اخبار ویژه روزنامه های یکشنبه؛

تله‌گذاری شیطان این‌بار در ژوهانسبورگ/ مجوز دولت براي پرداخت خسارت زلزله سال گذشته ايلام

هیجان پوپولیستی و مقایسه ظریف با مصدق،موافقت با برگزاري برخي گردهمايي هاي عجيب،ماجراي مناقشه معاون فرمانداري و عليرضا دبير،استعفاي دسته‌جمعي در اتاق ايران،امانت شهدای هسته‌ای و ...از جمله خبر ویژه های برخی روزنامه های یکشنبه هستند که میتوانید اینجا بخوانید.

*کیهان

تله‌گذاری شیطان این‌بار در ژوهانسبورگ


برخی محافل رسانه‌ای داخلی و خارجی، مراسم تدفین نلسون ماندلا را بهانه دیگری برای هل دادن دکتر روحانی به سمت ملاقات با رئیس دولت شیطان بزرگ قرار داده‌اند. مراسم تدفین ماندلا احتمالا یک هفته دیگر در ژوهانسبورگ برگزار می‌شود.روز گذشته در حالی که چند سایت‌ داخلی آرزوی خود برای چنین اتفاقی را تبدیل به گمانه و تحلیل می‌کردند، گاردین نیز نوشت با توجه به حضور سران کشورها در مراسم تدفین ماندلا شاید این مراسم به ملاقات روحانی و اوباما منجر شود. گاردین مدعی شد: روح آشتی‌جویانه ماندلا شاید بتواند مثلا فضایی را برای اولین دیدار میان اوباما و روحانی فراهم آورد. (برخلاف این ادعا رژیم مستکبر آمریکا در پی باج‌گیری و زورگویی است و نه آشتی‌جویی).

یادآور می‌شود رسانه‌های زنجیره‌ای همسو با شبکه تبلیغاتی آمریکا تلاش گسترده را به کار بسته بودند تا دکتر روحانی در جریان سفر به نیویورک و حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به طور تصادفی! با اوباما ملاقات کند. بعدها گفته شد ممکن است این دیدار در مهمانی‌ ناهار بان‌کی‌مون اتفاق بیفتد اما خبرها حاکی از آن بود که طرف غربی، میز شراب را بر اهمیت انجام چنین ملاقاتی ترجیح داده است.با این وجود وسوسه گروه پیگیر ماجرا موجب، مکالمه تلفنی روحانی با اوباما در آخرین ساعات عزیمت به فرودگاه و بازگشت از نیویورک شد.این اتفاق از جمله همان پیشامدهایی بود که مورد تذکر رهبر انقلاب - به عنوان رفتار نابه‌جا - قرار گرفت. نکته قابل تأمل بی‌صداقتی مقامات آمریکایی بود به نحوی که با وجود درخواست طرف آمریکایی برای این مکالمه، سوزان رایس ادعا کرد این تماس تلفنی با درخواست طرف ایرانی صورت گرفته است. دو روز بعد نیز اوباما با گستاخی تمام در ملاقات با نتانیاهو ادعا کرد همه گزینه‌ها به ویژه گزینه نظامی علیه ایران روی میز است.با این وجود آقای روحانی اخیرا در مصاحبه با روزنامه فایننشال‌تایمز گفته بود اوباما را آدم مؤدبی یافتم(!)اوباما طی هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده که ساختار اصلی تحریم‌های شدید ضد ایرانی سر جای خود باقی می‌ماند و آمریکا به دنبال برچیدن برنامه هسته‌ای ایران است.

واشنگتن پست: تحریم‌های ضدایرانی محوری‌ترین سند سیاست خارجی اوباماست

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید توافق ژنو سخت‌ترین بخش تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کرده است.روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: سنارتورهای هر دو حزب در کنگره که روزهای پایانی تعطیلات را می‌گذرانند، عزم جزم کرده‌اند تا در بازگشت از تعطیلات و در فاصله زمانی تا کریسمس بطور جد موضوع تصویب تحریمهای جدید علیه ایران را در دست بررسی قرار دهند.«رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و یکی از حامیان تحریم بیشتر ایران می‌گوید: از نظر من تحریمهای جدید دولت آمریکا را در موضعی قرار می‌دهد تا چنانچه توافق‌نهایی به هر دلیل حاصل نشد، آمریکا در موضع قدرت باشد.منندز می‌افزاید: «این تحریمها برای ایرانیها روشن خواهد ساخت که اگر معامله را نهایی نکنند تحریم در انتظار آنها خواهد بود.»

تحریم مورد نظر منندز اعمال محدودیت بیشتر در خرید بین‌المللی نفت و شناخت فرصتهایی برای تحریم بخش خصوصی ایران است. در لایحه‌ای که نمایندگان کنگره قصد بررسی تصویب آن را دارند همچنین پیشنهادهای دیگری نیز مطرح شده است شامل عرضه گزارش ماهانه رئیس‌جمهور به کنگره در مهلت زمانی شش‌ماهه و نیز ممنوعیت کامل معامله آمریکا با کشورهای خریدار نفت ایران. توصیه منندز این است که تحریمها الان تصویب شود اما اجرای آن به شش‌ماه دیگر یعنی پایان مذاکرات موکول گردد. در طرح منندز امکان وتو و ملغی اعلام شدن این مصوبات با حکم رئیس‌جمهور هم پیش‌بینی شده است.

واشنگتن‌پست با بیان اینکه «تحریم‌های ضد ایرانی محوری‌ترین موضوع در مسائل خارجی دوران کاری پنج ساله اوباما می‌باشد» می‌نویسد: دولت آمریکا هر گونه قانونگذاری برای تحریم جدید ایران را عامل تخریب توافق موقت هسته‌ای با ایران می‌داند ضمن آنکه معتقد است این قانونگذاری مذاکرات پیش رو برای دستیابی به توافق‌نهایی را هم از مسیر خود منحرف خواهد ساخت.یک مقام بلندپایه دولت آمریکا دراین‌باره اعلام کرده است:‌«اگر می‌خواهید پای ما را در توافق نهایی به داخل آتش بیفکنید، خب این کار را بکنید.» اگر افرادی نسبت به عناصر توافق نهایی نگرانند، بیایند و به ما بگویند، نه اینکه در نیمه راه مذاکرات بنشینند و دست به تحریم بیشتر ایران بزنند».واشنگتن‌پست می‌نویسد: دولت آمریکا معتقد است که تصویب تحریمهای جدید شروط توافق موقت را نقض می‌کند ضمن آنکه موجب ایجاد شکاف میان آمریکا با سایر شرکایش در مذاکرات می‌شود و موضع تندروهای مخالف توافق هسته‌ای را به خصوص در مذاکرات آتی تقویت می‌کند.

«دیوید کوهن» معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امر تروریسم و اطلاعات مالی در این باب می‌گوید: «هدف از تحریمها از همان ابتدای امر بکاربردن نیرویی عظیم برای تغییر سیاستهای ایران بود، نه اینکه تحریم کنیم تا دلمان خوش باشد که تحریم کرده‌ایم. تحریم‌های سخت همچنان علیه ایران باقی است و لغو نخواهد شد.واشنگتن‌پست با بیان اینکه تحریم‌های ضد ایرانی بیش از یک دهه است که در جریان است، ادامه می‌دهد: توافق ژنو سخت‌ترین بخش تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کرده است. دیوید کوهن می‌گوید که تحریمهای بانکی همچنان معتبر است و شرکتهای خارجی نمی‌توانند پول بابت قراردادهایشان را از ایران دریافت کنند مگر تحت یک سری شرایط بسیار سخت که به تازگی مقرر شده است.

او می‌افزاید: «ما به بانکها و صاحبان تجارت اعلام می‌کنیم که چنانچه با هر موجودیت تحت تحریمی که تعدادشان به 600 شرکت می‌رسد معامله کنید خود را از شبکه مالی و بازارهای آمریکا خارج ساخته‌اید. این اهرم قوی قدرت ماست».یادآور می‌شود باراک اوباما نیز اخیرا به صراحت اعلام کرد کلیدی‌ترین بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران متوقف خواهد شد و این در حالی است که سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران همچنان پابرجا خواهد بود.

اپوزیسیون ضربه مغزی شده و بیهوش است

یکی از فعالان سابق اپوزیسیون می‌گوید اپوزیسیون جمهوری اسلامی در کما فرو رفته و صرفا زندگی نباتی دارد.اسماعیل نوری علا در وب‌سایت گروهک چند نفره موسوم به «جنبش سکولار دموکراسی» نوشت: اپوزیسیون سکولار دموکرات انحلال‌طلب (برانداز) به اغمای رخوتناک افتاده است. به نظر من که اپوزیسیون که خود را نیز جزو آن می‌دانم، در حال حاضر در گرداب بیهوشی فرو افتاده و نوعی زندگی گیاهی را آغاز کرده است.وی با بیان اینکه دولت آمریکا به اپوزیسیون وابسته نظیر سازمان مجاهدین (منافقین) و کومله و دموکرات دفاتری برای فعالیت در واشنگتن داده، می‌نویسد: اپوزیسیون بیمار است و سوال این است که این بیمار فرو رفته در کما را چگونه می‌توان به هوش آورد و فعال کرد؟ پزشکان معمولا روند بیرون آمدن از «کما» را وابسته به شرایط مختلفی می‌دانند. اگر کما ناشی از کمبودهایی در تغذیه سیستم باشد (مثلا افتادن سریع قند خون) می‌توان با جبران کمبودها شخص فرو رفته در کما را بیرون کشید. اما اگر کما ناشی از لطمه‌های مغزی، چه به علت ادامه بلندمدت کمبودها و چه به دلیل ضربه‌هایی از خارج باشد، بیرون آمدن مریض از کما مشکل‌تر است و تبدیل به گیاه شدن بیمار و یا پایان زندگی او هر لحظه می‌تواند محتمل‌تر شود.

وی ادامه داد : دچار شدن اپوزیسیون سکولار دموکرات انحلال‌طلب و مستقل به کمای سیاسی ناشی از فقدان هدف و استراتژی معین و قابل قبول گسترده، همراه با واکنشی بودن رفتارها و گفتارها، و ناامیدی از امکان فروپاشی رژیم است.نوری علا در ادامه با تصریح بر اینکه اپوزیسیون با یک غوره سردی و با یک مویز گرمی‌اش می‌کند، می‌افزاید: تا آن زمان که اپوزیسیون دچار تشتت و تفرقه در امر انتخاب هدف و تعیین استراتژی است، ناچار خواهد بود که یا همچون اصلاح‌طلبان با موج حوادث همراه شود و برای پیروزی روحانی کف بزند و یا تن به غوطه زدن در اغما بدهد تا شاید روزی از این خواب زمستانی بیدار شود و یا به صورتی همیشگی در این اغمای دلشکن بماند تا مرگ‌اش فرا رسد.

هیجان پوپولیستی و مقایسه ظریف با مصدق

عضو گروهک ملی- مذهبی از تشبیه دکتر ظریف وزیر امور خارجه به محمد مصدق ابراز تعجب کرد.«مرتضی-ک» که با افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی نظیر حزب مشارکت در ارتباط بود، چند ماه پس از فتنه 88 از کشور گریخت و به فرانسه رفت. وی ضمن تحلیلی در وب‌سایت روزنت خاطرنشان می‌کند: ظریف که بی‌گمان یکی از دیپلمات‌های برجسته جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، از سوی برخی شهروندانی که چیزهایی از دکتر محمد مصدق شنیده و خوانده بودند، «مصدق زمانه» و «مصدق جدید» توصیف شد. تا این جای کار هم شاید همه چیز «طبیعی» پیش رفته بود. این دست اغراق‌ها و ستایش‌ها، در تاریخ ما کم‌سابقه نبوده است. قصه از آن‌جا تأسف‌بار و قابل تأمل ‌شد که برخی روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی نیز در موج این اغراق‌گویی و تمجید، اسیر شدند و به جای تلاش برای ارزیابی واقع‌بینانه توافق، و تحلیل دقیق و علمی و بی‌طرفانه در دام مصدق‌سازی پوپولیستی افتادند.

وی می‌افزاید: برخی روشنفکران که باید دغدغه بیان حقیقت و پیگیری آن را داشته باشند، در ورطه رویکردهای پوپولیستی افتادند. این گروه از روشنفکران از یاد بردند که محمد جواد ظریف، فقط یک مجری و کارگزار خوب و مسلط و کاربلد در حکومت برای تعقیب چشم‌انداز ترسیم شده است.این فعال فتنه سبز با بیان اینکه ظریف و روحانی فاصله معناداری دارند، می‌افزاید: مصدق‌سازی پوپولیستی توسط برخی روشنفکران، چنان بر تنور هیجان عمومی می‌دمد و با آن همراه می‌شود که محصول آن در مراسم سخنرانی اخیر ظریف در دانشگاه تهران خودنمایی می‌کند. آن‌جا که دانشجویان شعار سر می‌دهند: «صل ‌علی محمد، روح مصدق آمد»! شعاری که در سال‌های اخیر حتی برای نزدیک‌ترین یاران و همراهان مصدق و رهروان دیرین نهضت ملی نیز سر داده نشد و معلوم نیست طراحان و سردهندگان شعار، چقدر به آنچه می‌گویند، و تبعات و لوازم آن، ‌اشراف دارند. این‌ها، همان وجه قابل تأمل و تأسف‌بار ماجراست؛ این که برخی روشنفکران رویکردهایی توده‌گرایانه در پیش گیرند، در موج احساسات و غلیان شور اجتماعی فروافتند، آن ‌را- به هر انگیزه- بازتولید و تکثیر کنند و حقیقت را تحریف کنند. مصدق‌سازی پوپولیستی نه به سود ظریف و روحانی است، چرا که انتظاری زیادتر از بضاعت ایشان بر آنها تحمیل می‌کند؛ و نه به نفع جامعه امید بسته به دولت میانه‌گرای بنفش است، چرا که نسبت واقع‌بینانه‌ای میان توقع ایشان و محصول برقرار نمی‌کند، و در نهایت ناامیدی از بهبود و تغییر می‌زاید، و خشم یا انفعال می‌آفریند.

یادآور می‌شود محمد مصدق نخست‌وزیر لائیک در دوره نهضت ملی شدن نفت بود که اعتقادی به احکام اسلامی و اجرای آن نداشت. وی اعتماد شدیدی به آمریکایی‌ها داشت و همین امر باعث غفلت وی از هم‌داستانی آمریکا و انگلیس شد و به کودتای 28 مرداد 32 انجامید. بنابر برخی روایت‌های تاریخی، مصدق عضو حلقه‌های فراماسونری بوده است. او از سلسله جنبان‌های جبهه ملی بود اما عجیب‌تر اینکه 3 دهه بعد وقتی اسناد لانه جاسوسی آمریکا منتشر شد معلوم گردید برخی اعضای جبهه ملی با آمریکایی‌ها سر و سر دارند و در واقع با طراحان کودتای 28 مرداد 32، همکار و شریک شده‌اند.

پالیزدار در مجمع تشخیص مشغول به کار شد؟!

عباس پالیزدار در دفتر مشاور هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به کار شده است.ندای انقلاب نوشت: عباس پالیزدار که چند سال پیش به دلیل برخی افشاگری‌های فاقد اعتبار و نیز سوءاستفاده از موقعیت خود برای انتشار برخی اسناد حکومتی، محاکمه شده بود، در دفتر غلامعلی رجایی مشاور هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به کار شده است.وی در خرداد سال 88 در نامه‌ای از هاشمی رفسنجانی و خانواده‌اش عذرخواهی کرده بود.

*خراسان

مجوز دولت براي پرداخت خسارت زلزله سال گذشته ايلام

بر اساس مصوبه اي که طي روزهاي اخير توسط معاون اول رييس جمهور به دستگاه‌هاي مربوطه ابلاغ شده، مقرر شده است که مبلغ 70 ميليارد ريال از محل منابع ماده ۱۲ قانون تشکيل سازمان مديريت بحران کشور بابت جبران خسارات ناشي از سيل و زلزله که سال گذشته در ايلام رخ داده در اختيار استانداري اين منطقه قرار گيرد که 40 ميليارد آن براي بازسازي تأسيسات زيربنايي و جبران خسارات وارده به عشاير استان است.

موافقت با برگزاري برخي گردهمايي هاي عجيب

بر اساس بررسي هاي کارشناسان يک دستگاه نظارتي، طبق تاييد وزيران عضو کميسيون فرهنگي دولت که به امضاي برخي مسئولان ارشد دولتي نيز رسيده است، مقرر شده در ماه‌هاي آينده تعدادي گردهمايي بين المللي در کشور برگزار شود که اين گردهمايي ها مجموعا بيش از 150 ميليون تومان هزينه براي دولت در بر دارد اما موضوعات برخي از آنها مانند "گردهمايي بين المللي سلامتي و خوب بودن در پرستاري" قابل تامل به نظر مي رسد.

*ایران

ماجراي مناقشه معاون فرمانداري و عليرضا دبير

خبر اول اين كه روز گذشته خبري در اين ستون در مورد درگيري فيزيكي ميان عليرضا دبير، عضو شوراي اسلامي شهر تهران و معاون فرمانداري به چاپ رسيد كه پس از بررسي بيشتر در مورد اين خبر، مشخص شد چنين اتفاقي رخ نداده و معاون فرماندار شهرستان ري و عليرضا دبير بر سر جدايي ري از تهران درگيري لفظي پيدا كردند. حسين كاغذلو، معاون برنامه‌ريزي فرمانداري ري از منصوبان دولت گذشته است براساس گزارش ايرنا، دبير شامگاه چهارشنبه در نشست اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، هنگام ورود به سالن از جدا نشدن شهرستان ري از تهران ابراز خرسندي كرد.

يكي از كاركنان فرمانداري ري هنگام مناقشه ميان معاون فرماندار و عضو شوراي شهر تهران، اتهامات ناروايي را متوجه عليرضا دبير كرده بود. در همين حال روابط عمومي فرمانداري شهرستان ري نيز با ارسال نمابري به روزنامه ايران، اعلام كرد خبر درگيري فيزيكي آقاي دبير، از اعضاي محترم شوراي اسلامي شهر تهران با يكي از معاونان فرماندار شهرستان ري از اساس تكذيب مي‌شود و مي‌تواند شيطنت فرد يا افرادي براي ايجاد اختلاف بين شورا و مديران شهرستان باشد.

دعوت جک استراو؛ از افراط تا تفریط


خبر ديگر اين كه يک نماينده مجلس دعوت از وزير خارجه پيشين انگليس از سوي نمايندگاني که روزي طرح کاهش سطح روابط تهران – لندن را به صحن علني آوردند و آن را به تصويب رساندند و روز ديگر تهديد کردند از وزير خارجه پيشين انگليس در صورت حضور در مراسم تحليف حسن روحاني با گوجه فرنگي و تخم مرغ استقبال مي‌کنند را نمونه بارز افراط و تفريط خواند. کمال‌الدين پيرموذن، نماينده اردبيل در مجلس در گفت‌وگو با فرارو و در واکنش به دعوت از جک استراو، وزير خارجه پيشين انگليس از سوي اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي و گروه پارلماني دوستي ايران و انگلستان گفته: عجيب است دوستاني که امروز دعوت نامه براي عضو بلند‌پايه سابق دولت انگليس ارسال مي‌کنند، همان‌هايي هستند که روزي طرح کاهش سطح روابط ايران و انگلستان را به صحن علني آوردند و با هياهوي بسيار آن را به تصويب رساندند.

