از شش سالگی به فکر دندان‌های کودکتان باشید!

بهترین سن برای ارتودنسی سن ۶ سالگی است و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس آنها در بین دوستانشان خواهد شد.

دکتر احمد سوداگری، ارتودنتیست در خصوص اینکه کار ارتودنسی از چه سنی در افراد شروع می‌شود به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: بهترین سن برای انجام ارتودنسی در افراد سن شش سالگی است که همزمان با افتادن دندان‌های شیری و رویش دندان‌های دائمی است که با تشخیص زود هنگام آن از بروز مشکلات دندانی در آینده می‌توان پیشگیری کرد. 

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه در هر سنی شیوهٔ درمان متفاوت است با توجه به نوع مشکلی که در افراد وجود دارد زمان‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود، به عنوان نمونه کسانی که فک پایینشان جلو است بهتر است از سن پایین، درمان شروع شود به شرطی که شدت مشکل زیاد نباشد. 

وی در ادامه گفت: چنانچه فک پایین خیلی جلو باشد پزشک معالج ترجیح می‌دهد روی بیمار هیچ درمانی انجام ندهد و تا سن نوزده سالگی درمان را به تعویق بیندازد تا در زمان مناسب کار ارتودنسی و بعد جراحی فک انجام شود. 

وی در ادامه اظهار داشت: اگر مشکل فک کم باشد و مختصری جلو باشد می‌شود با درمان هایی که پزشک ارتودنتیست تشخیص می‌دهد روی بیمار عمل شود تا در آینده نیاز به جراحی نباشد. 

این متخصص ارتودنسی با بیان اینکه گاهی مشکلات دندان تنها به فک جلو ختم نمی‌شود، گفت: افرادی که به ارتودنتیست مراجعه می‌کنند اغلب فک پایینشان عقب است که برای درمان این معضل به آن‌ها پیشنهاد می‌شود که در سنین پایین دختر‌ها سن نه تا ۱۱ سال و پسر‌ها در سن ۱۰ تا ۱۳ سال تحت کنترل پزشک قرار بگیرند تا درصورت امکان با روش ارتدنسی بتوان مشکل فک را حل کرد. 

وی در ادامه گفت: با این روش ارتودنسی می‌تواند به بیمار کمک کرد تا رشد فک ادامه یابد و به سمت جلو پیش رود. 

وی برای کسانی که در سنین پایین کار ارتودنسی را انجام نداده‌اند زمان مناسب را سن ۱۸ تا ۱۹ سالگی دانست که معمولا به گفتهٔ وی این افراد بهترین کاندید برای کار ارتودنسی هستند که بهتر است طبق صلاحدید دندان پزشک ابتدا روی فرد کار جراحی انجام شود تا مشکلات دندانی‌اش رفع شود. 

وی در ادامه دربارهٔ مزایای درمان زودهنگام ارتودنسی گفت: کودک از جهت استخوان سازی و متابولیسم بدن به گونه‌ای است که در سنین رشد به سر می‌برد و چون در این مرحله از زندگی سلول‌های استخوان ساز خوبی دارد به راحتی می‌توان حالت دندان‌ها را به شکل ایده‌آل تغییر و تحت کنترل قرار داد. 

به گفتهٔ این ارتودنسیت مزیت در سن پایین هست اما ارتودنسی در سن کم معایبی هم دارد که بیشتر از طرف اغلب دندان پزشکان توصیه می‌شود بیماران در سن ۱۸سالگی برای ارتودنسی مراجعه کنند. 

وی دلیل این امر را در این دانست که چون در سن ۱۲ سالگی که کودکان عمل ارتودنسی به اتمام رسیده باشد به دلیل اینکه هنوز بدنش در حال رشد است این باعث می‌شود در نتیجهٔ درمان تغییرات ایجاد شود و نه تنها بیمار بلکه ارتودنسیت هم نتواند نتیجهٔ مطلوب از ارتودنسی بگیرند. 

وی در پایان خاطرنشان شد: کودک در سن کم به دلیل ارتباطی که با همکلاسانش برقرار می‌کند و از شرایط نامناسب دندانی برخوردار است از نظر اعتماد به نفس دچار مشکل می‌شود که بهتر است زود‌تر تحت درمان قرار بگیرد. 


انتهای پیام/

برچسب ها: دندان ، ارتودنسی ، فک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار