پول حق و ناحق میکنند که امیدوارم همیشه حق و حقیقت پیروز بشه
Iran (Islamic Republic of)
من
۲۰:۲۷ ۱۸ تير ۱۳۹۸
اصلاً هم شغل پر درآمدی نیس من دوستانی داشتن که نتونستن 800 تومن پول تمدید پروانشونو بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۵
باعرض سلام:من یک معلم هستم آیامیتوان درکنارمعلمی به شغل وکالت برداخت یانه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۳۰ تير ۱۳۹۵
عاشق وکالتم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۴ ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
وکیل ها پوست موکل هارو میکنن وحسابی پول میگیرند وحق طرف مقابل رو تضییع میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۹ دی ۱۳۹۴
درامد وکلا چگونه می باشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۱۹ دی ۱۳۹۴
درامد وکلا چگونه می باشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
حقوق بهترینه توعلوم انسانی
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۶:۳۶ ۱۰ اسفند ۱۳۹۳
سلام سعی کن حقوق بخونی خیلی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
mohammad g s76
۱۶:۱۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۳
سلام
من امسال کنکور دارم .میشه منو با رشته حقوق و وکالت اشنال کنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۰:۵۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام من فوق لیسانس حقوق دارم الانم دکتری قبولشدم هیچ ارزشی نداره مگه وکالت یا قضاوت قبول شی اونم شکوندن شاخ غول هفت سره
Iran (Islamic Republic of)
من
۲۰:۲۹ ۱۸ تير ۱۳۹۸
کاش یه رشتهی دیگه میخوندی به خدا بدبخت شدی رفت.
آخرین اخبار