خاوري تا آخر امسال محاكمه مي‌شود


شنيديم كه ناصر سراج در واکنش به درخواست دادستان کل کشور مبني بر رسيدگي هرچه سريع‌تر به پرونده خاوري، گفته كه رسيدگي به پرونده فساد ۳ هزار ميلياردي را با قوت ادامه مي‌دهيم. قاضي سراج افزوده: اين که گفته شده خاوري وکيل نداشته بايد بگويم که اين متهم حتي زماني هم که پرونده‌اش در اهواز بود وکيل داشت و هم‌اكنون وکيل متهم پيگير پرونده است که تا قبل از عيد اين پرونده امکان دارد به صورت غيابي پس از صدور کيفرخواست رسيدگي شود.

رسيدگي به پرونده قضات کهريزک در سال 93


با خبر شديم كه وکيل مدافع قاضي حداد (از متهمان پرونده كهريزك) خبر داده كه ديوان عالي کشور نوبت رسيدگي به پرونده قضات کهريزک را به سال 93 موکول کرده است. «محمد اصلاني» با بيان اينکه حدود چهار ماه از ارسال پرونده قضات کهريزک به ديوان عالي کشور مي‌گذرد به ايرنا گفته كه اين پرونده هنوز در رديف مطالعه قضات ديوان قرار نگرفته است. وکيل مدافع قاضي حداد افزوده: به ما گفته‌اند امکان دارد نوبت رسيدگي به پرونده قضات کهريزک در ديوان عالي کشور در سال 93 فرا برسد.

« پيام نو» به خانواده رسانه‌ها پيوست

خبر رسيده كه سايت خبري پيام نو با آدرس www. payamno. com به مدير مسئولي مسعود حيدري به خانواده رسانه‌هاي کشور پيوست. حيدري مديرعاملي خبرگزاري ايلنا و حضور در خبرگزاري ايسنا را در کارنامه فعاليتش دارد. در مطلبي که به مناسبت رونمايي و آغاز فعاليت اين سايت منتشر شده آمده: پيام نو بر آن است تا در شرايط نه چندان مطلوب کنوني که ميراث گذشتگان است با فرود آوردن سر تعظيم در برابر قانون اساسي به عنوان مادر قوانين کشور و رعايت منافع ملي و همچنين دوري از رويه‌هاي غيراخلاقي و غيرحرفه‌اي نظير توهين و تخريب به رسالت واقعي خود به عنوان يک رسانه مستقل عمل کند و رعايت دقت و امانت در انتقال پيام به مخاطبان را سرلوحه کارش قرار دهد.

عبدخدايي بستري شد


دست آخر اين كه محمدمهدي عبدخدايي دبيرکل جمعيت فدائيان اسلام و از همرزمان شهيد نواب صفوي و ياران انقلاب اسلامي، روز چهارشنبه 13 آذر 92 تحت عمل جراحي قلب قرار گرفت و در حال حاضر در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان دي تحت درمان قرار دارد.

*جمهوری اسلامی

* سعيد مرتضوي، مدير عامل سابق سازمان تأمين اجتماعي در واكنش به گزارش كميته تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي، اعلام كرد تعداد نمايندگاني كه از وي پول گرفته‌اند بيش از آنچه در گزارش اعلام شده است، مي‌باشد. وي به خبرگزاري فارس گفت: "در دوره فعلي بيش از يكصد نفر از نمايندگان محترم مجلس در ماههاي مختلف از اين امكانات بهره‌مند بوده و اينجانب طي نامه كتبي كه رونوشت آن را نيز به رياست محترم كميسيون اجتماعي تسليم نمودم به اشتباه بودن اين تعداد اشاره كردم ولكن به نظر مي‌رسد چون اسامي تعدادي از اعضاي محترم فعلي هيأت تحقيق و تفحص در سندهاي ديگر بوده در اين گزارش حتي به تعداد واقعي نمايندگان آن اسناد نيز اشاره‌اي ننموده‌اند." مرتضوي در ادامه اين واكنش، به علت عدم انتشار اسامي نمايندگان مجلس در گزارش تحقيق و تفحص از سازمان تأمين اجتماعي پرداخته و گفته است: "تنها در دو سند مربوط به مديرعامل سابق سازمان دو ليست از نمايندگان محترم مجلس وجود دارد كه به بيش از 150 نفر از نمايندگان دوره ‌هشتم مجلس شوراي اسلامي در يك مقطع بن و كارت هديه پرداخت شده است و در آن ليست كه اسم و مشخصات كامل نمايندگان موجود است نام رياست محترم هيأت تحقيق و تفحص فعلي سازمان نيز به چشم مي‌خورد كه شايد به همين دليل اصلاً اشاره‌اي به تعداد نمايندگان و مبالغ دريافتي آنان در دوره‌هاي قبل نشده است."

* يك خبرنگار فلسطيني جايزه وزارت خارجه آمريكا را رد كرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، "نائله خليل"، خبرنگار فلسطيني روزنامه "الايام" و از خبرنگاران فعال در حوزه آزادي رسانه در فلسطين اشغالي نامزدي خود براي دريافت جايزه ويژه "زن شجاع" از وزارت امور خارجه آمريكا را رد كرد. جايزه بين‌المللي ويژه زن شجاع هر ساله از طرف وزارت امور خارجه آمريكا به شماري از زنان فعال و تاثير گذار در جامعه داده مي‌شود. اين جايزه به مناسبت روز جهاني زن و در مراسمي ويژه در مقر وزارت امور خارجه آمريكا به زنان برگزيده از سراسر جهان داده مي‌شود. نائله خليل ضمن مخالفت با نامزدي خود براي دريافت جايزه زن شجاع از وزارت خارجه آمريكا، گفت: به نظر من اين جايزه، جايزه سياست خارجي دولت آمريكا است نه جايزه جامعه، روزنامه و يا يك رسانه‌. نائله خليل از ساكنان اردوگاه آوارگان فلسطيني "بلاطه" نزديك شهر نابلس است و تاكنون پنج جايزه جهاني و داخلي فلسطين از جمله جايزه "سمير قصير" براي آزادي مطبوعات و جايزه بين‌المللي "صليب سرخ" را دريافت كرده است.

* بزرگ‌ترين حزب مالزي، يك طرح ضد شيعي را در مجلس اين كشور پيگيري مي‌كند. به گزارش خبرگزاري ابنا، شاخه جوانان حزب "سازمان ملي متحده مالزي" بزرگترين حزب سياسي اين كشور، از نمايندگان گروه‌هاي ديگر مجلس خواست از اصلاحيه قانون اساسي فدرال كه طبق آن فقط پيروان اهل سنت به عنوان مسلمان به رسميت شناخته مي‌شوند، پشتيباني و حمايت خود را اعلام كنند. عزالجاسمي محمد، نماينده شاخه جوانان اين حزب مدعي شد: اصلاحيه مذكور براي نجات اسلام از خطر نفوذ شيعيان است. چندي پيش شوراي ملي فتواي مالزي، تعاليم تشيع را در اين كشور ممنوع اعلام و در خطبه‌هاي نماز جمعه اخير مالزي شيعيان را تهديدي براي مسلمانان و كشور خوانده است. نكته قابل تأمل اينست كه اين اقدامات درحالي صورت مي‌گيرند كه "تون عبدالله احمد بداوي" رئيس سابق بزرگترين حزب سياسي مالزي (UMNO)، و همچنين نخست‌وزير سابق، در سال 1386 يك سند بين‌المللي را در اردن امضاء‌ كرده بود كه طبق آن مذهب تشيع به رسميت شناخته مي‌شد و شيعيان نيز جزو خانواده بزرگ امت اسلامي خوانده مي‌شدند.

*آرمان

استعفاي دسته‌جمعي در اتاق ايران

شنیده شد که با روي كار آمدن غلامحسين شافعي در سمت رياست اتاق بازرگاني ايران مديران اجرايي اين تشكل بخش خصوصي در حركتي نمادين استعفا دادند. ايسنانوشت؛ در پي برگزاري انتخابات در اتاق بازرگاني ايران براي تعيين جانشين نهاونديان و پس از آن روي كار آمدن غلامحسين شافعي جمعي از مديران اجرايي اين اتاق با هدف تحميل نكردن خود در سمت فعلي به صورت نمادين استعفا دادند. به اعتقاد برخي از اعضاي هيات نمايندگان اتاق ايران استعفاي اين مديران اجرايي قلبي نبوده و آنان با هدف جلب رضايت و باز گذاشتن دست رئيس جديد اتاق ايران در انتخاب مديرانش اقدام به چنين كاري كرده‌اند. البته هنوز اين موضوع واكنشي را از سوي رئيس اتاق بازرگاني ايران نداشته و وي نه با استعفاي آنها مخالفتي كرده و نه موافقت.

درخواست شیرین اروپا از ایران!

شنیده شد که خراسان از اولین درخواست رسمی اروپا پس از توافقنامه ژنو پرده برداشت. «براساس اعلام یک نهاد رسمی مرتبط با صادرات محصولات کشورمان، اولین درخواست رسمی که از طرف غرب پس از توافقنامه ژنو به دست تجار ایرانی رسیده است، تقاضای یکی از شرکت‌های معتبر اروپایی برای خرید چند تن کشمش از نوع سلطانی از تجار ایرانی است که تا کنون چندین فعال اقتصادی اقدام به ارسال اطلاعات و قیمت اجناس خود کرده‌اند. در این گزارش همچنین تاکید شده است که رایزنی‌های فراوانی برای آغاز صادرات محصولات ایرانی به اروپا در حال انجام است.»

ابتکار جالب یک امام جماعت

شنیده شد که احمد محسن‏ نوزار امام جماعت يكى از مساجد تركيه، در اقدامی عجیب يك گروه آوازخوانى تشكيل داده تا به ‏اصطلاح سرودهاى اسلامى و دينى را به شيوه «راك» بخواند و اجرا كند. به گزارش کافه سینما اين امام جماعت كه خواننده شده، نام اولين آهنگ خود را «به ‏سوى مولا» گذاشته و آن را در فضاى مجازى منتشر كرده است و مورد استقبال برخی شبکه‌های ماهواره‌ای قرار گرفته است.

هاشمی و ماندلا در يادداشت سيد حسن خميني

شنیده شد که سيدحسن خميني در صفحه فيس بوك خود با انتشار تصويري از آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و نلسون ماندلا به ذكر خاطره‌اي جالب و قابل تامل درباره اين دو شخصيت پرداخت. در اين مطلب آمده است: سيزدهم سپتامبر ۱۹۹۶ ماندلا به استقبال هاشمي‌رفسنجاني به فرودگاه آمده و در سالن تشريفات نشسته است، او فرداي آن‌روز بايد براي جراحي زانو به بيمارستان برود، و درد شديد زانو داشت! از زيمبابوه خبر مي‌رسد كه آقاي رفسنجاني دو ساعت تاخير خواهند داشت، به اتفاق مهندس محلوجي كه وزير معادن و فلزات وقت بود به نلسون ماندلا خبر داديم و آقاي محلوجي از ايشان خواهش كردند كه با توجه به درد زانو تشريف ببرند و منتظر نمانند، ماندلا در پاسخ جوابي به اين مضمون دادند كه: آقاي هاشمي غير از سمت رياست‌جمهوري دوست و همراه من و آزاديخواهان آفريقاي جنوبي در سال‌هاي آپارتايد بوده و من منتظر ايشان مي‌مانم…. آن‌روز نلسون ماندلا بيش از دو ساعت در فرودگاه منتظر ورود آقاي هاشمي‌ نشستند!

احتمال سفر خاتمی به آفریقای جنوبی

شنیده شد که فیاض زاهد از احتمال سفر خاتمی به آفریقای جنوبی خبر داده است. این روزنامه‌نگار در صفحه فیس بوک خود چنین نوشته است: «دو ساعت پیش، قبل از شروع مراسم قرعه کشی جام جهانی با آقای خاتمی صحبت کردم. می‌دانید حاج آقا فوتبالی است و علاقه مند به اخبار آن. توصیه کردم اگر شرایط را مناسب دیدند برای مراسم تشییع جنازه دوست خود نلسون ماندلا به آفریقا سفر کنند. پس از سال‌ها عدم حضور در مجامع بین‌المللی و با توجه به فضای جدید بوجود آمده در ایران، این سفر می‌تواند بازتاب‌های بسیار خوبی داشته باشد. آنها با همدیگر عضو گروه اصلی گفت‌وگوی تمدنها به همراه و خواست کوفی عنان بودند. آن هم زمانی که هیچکدامشان دیگر رئیس‌جمهور نبودند. ماندلا به بهانه کشاورزی کردن از ادامه ریاست عذر خواسته بود و خاتمی هم هیچ سمتی نپذیرفته و وقت خود را صرف گسترش صلح و مفاهمه کرده بودند.این همکاری تا سال 88 ادامه داشت. بعد همه چیز را که می‌دانید! حاج آقا فرمودند در حال بررسی هستم.اگر شرایط فراهم شود به این مراسم خواهم رفت.»

مطهري: هر اعتراضي نبايد براندازي تلقي شود

شنیده شد که نماينده مردم تهران در مجلس گفت: حق اعتراض در يك كشور نقطه قوت است و اين موضوع در كشور بايد بررسي شود كه چرا هر حركتي در خيابان‌ها با دستگيري همراه بوده و براندازي نظام تلقي مي‌شود. علي مطهري در جمع دانشجويان دانشگاه تبريز افزود: تفكر و بيان مخالف تا زماني كه منجر به نفاق و دورويي نشود، آزاد است و بزرگ‌ترين مشكل حاضر در كشور نوع برداشت اشتباه عده‌اي از اصل ولايت فقيه است. نماينده مردم تهران در مجلس گفت كه در اصل ولايت فقيه، ولايت ايدئولوژيك است و رهبري اسلام شناس واقعي است. ايشان در راس امور قرار دارند و مي‌توانند حكم حكومتي نيز صادر كنند. وي گفت: يكي از ريشه‌هاي اساسي در قضيه 88 همين برداشت غلط از اصل ولايت فقيه در بين مردم و مسئولان بود كه اين نقطه آغاز فتنه و درگيري در كشور بود. مطهري افزود: آزار دادن و شكنجه ممنوع است و به اين موضوع بايد رسيدگي شود و كسي كه ادعاي اصلاح جامعه را دارد، خود بايد صالح باشد و اهل محافظه‌كاري و بنده شهوت و طمع نباشد.

توضيح وكيل ستار بهشتي درباره پيگيري پرونده

شنیده شد که وكيل مدافع اولياي دم ستار بهشتي گفت: با توجه به پذيرفته نشدن اتهام قتل عمد مامور پليس در مرگ ستار بهشتي از سوي دادگاه كيفري كاركنان دولت، قصد داريم موضوع را پيگيري كنيم. ايرنا نوشت؛ گيتي پور فاضل در پاسخ به اين سوال كه آيا با اولياي دم ستار بهشتي درباره طرح دعواي مجدد با اتهام شبه عمد صحبت كرده است يا خير، افزود: هنوز با مادر ستار بهشتي صحبت نكرده‌ام، زيرا حال خوشي ندارد اما با خواهر وي صحبت كردم و خواستم پدر و مادر خود را درباره تصميم دادگاه در جريان بگذارد. وكيل مدافع اولياي دم ستار بهشتي اضافه كرد: اگر با موضوع قتل شبه عمد طرح دعوا كنيم يعني اين اتهام را پذيرفته‌ايم در حالي كه معتقديم مرگ ستار بهشتي قتل عمد بوده است. پرونده مرگ ستار بهشتي براي رفع اختلاف بين وكيل اوليا دم و بازپرس شعبه اول دادسراي جنايي مبني بر قتل عمد يا شبه عمد بودن مرگ ستار بهشتي، به شعبه 15 دادگاه كيفري استان تهران ارجاع شده بود كه در نهايت دادگاه 12 آذر ماه جاري راي قتل شبه عمد داد و اتهام قتل عمد را نپذيرفت. پس از راي دادگاه، پرونده مجددا به شعبه اول دادسراي جنايي تهران بازگشته و طبق اعلام دادسرا خانواده ستار بهشتي در صورتي كه بخواهند مي‌توانند درباره قتل شبه عمد طرح دعوا كنند.

*قدس

امانت شهدای هسته‌ای

خبرگزاری دانشجو: پدر شهید احمدی‌روشن گفت: باید کلمه به کلمه توافقنامه ژنو بررسی شود زیرا غنی‌سازی 20 درصد امانت شهدای هسته‌ای در نزد ماست و باید امانت‌داری شود.

احتمال حضور اشراقی در دادگاه

باشگاه خبرنگاران: داود براتی مسؤول هیأت خانواده شهدا و ایثارگران، با اشاره به آخرین جزییات رسیدگی به شکایت خانواده شهدا و ایثارگران از «نعیمه اشراقی» گفت: به احتمال زیاد در هفته جاری وی به دادگاه احضار شود.

ماندلا در فیسبوک سید حسن 

شفاف: سیدحسن خمینی در صفحه فیسبوکش با انتشار تصویری از نلسون ماندلا و آیت ا... هاشمی رفسنجانی به ذکر خاطره‌ای درباره این دو شخصیت پرداخت.

افزایش 31 درصدی ازدواج موقت

مشرق نیوز: احمد تویسرکانی معاون قوه قضاییه گفت که در 7 ماهه امسال،‌192 مورد ازدواج موقت ثبت شده که نسبت به سال گذشته 31 درصد شاهد افزایش بوده‌ایم.

35 هزار آمریکایی در خلیج فارس

خبرگزاری خبرآنلاین: وزیر دفاع آمریکا قول داد که با وجود توافق هستهای با ایران، 35 هزار نیروی نظامی آمریکایی در خلیج فارس باقی خواهند ماند.

تعویق سفر استانی 

مشرق: در حالی که زمان اولین سفر استانی دولت یازدهم 15 روز بعد از عاشورا اعلام شده بود، اما این سفر به دلایلی اعلام نشده به تعویق افتاده است. گفته می شود عدم تعیین استاندار خراسان رضوی از مهمترین علل تعویق این سفر بوده است.

تولید 16 میلیون تن زباله در کشور

آفتاب: یک اکولوژیست هشدار داد که سالانه 16 میلیون تن زباله در کشور تولید می شود که این میزان منجر به تولید 50 هزار تن گاز گلخانه ای و 10 میلیون متر مکعب شیرابه می شود.

فتوای عجیب درباره ماندلا 

آفتاب: «سلمان الماجد» یک مبلغ وهابی سعودی گفت که به لحاظ شرعی طلب مغفرت برای «نلسون ماندلا» جایز نبوده و اعمال خیری که او انجام داده در آخرت کمکی به او نخواهد کرد، ولی شاید از مجازات او بکاهد.

جانشین عسگراولادی

مشرق: پس از امتناع ناطق نوری، از حجت الاسلام ابوترابی به عنوان یکی از گزینه های مطرح برای تصدی دبیرکلی جبهه پیروان خط امام و رهبری نام برده می شود.

القاعده با گذرنامه های آلمانی

جهان: هفته‌نامه آلمانی فوکوس نوشت که شبکه القاعده برای حملات خود در اروپا از گذرنامه‌های آلمانی استفاده می‌کند.

محاکمه خاوری تا پایان سال

الف: قاضی سراج اعلام کرد که محمدرضا خاوری مدیرعامل اسبق بانک ملی و متهم پرونده فساد مالی بزرگ تا پایان سال محاکمه می شود.

کشف تونل زیرزمینی

تابناک: مرزبانی عراق در «الانبار» از کشف 3 تونل زیرزمینی افراد مسلح سوری خبر داد.

سعدآباد به مستضعفان رسید

مهر: مالکیت دو کاخ سعدآباد و نیاوران همواره محل مناقشه میان بنیاد مستضعفان و سازمان میراث فرهنگی بوده است. هر یک از این دو نهاد بر اساس برخی مستندات ادعای مالکیت این کاخها را دارند اما در تازه ترین اتفاق دادگاه بدوی رأی به نفع بنیاد مستضعفان و مالکیت آن بر این دو کاخ داده است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار